handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. kreatin


Medusa
2004-02-26, 11:01
Jag skall börja med kreatin nu, och jag köpte 1 kg av Weiders produkt.

Jag undrar dock över ett par saker:
1: Är det nödvändigt att ladda med 20g/dag de första 3-5 dagarna? På baksidan på förpackningen står det max 10 gram/dag.
2: Jag har läst att musklerna inte kan lagra hur mycket kreatin somhelst, utan att musklerna slutar ta emot kreatinet när dom väl är fulla, och man helt enkelt pissar ut det.

Finns det fördelar med att ladda (20g/dag), istället för att ta 10 g/dag.

Om man laddar de första dagarna så borde man väl korta ner cykeln eftersom man då snabbare når sitt max. Om man tar 10g/dag ända ifrån början så förlänger man väl cykeln, eftersom man då når sitt maximum senare.

När man har kurat i ca 3-5 veckor, då skall man ta en paus på ca 2-4 veckor?

Länka gärna till studier o dyl.

Tack på förhand!

negative
2004-02-26, 11:24
http://www.absolute-creatine.com/5.htm

z_bumbi
2004-02-26, 12:26
negative: Finns det idag något flytande kreatin som är stabilt? Det hänvisas ju till det på sidan.

Petrus
2004-02-26, 14:12
Originally posted by z_bumbi
negative: Finns det idag något flytande kreatin som är stabilt? Det hänvisas ju till det på sidan.

Det har med PH-värdet att göra... Någonstans har jag för mig att jag har läst att det GÅR att producera flytande creatin med glycerol och/eller aloe vera som bas. Dock har jag aldrig sett någon direkt forskning på detta, ej heller fått något svar från Degussa som jag mailade frågan.

/Petrus

nordland
2004-02-26, 14:57
Kör du uppladdningen så kommer du att få en mer "slående" effekt. men i slutändan så spelar det ingen roll om du kört uppladdning.

Jag tar 20-40g kreatin/dag och har gjort så nu i ca 3mån. Så något cyklande av kreatinet tror jag inte är nödvändigt.

Kör du på i ca 1 mån och sedan går av i 1 mån. så kommer du att känna effekten bättre när du går på igen än om du skulle ha kört 3 mån i sträck.

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:18
Originally posted by Medusa
Jag skall börja med kreatin nu, och jag köpte 1 kg av Weiders produkt.

Jag undrar dock över ett par saker:
1: Är det nödvändigt att ladda med 20g/dag de första 3-5 dagarna? På baksidan på förpackningen står det max 10 gram/dag.
2: Jag har läst att musklerna inte kan lagra hur mycket kreatin somhelst, utan att musklerna slutar ta emot kreatinet när dom väl är fulla, och man helt enkelt pissar ut det.

Finns det fördelar med att ladda (20g/dag), istället för att ta 10 g/dag.

Om man laddar de första dagarna så borde man väl korta ner cykeln eftersom man då snabbare når sitt max. Om man tar 10g/dag ända ifrån början så förlänger man väl cykeln, eftersom man då når sitt maximum senare.

När man har kurat i ca 3-5 veckor, då skall man ta en paus på ca 2-4 veckor?

Länka gärna till studier o dyl.

Tack på förhand!

Själv har jag kommit fram till att 3g (2x3 vid "uppladdning") per dag är tillräckligt + 3g före träningen + 3g efter träningen.