handdator

Visa fullständig version : Våga ta kritik!

Allan
2002-03-23, 20:00
Handen på hjärtat - hur många här är det som tagit hjälp av kompetenta (och då menar jag inte träningspolaren)personer för att kontrollera om man gör rätt?
Efter massor av år har jag äntligen själv börjat ta till mig teknikråd och synpunkter från andra (även här), vilket gett resultat (också äntligen).
Jag tycker det finns ohyggligt många tränande som verkar vara experter på sin träning. Vilket jag inte begriper. Hur har ni tid med det? Jag har fullt upp med att träna. I alla andra sporter tar den aktive hjälp av proffs för att nå framsteg - och nog är det så att "di riktigt stora" - Coleman och gänget - har coacher.
Jag vet ju att det finns ett byke instruktörer som tittar in här ibland, och - efter ett par tusen instruktioner - visst blir man rätt trött på att bli nonchad av de där som vet allt...
Så upp till bevis - vågar ni ta kritik?

allan

nina
2002-03-23, 20:19
Jag gör det hela tiden... tycker att det är skit bra och viktigt att veta att man gör rätt när man tränar.

Nina

Frazze
2002-03-23, 20:55
Har tränat enligt "hockeyprinciperna" hela mitt liv. Har nu kommit i kontakt med några gubbar som verkligen evt vad de pratar om. Har aldrig fått sådan kontakt i bänkpressen, benböjen eller nåt annat heller för den delen sedan jag började lära mig av andra.

Sedan kan man givetvis få felaktiga råd också, men:

Lyssna på dem som vet
Titta på dem som kan

helt enkelt.

MEN, det är förbannat jobbigt att ha fel hela tiden :) Jäkla vetabättretyper

[ 23 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Frazze ]

Helen@
2002-03-23, 21:18
Överlag har väl tjejer svårare att ta kritik då vi har förmågan att ta det som personliga påhopp :)

I mitt fall beror det på vem som ger kritik och om det är befogat samt att det är inte lätt att "lära gamla hundar att sitta" men har man tränat själv ett tag är det lätt att man blir "hemmablind" och kör fast i sina egna övningar och inte märker att man kanske lagt till med olater och kör enformigt med något felaktig teknik......så visst är det nyttigt att få kritik (råd) av de som hållt på med sporten länge och har gedigna kunskaper och erfarenhet.......fast man får lära sig att sålla bland råden/tipsen då vi alla har olika sätt och erfarenheter av träningsresultat.......

......men, visst, jag skulle absolut uppskatta att få köra några pass ihop med någon som är kunnig/kompetent för att vidga mina egna vyer och vidareutvecklas
http://216.40.198.77/mysmilies/s/otn/ez/ezpi_smile.gif
Man lär sig hela tiden

Mvh Helena

Petrus
2002-03-23, 22:00
>Helen@,
Du har en bra poäng där när du menar att tjejer har svårare för att ta kritik än vad killar har. Dom ser det gärna som personliga påhopp om man inte tänker sig för. Efter några år kan man dra vissa slutsatser: Det beror på HUR man säger det, NÄR man säger det, VEM som säger det, tjejens HUMÖR och framförallt om kritiken är befogad. Påpekar man något för en tjej som man inte gör bättre själv så sitter man med skägget i brevlådan... :D
Jag har nog varit lite av en besserwisser tidigare men har lärt mig att lyssna och lära, och visst f_n har det gått bättre sen dess!
Vänlgien,

Petrus

Arne Persson
2002-03-23, 22:17
Ju mer man kan ju mer inser man att man inte kan.

Frazze
2002-03-23, 23:16
eller som Demokritos (visst avr det väl han?) sade:

Visast är hon, som vet vad hon inte vet

Mattias_G
2002-03-24, 15:46
Jag tar ibland själv hjälp av proffessionella kroppsbyggare för att få in nya övningar rätt. Å andra sidan kör många kroppsbyggare hyffsat ostrikt. Det gäller att ransonera ut den bäste. ;)

Pudzianovski
2002-03-24, 18:16
helt klart kul o snacka med de som tränat länge länge.....och helst olika personer. alla har ju sina synpunkter på saker o ting.

ta in info. verkställ den bästa infon.

testa sig fram.

det finns inga rätt eller fel.

:p

Toya
2002-04-02, 02:10
Jag tycker det är skit bra om någon säger till att man gör fel och sen vissar hur man gör! Sånt folk älskar jag. "Men" sånt folk som säger hur man ska göra men vet inte ett skit om vad dom pratar om kan man bli lätt irriterad på!

[ 02 April 2002: Inlägget har ändrats av: Toya ]

muskelbyggarn
2002-04-02, 08:35
>Tinner

Visst stämmer ditt resonemang :D men undrar om det inte är ganska vanligt hos oss killar också?`

Arne har helt rätt i det han skriver. Man lär sig saker hela tiden. Det gäller att försöka vara öppensinnad och våga erkänna att man kanske gör fel ibland.

Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-04-02, 10:44
Ursprungligen skickat av muskelbyggarn:
<STRONG>&gt;Tinner

Visst stämmer ditt resonemang :D men undrar om det inte är ganska vanligt hos oss killar också?`

Vänl,,,
Tobbe</STRONG>

Vad menar du?! Hmmpfr...Vi killar är felfria!!!
:D :D :D :D :D

muskelbyggarn
2002-04-02, 11:20
Man vill gärna tro det :D

Visst skiljer sig kvinnor och män sig en del åt. Så är det bara, det ligger i våra gener att vara så (och tur är väl det kanske).

Som jag alltid har sagt. Killar skall inte bo ihop med tjejer, det skall bo med varandra :D
Kan du tänka dig att det någon gång skulle vara tjaffs om det skall köpas in ett biosystem för 10 000 eller eller nya gardiner?
Nej Nej Nej :D

Vänl,,,
Tobbe

Mia
2002-04-02, 11:56
&gt;muskelbyggarn
Problemet är inte att du bor med tjejer, utan att du bor med _fel_ tjejer. Ta för vana att ställa frågan redan på krogen.

"Hemmabio eller gardiner?"

"Hemmabio"

"Your place or mine?"
;)

Pumping
2002-04-02, 19:32
IKEA!! vad är det för fel?!?! GHA! hur många timmar som hälst går det tydligen att gå runt dära. men satan ta en om man råkarfastna i en stereo afär... ;)

nina
2002-04-02, 19:37
jag är nog värdens lyckligaste tjej...min kille jobbar nämligen med datorer.sterios.hemabio.videscreen etc etc. Vilket betyder att vi har det nyaste och bästa hemma, och det är väl bra.

Inte så att han vill gå och kolla på sterios när han är ledig...utan jag får utan problem med honom till IKEA.

Nina :)

Man får väl välja en kille med bra intressen eller jobb.

The Dwag
2002-04-03, 15:30
Ursprungligen skickat av Mattias_G:
<STRONG>Jag tar ibland själv hjälp av proffessionella kroppsbyggare för att få in nya övningar rätt. Å andra sidan kör många kroppsbyggare hyffsat ostrikt. Det gäller att ransonera ut den bäste. ;)</STRONG>

Proffessionella byggare i Sverige ?

Allan
2004-06-12, 17:37
Bumpar den här också. Fortfarande intresserad av hur seriösa ni egentligen är med er träning. För mig är det ett absolut grundvillkor att inte halka in i felaktiga övningsutföranden på tyngre vikter. Så tar ni hjälp för att kontrollera det?

allan

Björn S
2004-06-12, 17:44
Jag tar kritik och ger kritik..
Jag får hjälp av de större som verkligen kan sin sak med erfarenheter samtidigt som jag hjälper till så gott jag kan på det jag anser mig vara relativt säker på.
Dock blir jag lite sne när jag vet att det är rätt och någon halvny kille påpekar att det är fel för att B&K säger så.

RobbeliRobban
2004-06-12, 17:58
Handen på hjärtat så kan inte jag ta kritik alls bra, ibland blir jag snudd på ilsk vid all typ av kritik (även icke-träningsrelaterat) så nej, ibland frågar jag om råd, men jag tar så gott som aldrig råd om jag inte bett om det.

Hjälp om träningen är sällan, lite funderingar kan man bolla med andra ibland, men inget "större" (jag vet ju bäst själv!)

Men kritisera är jag en överdängare på!:em:

Chris
2004-06-12, 18:14
Det beror helt på om jag litar på personen... är iofs väldigt sällan folk kommer och ger tips, var mest i början när man tränade. Då lyssnade jag för det mesta!

Men visst kan man ta kritik!

Grahn
2004-06-12, 18:18
Känner ingen som jag litar på att ge tips. ;)

Hmmmm.....betyder nog att jag tränar på ett rätt kasst gym.

emmzan
2004-06-12, 18:35
Ja, jag tror också tjejer kan tendera att ta negativ kritik alltför personligt. Jag har väldigt ofta med mig pojkvännen till gymet som då får agera både passare och "coach". Visst kan det vara lätt att ta saker personligt och bli förbannad när man får tekniken kritiserad men i de flesta fall fungerar det strålande.

Samtidigt, trots att jag har en duktig person med mig, tvekar jag ju inte att ta hjälp av andra på gymet också. Problemet är ju som alltid att välja vilka man ska lyssna till, samt också att våga säga "tack, men jag vill fortsätta köra såhär" när man får spontana tekniktips vilket ofta händer. Det måste man ju även våga säga till människor man vet är väldigt duktiga men vars tips i det läge man befinner sig i, kanske inte fungerar eller passar in.

Det finns ju miljoner olika åsikter, inställningar och viljor när det gäller styrketräning och man får ju välja ut någon eller några som man lyssnar till och förändrar sig efter.

Nuvarande projekt är att "tvinga" någon stackars OL-are att lära mig bra styrkevändningar :)

Karl_alfred
2004-06-12, 18:45
Har i stort sett inte fått någon kritik sen den första månaden jag tränade. Å de var att hålla emot mer i den negativa fasen. Men kör man bland de absolut striktaste på de 3 gymen jag tränar på kanske inte man får så mycket kritik. Vart redan från början intresserad av hur övningarna fungerar och bör utföras. Har därefter skaffat mig en uppfattning om detta. Undrar jag över något frågar jag här eller går fram till någon som ser ut att kunna sin sak. Så jag är absolut öppen för kritik, men får aldrig någon.

Semiramis
2004-06-12, 19:07
Jag är väldigt angelägen att göra "rätt" när jag tränar, för mig är det oerhört viktigt att i möjligaste mån undvika skador, en seg skada kan ju sinka träningen i månader. Prioritet två är att bli starkare och för att uppnå dessa två saker tar jag mycket hjälp på gymet där jag tränar. Jag upplever inte det som kritik utan som hjälp att ta råd av folk som har tränat mycket längre än jag, vars resultat jag beundrar och som kan mycket om anatomi. Dessutom är det inte alltid lätt att själv se sitt eget övningsutförande. Sen behöver man ju inte okritiskt ta till sig vad andra säger, det ska som sagt vara personer vars kunskap jag respekterar, på ett litet gym kan man lära sig att utskilja det ganska väl.

Keirin
2004-06-12, 19:14
Jag brukar fråga mina cykelkamrater hur dom tycker att jag kör. Om jag kör ryckigt, om jag saktar ner i fart då jag reser mig upp i uppförsbackar eller annat. Men dom tycker att jag kör bra och säkert.

I min sport är alla väldigt ödmjuka. Det är nog jag som är minst ödmjuk:smokin:. När det kommer någon ny tupp i klungan och ska visa vad han går för och därigenom spräcker samarbetet och ökar risken för vurpor så sticker jag bara i pumpen framhjulet på dom:smokin:. Eller säger till dom bara.

Jag känner rätt bra själv vad jag vill förbättra i min cykling. Men det var svårt att veta det som nybörjare.

Nu vill jag börja styrketräna men är nybörjare på det. Och det känns hårt. Jag har en polare som har styrketränat endel på Sats. Men jag tycker inte det är prisvärt att träna där. Jag ska försöka få henne att lära mig styrketräning någon annan stans. Annars känner jag ingen som styrketränar.

Jag tycker om att få råd. Det är bra. Men om jag märker att det är någon som är okunnig så blir jag irriterad eller om dom inte kan sluta om jag säger att mitt sätt funkar för mig. Så är många grabbar men kanske främst äldre. Då kan jag bli irriterad.

Herkulez
2004-06-12, 19:16
jag har tur att ha en kompis som har bra koll på musklerna och är vääldigt kritisk mot mig, säger precis hur det ligger till, vad som är bra ochvad som är helt värdelöst, det uppskattar jag nå jävulskt, alltför många har bara ryggklappar i sin omgivning

JJ
2004-06-12, 19:17
Jag har ingen som kan hjälpa mig så jag får klara mig själv. Skulle gärna ha en tränare dock.

z_bumbi
2004-06-12, 19:28
Det jag undrar över är hur många som tar hjälp av folk från forumet eller liknande ställen när man inte känner någon annan eller att det inte finns instruktörer på gymet?

Allan brukar försöka få träna med folk med blandade resultat (En del vill inte..:D ), jag har hjälp några stycken, Arne har sin lilla träningsfarm nere i Lödde, i Umeå finns det ju en hel armé av folk och då borde det ju inte vara så svårt att få tag på någon som hjälper en osv.

Det är ju inte så att man måste boka upp tio pass på rad men att få hjälp om man undrar över något är ju inte fel och det är nog inte så många som säger nej om man frågar.

Och självklart tar jag hjälp av folk runtomkring med min träning.

Allan
2004-06-12, 19:29
Originally posted by Herkulez
jag har tur att ha en kompis som har bra koll på musklerna och är vääldigt kritisk mot mig, säger precis hur det ligger till, vad som är bra ochvad som är helt värdelöst, det uppskattar jag nå jävulskt, alltför många har bara ryggklappar i sin omgivning

Instämmer till fullo. Ryggdunkarna är helt värdelösa.

allan

bubbleman
2004-06-12, 19:38
Jag vet att jag inte har fina övningsutföranden men jag vet inte vad jag skall göra åt det. Jag läser en del här på kolozzeum tex och testar mig fram så det känns bra, jag skulle gärna ha tips ifrån någon kunning in real life.
Tyvärr så bor man ju i en urskog, finns ingen instruktör på något av gymmen i kommunen och jag tränar till och med hemma för tilfället så man snappar inte upp ett enda dyft.

ivandrago
2004-06-12, 19:38
Marklyft, knäböj och militärpress har jag bett folk kolla på min teknik i för att vara säker på att jag gör rätt och inte skadar mig. Ska be någon kolla bänktekniken också, för jag är så satans svag i den. I de flesta andra övningar har jag utan att be om det fått kritik som jag ibland tagit till mig, ibland inte. Uppskattar oftast kritik, men när den är av typen "gå inte så djupt när du kör knäböj" så är det bara jobbigt.

Kalleh
2004-06-12, 19:56
Originally posted by Allan
Handen på hjärtat - hur många här är det som tagit hjälp av kompetenta (och då menar jag inte träningspolaren)personer för att kontrollera om man gör rätt?

I alla andra sporter tar den aktive hjälp av proffs för att nå framsteg - och nog är det så att "di riktigt stora" - Coleman och gänget - har coacher.

Problemet är ju att inte alla har tillgång till någon kompetent. På ganska många gym är instruktörerna inte mycket att hänga i julgranen. På gymmet jag tränar finns det bara en instruktör som har någorlunda imponerande resultat, men han har tagit steroider och har 40% BF. Vem ska jag lyssna på då? Har träningspoolare som mer än gärna ger råd och tycker sig veta bäst, men ingen av de har heller speciellt mycket att komma med själva, varken resultat eller erfarenhet, så då blir det ju att man tar deras kritik som gnäll.
Visst, man kan ju gå fram till första bästa stora kille och fråga om tips. Men han kan ju vara vem som helst, han kanske inte vet ett skit bara för att han är stor, kanske har tryckt steroider och har hela kroppen full med skador...

Så, vem snackar vi med???

Allan
2004-06-12, 20:18
När det gäller de "stora" övningarna är det totalt överlägset att söka sig till en styrkelyft eller tyngdlyftningsklubb. Dvs böj, bänk, mark, frivändningar, ryck och stöt. Annars är det bara att börja leta - men jag kan hålla med om att det kan vara ruggigt svårt att hitta kompetent folk. Men Arne lär väl ha lite listor på folk som genomgått hans kurser; där borde man ju kunna hitta kompetens.

Sedan ska man inte förringa de instruktörer som finns - många är faktiskt duktiga, oavsett vad de har för formell utbildning.

allan

-=(WatchTower)=-
2004-06-12, 20:20
Jag har frågat och bett 3 kunniga personer visa (varav en utbildad instruktör) hur marklyft ska gå till eftersom jag hade noll koll på hur man utförde övningen.

Jag har även nyligen, noga gått igenom knäböj med instruktör men känner mig inte 100% bekväm där, men tränar på att snart kunna börja köra knäböj på allvar.

Kritk har jag fått av många personer, en äldre gubbe i 60+ som föreslagit att jag ska köra en annan alternativ övning till shrugs och förklarat hur jag borde träna och gjort ett ordentligt utlägg trots att jag aldrig sett människan tidigare.

En annan person har kommit fram och sagt att dem korta passen jag kör(tydligen hade han noterat när jag kom) inte är bra samtidigt som jag måste skämta när jag säger att jag är klar och är på väg hem.

En annan kille kom plötsligt fram när jag körde biceps och förklarade hur viktigt det var att stretcha för att få musklern att växa, har heller aldrig sett människan tidigare samtidigt som han skulle visa en stretchövning.

Folk har tittat mycket suspekt på en magövning som jag kör ibland och det är nog bara en tidsfråga innan någon kommer fram och gör ett utlägg.

Att ge kritik har jag aldrig gjort.

Kalleh
2004-06-12, 20:29
Originally posted by Allan
Sedan ska man inte förringa de instruktörer som finns - många är faktiskt duktiga, oavsett vad de har för formell utbildning.

allan

Jo, men rent allmänt är det så att man ogärna tar råd av folk som inte är större än en själv eller tränat speciellt mycket längre. Och så är fallet med många av instruktörerna, iallafall på discogymmen. Jag iallafall, tar inte råd av en 21 årig brud som inte ens klarar av två chins. Men med detta menar jag inte att alla är dåliga, det finns säkerligen många duktiga PT's, fast de är ändå få i jämförelse med hur många värdelösa det finns. Styrkelyftar/tyngdlyftar klubb som du skrev är nog det bästa alternativet. Jag tränade på ett sånt ställe förr och har haft mycket nytta av kunskaperna jag fick där.

emmzan
2004-06-12, 20:48
Kalleh> 24 år och noll chins och brud har aldrig hindrat mig från att instruera folk med taskig teknik :)

Klein
2004-06-12, 20:59
Jag skulle vilja få kritik från folk som kan sin sak. Den enda kritik jag får är från polare som inte vet nånting om träning och som mest är ute efter att retas.

Min träning är mer explosiv än strikt; jag jobbar mycket med hela kroppen. Tex av hantelrodd får jag alltid grym träningsverk i sidan av magen. Tycker det slår alla andra övningar som ska ta där. Jag får också grymt snabba resultat muskelvolymmässigt av min tunga explosiva träning jämfört med mina strikta polare. Jag tror helt enkelt inte på den strikta träningen och skulle älska att bli motbevisad.

Kalleh
2004-06-12, 21:09
Originally posted by emmzan
Kalleh> 24 år och noll chins och brud har aldrig hindrat mig från att instruera folk med taskig teknik :)

Jag har läst en del av det du skrivit på kolozzeum och kan därför dra slutsatsen att du kan en del (0 chins eller ej). Så dig skulle jag förmodligen lyssna på. Men du hade kommit fram till mig som en främling på gymmet och börjat predika så hade du bara varit den där bruden vars råd jag dissat totalt. Du förstår hur jag menar va?

emmzan
2004-06-12, 21:13
Originally posted by Kalleh

Jag har läst en del av det du skrivit på kolozzeum och kan därför dra slutsatsen att du kan en del (0 chins eller ej). Så dig skulle jag förmodligen lyssna på. Men du hade kommit fram till mig som en främling på gymmet och börjat predika så hade du bara varit den där bruden vars råd jag dissat totalt. Du förstår hur jag menar va?

Jag förstår hur du menar till 100%! Retades bara lite.

Styrkebyggare
2004-06-12, 23:07
Visst uppdaterar man sig då och då. Det är lätt hänt att halka in på nåt halvtaskigt utförande här och var, även om man hängt med i svängen ett tag.

Tompi
2004-06-13, 00:44
Har ett par personer jag regelbundet frågar om tips och hjälp. Ett par tävlande i styrkelyft, ett par pt:s varav en tävlat i af.
Är alltid intressant att höra kunniga människor.
Hade dock behövt en idag så hade jag kanske inte suttit här med ont i ryggen:(

Fatalist
2004-06-13, 00:58
Jag är seriös med min träning soch försöker alltid att ta åt mig instruktioner och tips, om nån tycker att jag inte gör så får ni gärna klaga så jag kan bättre mig :)

Åse Columbus
2004-06-13, 15:32
Precis som Arne sa.....ju mer man tränar dessto mer förstår man att det alltid finns ngt man kan lära sig.

Jag har tränat sen 1982, och hittar fortfarande nya övningar o vinklar som jag kan använda föratt förnya min träning. Jag har abslout inget emot att ngn kommer fram o tipsar...men oftast är det att ngn vill fråga mig om ngt i deras utförande och det är alltid roligt..delar mer än gärna med mig av mina erfarenheter.

Och jag har alltid tid att passa om det är ngn som behöver det.

En sak som jag tycker är extra roligt är att jag märkt att det kommit fler tjejer ner till gymmet.

Men den finaste komplimangen som finns är när ngn av de andra gamla rävarna kommer fram o vill ha hjälp eller vill diskutera en övning.

Jag kommer att träna resten av mitt liv så jag har mycket till att lära mig.

Åse

Örjan
2004-06-13, 16:33
Nej, jag är inget vidare på att ta emot kritik. Jag befinner mig i den angenäma illusionen att jag vet precis hur jag ska träna.

Det finns dock undantag. Vad gäller marklyft hann jag aldrig ens ta mig upp till nivån jag-kan-redan-det-där, så i den övningen var jag mycket mottaglig. (Tränar hemma. Har nu lagt ner övningen tills jag kan få instruktioner IRL; det funkade inte lik förbannat.) Vad gäller utförande i övningar överhuvudtaget finns det en del personer här som jag litar på och vilkas råd jag följer.

Vad gäller mat har jag skrivit ut en punktlista som Z_Bumbi skrev, vilken jag tycker verkar mycket märklig. Men jag vet att han kan mycket och jag gillar hans sätt att tänka (helhet, långsiktighet, hälsa skulle jag vilja sammanfatta det med), och jobbar därför på att iscensätta det han skrivit. Jag tycker alltså att hans upplägg verkar märkligt men inser att han sannolikt har rätt, och jag orkar personligen inte sätta mig in i det själv, så jag väljer att helt enkelt följa hans råd iallafall. (Det är däremot ett långsiktigt projekt, vilket iofs också var avsikten.)

Men när det gäller upplägg av träningen kan jag redan allt :D. För nuvarande är jag den som skulle kunna lägga upp mitt program för diskussion och vid kritik hela tiden bara lägga in mer fakta som ska tala för att mitt upplägg är rätt iallafall, och att de som säger att det är fel bara saknade tillräcklig information. Har sett flera andra av den typen här på forumet. Aliquis(?) om sin kost är väl det bästa exemplet.

Action
2004-06-13, 16:43
Inför mitt första SM-kval tog jag hjälp av en otroligt duktig och erfaren coach med VM-meriter och många SM-medaljer som coach. Ärligare person är svårt att hitta, jag följde hennes råd till punkt och pricka hela dieten och utan de råden och den ärliga kritiken hade jag aldrig tagit mig till SM-final det året.

Hade även hjälp av henne till SM2003, men nu i år hade jag tyvärr inte den möjligheten! Men all den hjälp jag fick då har gett mig väldigt mycket och jag använde än idag den erfarenheten.

Men som sagt så måste man tåla kritik om man tar hjälp av en peson som vågar vara så ärlig! Det första jag fick höra var att jag såg ut som en julgris... :D :D

Det är tråkigt att höra vissa tävlande som bara hört massa positiva kommentarer från "polare" på gymet som kanske bara sett den individen och har inget att jämföra med. Blir ofta en chock för den individen när den jämförs med andra och inte alls är så bra som den trott pga alla ryggdunkare...

// Lite mer tävlingsinriktat svar...

Svarten81
2004-06-13, 16:52
klart man kan ta kritik! vilka idrotter kan man klara sig på egen hand o utveckla en bra teknik? inte många enligt mig kommer inte ens på någon så här på rak arm...

Hobbes
2004-06-13, 19:49
Antar att jag fick min ödmjukhet inför det kunnande som finns omkring mig när jag 11 år gammal kom till dojon och började träna Ju-Jutsu.

Att kunna ta kritik konstruktiv såsom mindre konstruktiv har blivit en del av träningen.

I båda träningsformerna, Ju-jutsun och stryketräningen, har jag blivit tvungen att kunna ta kritik och att ställa frågan om hur jag ska utföra en teknik.

Jag kuggade min första svart gradering 20 år gammal uppe på Bosön, då var man inte så kaxig. Jag frågade vad jag gjort fel och vad jag kunde göra bättre, tre månader senare klarade jag det.

Som jag själv skrev i en annan tråd nyligen, ju mer kunskap man har ju mer vet man vad man inte kan.