handdator

Visa fullständig version : LCHF, värt ett försök?


Kimme94
2013-05-10, 13:26
Goddag alla människor, tänkte kolla vad folk har för åsikter/erfarenheter om LCHF?

Har vart grovt emot det, väldigt grovt, kört endast på kalori in vs ut.

Men har fått för mig att testa, då jag tröttnat lite på kosten, och att jag ofta går hungrig, (ligger nu i deff).

Har kommit på tre olika upplägg, och undrar vad alla tror och tänker?

Antingen kör jag på LCHF, helt och hållet, fast jag räknar då även kalorierna, samt äter det i PF, dvs 12:00-20:00. och inte gör som alla feta kärringar som tycker de e helt perfekt att gå ner i vikt på 1000 kcal bea till maten.

Eller så kör jag samma metod som ovan, plus att jag slänger in en halv banan direkt innan, och direkt efter träningen, för att få i mig kolhydrater vid träningen iallafall.
Dethär med att klara av att gå till gymmet och köra ett tungt ryggpass, och inte äta kolhydrater, får jag inte ihop, och är nyfiken på om det kommer funka..

Eller så skiter jag i alla dessa metoder, och kör de hederliga, dvs IIFYM, och äter det jag äter, och räknar kalorierna.


Ska åka en sväng och handla, och tänkte kolla lite vad alla tror och tycker, hade tänkt att prova något av detta under den kommande veckan iaf, och se hur det går.

tjing
2013-05-10, 13:40
Du lever bara en gång, prova om du vill. Funkar det bra så gör det, annars kan du köra på som vanligt. En del upplever sig må bra av LCHF, en del blir nedstämda och trötta.

begt
2013-05-10, 13:44
1 vecka räcker inte för LCHF, det krävs i regel flera veckor för att man ska kunna utvärdera hur det står sig mot vanlig kost.

Kimme94
2013-05-10, 13:48
okej, får fundera lite då..

Joo provade idag, åt för 3 timmar sen, 5 ägg, 100g keso med kaviar iblandat i, samt 40g prästost rullat med kokt skinka, var sjukt gott, och är inte hungrig.. men lite seg i huvudet, ska träna ikväll, får se hur det går :D

Stora frågan är handligen, köpa massa lchfgrejer, eller vanlig mat.. :D

Pretorian
2013-05-10, 13:50
Du har tröttnat på maten men tror att det blir "roligare" om du tar bort kolhydraterna?

RobinEH
2013-05-10, 13:54
Testa i några månader.
Jag gav det ett halvår innan jag la ner det. En del upplever ju fördelar med dieten, dock var inte jag en av dem. Tycker du väldigt mycket om fett så kanske du bör tänka över eventuellt beslut då det är lätt att överäta vad man tycker om.

Kvicksilver
2013-05-10, 13:56
Vad är målet med din LCHF diet?
Vad är det du tror att att du kan uppnå?
En vecka kommer inte ge dig något, du måste testa mycket längre... och veta vad du är ute efter... annars kommer du ju inte veta om det var värt det.
Kalori in och ut gäller även för LCHF. Och för den delen för alla kostupplägg.

Kimme94
2013-05-10, 14:02
jaa, domdär rullarna med skinka och ost var galet goda.
finns mycket annat kul att testa också.
Har blvit hungrig lätt innan, även om jag laddar på med 100g fulkornsris och 300g kyckling, så är jag hungrig direkt efter nästan..

De jag är trött på är ris och potatis i alla former.. samt havregrynsgröten.

Men om någon har lite bra koll, kommer nu vara i skolan, alltså lugna dagar, och tärning varje dag.
Hur mycket kolhydrater kan vara lagom, i bara träningssytet?
Känner sen tidagare erfarenhet, att jag känner mig mättare av fett.
Om man ska käka en ganska kolhydratsfattig kost i övrigt, men kanske havregrynsgröt som är det optimala för mig, 2 timmar innan passet, och en banan efter, eller ris/ annan källa till målet när man kommit hem? och då en liten mängd bara för träningen och återhämtningens skull?

Kollar jag bak i räknaren, så äter jag ca 200g kolhydrater varje dag, har då vart på Byggpraktik, och kommer nu vara i skolan.
vilken mängd kolhydrat kan alltså vara lämplig runt träningen?
178 cm, ca75 kg morgonvikt.
PBs. 36x6 lutante hantelpress, 190 marklyft, 105 bänk.

Har en känsla av att man kommer gå till gymet taggad på marklyft, och komma dit, i LCHF kost, och inte orka någonting..


Edit: målet är att deffa, gå ner i vikt mera, och fortfarande kunna köra 1,5-2h pass, och få en mindre hunger som man verkar kunna få.

Bryggan
2013-05-10, 14:10
Det går utmärkt att gymma och köra LCHF men du måste köra strikt ett tag. När du tömt dig på kolhydrater och glykogen så kommer en ny värld att öppna sig jag lovar. Det är en jobbig tröskel du måste över för att komma dit men sedan fylls du av energi igen.

Tro f-n att du blir hungrig strax igen efter ris och kyckling-filé eftersom det är mikrolite fett i den kosten.

Kimme94
2013-05-10, 14:15
Det går utmärkt att gymma och köra LCHF men du måste köra strikt ett tag. När du tömt dig på kolhydrater och glykogen så kommer en ny värld att öppna sig jag lovar. Det är en jobbig tröskel du måste över för att komma dit men sedan fylls du av energi igen.

Tro f-n att du blir hungrig strax igen efter ris och kyckling-filé eftersom det är mikrolite fett i den kosten.
okej, får väl kanske göra ett försök då, alltså inte blanda i en halv banan innan/efter passet ens?

Jo det är sant, men kan lika gärna skrivit fläskytterfile, karre, osv, blir likadant, kan ätta grillad fläskfile, potatiskyftor i ugnen, och sås gjort på kvarg tex, eller keso till, och bli vrålhungrig kl 8-9, säg att man äter det 6-7.. och då har man redan ätit sina kalorier...

Kimme94
2013-05-10, 14:17
en snabb fråga, ang lchf, är svag för mjölk, och kvarg, ibland blandad med lite fil/yougurt.
undrar då om mjölk är ok? eller att blanda sin kvarg med 1 dl vaniljyougurt och fun light tex?

Bryggan
2013-05-10, 14:19
, eller keso till, och bli vrålhungrig kl 8-9, säg att man äter det 6-7.. och då har man redan ätit sina kalorier...Suger såååå hårt jag vet...

Mjölk är inte ok....får bli mozzarella istället :).

Kimme94
2013-05-10, 14:23
Suger såååå hårt jag vet...

Mjölk är inte ok....får bli mozzarella istället :).

ajdå.. ett plus är ju alla kokta ägg jag kan äta, dödar för kokt ägg!

Men om du har erfarenhet av det, skriv gärna vad du tycker, hur du mått, om du fortfarande kunnat gått och kört ett brutalt ryggpass, och tips på vad jag ska kolla efter i hyllorna när jag åker ner och handlar!

Wzup2u
2013-05-11, 17:55
lchf gjorde så jag rasade i vikt, och tappade mycket ork. aldri mer.
äta allt och varierat e bäst, kolhydrater är king för att hälla sig pigg varierat med fett och protein och socker =) men testa om du e nyfiken.

kimozabe
2013-05-11, 19:33
Hej,

Lånar tråden lite.

Högt på protein, lågt på kolhydrater och fett. Vad är konsekvenserna?

Kroppen använder protein som energi vilket innebär att man måste extremt högt på protein intaget för att det skall finnas protein kvar tills ens muskler?

Dyr energi? (Konstaterats)

Vilken nivå på fett kontra protein bör man lägga sig om man skall minska på kolhydrater för att inte protein skall gå som energi?

Bör makro fördelningen bli så att man går in i ketos om man skall köra lågkolhydratsdiet?

Sverker
2013-05-12, 09:47
Allt protein blir till energi. Undantag är de få gram som blir till nytt muskelprotein. I bästa fall 5 gram / dygn vilket motsvarar 9 kg muskler på ett år*flex*.

Det ställer extrema krav på träningen ifall man varken har stora förråd muskelglykogen eller ketoner tillgängliga. Det blir till att bita ihop lite mer än förra träningspasset*grr*.

raddum
2013-05-12, 09:52
Hej,

Lånar tråden lite.

Högt på protein, lågt på kolhydrater och fett. Vad är konsekvenserna?

Kroppen använder protein som energi vilket innebär att man måste extremt högt på protein intaget för att det skall finnas protein kvar tills ens muskler?

Dyr energi? (Konstaterats)

Vilken nivå på fett kontra protein bör man lägga sig om man skall minska på kolhydrater för att inte protein skall gå som energi?

Bör makro fördelningen bli så att man går in i ketos om man skall köra lågkolhydratsdiet?

Har inget direkt svar, men precis som du säger, äter du massa protein och lite av dom andra makronutrienterna betalar du i princip överpris för kolhydraterna(glukoneogenes). En tvättäkta ketodiet t.ex. ska ju inte vara superhög i protein

kimozabe
2013-05-12, 11:12
Finns det risk att muskelprotein används om kroppen går på proteindrift?

Skickat från tredje galaxen.

raddum
2013-05-12, 11:15
Finns det risk att muskelprotein används om kroppen går på proteindrift?

Skickat från tredje galaxen.

På energiunderskott, speciellt ett för stort så kan kroppen använda sina lagrade aminosyror som bränsle ja. Kolhydrater är de facto ganska muskelbesparande, det betyder inte att proteinet inte spelar stor roll, som vi alla vet och har hört 1000 gånger så är det lönt att hålla högt proteinintag under deff

tjing
2013-05-12, 11:21
Det är onekligen lättare och billigare att minska muskelnedbrytning med kolhydrater istället.

exevision
2013-05-12, 12:20
Njurarna får väll arbeta hårdare om man ligger riktigt lågt på fett vid ett samtida högt proteinintag?

Sverker
2013-05-12, 12:52
Det är mängden protein du äter som påverkar njurarna. Mer protein betyder också mer urinämne som ska filtreras ut genom njurarna.
Här gäller det att dricka tillräckligt med vatten för att hålla blodtrycket, över njurarna, nere. Mellan tummen och pekfingret 1 liter vatten per 100 gram protein.

exevision
2013-05-12, 13:16
Det är mängden protein du äter som påverkar njurarna. Mer protein betyder också mer urinämne som ska filtreras ut genom njurarna.
Här gäller det att dricka tillräckligt med vatten för att hålla blodtrycket, över njurarna, nere. Mellan tummen och pekfingret 1 liter vatten per 100 gram protein.

Så fett är inget som skyddar eller hjälper njurarna eller några andra organ vid högt intag av protein?

Sniggel
2013-05-12, 13:33
Det är onekligen lättare och billigare att minska muskelnedbrytning med kolhydrater istället.

Det här tror jag många underskattar.
Iaf de av oss som kört eller kör med väldigt högt proteinintag.
Den termogena dieten är väl ett lysande exempel när man kan tycka att det kanske finns mindre extrema sätt att åstadkomma samma sak.

Forzafurioso
2013-05-12, 13:36
Åt mig fet på LCHF! Tränade hårt under tiden... Har iof alltid varit duktig
på att äta!*drool*

Ska göra ett eget varumärke: Aldrig mätt!

edasvangen
2013-05-13, 09:51
Provade på lchf för något år sedan, höll på i typ 7-8 månader.

Hade dåligt med ork, var sällan hungrig och fick tvinga i mig mat för att ens hamna på 2k kcal om dagen(och var viktstabil med det intaget under hela perioden?! 85-90kg@189cm), tvingade in två helkroppspass i veckan, seg återhämtning, ledde till utmattning trots väldigt lite träning.

Provade även på att fylla på med lite maltodextrin i samband med träningen sista månaden men det gjorde ingen skillnad alls(10g före, 30-70g efter).

Summa summarum:

Jag mådde skit och det ledde till fysisk och psykisk utmattning, stress som höll mig viktstabil trots underskott i 6+ månader.. enda positiva effekten måste ha varit humöret, alltid stabilt och jämnt! inte för att det spelar någon roll när man inte har ork till att göra något alls.. :d

För en medelsvensson som sitter framför datorn och jobbar hela dagen som sen promenerar hem och glor på tven fungerar det säkert finfint för viktnedgång..

Akada
2013-05-13, 16:30
Provade på lchf för något år sedan, höll på i typ 7-8 månader.

Hade dåligt med ork, var sällan hungrig och fick tvinga i mig mat för att ens hamna på 2k kcal om dagen(och var viktstabil med det intaget under hela perioden?! 85-90kg@189cm), tvingade in två helkroppspass i veckan, seg återhämtning, ledde till utmattning trots väldigt lite träning.

Provade även på att fylla på med lite maltodextrin i samband med träningen sista månaden men det gjorde ingen skillnad alls(10g före, 30-70g efter).

Summa summarum:

Jag mådde skit och det ledde till fysisk och psykisk utmattning, stress som höll mig viktstabil trots underskott i 6+ månader.. enda positiva effekten måste ha varit humöret, alltid stabilt och jämnt! inte för att det spelar någon roll när man inte har ork till att göra något alls.. :d

För en medelsvensson som sitter framför datorn och jobbar hela dagen som sen promenerar hem och glor på tven fungerar det säkert finfint för viktnedgång..

Huh? :d

tjing
2013-05-13, 18:19
Det jag kan uppleva av kortare perioder av lågkolhydratskost är också ett extremt jämnt humör och fokus, så länge blodsockret inte går för långt ner. Det finns någon slags gräns tycker jag mig märka.

Morty
2013-05-13, 20:08
Dont gör it, its not värt it.

raddum
2013-05-13, 20:13
Edasvangen, hur kunde du fortsätta pusha i 8 månader ? Låter ganska bedrövligt :( Kudos att du gav det ett försök i alla fall.,

edasvangen
2013-05-14, 07:02
Huh? :d

Precis.. låg på 2k kcal om dagen(ibland mindre) och gick inte ner ett dugg utöver något kilo första veckorna så hur det inte kunde resultera i viktnedgång vet då inte jag, måste ha varit extremt påfrestande/stressigt för kroppen?:confused:

LCHF blir det iaf aldrig igen!

Edasvangen, hur kunde du fortsätta pusha i 8 månader ? Låter ganska bedrövligt :( Kudos att du gav det ett försök i alla fall.,

Jadu.. gillar att prova på saker och se hur kroppen reagerar på det!:d provade på lite olika sorters kostupplägg inom lchf under perioden osv, ett litet experiment helt enkelt, något som förmodligen aldrig kommer att upprepas med lchf igen..

Bryggan
2013-05-14, 07:06
Alla verkar ha haft väldigt traumatiska upplevelser av LCHF...varför hade inte jag det?

Explosiviteten blir sämre, kampsport, 100 meter, brottning går bort och du blir väldigt trög...inte för att det gör något om du inte arbetar "tankeeffektivt" om dagarna vilket inte många gör. Förutom det så fungerar det, lovar.

Kimme94
2013-05-14, 13:39
Har iallafall provat nu några dagar! sen tråden gjordes, och känner lite sämre ork på gymmet, men det är bara bita ihop och lyfta skrot ändå.
Mättnaden är grym! käkat 2000kcal, och inte vart hungrig alls...
ska prova 1800 och se vad vågen säger!

Idag fastade jag till ca 11:30, åt då 5 kokta ägg, med 100g skalade räkor och 50g majonäs.

Hemma från skolan och gym nu, och är inte alls hungrig, inte någonstans.
provade däremot idag att ta en riskaka till eaan innan passet, samt 2 riskakor till eaan efter passet.

Hamnar iallafall på ca 30g kolhydrater om dagen.
Kör nog på dethär tills att jag ska till mallorca om en månad, väger 73 nu, och kommer inte vilja väga mindre än 70.. så vid 70/efter mallorca så blir det lite bygga av!