handdator

Visa fullständig version : 30 årig nybörjare...


DKane
2013-05-10, 11:27
Har inte tränat något på snart tio år och nu när jag fyllde 30 så tyckte min fru att jag förtjänade ett gymkort:)

Kort om mig: 185 cm och 59 kg, med ett BMI på 17*facepalm*

Har smugit runt här på forumet ett bra tag för inspiration och kunskap. Och även kollat mycket på youtube för att få se hur man utför övningarna.
För tio år sedan tränade jag fem dagar i veckan med en PT och lyckades tillsammans med kost och träning lägga på mig 9 kg, vilket jag idag inte har något kvar av.

Mitt jobb är medeltungt och jag rör på mig hela tiden och tillsammans med att inte sköta kosten så får jag väl knappt i mig BMRx1.5

Då jag sist tränade var jag inte speciellt intresserad av maskiner och det är jag inte idag heller och därför fastnade jag för Stronglift 5x5 programmet i stickyn här. Tidsmässigt ser det ut att passa mig bra med 3 dagarsträning, tanken är Måndag - Onsdag - Fredag. Samt att det är övningar som jobbar med stora delar av kroppen samtidigt istället för isolationsövningar.

Är det programmet att rekommendera för en "nybörjare" ?

Tack på förhand:hbang:

DekeThornton
2013-05-10, 11:39
SL 5X5 borde vara utmärkt för en nybörjare. Jag kör själv Starting Strength, som är snarlikt upplägget i 5X5 och är särskilt avsett för nybörjare. Jag är mycket nöjd med hur det har fungerat. Se bara till att få i dig rejält med mat, i synnerhet protein. Med ditt BMI verkar det som att du inte äter sådär våldsamt mycket.

espeto
2013-05-10, 13:01
Om jag hade varit i ditt läge hade jag utan tveka börjat med SL.
Har låtit sambon och ett par av hennes polare att köra detta ett par månader:

Workout A
Squat 5x5
Bench Press 5x5
Barbell rows 5x5
Assistance:
Push-ups 3x8-12 (händerna på låda om det är för tungt)
Reverse Crunches 3x8-12

Workout B
Squat 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 5x5 -> 1x5
Assistance:
Pull-ups 3x8-12 (i gummiband om det är för tungt)
Prone Bridges 3x30sec

Dom har alla gjort enorma framsteg i styrkan även om de mer eller mindre startade från noll...
Så kör på och ät massor :D