handdator

Visa fullständig version : 1 kg ner/vecka, erfarenheter?


Nisseg
2013-05-09, 19:21
Tänkte höra mig för här om det finns någon som genomfört en lyckad deff där underskottet lett till att man tappat 1kg/vecka. Jag har själv efter ca 1½ månads deff så här långt haft en viktnedgång på 1kg/vecka och styrkan har jag inte tappat nämnvärt, och för att hinna komma ned i lågt bf% till tänkt datum känns det som om det är en nödvändighet att hålla detta tempo. Men jag vet ju inte hur det kommer påverka mig på längre sikt, varför jag vänder mig till er.

Jag är medveten om att 0,5kg/vecka är det rekommenderade.

vicarious
2013-05-09, 19:24
Har man mycket att ta av så är det nog inga problem att köra på med 1kg/vecka. Det är när man börjar komma lägre i kroppsfett som man bör se upp med allt för stora underskott.

Nisseg
2013-05-09, 19:27
Jag har nog inte allt för högt kroppsfett. Svårt att säga, 11-12% kanske just nu. Fett som placerat sig vid vissa punkter som jag befarar kommer försvinna sent.

sp0941
2013-05-09, 21:57
Jag har nog inte allt för högt kroppsfett. Svårt att säga, 11-12% kanske just nu. Fett som placerat sig vid vissa punkter som jag befarar kommer försvinna sent.

Om 11-12% är en lekmammamässig chansning du dragit till med själv, lär den ju inte stämma. Och, gör den ändå det, så skulle jag inte förstå varför du skulle vilja ligga på ett såpass stort underskott då du ju inte har så mkt fett att ta av, varför muskelmassa blir allt mer lidande...

gratefuldead
2013-05-09, 22:45
Min lust för träning dog ut i princip helt och hållet när jag försökte mig på 1kg i veckan, blev skitklen och lusten försvann helt och hållet. Men det är klart, pallar man det så kan det ju funka, men det är inte att rekommendera.

Nisseg
2013-05-09, 22:46
Om 11-12% är en lekmammamässig chansning du dragit till med själv, lär den ju inte stämma. Och, gör den ändå det, så skulle jag inte förstå varför du skulle vilja ligga på ett såpass stort underskott då du ju inte har så mkt fett att ta av, varför muskelmassa blir allt mer lidande...

Som jag sa; svårt att säga...
"Lekmannamässig", vad anlitar du för proffs för att uppskatta din fettprocent? Jag uppgav min ungefärliga och av mig själv uppskattade fettprocent som svar på tidigare post, för att han tyckte att det var relevant. Det är knappast så att jag glidit runt på detta forum och vunnit kolo-poäng genom att skryta om min otroligt låga fettprocent, så varför skulle jag ljuga? Så lämna din jävla attityd. Tack.

Som svar på din fråga varför jag inte nöjer mig med 11-12%, ja, jag har kanske högre ambitioner än så och vill hinna tappa dessa sista procent till sommaren.

Nisseg
2013-05-09, 23:04
Men, självklart kan min bf% vara högre än 11-12%, jag har som sagt inte mätt mig hos en professionell PT, lab eller motsv. Även där har jag hört att felmarginalen kan vara upp emot +- 10%, vilket kräver att man utför en rad olika mätningar (våg, tank, kalipper etc.) för att i slutändan kunna komma med ett någorlunda korrekt svar. Jag ska överväga att göra det och isåfall kommer jag med ett besked, just för din skull sp0941 så att jag nästa gång jag skriver här, inte skriver som "lekman".

Maximal
2013-05-09, 23:49
Tänk på att om du ligger på större underskott än du kan tappa i fett kommer kroppen kompensera för detta med annan vävnad.

Gober
2013-05-10, 06:16
Tänk på att om du ligger på större underskott än du kan tappa i fett kommer kroppen kompensera för detta med annan vävnad.

Frågan är dock var gränsen går, se tråden om VLCD och de senaste inläggen.

Själv ligger jag på 700kcal och ökar i styrka.

sp0941
2013-05-10, 09:48
Som jag sa; svårt att säga...
"Lekmannamässig", vad anlitar du för proffs för att uppskatta din fettprocent? Jag uppgav min ungefärliga och av mig själv uppskattade fettprocent som svar på tidigare post, för att han tyckte att det var relevant. Det är knappast så att jag glidit runt på detta forum och vunnit kolo-poäng genom att skryta om min otroligt låga fettprocent, så varför skulle jag ljuga? Så lämna din jävla attityd. Tack.

Som svar på din fråga varför jag inte nöjer mig med 11-12%, ja, jag har kanske högre ambitioner än så och vill hinna tappa dessa sista procent till sommaren.

1. Jag anlitar inget proffs, jag gör inga fett mätningar alls och skulle drf inte kunna säga "jag ligger väl på ca..". Skulle jag dock anlita "ett proffs" (läs, någon som med vana mätt med kaliper förr) så skulle det vara mer precist och då skulle ett kalipermått få ses som väldigt proffsigt i jämförelse till dina egna bedömmande ögon (jag menade inte att dina uppskttningar nödvändigtvis skulle vara en miss NEDÅT, det var du som valde att tolka det så)

2. Ingen, och verkligen inte jag, har påstått att du glidit runt någonstans oc försökt samla några typer av poäng genom att skryta om nånting. Det är återigen du som tolkar det så. Se punkt 1 vid fortsatt förvirring.

3. Lämna din dryga attityd själv, ställer frågor men kan inte ta att folk svarar på just det sätt eller i den riktning du önskar. Ett forum kanske inte är "ditt forum" isf.

OCH SLUTLIGEN, ontopic:

4. Jag frågade inte varför du inte nöjer dig med 11-12% i kroppsfett. Jag frågade varför du OM DU NU ÄNDÅ LIGGER DÄR, ska ligga på så högt underskott då du ju (nu utgår jag förvisso bara om att du besitter någorlunda kunskap) vet att det kommer ta mer från din muskelmassa vid så lågt kropps fett. Är ration "fett/muskelmassa allt för jämn vid nedgången kommer det ju obiuosly inte sänka din kroppsfetts% i fördelaktig takt ändå.

I övrigt, sorry om du tog det som att jag hatade på din uppskattade kroppsfettsprocent och mena att du skryter. Det var inte så det var menat. Jag kunde itne bry mig mindre om hur många kolopoäng du eller din granne har samlat på er i kroppsfett eller stats i tre stora.. :)

moodi
2013-05-10, 10:30
Ligger för närvarande på deff, 500-1000kcal underskott. På träningsdagar lägger jag mig runt 500-700 och på vilodagar så blir underskottet högre. Än så länge har jag inte märkt några styrkeförluster, utan ökare snarare (iallafall i böj och mark), det är bara i pressarna som jag känner att jag börjar tappa lite, dock är det uthålligheten som tryter. Tog nytt PB i bänkpressen 1 månad in i deffen, visserligen bara 2.5kg mer.. Däremot failade jag 5x5 på en vikt som jag tidigare klarat utan problem.

Men hade jag varit nere på 11-12% kroppsfett så hade jag inte lagt mig på 1000kcal i underskott, snarare 500kcal. Tar dig 1 månad så har du gått ner till typ 9% och en månad till är du nere på 7-8% med 500kcal underskott.

Tompafjompa
2013-05-10, 12:28
ligger själv på -1000 kcal. tycker det inte är svårt alls. käka bara typ mycket salad och mycket kött så märker du ingen skillnad

Reaper123
2013-05-10, 12:42
ligger själv på -1000 kcal. tycker det inte är svårt alls. käka bara typ mycket salad och mycket kött så märker du ingen skillnadNär du skriver "du" menar du "jag" hoppas jag, för du inser att att alla är vi olika? Bara för att detta upplägg funkar för dig så betyder det ju inte att alla reagerar på samma sätt...

För mig är gränsen hårfin när det börjar kännas "tungt". Nu har jag valt att höjja min aktivietsfaktor rejält under deff (mot bulk) och kan således liggar på 3-4ggr kv i kolhydrater så runt 700-1000 kcal/dag i underskott funkar bra utan att jag mår dåligt. Däremot skulle jag aldrig orka detta om jag var tvingad att köra "lowcarb".

Är det bara i syfte att inte tappa muskelvikt så funkar -1000kcal/dag mest troligt väldigt bra för random deffar som håller proteintaget högt och tränar styrketräning 2-3ggr/veckan. Förlusten under ett par månader vs att ligga på -500 kcal är nog väldigt liten, om ens mätbar? (endast mina spekulationer och egna observationer på mina tidigare deffar)

Nisseg
2013-05-10, 12:54
Tack för hjälpen. Nyss hemkommen från ett två timmars bröst/axel/triceps-pass och lyckades under första halvan av passet slänga upp samma vikter som jag gjorde i början på deffen, så jag fortsätter som planerat, kanske går ned till ca 700kcal i underskott istället. Är väl mot slutet av passet som jag känner att deffen påverkar mig, uthålligheten är inte densamma så isolationsövningarna i slutet körs på lite lättare vikter.

Tompafjompa
2013-05-10, 12:56
När du skriver "du" menar du "jag" hoppas jag, för du inser att att alla är vi olika? Bara för att detta upplägg funkar för dig så betyder det ju inte att alla reagerar på samma sätt...

aa ''jag'' borde det vara där,

moodi
2013-05-10, 13:47
Kanske går ned till ca 700kcal i underskott istället. Är väl mot slutet av passet som jag känner att deffen påverkar mig, uthålligheten är inte densamma så isolationsövningarna i slutet körs på lite lättare vikter.

Låter riktigt smart, precis samma känsla jag själv får under passen. Man orkar lika mycket som under bulk i början av passet men uthålligheten påverkas, speciellt under träningspassen där man kanske käkat under 100g kolisar under ett par dagar.

Kör på bara!

exevision
2013-05-17, 17:21
Jag brukar alltid deffa med en snitthastighet av 1kg/veckan, ibland snabbare (men det är väll en del vätska). Dock deffar jag bara i runt en månad. Så det är ju ingen lång period eller mycket totalvikt. Styrkan är alltid bibehållen. Det är väll inget negativt att göra på detta sätt?

smeander
2013-05-17, 18:46
Tänkte höra mig för här om det finns någon som genomfört en lyckad deff där underskottet lett till att man tappat 1kg/vecka. Jag har själv efter ca 1½ månads deff så här långt haft en viktnedgång på 1kg/vecka och styrkan har jag inte tappat nämnvärt, och för att hinna komma ned i lågt bf% till tänkt datum känns det som om det är en nödvändighet att hålla detta tempo. Men jag vet ju inte hur det kommer påverka mig på längre sikt, varför jag vänder mig till er.

Jag är medveten om att 0,5kg/vecka är det rekommenderade.

Funkar bra, brukar ligga runt 0.5-1kg i veckan, ibland mer. Fungerar kanon ner till 8-10%.