handdator

Visa fullständig version : Bostadslån


Sparven från Minsk
2013-05-09, 19:22
Sitter och funderar på det här med bostadslån (bostadsrätt).

Är det möjligt att ta ett banklån till bostad utan att ha en kontantinsats?
Normalt säger man väl att man ska ha 15 % av bostadens värde i kontanter.
Har dock inga sådana summor undansparande och inga föräldrar att låna av.

Hört något om ett bancolån?

Någon som vet hur detta går till mer i detalj?

tossefar
2013-05-09, 19:31
Har du inte till kontantinsats så har du inte råd att låna till bostadsrätt. Ett blancolån innebär att du lånar utan säkerhet, vilket gör att räntan blir mycket högre än annars.

Sparven från Minsk
2013-05-09, 19:32
Har du inte till kontantinsats så har du inte råd att låna till bostadsrätt. Ett blancolån innebär att du lånar utan säkerhet, vilket gör att räntan blir mycket högre än annars.

Känns svårt att spara ihop dessa kr dock då det rör sig om stora summor. Men det är möjligt, även om det blir dyrare (högre ränta)?

Amfksp
2013-05-09, 19:36
Ja, med blanco till insats.

Paperbasket
2013-05-09, 19:38
Har du inte kontantinsats kan du låna denna också. Men den ska, i Swedbank, vara betald inom sex månader från det att du tar lånet.

Jag och sambon var inne för någon vecka sen och pratade om lån etc till hus på Swedbank.

tossefar
2013-05-09, 19:38
Men om du inte har inkomst till att att spara ihop en kontantinsats så finns det ingen chans att någon bank ger dig blancolån...

shadowfire
2013-05-09, 19:40
Olika från bank till bank.
Vissa banker har ett "mellanlån" som de givetvis inte får kalla för bolån, men som ger bättre ränta än blancolån och som täcker in din kontantinsats. Finns handpenningslån o gudars vet allt också. Med ordnad ekonomi så kan du i praktiken låna upp till 100% av bostadens köpeskilling, men du får inte 100% i bolån utan dyrare lån som oftast har amorteringskrav (tack och lov?!) på sig.

shadowfire
2013-05-09, 19:41
Men om du inte har inkomst till att att spara ihop en kontantinsats så finns det ingen chans att någon bank ger dig blancolån...

Uh? Att vänta 7 år på att spara ihop en kontantinsats är inte samma sak som att ta ett lån och betala av det på 7 år.

alikiss
2013-05-09, 20:13
Känns svårt att spara ihop dessa kr dock då det rör sig om stora summor. Men det är möjligt, även om det blir dyrare (högre ränta)?Värt att tänka på kan ju vara om du inte tror att du ens kan spara ihop de pengarna hur tror du då att du skall kunna betala tillbaka dem med tiden samt ha råd att betala räntan?

Nu kan man ju dock lätt hävda att boendet blir billigare.

Eller så kan man ju bara förvänta sig att stigande bostadspriser skall lösa problemet för en.. Men att de skall stiga i takt med räntan på ett blancolån för någon som har fullbelånat sin bostad ..

Visst är det trist att det är så svårt att få en första bostad (å andra sidan få en utan att ha några pengar?), det går ju att börja med något billigt någonstans och försöka spara ihop mer pengar med tiden och byta upp sig emellanåt.Har du inte kontantinsats kan du låna denna också. Men den ska, i Swedbank, vara betald inom sex månader från det att du tar lånet.

Jag och sambon var inne för någon vecka sen och pratade om lån etc till hus på Swedbank.Även om boendet "bara" kostar en miljon snackar vi ju 150.000. Lätt att spara ihop på sex månader när man har räntor att betala med .. Olika från bank till bank.
Vissa banker har ett "mellanlån" som de givetvis inte får kalla för bolån, men som ger bättre ränta än blancolån och som täcker in din kontantinsats. Finns handpenningslån o gudars vet allt också. Med ordnad ekonomi så kan du i praktiken låna upp till 100% av bostadens köpeskilling, men du får inte 100% i bolån utan dyrare lån som oftast har amorteringskrav (tack och lov?!) på sig.Någon koll på vad det kostar? Ses som bra mycket tryggare att låna ut till än 150.000 för en semester iaf? :D

"Jag skall köpa bitcoins."


Vet inte varför jag svarar då jag vare sig äger boende eller har några lån. Rent spontant hade jag ju rimligtvis inte köpt ett boende utan kontantinsats men det kanske går relativt smärtfritt ändå?

Paperbasket
2013-05-09, 20:16
Jag har aldrig sagt att det skulle vara lätt att spara ihop till den kontantinsatsen. Men ok.
Förlåt, glömde punkterna..

shadowfire
2013-05-09, 20:29
Jag är / har varit fullbelånad, amorterar ner som en idiot för att få en högre buffert ifall något händer i trakten som gör att huspriserna droppar med 200 papp rakt av... jag fick en deal med banken på tre lån; topp, mellan och botten kan man säga. Topp faller ner till mellan som faller ner till botten. Mellanlånet hade inge blancoränta, men det hade topplånet. Dock var inte topplånet 25% av kontantinsatsen.

Det har kostat mycket och svidit rejält i plånboken, men jag ansåg mig ha en stabil ekonomi tillräckligt länge för att hinna amortera ner. Nu är jag "safe". Dock så hade en kraftig ränteökning sänkt mig totalt, jag hade med 8% ränta fått upp emot 15-16 000 kr/mån i boendekostnad.

Lycka till iaf :)

alikiss
2013-05-09, 20:31
Jag har aldrig sagt att det skulle vara lätt att spara ihop till den kontantinsatsen. Men ok.
Förlåt, glömde punkterna..Nej det förstår jag och påstår inte heller. Jag ser det dock inte bara realistiskt för de flesta bostäderna, speciellt om man ser det som något som är så jättehemskt att spara ihop till själv först. Om det var småslantar så ja.. Är det ju inte så svårt att fixa först. Vill man fullbelåna sig eller nästintill så är det ju rimligtvis en bostad som relativt en inkomst är väldigt dyr.

Sparven från Minsk
2013-05-10, 07:30
Uh? Att vänta 7 år på att spara ihop en kontantinsats är inte samma sak som att ta ett lån och betala av det på 7 år.

This!

Tack för alla svar! :D

agazza
2013-05-10, 07:34
Frågan är varför det aldrig finns något satans sparande från början, till och med i sthlm innerstad så handlar kontantinsatsen om en mindre summa. 300-600k.

Annars får man pendla från billigare orter.

kaer
2013-05-10, 07:39
sbab lånar ut upp till 95% är jag rätt säker på. Biten mellan 85->95 är sämre ränta än det vanliga bostadslånet, runt 5% eller så.

Agazza, jag tror väldigt få människor i det här landet tycker att 600k är en mindre summa, ens i de här sammanhangen. Jag är tveksam till om jag känner mer än ett par personer som lagt in det i ett boend utan tidigare vinst.

shadowfire
2013-05-10, 07:45
Jag betalade 1,3 miljoner kr i hyra totalt för alla hyresrätter jag bodde i mellan 17-33 års ålder ungefär. Klart jag hade kunnat lägga undan pengar och spara mer under dessa år inför mitt första bostadsköp som jag gjorde när jag var 33, men samtidigt passade jag på att leva och göra mycket roliga saker under dessa år för pengarna.

Däremot känns det vansinnigt att ha lagt ut 1,3 mille på något som varken gett avkastning eller ökat i värde. Jag hade vunnit mer på att fullbelåna mig tidigt, amortera ner istället, sålt med vinst och fått upp kontantinsatsen den vägen. Jag hade kunnat ha haft samma levnadsstandard som hyresrätterna för 1,3 miljoner kr.

Däremot ska man såklart alltid tänka sig för en o fyra gånger kring riskerna innan man skuldsätter sig för högt, oavsett typ av lån/skuld och oavsett inkomstläge.

agazza
2013-05-10, 07:59
sbab lånar ut upp till 95% är jag rätt säker på. Biten mellan 85->95 är sämre ränta än det vanliga bostadslånet, runt 5% eller så.

Agazza, jag tror väldigt få människor i det här landet tycker att 600k är en mindre summa, ens i de här sammanhangen. Jag är tveksam till om jag känner mer än ett par personer som lagt in det i ett boend utan tidigare vinst.

Att alla andra gör fel gör det inte mer rätt.

Sparande 10k i månaden, 12 månader om året, 5 år. 600k en person. Det behöver man inte ens leva snålt för att åstadkomma, även med ett låginkomstjobb. Att folk tror att man inte behöver anpassa sig efter sin livssituation är tokigt. Alla har inte råd med en dyr stor innerstadslägenhet eller stor kåk. Man ska inte leva över sina tillgångar. Livet är långt.

Man behöver inte köpa bostad med kontantinsats på 600k direkt när man flyttar hemifrån heller. Det är ett boende för ~4 miljoner.

Vi säger halva summan, 300000kr, det är 5000kr i månaden i 5 år. Eller vi säger att man jobbar från 19 år med en medelinkomst på 15000 efter skatt. Man väljer att spara 3000kr, det är verkligen en struntsumma i sammanhanget. i 7 år, det blir 250 papp. Räcker gott och väl till en kontantinsats.

Ifall man inte klarar den lätta uppgiften så tror folk ändå att dom kommer kunna hantera en skuld i mångmiljonklassen resten av livet. Hallå.

Färdigraljerat nu, men 70 talister och framåt har en jävligt märklig syn på lånade pengar.

thenut
2013-05-10, 09:06
Sparande 10k i månaden, 12 månader om året, 5 år. 600k en person. Det behöver man inte ens leva snålt för att åstadkomma, även med ett låginkomstjobb.

Ursäkta, men nu tror jag du har lite dålig kontakt med verkligheten....

Bibliotekarien
2013-05-10, 09:32
Ursäkta, men nu tror jag du har lite dålig kontakt med verkligheten....

Nä, ser man bara till att inte samla på sig massa onödiga fasta utgifter och dyra vanor så är det skapligt lätt att spara pengar. Nackdelen med att spara är att det tar tid. Fördelen med att låna är att det går fort. Problemet med lån är att de försvinner inte utan förvarning, medan inkomster kan göra det. Jag säger inte att man inte ska ta lån, men man bör vara försiktig och planera långsiktigt och ha med potentiella risker i planeringen.

thenut
2013-05-10, 09:42
Säger inte att det är svårt att spara generellt, men att spara 10k i månaden med låginkomstjobb utan att snåla, det har jag svårt att se... Iofs, jag vet inte vad ni har för definitionen på låginkomstjobb...

Olegh
2013-05-10, 09:46
Säger inte att det är svårt att spara generellt, men att spara 10k i månaden med låginkomstjobb utan att snåla, det har jag svårt att se... Iofs, jag vet inte vad ni har för definitionen på låginkomstjobb...

20k netto/månad är minimum här på kolozzeum. Har man mindre än så är man bara lat.

4623
2013-05-10, 09:51
Att alla andra gör fel gör det inte mer rätt.

Sparande 10k i månaden, 12 månader om året, 5 år. 600k en person. Det behöver man inte ens leva snålt för att åstadkomma, även med ett låginkomstjobb. Att folk tror att man inte behöver anpassa sig efter sin livssituation är tokigt. Alla har inte råd med en dyr stor innerstadslägenhet eller stor kåk. Man ska inte leva över sina tillgångar. Livet är långt.

Man behöver inte köpa bostad med kontantinsats på 600k direkt när man flyttar hemifrån heller. Det är ett boende för ~4 miljoner.

Vi säger halva summan, 300000kr, det är 5000kr i månaden i 5 år. Eller vi säger att man jobbar från 19 år med en medelinkomst på 15000 efter skatt. Man väljer att spara 3000kr, det är verkligen en struntsumma i sammanhanget. i 7 år, det blir 250 papp. Räcker gott och väl till en kontantinsats.

Ifall man inte klarar den lätta uppgiften så tror folk ändå att dom kommer kunna hantera en skuld i mångmiljonklassen resten av livet. Hallå.

Färdigraljerat nu, men 70 talister och framåt har en jävligt märklig syn på lånade pengar.

Var hade du tänkt bo när du sparar ihop alla dessa pengar?


20k netto/månad är minimum här på kolozzeum. Har man mindre än så är man bara lat.

Så att leva på 6k/månad är fullt rimligt?

Olegh
2013-05-10, 10:11
Så att leva på 6k/månad är fullt rimligt?

Jag skämtade såklart om 20k netto, men om man nu hade det, så borde man klara av att lägga undan hälften. Såvida man inte har barn och/eller familj att tänka på.

Sparven från Minsk
2013-05-10, 10:20
Var hade du tänkt bo när du sparar ihop alla dessa pengar?

Hemma eller i en etta i värsta tänkbara knarkarkvarten skulle jag gissa på. Och äta eldorado tonfisk samt havregryn?

Amfksp
2013-05-10, 10:30
Räkna på vad ett blancolån på säg 100k kommer kosta dig/månad, det är inte så saftigt faktiskt.

Mental
2013-05-10, 11:19
SBAB låter en låna 10% som blancolån när man tar ett bostadslån. Amorteringstid på 10år. Så 5% måste man skaka fram själv. En lägenhet för 2 000 000kr ger 200k blancolån, 100k egen insats. Rätt görbart.
Månadskostnaden efter skatteavdrag är rätt saftig, men har man marginaler och kan amortera bort blancolånet snabbare så slipper man den biten. Och ju mer man sparar innan köpet ju mindre blancolån behöver man dra på sig.

http://i.imgur.com/n3Bsxff.jpg

mela
2013-05-10, 11:25
Sedan tillkommer ju hyran på lägenheten utöver de 6296:-.

BlötSnö
2013-05-10, 11:27
Flashbackpenis och Kolozzeumlön...

Sparv, äger dina föräldrar sin bostad? Om så är fallet kan du kanske övertyga dem att låta dig ta en inteckning på deras bostad som du sedan amorterar bort inom en överskådlig framtid.
Så gjorde jag...

Mental
2013-05-10, 11:27
Sedan tillkommer ju hyran på lägenheten utöver de 6296:-.

Avgift, inte hyra, men ja. Det kan jag dock inte räkna på här för det skiftar så förbannat.

Betänk även att SBAB kräver att man amorterar både Bolånedelen och Blancodelen, så nära 2700kr per månad är ett "ofrivilligt" sparande.

Räntekostnaden är på 3500kr ca.

tumme
2013-05-10, 11:27
Att alla andra gör fel gör det inte mer rätt.

Sparande 10k i månaden, 12 månader om året, 5 år. 600k en person. Det behöver man inte ens leva snålt för att åstadkomma, även med ett låginkomstjobb. Att folk tror att man inte behöver anpassa sig efter sin livssituation är tokigt. Alla har inte råd med en dyr stor innerstadslägenhet eller stor kåk. Man ska inte leva över sina tillgångar. Livet är långt.

Man behöver inte köpa bostad med kontantinsats på 600k direkt när man flyttar hemifrån heller. Det är ett boende för ~4 miljoner.

Vi säger halva summan, 300000kr, det är 5000kr i månaden i 5 år. Eller vi säger att man jobbar från 19 år med en medelinkomst på 15000 efter skatt. Man väljer att spara 3000kr, det är verkligen en struntsumma i sammanhanget. i 7 år, det blir 250 papp. Räcker gott och väl till en kontantinsats.

Ifall man inte klarar den lätta uppgiften så tror folk ändå att dom kommer kunna hantera en skuld i mångmiljonklassen resten av livet. Hallå.

Färdigraljerat nu, men 70 talister och framåt har en jävligt märklig syn på lånade pengar.
Du överdriver en hel del, så lätt är det inte att spara pengar. Speciellt inte om man har en låg lön och inte vill bo i skogen. Men ändå håller jag delvis med dig. Har ~8k efter fasta avgifter och har sparat ihop ganska mycket pengar utan problem. Senaste 15 månaderna har jag rest 4 gånger utomlands, ny dator + skärm etc men ändå lyckats spara ihop runt 50k, så hela "måste leva" argumentet faller ganska platt i mina öron. Blir lite över 3k i månaden vilket inte är svårt. Då är jag inte ens motiverad att spara eftersom mina föräldrar går in med 175k.

6 års slappt sparande ger en 1,4m lägenhet, utan föräldrarna då.

Mental
2013-05-10, 11:30
Flashbackpenis och Kolozzeumlön...

Sparv, äger dina föräldrar sin bostad? Om så är fallet kan du kanske övertyga dem att låta dig ta en inteckning på deras bostad som du sedan amorterar bort inom en överskådlig framtid.
Så gjorde jag...

Om man saknar kolozzeumlön så ska man så klart inte köpa en dyr bostadsrätt. Man får söka sig billigare.
Köper man bostad för 1msek i stället så behöver man bara 50k egen insats, 100k blanco och kommer undan med 3153kr i ränta/amortering. varav ca 1400kr är amortering.

Sparven från Minsk
2013-05-10, 11:34
Flashbackpenis och Kolozzeumlön...

Sparv, äger dina föräldrar sin bostad? Om så är fallet kan du kanske övertyga dem att låta dig ta en inteckning på deras bostad som du sedan amorterar bort inom en överskådlig framtid.
Så gjorde jag...

Nej har inga föräldrar kvar så finns ingen bostad att inteckna eller kr att ärva.

Sparven från Minsk
2013-05-10, 11:34
Om man saknar kolozzeumlön så ska man så klart inte köpa en dyr bostadsrätt. Man får söka sig billigare.
Köper man bostad för 1msek i stället så behöver man bara 50k egen insats, 100k blanco och kommer undan med 3153kr i ränta/amortering. varav ca 1400kr är amortering.

Ja bostadsrätterna jag tittar på är ju inga 1 mille grejer direkt, 6-700 000 typ.

BlötSnö
2013-05-10, 11:46
Om man saknar kolozzeumlön så ska man så klart inte köpa en dyr bostadsrätt. Man får söka sig billigare.
Köper man bostad för 1msek i stället så behöver man bara 50k egen insats, 100k blanco och kommer undan med 3153kr i ränta/amortering. varav ca 1400kr är amortering.

Mm, jag tänkte mer på det här med att spara 10k i månaden.
Jag hade nog klarat det, när diverse amorteringar är klara, men för min polare som är stödlärare på en mellanstadieskola så handlar det om att leva på 5-6 000 per månad. Kanske lättare om man inte bor i Stockholm, vad vet jag.

Mindek
2013-05-10, 11:56
SBAB låter en låna 10% som blancolån när man tar ett bostadslån. Amorteringstid på 10år. Så 5% måste man skaka fram själv. En lägenhet för 2 000 000kr ger 200k blancolån, 100k egen insats. Rätt görbart.
Månadskostnaden efter skatteavdrag är rätt saftig, men har man marginaler och kan amortera bort blancolånet snabbare så slipper man den biten. Och ju mer man sparar innan köpet ju mindre blancolån behöver man dra på sig.

http://i.imgur.com/n3Bsxff.jpg


Amortering är ingen kostnad... är som att säga att man tjänar pengar när man lånar :smash:

Inte konstigt att folk låter bli att amortera när banker/bolåneinstitut lägger fram det på detta sätt *gah!*

Mental
2013-05-10, 12:10
I en månadsbudget är det ju så klart en kostnad, det minskar det rörliga kapital man har, du kan inte köpa mat och kläder för det du amorterar för.

Amorteringen är obligatorisk hos SBAB, så jag tycker de presenterar det på ett bra och snyggt sätt.

shut teh face
2013-05-10, 12:37
Är du med i facket så kan man få medlemslån som är ganska OK oftast.

Jag är för sparande, jag sparar massor, men jag ser inget fel att belåna sig till kontantinsatsen sålänge man har en stabil ekonomi och planerar att amortera kraftigt.

Att spara ihop en 200-300k tar jävligt lång tid, även om man är duktig. Spara 10k i månaden, inga problem, men räknar man in barn, bilar, f-ledighet så kanske dessa pengar inte helt går att spara till "kontantinsats", utan man behöver en buffert som det äts av osv.

Det är ju lagom svårt att sitta och spara ihop 500k om man bor hemma och lökar, eller bor i en liten sunkig 1an för 2000 kr/månaden, men alla är inte där, de kanske har fått barn tidigt eller liknande och behöver ha ett ganska OK boende medan man sparar, man måste ha två bilar medan man sparar. Allting i livet går inte att planera, och ibland är svårt att spara ifatt..

tossefar
2013-05-10, 14:50
I en månadsbudget är det ju så klart en kostnad, det minskar det rörliga kapital man har, du kan inte köpa mat och kläder för det du amorterar för.

Amorteringen är obligatorisk hos SBAB, så jag tycker de presenterar det på ett bra och snyggt sätt.

Det är en utgift, ingen kostnad. Stor skillnad.

tossefar
2013-05-10, 14:51
Ja bostadsrätterna jag tittar på är ju inga 1 mille grejer direkt, 6-700 000 typ.

Klarar du inte av att spara ihop 90 000 (15% av 600 000) så har du VERKLIGEN inte råd att köpa bostadsrätt.

shadowfire
2013-05-10, 15:41
Man får ju betänka livskvalitét också, det är ju i grund och botten det som skiljer sparande från lånande.

Person A bor i en sunkig hyresrätt och tycker hemmet är piss, det är inte roligt att bjuda hem vänner och personen drömmer flera gånger i veckan om ett eget hem. Person A var inte i den fasen för några år sedan, då personen istället var student och bodde i studentkorridor. Person A väljer att bo kvar i sin sunkiga lägenhet och stå ut med det i 6 års tid för att spara ihop till kontantinsats.

Person B bor i en sunkig hyresrätt och tycker hemmet är piss, det är inte roligt att bjuda hem vänner och personen drömmer flera gånger i veckan om ett eget hem. Person B var inte i den fasen för några år sedan, då personen istället var student och bodde i studentkorridor. Person B väljer att flytta till en lägenhet på studs och lånar således 100% genom bank, vänner, släkt etc. Person B får amortera i 7 år.

Båda personerna får samma månadskostnad, men person B får ett extraår säger vi hypotetiskt pga räntan. Vem som gör rätt eller fel? Sjukt svårt o sia om. I grund och botten stödjer jag tesen om att man bör spara ihop sina pengar innan man konsumerar, samtidigt så har jag många vänner och släkt som har dött innan de ens fick fylla 30 år.

Eller som en snubbe i kvarteret som levde otroligt snålt och sparade ihop en förmögenhet från att han var 50 till 65 års ålder, då han tänkte leva ett riktigt paradisliv då han pensionerat sig. Han dog veckan efter han fyllde 65, ingen släkt osv utan arvet tillföll någon sådan där "arvslösfond" vad det nu heter... tanken var säkert god, men med facit i handen så gick han miste om massa härliga saker han hade kunnat göra i 15 års tid av sitt liv. Han unnade sig aldrig resor eller något, för allt sådant skulle han ta när han blev pensionär.

Ibland kanske det är mer rätt att höja livskvalitén här o nu istället, men som sagt så finns det ju en risk och en kostnad förknippat med det.

Amfksp
2013-05-10, 16:32
Klarar du inte av att spara ihop 90 000 (15% av 600 000) så har du VERKLIGEN inte råd att köpa bostadsrätt.

Om man blir klar med skolan, får ett bra betalt fast jobb och vill flytta ganska omgående så har man absolut råd med månadskostnaden även om man inte har insatsen. Som shadiwfire skriver handlar det om livskvalite. Jag tog 5% blancolån och köpte en br i centrala gbg när jag var 22, bästa beslutet jag någonsin tagit.

chidde
2013-05-11, 11:59
Ibland kanske det är mer rätt att höja livskvalitén här o nu istället, men som sagt så finns det ju en risk och en kostnad förknippat med det.

skuggan, allt ar ju visserligen relativt

det finns aven en risk dar man "rakar" leva 15-20 ar till efter sin pension, har man da brant allt under sina yngre dar kan man ju bara gora sig redo for ett utdraget och plagsamt liv i fattigdom resterande tiden pa jorden, vilket inte ar en hojdare heller

men jag forstar ditt resonemang

agazza
2013-05-11, 12:56
Planen är ju att vi höjer pensionsåldern till dödlighet för kapitalet alla snackar om som finns i svensk privatekonomi är just pensionspengar, så länge ingen tänker plocka ut pension utan jobba ihjäl sig så funkar ju lånefesten som den ser ut nu, ni betalar egentligen bara av lånet via pensionssparandet istället. Det bör döpas om så alla är med på vad som händer med era liv, jag får en känsla av att alla inte är med på noterna om vad som egentligen händer. Jag gillar att jobba så för mig är det ok.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Fuark
2013-05-12, 06:44
Vad kostar ett bostadslån på cirka 800 tusen i månaden? ett grovt snittpris?

Mental
2013-05-12, 07:00
Räkna med en årskostnad om ca 3000kr per lånad 100 000. då vi har ca 3% ränta på bolån just nu.

Så 8*3=24
24/12 = 2

Sedan får du ju skattereduktion på bolån, så den faktiska kostnaden blir väl ca 1400

Fuark
2013-05-12, 07:05
Räkna med en årskostnad om ca 3000kr per lånad 100 000. då vi har ca 3% ränta på bolån just nu.

så i mycket runda och grova slängar 2000kr. Kombinerat med en låg avgift på ungefär 2 till 3 tusen, 4-5 tusen. Det är ju överkomligt, även som student.

Tack mental.

Mental
2013-05-12, 07:09
Jag editerade, räkna med 1400 :)

Fuark
2013-05-12, 07:12
Jag editerade, räkna med 1400 :)

Nice! ännu bättre ju :D

Då kan man kanske även lägga till en tusenlapp till amortering.

D-Crawler
2014-01-20, 10:48
Bump.

Någon som vet ifall det finns någon bank som godkänner ett lånelöfte trots att man inte har tillsvidareanställning ännu? Har anställning påskrivet och klart men det är som för alla andra sex månaders provanställning till en början.

Dreas
2014-01-20, 10:53
Bump.

Någon som vet ifall det finns någon bank som godkänner ett lånelöfte trots att man inte har tillsvidareanställning ännu? Har anställning påskrivet och klart men det är som för alla andra sex månaders provanställning till en början.Det var krav på SEB när vi skulle låna.

Länsförsäkringar och Nordea hade inga problem. Men då var det ju också så att vi var två och jag var fast anställd medan tjejen hade 6 veckor kvar på sin provanställning och alla gillade henne.

Mental
2014-01-20, 11:01
Bump.

Någon som vet ifall det finns någon bank som godkänner ett lånelöfte trots att man inte har tillsvidareanställning ännu? Har anställning påskrivet och klart men det är som för alla andra sex månaders provanställning till en början.

Börja med att fråga den bank du har dina affärer hos i nuläget. Sedan får du ringa runt lite. Jag gissar att om du har möjlighet till en större egen insats (så bankens risk minskar) så är chanserna bättre.

mela
2014-01-20, 14:43
Annars ska bluestep ge lån, enligt reklam och hemsidan. Då stiger dock räntorna.

Mental
2014-01-20, 14:51
Annars ska bluestep ge lån, enligt reklam och hemsidan. Då stiger dock räntorna.

Det skulle jag se som absolut sista utvägen.

mela
2014-01-20, 14:53
Det skulle jag se som absolut sista utvägen.

Ja, verkligen. Det bästa är annars om man kan se om det finns en förälder/syskon eller något som kan gå med som medlånstagare sålänge.

shut teh face
2014-01-20, 15:36
Verkar ha släppt lite på kraven, även handelsbanken som alltid ska vara så konservativa kräver 10%, med möjlighet till blancolån på resterande 5% om man har OK inkomst.

4623
2014-01-20, 15:49
Verkar ha släppt lite på kraven, även handelsbanken som alltid ska vara så konservativa kräver 10%, med möjlighet till blancolån på resterande 5% om man har OK inkomst.

Sen är Handelsbanken ganska värdelöst då du måste ta topplån på det som överstiger 75%.

shut teh face
2014-01-20, 15:50
Sen är Handelsbanken ganska värdelöst då du måste ta topplån på det som överstiger 75%.
Är det verkligen så? Vi lyckades få bottenlån på upp till 85% sist vi la om lånen (fått ny värdering så fick bort topplån)

4623
2014-01-20, 15:57
Är det verkligen så? Vi lyckades få bottenlån på upp till 85% sist vi la om lånen (fått ny värdering så fick bort topplån)

Jag har varit kund hos SHB länge och hade mitt förra bostadslån där. När jag nu köpte ny lägenhet var jag tvungen att ta topplån på delen mellan 75-85%. Bytte givetvis bank. Vet fler som råkat ut för samma sak. Kan knappast vara fördelaktigt för dem.

mela
2014-01-20, 16:00
Är det verkligen så? Vi lyckades få bottenlån på upp till 85% sist vi la om lånen (fått ny värdering så fick bort topplån)

Beror på vad taxeringsvärdet är på bostaden.

Minimjölk
2014-01-20, 16:03
Någonsatans i hela denna diskussionen är jag rädd att det missas vad anledningen till att vi vill få bort den höga belastningsgraden är. Ingen mår bra över att flertalet hushåll är belånade över husnocken och om i fall en bo-rachs står vi inför en ännu svårare uppgift än om alla hushåll som mest har låt säga 75% belåning.

Just när det gäller boende är det en aning komplext då alla behöver någonstans att bo och man kan /får inte se detta 100 strikt som en investering utan även en möjlighet till bättre livskavlité mm.


Jag vidstår dock vid mina tidigare synpunkter att man flera gånger skall fundera på om det är lämpligt att ta fullt lån när man köper boende? har man när man bott i nuvarande boendeform inte haft möjlighet eller framförhållning att faktiskt spara ihop en kontantinsats blir det oftast inte lättare när man sitter i ett troligtvis dyrare boende med hög belåning och kostnader som man själv och banken glömt informera om.

Flyttar du til lett hus kan du slänga de boendekalkyler som finns då det alltid tillkommer mycket kostnader,oavsett om du köper ett nytt hus eller ett gammalt ruckel. Dessutom lägger sig många i hus till med nya vanor, en extra bil kanske behövs, eller en större bil med drag så att jag kan köpa grejor till trädgården mm.

Därför tycker jag det är bra att det finns ett krav där man som blivande låntagare kan visa upp att man gjort en uppoffring och sparat ihop pengar för att satsa på ett nytt boende. Detta tar ju även en del tid i anspråk vilket gör att man utöver insikten av vad det innebär att spara pengar även får tid att fundera över vad man verkligen behöver prioritera för sitt nästa boende.

4623
2014-01-20, 16:10
Någonsatans i hela denna diskussionen är jag rädd att det missas vad anledningen till att vi vill få bort den höga belastningsgraden är. Ingen mår bra över att flertalet hushåll är belånade över husnocken och om i fall en bo-rachs står vi inför en ännu svårare uppgift än om alla hushåll som mest har låt säga 75% belåning.

Just när det gäller boende är det en aning komplext då alla behöver någonstans att bo och man kan /får inte se detta 100 strikt som en investering utan även en möjlighet till bättre livskavlité mm.


Jag vidstår dock vid mina tidigare synpunkter att man flera gånger skall fundera på om det är lämpligt att ta fullt lån när man köper boende? har man när man bott i nuvarande boendeform inte haft möjlighet eller framförhållning att faktiskt spara ihop en kontantinsats blir det oftast inte lättare när man sitter i ett troligtvis dyrare boende med hög belåning och kostnader som man själv och banken glömt informera om.

Flyttar du til lett hus kan du slänga de boendekalkyler som finns då det alltid tillkommer mycket kostnader,oavsett om du köper ett nytt hus eller ett gammalt ruckel. Dessutom lägger sig många i hus till med nya vanor, en extra bil kanske behövs, eller en större bil med drag så att jag kan köpa grejor till trädgården mm.

Därför tycker jag det är bra att det finns ett krav där man som blivande låntagare kan visa upp att man gjort en uppoffring och sparat ihop pengar för att satsa på ett nytt boende. Detta tar ju även en del tid i anspråk vilket gör att man utöver insikten av vad det innebär att spara pengar även får tid att fundera över vad man verkligen behöver prioritera för sitt nästa boende.

Ett problem är att människor ser bostadssköp som en investering. Kan dock inte uttröna hur du ställer dig i den frågan.

Sen vet jag inte var du bor, men i Stockholm kan det vara ganska svårt att spara ihop till kontantinsats om du samtidigt tvingas bo i andra hand. Jag köpte bostad i december. Min bostad är renoverad 2008 och fräsch. I lägenheten jag hyrde i andra hand var där nog inte något gjort sedan 70-talet. Med andra ord ganska sunkig. Utgiftsposten idag är densamma som när jag hyrde i andra hand. Förutom att jag amorterar 3000 i månaden.

Ett krav på kontantinsats är idiotiskt. Det borde vara krav på en viss amorteringsgrad istället.