handdator

Visa fullständig version : Tillsagd för marklyftande


Ockelbo
2013-05-09, 22:09
Hej! Var med om en konstig grej idag på gymmet, vill höra hur ni andra hade reagerat vid en liknande situation.

Tränar på f&s i Sollentuna. Var ryggdag idag och körde lite marklyft, jag tar hyfsat mycket i vikt och det låter som bekant en del/genererar stomljud vid högre vikter om man inte håller emot hela vägen på den excentriska delen.

Var mitt i ett arbetsset på 170*8 när en kvinna ur personalen (tydligen ansvarig för rekrytering av instruktörer) kom fram till mig. Stannade i setet för att höra vad hon ville, hon sa att det lät för mycket när jag gjorde marklyft och att folk klagade på det och att butiker blev störda.
Hon var även spydig och sa till mig att om jag inte orkade lägga ner vikten så att den inte smällde i golvet så skulle jag ta och sänka vikten!
Vart lite sur och sa att jag tyckte det var dumt och att jag inte kommer sluta med mina marklyft, att jag isåfall får ta och byta gym om de förbjuder såna övningar. Hon gick efter det och jag fortsatte med andra övningar.

Fick efter passet veta av en annan i personalen att det tydligen inte var några butiker (gymmet ligger i ett köpcentrum) som klagade på ljudet utan tydligen blev folk i omklädningsrummet rädda av ljudet *facepalm*

Är inte det hela lite mellanmjölk? Det finns inga bestämmelser om ljud eller lappar öht på gymmet. De kan väl knappast stänga av en för något det inte finns regler för?

Tyrwing
2013-05-09, 22:12
Inte mycket att förvånas över. Det var ett F&S.

JasminV
2013-05-09, 22:14
Herregud.. Är det f&s i stinsen centrum? Fitness 24/7 har samma regler men blev aldrig tillsagd när jag körde där.

Jag skulle byta gym om jag var du :p

lei
2013-05-09, 22:15
Det hände lite då och då för något år sedan, nu klagar de inte längre, och på gymmet jag kör mest på har de skaffat podium.

Brukade lägga under en stretch/yoga-matta när det var som värst dock, dämpar ljudet en del iaf.

olle lindblad
2013-05-09, 22:18
Gumse gym kanske vore något?

Akada
2013-05-09, 22:21
Hej! Var med om en konstig grej idag på gymmet, vill höra hur ni andra hade reagerat vid en liknande situation.

Tränar på f&s i Sollentuna. Var ryggdag idag och körde lite marklyft, jag tar hyfsat mycket i vikt och det låter som bekant en del/genererar stomljud vid högre vikter om man inte håller emot hela vägen på den excentriska delen.

Var mitt i ett arbetsset på 170*8 när en kvinna ur personalen (tydligen ansvarig för rekrytering av instruktörer) kom fram till mig. Stannade i setet för att höra vad hon ville, hon sa att det lät för mycket när jag gjorde marklyft och att folk klagade på det och att butiker blev störda.
Hon var även spydig och sa till mig att om jag inte orkade lägga ner vikten så att den inte smällde i golvet så skulle jag ta och sänka vikten!
Vart lite sur och sa att jag tyckte det var dumt och att jag inte kommer sluta med mina marklyft, att jag isåfall får ta och byta gym om de förbjuder såna övningar. Hon gick efter det och jag fortsatte med andra övningar.

Fick efter passet veta av en annan i personalen att det tydligen inte var några butiker (gymmet ligger i ett köpcentrum) som klagade på ljudet utan tydligen blev folk i omklädningsrummet rädda av ljudet *facepalm*

Är inte det hela lite mellanmjölk? Det finns inga bestämmelser om ljud eller lappar öht på gymmet. De kan väl knappast stänga av en för något det inte finns regler för?
Vore trevligt med samma sorts kommentar när folk svettas & flåsar vid löpbanden.

mangemani
2013-05-09, 22:31
dessa "fina" gym alltså.
får ej väsnas med vikter, får ej svettas för mycket, får ej sköta sitt och skita i andra, med mera.
nej hua, börja på ett källar gym, det är mitt råd.

Ockelbo
2013-05-09, 22:38
Herregud.. Är det f&s i stinsen centrum? Fitness 24/7 har samma regler men blev aldrig tillsagd när jag körde där.

Jag skulle byta gym om jag var du :p

Ja det är i stinsen, de har däremot inga skrivna regler för det :)

Gumse gym kanske vore något?

Har funderat på att gå över dit så småningom!

Ristretto
2013-05-09, 22:49
Imponerande att du avbröt setet för att lyssna på tanten, det hade jag aldrig gjort.


Jag hade nog gjort något i den här stilen:
Nj7HIpSDaKU

svenbanan
2013-05-09, 22:59
Imponerande att du avbröt setet för att lyssna på tanten, det hade jag aldrig gjort.


Jag hade nog gjort något i den här stilen:
Nj7HIpSDaKU

Fan vad dryg han var då. Varför ville han inte bli intervjuad?

pezrulezhaakon
2013-05-09, 23:16
svenbanan

Jag kan ju nästan förstå varför han gör så. Han har ju all rätt att få vara ifred. Reportern har säkerligen inte avtalat en tid för intervju med honom, utan dyker bara dit och kör upp micken i fejset på honom.

Sniggel
2013-05-09, 23:38
Imponerande att du avbröt setet för att lyssna på tanten, det hade jag aldrig gjort.


Vad ska man göra när de kan stänga av dig för "misstanke om doping"?
Du är maktlös och majoriteten av alla "gym" I Sverige är nog på väg dit.
Att förlora Ockelbo som medlem är bara en vinst för gymmet.

MtotheM
2013-05-10, 00:07
När jag tränade på Campus1477 i Uppsala så såg jag flera personer bli tillsagda. Som tur är så lät det mindre med mer vikt (stummare ljud och inget skrammel) så jag fick inga klagomål.

Gym av den typen är helt enkelt inriktade på ett annat klientel. Tråkigt bara att det är så pass stor andel som är sånna.

filmjölk
2013-05-10, 05:14
Jag känner igen det där:) (Hej Vunnis! :D) Jag har utvecklat en närmast ljudlös teknik i marklyft (håll mot i negativen och försöka vända så nära golvet som möjligt) där det max blir ett litet litet klickande när viktskivorna av misstag råkar toucha golvet.

Den tekniken har fördelen att ingen klagar, men nackdelen att den gör jävligt ont i ryggen, och inte på ett bra sätt.

Sniggel
2013-05-10, 05:51
Jag känner igen det där:) (Hej Vunnis! :D) Jag har utvecklat en närmast ljudlös teknik i marklyft (håll mot i negativen och försöka vända så nära golvet som möjligt) där det max blir ett litet litet klickande när viktskivorna av misstag råkar toucha golvet.

Den tekniken har fördelen att ingen klagar, men nackdelen att den gör jävligt ont i ryggen, och inte på ett bra sätt.

Suck, ja typ så. Men vad gör man inte för att de andra ska slippa störas av lite klirrande och klonkande. Bättre att man själv skadar sig än att andra blir rädd för höga ljud på... på ett gym...
Sen drar de på 100 decibel discomusik en halvtimme efter man fått varningen.

Fordon
2013-05-10, 05:58
Hur svårt kan det vara att sluta väsnas så jävla mycket vid marklyft då? Sätt två mjuka mattor under stången. En för vardera sida. Håll emot lite grann på nedvägen och det kommer bli tillräckligt tyst. Att bara släppa vikterna kan man göra på en plats avsedd för detta.

z_bumbi
2013-05-10, 06:30
Hur svårt kan det vara att sluta väsnas så jävla mycket vid marklyft då? Sätt två mjuka mattor under stången. En för vardera sida. Håll emot lite grann på nedvägen och det kommer bli tillräckligt tyst. Att bara släppa vikterna kan man göra på en plats avsedd för detta.

Ja det är mycket bättre att bli utslängd för att man förstör utrustningen än att bara bli tillsagd att man låter mycket.

Däremot kan man anpassa vikten tills man byter gym men jag skulle nog också fråga styrelsen.

fereddy
2013-05-10, 08:33
vi har plattor på ca 3-4 cm som används vid lekplatser på mitt gym. låter oavsett tycker personalen men det är disco gym människorna som brukar ta sig in i frivikt gymmet som klagar.

Anders The Peak
2013-05-10, 08:47
vi har plattor på ca 3-4 cm som används vid lekplatser på mitt gym. låter oavsett tycker personalen men det är disco gym människorna som brukar ta sig in i frivikt gymmet som klagar.

Om man använder gummimattor är det bra att komma ihåg att lägga en även under fötterna annars blir det lite kronlyft av det hela ingen riktig marklyftsstart.:)

Ristretto
2013-05-10, 09:10
Vad ska man göra när de kan stänga av dig för "misstanke om doping"?


Byta gymmet mot en atletklubb eller liknande.

Fan vad dryg han var då. Varför ville han inte bli intervjuad?

För att de ställer så puckade frågor och käre Kimi inte är den mest mediaälskande föraren.

xZlNB8ucT9o

vasby
2013-05-10, 09:38
F&S i Väsby du marklyfta hur mycket du vill om du orkar komma ut ;)

Men om du vill ha ändring på ditt nuvarande gym så är det att f&s är ganska öppna för att göra det så bra för alla (min uppfattning från de f&s jag varit på) så be dem ringa Väsby och fråga vart de had köpt sina "mattor" som vi marklyfter på. 2 cm upphöjning av någon hård gummi. Skonar golvet och låter inte så mycket för oftast är det ju inte för att man själv är så jävla hård att de är livrävrädda för en utan för de låter så mycket och sabbar golvet vilket jag kan förstå.


///

Skrivet på ajfånen

Mantus
2013-05-10, 09:55
Blev tillsagd på jobbets källargym en gång av en dam med smartshake som verkade nyträningsfrälst. Hon tyckte jag smällde med vikterna och då jag inte ville debattera (just då var det mest damer och tanter på gymmet, inte det bästa utgångsläget särskilt som jag kan komma att arbeta med dem någon gång) satte jag under ett par tunna mattor. Det lät fortfarande såklart, även fast jag inte var i närheten av att släppa vikterna från toppläget. Vikterna är nämligen skit(finns enbart två smala 20-kgs vikter sedan får man bygga med vikter med mindre diameter) och stången skev. När hon sa till andra gången, efter att jag försökt åtgärda ljudet, surnade jag till både på hennes tillsägelser och på hennes tilltalston. Hon anlade vid sin tillsägelse en världsvan von oben-attityd och antydde att jag inte visste vad jag håller på med och att hon kunde mer än mig om träning (jag ser visserligen ung ut men jag ser knappast klen ut så jag vet inte riktigt hur hon tänkte där). Jag bestämde mig då för att ta debatten och räknade upp alla orsaker till att mina marklyft lät mer än de borde (vilket knappast var så högt som hon ville påskinna) dvs glapp mellan stång och vikter, liten kontaktyta mellan stång och golv samt småvikter som skrällar mot varandra och förklarade att jag gjort vad jag kunnat för att dämpa ljudet. Till min förvåning började hon fundera istället för att debattera och höll därefter med mig samt startade ett trevligt kallprat om träning (hon insåg väl att jag hade något innanför pannbenet). Väl underbyggd argumentation kan visst hjälpa ibland.

Mantus
2013-05-10, 10:02
Roligaste tillsägningen jag fått var när jag för några år sedan rev av ett kvällspass med mark i polisens privata gym i polishuset. Jag hade just avslutat ett tungt set när det in kommer springande tre uniformerade poliser och undrar vad som händer. Det hade visst dunsat (gymmet var på tredje våningen och väggarna och golvet var inte de bästa) så de trodde att det var bråk på gång. :d

tjing
2013-05-10, 10:22
Ser det som ett exempel på viljan att hålla andra på mattan:

"Sådär tungt kan du inte köra, det är ju lite för extremt!"

Ungefär som klassikern att man är dopad om man kan använda hantlar över 30 kg.

dauit
2013-05-10, 10:59
För det första, körde du marklyft på en plattform eller direkt på golvet. Om du körde direkt på golvet kan jag förstå att dom gnällde, det låter en hel del, speciellt om man inte har bumperplates. Om hon gnällde trots att du körde på en plattformen(vilket för övrigt dämpar och tystnar ned när man släpper vikterna) finns det inget annat än att byta gym.

Som Vasby föreslog, prata med receptionen och fråga om dom kan tänka sig att köpa en speciella mattor, http://www.eleikosport.se/sv/53/product.aspx?ac=3001384&cn=1 en sådan fast med röda mattor köpte mitt F&S in.

Linjedomarn
2013-05-10, 11:07
Var och tränade på ett gym där dom är lite roliga. All personal är överviktiga kvinnor som tydligen har 1000 miljoner år erfarenhet fanns det inte syns eller märks någonstans. Any how, det är ändå gymmet på orten så brukar dra dit.

Där har dom en förstärkt golv som det står med stora vita bokstäver :MAXA och en lapp där det står ''Här kan du utföra dina maxlyft blablabla". Jag maxade inte med körde väl en 160 i marklyft när ägaren kommer fram till mig och säger att jag måste sluta köra mitt i setet. Sedan förklarar hon att det låter för mycket . Då försöker jag förklara min filosofi att när man ska träna ska man träna och inte prata. Då börjar hon säga att att golvet inte håller och grejer och om jag inte slutar upp med det får du söka upp en tyngdlyftningsklubb...

Cerberus
2013-05-10, 11:25
jag tränar på ett finare gym men tur nog så är huvudpersonalen själv en som lyfter bajstungt och dänger bra jävla högre än vad jag gör i marklyft :D.

Men jag är faktiskt medveten om att jag kanske e lite för högljudd emellanåt men men ingen har vågat klaga på mig än iaf. Ärligt talat skulle ja kunna dra ett par små tunna mattor o dämpa ljudet något men jag är lat, ingen klagar men jag är medveten om att jag kanske väsnas lite för mycket(släpper inte vikten helt på nedvägen dock skulle jag kunna va något tystare).

byta gym hade jag nog gjort förr i tiden men det e fanimej för mycket sexiga brudar i detta gym för att ja skulle bli hängiven marklyftare igen!

krabbansgud
2013-05-10, 11:47
Fan vad många vidriga sossekärringar det verkar finnas

Beemel
2013-05-10, 12:05
Fan vad många vidriga sossekärringar det verkar finnas

Hur i hela friden lyckades du få detta till en politisk fråga??

Loke
2013-05-10, 12:26
Jag skulle kunna skriva ett rätt långt inlägg på det här ämnet, men jag är inte riktigt taggad för det just nu. En sak vill jag bara säga, som jag tror är rätt grundläggande för hela problematiken:

Det är viktigt att förstå vad gäller Friskis att det INTE är funktionärerna som avgör hur Friskis ska fungera. Det är medlemmarna som gör det, via en tydlig demokratisk process. Detta gör att funktionärerna på många sätt är de som har minst att säga till om, de försöker förmedla medlemmarnas önskemål mer än framhärda sina egna. Eller iaf skapa en illusion av att det är så de jobbar. Så om en funktionär klagar på något du gör, så är kärnan i problemet att du vill använda friskis på ett sätt som någon annan medlem inte tycker är bra. Den funktionären som klagade på dig just i det här fallet kanske hade sin egen personliga agenda, men jag håller med om att det ytterst är så att funktionären upplever sig ha stöd från många medlemmar.

Min uppfattning att den här typen av meningsskiljaktigheter mellan medlemmarna till största del beror på att man inte har förståelse för varandras träning. Det är knappast ljudet i sig som är problemet (jympapassen låter ju som fan, tex), utan att vissa tycker att ljudet är onödigt, obehagligt, whatever. Ok, så lösningen på detta tror jag till stor del ligger i att få en massa friskismedlemmar att tycka det är kul och meningsfullt att själva träna marklyft. Dvs, ju mer trevlig, öppen och välkomnande gymkillarna är mot jympatanterna, desto mer kommer marklyft accepteras.

Detta är såklart en process som tar tid, men med tanke på vilken oljetanker friskis är så tycker jag ändå processen går rätt snabbt ändå, iaf i min förening. Är man ointresserad av detta och bara vill köra sina marklyft så är det inte svårare än att gå till den lokala atletklubben. Personligen tror jag väldigt starkt på att få ut styrketräningen till den breda massan och att alla, totala nybörjare, byggare, lyftare och alla åldrar och kön kan träna tillsammans, och att alla gynnas av att man gör det. Men det gäller då att fatta att det krävs en gemensam ansträngning från alla. Naturligtvis även från tanten i omklädningsrummet som tycker ljudet är obehagligt. Och kanske även de administrativt ansvariga som köper in podier och dylikt eller kanske bygger omklädningsrummen längre ifrån gymmet. Men minns att de senare sakerna tar tid, man har kanske inte råd eller utrymme för sådant. Men det är iaf konstruktiva tankar som många kan enas kring.

Ok, detta vart ett ganska långt inlägg ändå, men kontentan är att funktionärerna är helt maktlösa mot en stor, bred grupp medlemmar. Dessutom tror jag faktiskt att de flesta funktionärer är idealister i liknande drag som jag, alltså att vi vill ha dit alla sorters människor. Det handlar inte bara om att övertala funktionärerna, det handlar också om att vara konstruktiv kring hur det ska gå till.

MaxHBG
2013-05-10, 12:38
Ser det som ett exempel på viljan att hålla andra på mattan:

"Sådär tungt kan du inte köra, det är ju lite för extremt!"

Ungefär som klassikern att man är dopad om man kan använda hantlar över 30 kg.

på vårt gym är man dopad om man kan köra på 50kg hantlar...

Sniggel
2013-05-10, 15:10
Hur svårt kan det vara att sluta väsnas så jävla mycket vid marklyft då? Sätt två mjuka mattor under stången. En för vardera sida. Håll emot lite grann på nedvägen och det kommer bli tillräckligt tyst. Att bara släppa vikterna kan man göra på en plats avsedd för detta.

Där är redan extra mattor och jag håller redan emot ordentligt. Saken är den att skivorna har hålpassning och därför låter det (lite) även vid låga hastigheter. Det är inte dunsen i golvet som jag fått klagomål för.
Och som sagt, musiken som spelades senare var av en mycket högre ljudvolym.
Jag ser heller aldrig personalen säga till de (majoriteten) som inte plockar upp efter sig. Jag och några fåtal till plockar undan för oss själva + andra regelbundet.
Kan väl säga att på detta gym har även en kille (tonåring) fått en varning för att folk tyckt han "såg farlig ut". Han blev rätt illa berörd av detta och rakade av sina polisonger till dagen efter (det här är en harmlös kille btw). han har även tidigare varit avstängd från skolan pga att han var misstänkt för steroidbruk pga snabb viktökning. 2 veckor var han borta tills provsvaren friade honom. Då fick han en ursäkt.
Folk är lättkränkta nu för tiden och vill ha bort "vissa typer" så att de kan träna i "lugn och ro" eller på populära gruppass/discotek.
Fan va bitter jag är. Nån får ge mig en käftsmäll snart alltså :d

Sniggel
2013-05-10, 15:14
Blev tillsagd på jobbets källargym en gång av en dam med smartshake som verkade nyträningsfrälst. Hon tyckte jag smällde med vikterna och då jag inte ville debattera (just då var det mest damer och tanter på gymmet, inte det bästa utgångsläget särskilt som jag kan komma att arbeta med dem någon gång) satte jag under ett par tunna mattor. Det lät fortfarande såklart, även fast jag inte var i närheten av att släppa vikterna från toppläget. Vikterna är nämligen skit(finns enbart två smala 20-kgs vikter sedan får man bygga med vikter med mindre diameter) och stången skev. När hon sa till andra gången, efter att jag försökt åtgärda ljudet, surnade jag till både på hennes tillsägelser och på hennes tilltalston. Hon anlade vid sin tillsägelse en världsvan von oben-attityd och antydde att jag inte visste vad jag håller på med och att hon kunde mer än mig om träning (jag ser visserligen ung ut men jag ser knappast klen ut så jag vet inte riktigt hur hon tänkte där). Jag bestämde mig då för att ta debatten och räknade upp alla orsaker till att mina marklyft lät mer än de borde (vilket knappast var så högt som hon ville påskinna) dvs glapp mellan stång och vikter, liten kontaktyta mellan stång och golv samt småvikter som skrällar mot varandra och förklarade att jag gjort vad jag kunnat för att dämpa ljudet. Till min förvåning började hon fundera istället för att debattera och höll därefter med mig samt startade ett trevligt kallprat om träning (hon insåg väl att jag hade något innanför pannbenet). Väl underbyggd argumentation kan visst hjälpa ibland.

Kul att höra! Nu blev jag faktiskt lite gladare igen :D

Testarozza
2013-05-10, 22:15
Haha håller med, dessa "fina" gym är så löjliga. Ghettogym är det som gäller!