handdator

Visa fullständig version : Noll kolhydrater


Rirri
2013-05-10, 20:39
Hej!

När jag har gått på diet tidigare år, har det alltid handlat om klassiska dieter. Jag har fått i mig kolhydrater, fett och protein alltså. Av ren nyfikenhet skulle jag vilja prova LCHF, fast modifierad på så sätt att jag vill hålla ett inte alltför högt fettintag samtidigt som jag intar mer protein.

Jag vill gärna ha tips på upplägg och hur måltiderna skulle kunna se ut.

Status:
Vikt: 120kg
Längd: 185 cm
Träningsbakgrund:13 års gymträning
Ålder: 27.
Kön: Man

vicarious
2013-05-10, 20:52
Vart sätter du gränsen för kolhydraterna, är det verkligen noll? Om du planerar att hålla kolhydraterna nära noll och även fettet relativt lågt kommer det nog bli sjukt tråkiga måltider. Om du tillåter dig en viss del kolhydrater så kör på massa kött/fågel/fisk och grönsaker till det.

Lite ägg och viss fet fisk borde det finnas plats för utan att fettet skenar i taket. Mejeriprodukter funkar alltid men bidrar ibland till en viss del "trace-carbs" som det kallas.

Rabiat
2013-05-10, 22:16
Du vill äta lågt med kolhydrater, lågt med fett och mycket protein? Det låter typ som en kroppsbyggardeff från 80-talet :) Kyckling och grönsaker ftw!

Bryggan
2013-05-11, 00:57
Lågt med kolisar och fett...du kommer att komma över 3 gram/kg kroppsvikt lätt. Jag tror det kan vara dåligt för njurarna. Fett och protein ger sån fin mättnad så jag vet inte varför du vill utesluta det ena. Kolhydrater är bra för hjärnan och att vara "alert" så jag vet inte varför du vill utesluta det heller?

Bryggan
2013-05-11, 00:58
"Noll kolhydrater" heter tråden...det går inte förresten, jag har försökt...

tjing
2013-05-11, 11:23
Lågt med kolhydrater och fett...är i regel ingen bra idé.

tlk
2013-05-11, 13:35
Lågt med kolhydrater, lågt med fett, stordosa protein.. ? En bra del av proteinet kommer att bli dyra kolhydrater.

Sverker
2013-05-11, 15:12
Allt proteinet kommer att bli till energi.

Är det inte bättre att fylla på med fett istället så du är säker på att få fram ketoner. Att träna med lågt blodsocker och inga ketoner måste vara hopplöst.

tjing
2013-05-11, 15:13
Är det inte bättre att fylla på med fett istället så du är säker på att få fram ketoner. Att träna med lågt blodsocker och inga ketoner måste vara hopplöst.

+1

Snacka om 0 tryck.

Drughi
2013-05-11, 15:17
Instämmer med tidigare,

Nolla kolhydraterna är ofta highway to hell :)