handdator

Visa fullständig version : Vilket schema?


Nevto
2013-05-10, 22:27
Jag har tittat runt lite på olika scheman jag kan dra igång med snart.

Jag har kollat på Strong lift 5x5 och det här http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272.

Jag har gymmat i ungefär 1&5 år, men inte särskilt seriöst, ganska okunnigt gymmande så har inte ökat så värst mycket.

Bänk: 65
Böj: 75
Militär: 35

Men jag är som sagt mer fokuserad på massa så det känns som om att jag kommer få bättre resultat med 3 splitten, sen så har ju folk även gjort fina gains med Stronglift så jag är lite kluven.

Vad tycker ni?

Blindguard1
2013-05-10, 23:00
Vad har du kört innan? Kör på SL, jag skulle bytt till något annat när tekniken sitter bra och du tar 200 i mark samt 160 i knä och 100 i bänk :)

Nevto
2013-05-10, 23:17
Jag har bara kört ett bar olika 2-split samt ett 3-splitt med en massa trams övningar osv!

Haha lite väl höga siffror där tycker jag ;P men blir man större utav stronglift? man blir ju självklart större men hade man inte växt mer med ett 3- split? för jag tycker frekvensen är lite halvdan på stronglift gillar å träna ju!

Berkiisz
2013-05-11, 02:00
Du skulle bli större på ett program med mer volym (och ja , det är personliga erfaranheter).

Det bästa väl är ett legs push pull program 2x i veckan , googla phul eller phat!

Båda grymma program för styrka och size!

lanzal
2013-05-11, 07:12
Ja man blir större av stronglifts. Jag tror att stronglifts är bättre för då får du lära dig basövningar och att lägga på vikt på stången.
Problemet med 3 splittar är att folk ofta inte progresserar sin träning, dvs inte mäter resultat eller utvecklar sina pass med tiden. 5x5 har ju en inbyggd ökning så det är lättare.

Sen hittar du ingen som är liten som dessutom är stark, styrka = muskler ;)

Nevto
2013-05-11, 11:41
Du skulle bli större på ett program med mer volym (och ja , det är personliga erfaranheter).

Det bästa väl är ett legs push pull program 2x i veckan , googla phul eller phat!

Båda grymma program för styrka och size!
Det där Phul programmet verkar riktigt bra!

Nevto
2013-05-11, 11:46
Ja man blir större av stronglifts. Jag tror att stronglifts är bättre för då får du lära dig basövningar och att lägga på vikt på stången.
Problemet med 3 splittar är att folk ofta inte progresserar sin träning, dvs inte mäter resultat eller utvecklar sina pass med tiden. 5x5 har ju en inbyggd ökning så det är lättare.

Sen hittar du ingen som är liten som dessutom är stark, styrka = muskler ;)
Haha jag känner igen det där med att inte hålla koll på progressionen, Men jag ska börja hålla progression på min träning nu oavsett vilket träningsupplägg jag går på.

Blev dock riktigt sugen på att testa Phul. Men jag är lite osäker på om man verkligen kan få de bästa av båda världar det vill säga styrka och volym på samma vecka? för de flesta brukar ju köra ena veckan hypertrophy och andra veckan styrka.

nitz
2013-05-11, 11:46
Hur många gånger i veckan vill du träna?

Nevto
2013-05-11, 12:15
4-6 dagar i veckan