handdator

Visa fullständig version : Hypertrofi i olika delar av muskeln - koppling till muskelaktivitet under träning


King Grub
2013-05-10, 14:30
Muscle hypertrophy in response to resistance training has been reported to occur nonuniformly along the length of the muscle. The purpose of the present study was to examine whether the regional difference in muscle hypertrophy induced by a training intervention corresponds to the regional difference in muscle activation in the training session.

METHODS:

Twelve young men participated in a training intervention program for the elbow extensors with a multi-joint resistance exercise for 12 weeks (three days per week). Before and after the intervention, cross-sectional areas (CSAs) of the triceps brachii along its length were measured with magnetic resonance (MR) images. A series of transverse relaxation time (T2)-weighted MR images were recorded before and immediately after the first session of training intervention. The T2 was calculated for each pixel within the triceps brachii. In the images recorded after the session, the number of pixels with a T2 greater than the threshold (mean + 1SD of T2 before the session) was expressed as the ratio to the whole number of pixels within the muscle, and used as an index of muscle activation (%activated area).

RESULTS:

The %activated area of the triceps brachii in the first session was significantly higher in the middle regions than that in the most proximal region. Similarly, the relative change in CSA induced by the training intervention was also significantly greater in the middle regions than the most proximal region.

CONCLUSION:

The results suggest that nonuniform muscle hypertrophy after training intervention is due to the region-specific muscle activation during the training session.

Med Sci Sports Exerc. 2013 May 7. Nonuniform Muscle Hypertrophy: Its Relation to Muscle Activation in Training Session.

http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/publishahead/Nonuniform_Muscle_Hypertrophy___Its_Relation_to.98 351.aspx

tjing
2013-05-10, 14:34
Se där. Hur var det nu med att det inte spelar någon roll med att träna muskler i olika vinklar?

Intressant. Jag har alltid tyckt att det känns ganska givet att man kan träna och växa i olika delar av muskeln.

King Grub
2013-05-10, 14:41
Ja, jag har länge varit övertygad om att man aktivera en del av en muskelfiber mer än en annan del (inre/yttre bröst, nedre/övre mage är diskussion som ofta kommer upp) och om man nu kan se skillnad i faktisk hypertrofi blir jag inte förvånad.

tlk
2013-05-10, 14:46
Trevligt att Gironda hade rätt på ännu en punkt..

jasonmago
2013-05-10, 15:02
Ja, jag har länge varit övertygad om att man aktivera en del av en muskelfiber mer än en annan del (inre/yttre bröst, nedre/övre mage är diskussion som ofta kommer upp) och om man nu kan se skillnad i faktisk hypertrofi blir jag inte förvånad.

Hur stor skillnad är det vi kan prata om i det här då?

Syltryggen
2013-08-06, 10:46
Trevligt att Gironda hade rätt på ännu en punkt..

Riktigt trevligt må jag säga, Gironda is king.

Fredriiik
2013-08-06, 11:58
Intressant helt klart!

PureWhey
2013-08-06, 12:26
Intress... Har för mig att jag läst/hört (om) en liknande studie.


Le iPhone

RobbanColeman
2013-08-06, 12:29
Man måste ibland våga lita på det man känner, märker och ser händer. :)

Bjern
2013-08-06, 12:31
Hurray!

Alltidxx
2013-08-07, 13:45
Man måste ibland våga lita på det man känner, märker och ser händer. :)Exakt, och det är viktigt av fler skäl än att inget enskilt vetenskapligt rön (eller kanske ens all samlad existerande vetenskap inom ett visst område) kan förväntas ge hela sanningen. Det är lätt hänt att tappa bort sportens själ och hjärta om allt som utförs ska dikteras av vetenskap. Låt folk dricka gainers och pumpa 20-reppare om de tycker det känns kul och bra eller göra något annat som de tycker är hardcore och därför roligt men som inte har något stöd i vetenskap. För då är det roligt, och är det roligt fortsätter man, och fortsätter man får man resultat och då var det där särskilda märket av maltodextrin och vassleblandning extra bra för massabyggning trots allt.

Prost
2013-08-07, 13:56
Man måste ibland våga lita på det man känner, märker och ser händer. :)

Så är det, jag har märkt det redan under tiden då det var poppis på kolozzeum att se ner på dem som hävdar att det kan bli skillnad.

RobbanColeman
2013-08-07, 14:00
Så är det, jag har märkt det redan under tiden då det var poppis på kolozzeum att se ner på dem som hävdar att det kan bli skillnad.

Vet en till som märkt en del under åren. :)