handdator

Visa fullständig version : "Lågt" blodsocker


RobinEH
2013-05-10, 13:51
Jag har under en viss tid kännt mig darrig, yr, trött, frusen och kännt av "krypningar" i kroppen ett par timmar efter att jag ätit frukost. Idag är jag ledig från skolan och åt frukost vid 10. Runt tolvtiden började jag känna av tidigare nämnda ting och bestämde mig för att kolla mitt blodsocker 12:33, och det låg då på 3.7 mmol/l. Rent tekniskt är ju detta inte lågt blodsocker, men ändå lägre än vad jag läst anses som normalt.

Sedan ett halvår tillbaka äter jag en kolhydratreducerad diet efter att i ungefär lika lång tid ätit enligt LCHF. Under min tid med LCHF så åt jag mellan 2 och 25g kolhydrater och upplevde mer nackdelar än fördelar vilket gjorde att jag började öka på kolhydraterna. Sedan Januari detta år så har jag ätit mellan 90 och 126g kolhydrater per dag. Inom denna tid har jag även testat periodisk fasta (20/4), vilket fungerade bra, och jag hade då inga problem med blodsockret.

Problemen har börjat då jag lagt större delen av mitt kolhydratsintag på morgonen, då insulinkänsligheten skall vara något vassare.
Jag brukar äta frukost 07-10 beroende på om jag har skola eller ej, lunch/middag 16:00 och sista målet (ca 3/5 av mitt totala energiintag) vid 19:00.

Så här såg min frukost ut idag:
Havregryn: 90g
Mellanmjölk laktosfri, Arla: 100g
Naturell yoghurt 0.5%, Verum: 115g
Lingonsylt lågkalori, Önos: 20g
Kanel: ~7g
Protein: 20.2g
Kolhydrater: 58.7g
Fett: 8.5g
Kcal: 391.9

Igår såg hela dagens intag ut så här:
Protein: 128.7
Kolhydrater:113.6
Fett: 170.4
kcal: 2503.1

Jag ligger i bulk och får i mig tillräckligt med energi totalt sett. Jag har gått upp 5.3kg sedan Januari.

Frågan är då varför jag har dessa problem. Eller anses denna blodsockernivån 2 timmar och längre efter intag som "normal"?

tjing
2013-05-10, 15:05
Bra fråga. Man kan givetvis få borderline-lågt blodsocker av fasta och lågkolhydratskost men det är i regel inte farligt för friska personer. Men visst kan man känna av symptomen du nämner fast inte livsfara föreligger så att säga.

Mitt tips är att skippa kolhydrater på morgonen. Ät de från lunch och framåt och utvärdera. Protein och fett kan du dock äta. Min egen erfarenhet säger att det hjälper med problemen du beskriver och det kan som sagt bero på att insulinkänsligheten är förhöjd på morgonen, i kombination med ett relativt lågt kolhydratsintag.

Alternativt, lägg till lite mer protein också till frukosten, då protein i en måltid gör att blodsockret hålls på en jämnare nivå under längre tid.

RobinEH
2013-05-10, 15:42
När jag fastade och när jag åt mindre kolhydrater till frukost så hade jag inte dessa problem. Så visserligen kan jag återgå till antingen PF eller till att äta en mindre mängd av just kolhydrater till frukost. Enda anledningen till att jag lägger större delen av kolhydratsintaget på morgonen är att jag läst att man skall ta till vara på den ökade insulinkänsligheten på morgonen och att fett kan ge en försämrad insulinkänslighet under resterande del av dagen, fast detta kanske inte är ett bekymmer om man äter relativt lite kolhydrater över lag?

Sänkningen av blodsockret, sker det eventuellt pga. att glukosupptaget blir överdriven och blodglukoset lägre än "bekvämt" tillföljd av den förhöjda insulinkänsligheten eller hur ligger det till?

tjing
2013-05-10, 16:01
Om du är frisk, behöver du sannerligen inte oroa dig för insulinkänsligheten på morgonen.

Ja, eventuellt är det så om tillräckligt höga nivåer kortisol på morgonen påverkar insulinutsöndringen. Men det finns gott om rön om att kortisol försämrar insulinkänsligheten också i övrigt, eftersom kortisol och insulin har lite motverkande effekter; kortisol ökar blodsockret bland annat genom att nedreglera GLUT-4 receptorer och genom glykogenolys och glukoneogenes i levern.

tlk
2013-05-10, 16:12
Sänkningen av blodsockret, sker det eventuellt pga. att glukosupptaget blir överdriven och blodglukoset lägre än "bekvämt" tillföljd av den förhöjda insulinkänsligheten eller hur ligger det till?


Fullt rimligt att det blir lite "overshooting" innan systemet hinner märka att det är lågt och ställer om till att höja det.


Varför denna brinnande passion för insulinkänslighet?

Fjrebqll
2013-05-10, 16:22
Var det inte någon studie där upplevd blodsocker dipp inte stämde överens med mätningar som gjordes? Dvs, snarare placebo?

RobinEH
2013-05-10, 16:36
Tack Tjing!
Fullt rimligt att det blir lite "overshooting" innan systemet hinner märka att det är lågt och ställer om till att höja det.
Kan tillägga att jag även mätte blodsockret 14:23 (4 timmar & 23 minuter efter frukost) och även då var blodsockret på 3.7 mmol/l.
Varför denna brinnande passion för insulinkänslighet?
Det känns som en bra idé att ta tillvara på en god insulinkänslighet.

Var det inte någon studie där upplevd blodsocker dipp inte stämde överens med mätningar som gjordes? Dvs, snarare placebo?
Jacob Gudiol har skrivit om det med bifogade studier. http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-5-svalt-pa-cellniva/

tjing
2013-05-10, 16:54
Var det inte någon studie där upplevd blodsocker dipp inte stämde överens med mätningar som gjordes? Dvs, snarare placebo?

Jo, men som vanligt blandar folk ihop farligt lågt blodsocker med sjunkande blodsocker. Man kan få känningar av sjunkande blodsocker oavsett om det är farligt eller inte.

Att kalla det för "placebo" dummar ned allting eftersom det exemplet du talar om handlar om upplevelse av blodsocker vid fasta i regel, vilket snarare handlar om högre stressnivå p g a katekolaminer och en lätt ångest-reaktion som man tror är blodsockret, om man inte upplevt det innan. Med andra ord inte placebo utan en effekt av något annat.

Att man blir yr och darrig efter frukost är rimligtvis inte placebo utan handlar snarare om effekter på blodsocker med toppar och dalar, där hjärnan signalerar om att blodsockret sjunker och att vi bör äta, fast det inte är tal om att vara i närheten av farligt låga nivåer. Det handlar alltså mer om förändringar i blodsockernivåer än absoluta nivåer och hur kosten ser ut och det finns förmodligen en poäng i att hålla blodsockret jämnare under längre tid för jämnare energinivåer och minskat matsug.