handdator

Visa fullständig version : Smärta i vä. axel av sidolyft/flyes


Perra.S
2013-05-09, 14:59
Historia:
Tränat till och från i 5år, tog 1.5års uppehåll och började igen i mars i år. Körde 2v med lätt träning och sen en 3split 6ggr/vecka.

Problem:
När jag kör sidolyft och flyes så bränner det i vänster axel, mycket värre än vad jag upplevt av vanlig muskelkontakt under en övning samt att det sitter i i upp till 5min efter att settet är klart och axeln går knappt att lyfta under tiden. Provat flera olika utföranden utan någon skillnad.

Sökte på forumet och hittade några som beskrivit samma problem och för dem hade det hjälpt att träna rotatorkuffarna så provade det idag.
Vid utåtrotation (?), denna http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBStandingExternalRotation.html , så träffade det precis på den muskeln som bränner vid sidolyft/flyes fast nu var det mycket värre, nästan så att det var ren smärta som upplevdes.

Vad tror ni, kan det vara så enkelt att det bara är att träna upp rotatorkuffarna eller kan det vara något allvarligare? Funderar på om jag gick ut för hårt efter ett så långt uppehåll och att ett tags aktiv vila kan hjälpa?

Scoffan
2013-05-09, 15:25
Historia:
Tränat till och från i 5år, tog 1.5års uppehåll och började igen i mars i år. Körde 2v med lätt träning och sen en 3split 6ggr/vecka.

Problem:
När jag kör sidolyft och flyes så bränner det i vänster axel, mycket värre än vad jag upplevt av vanlig muskelkontakt under en övning samt att det sitter i i upp till 5min efter att settet är klart och axeln går knappt att lyfta under tiden. Provat flera olika utföranden utan någon skillnad.

Sökte på forumet och hittade några som beskrivit samma problem och för dem hade det hjälpt att träna rotatorkuffarna så provade det idag.
Vid utåtrotation (?), denna http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBStandingExternalRotation.html , så träffade det precis på den muskeln som bränner vid sidolyft/flyes fast nu var det mycket värre, nästan så att det var ren smärta som upplevdes.

Vad tror ni, kan det vara så enkelt att det bara är att träna upp rotatorkuffarna eller kan det vara något allvarligare? Funderar på om jag gick ut för hårt efter ett så långt uppehåll och att ett tags aktiv vila kan hjälpa?

Testa att gå en bra bit under 90grader axelleden är inte konstruerad för att gå upp till 90grader rakt ut åt sidan. Det sitter någon sorts slemsäck i axeln som kläms ihop varje gång du går upp högt i ett sidolyft.

Någon annan kan säkerligen förklara detta bättre men det är de lilla jag kommer ihåg från de ergonomi kurser jag har läst.

pezrulezhaakon
2013-05-09, 15:26
Perra.S, ditt utförande på sidolyften är mest sannolika orsaken till problemet. För tung belastning, för böjda armbågar och en omedveten utåtrotation i sidolyftet. Ungefär så de flesta kör.

Scoffan
2013-05-09, 15:33
Perra.S, ditt utförande på sidolyften är mest sannolika orsaken till problemet. För tung belastning, för böjda armbågar och en omedveten utåtrotation i sidolyftet. Ungefär så de flesta kör.

Du som uppenbarligen är rätt så insatt i detta med kroppen, stämmer det jag fått höra av diverse arbetsmiljö ingenjörer? Se inlägg ovan.

Perra.S
2013-05-09, 15:46
Perra.S, ditt utförande på sidolyften är mest sannolika orsaken till problemet. För tung belastning, för böjda armbågar och en omedveten utåtrotation i sidolyftet. Ungefär så de flesta kör.

Men varför upplever jag samma problem av flyes?

Sen tekniken på sidolyft, jag har "alltid" kört med nästan raka armar, lätt vikt och lillfingret lägst i slutet. Även testat utförandet som Arne demonstrerar i sin video och det är ingen skillnad, samma brännande som inte släpper i båda fallen.

Kan tillägga att jag aldrig går över 90 grader i sidolyft, ligger snarare runt 80 grader.

pezrulezhaakon
2013-05-09, 16:10
Perra.S

Har du väl fått nån typ av skada i rotatorcuffen, så spelar det oftast mindre roll vilken övning du kör, för att det känns ändå. Arnes utförande är inte mindre skonsamt för axelleden.

Med för tung belastning menar jag inte automatiskt siffran på hanteln, utan vilken kraft hanteln skapar för axelleden med det utförandet du har.

Var lillfingret är har ingen som helst betydelse för övningen. Det är överarmens position som avgör. Alltså hur utåt/inåtroterad den är.

Arne Persson
2013-05-09, 16:52
Men varför upplever jag samma problem av flyes?

Sen tekniken på sidolyft, jag har "alltid" kört med nästan raka armar, lätt vikt och lillfingret lägst i slutet. Även testat utförandet som Arne demonstrerar i sin video och det är ingen skillnad, samma brännande som inte släpper i båda fallen.

Kan tillägga att jag aldrig går över 90 grader i sidolyft, ligger snarare runt 80 grader.

Har du problem med som det verkar här, M. supraspinatus, så får du fixa den först.

Perra.S
2013-05-09, 17:45
Har du problem med som det verkar här, M. supraspinatus, så får du fixa den först.

Är det besök hos sjukgymnast som gäller eller hur löser man det?

Jansson18
2013-05-10, 09:35
Undra vad som ska följas, inåtrotaion (Arne) eller utåtrotaion ( Axon ) vid sidolyft i toppläget.

Var klämmas slemsäcken minst?

Har oxå fått problem med axeln efter sidolyft, med lätta vikter.

pezrulezhaakon
2013-05-10, 11:54
Jansson18

Det som styr om man ska ha inåtrotation eller inåtrotation är vad man vill ha ut av övningen, vilken övning man väljer och hur man är placerad i förhållande till belastningsriktningen.

Både inåt och utåtrotation är helt ok, då det ger olika effekter.
Upp till horisontalläget (abduktion till 90 grader) med överarmarna så är det små skillnader vad gäller inklämning vare sig inåt eller utåtrotad överarm. Men avser man att fortsätta abduktionen över 90 grader så måste överarmen utåtroteras för att undvika/minska inklämningsrisken.

Oavsett vad du väljer måste du ha en korrekt teknik för att öka effekten och minska skaderisken.