handdator

Visa fullständig version : Vill ha en kortisonspruta i knä - hur gå tillväga?


Majjan
2013-05-09, 14:03
Orkar inte dra hela storyn utan hoppar direkt till det jag undrar:

Hur går jag bäst tillväga för att få en kortisonspruta i knät?

Kan man bara kontakta sin läkare? Har hört att de kan vara väldigt restriktiva med kortison (med all rätt). Har haft ett svullet knä i månader nu, blir lite bättre efter jag har vilat ett tag men svullnar sedan upp direkt när jag anstränger. Besökt många läkare, sjukt röntgen, magnetröntgen och tappat det på ledvätska 2 gånger. Dock fylls vätskan snabbt på igen. Inflammation?

Fått kortison en gång tidigare men det var planerat efter en knäoperation. Kan man helt enkelt bara ringa, förklara läget och säga att man vill ha det tömt på vätska igen MEN även få en injektion?

Tack tack...

Majjan
2013-05-09, 14:05
De hittade inget fel på korsband, eventuellt lätt menisk/broskskada. Kan böja och sträcka knät men med lite smärta. Som sagt, när jag vilat ett par dagar går det lätt men vid minsta belasting - svullnad och smärta efteråt.

Scratch89
2013-05-09, 16:07
Vad vill du ha gjort med en kortisonspruta?

Om det nu finns misstanke om skada på menisk (och eventuellt ledband, det kan hänga ihop ibland), så kan det vara lämpligt att börja där.

Majjan
2013-05-09, 16:57
Tro mig, jag har börjat och vänt och hållt på i alla ändar av snöret. Återkopplar till frågan, kan man be om att få knät tömt och sedan en kortisonspruta?

tomn
2013-05-09, 17:59
Tro mig, jag har börjat och vänt och hållt på i alla ändar av snöret. Återkopplar till frågan, kan man be om att få knät tömt och sedan en kortisonspruta?

Klart man kan fråga om det hos sin läkare, vad du får för svar har jag ingen aning om.

Majjan
2013-05-09, 18:12
Hehe, ok det var svaret jag var ute efter. :) Någon som vet? Vad jag har HÖRT är att de är väldigt restriktiva med att ge kortison iallafall.

Angel
2013-05-09, 21:47
"De" är ett antal tusen olika läkare i Sverige som nog alla har olika åsikter om kortison. Du får väl fråga.

Rabiat
2013-05-09, 22:00
Kristallint kortison i en led har väl inte många läkare problem med, men det gäller ju att man fixar det underliggande också, annars döljer man ju bara problemet.

Majjan
2013-05-09, 22:03
Ok ok, tackar för svaren. :)

Sheogorath
2013-05-10, 06:03
Var bor du Majjan?

Majjan
2013-05-10, 21:06
I Skåne, utanför Kristianstad...

Sheogorath
2013-05-10, 22:12
Det var bara en chansning :) Hade du bott i Malmö-området hade du kunnat lista dig på vårdcentralen där jag jobbar så hade du åtminstone kunnat få knäet bedömt gällande injektionsbehandling.

Men du får helt enkelt ringa till din vårdcentral. Hör med syrrorna om de kan boka dig till en doktor som är duktig på att ge injektioner i knän.

Rabiat
2013-05-10, 22:18
Det var bara en chansning :) Hade du bott i Malmö-området hade du kunnat lista dig på vårdcentralen där jag jobbar så hade du åtminstone kunnat få knäet bedömt gällande injektionsbehandling.

Men du får helt enkelt ringa till din vårdcentral. Hör med syrrorna om de kan boka dig till en doktor som är duktig på att ge injektioner i knän.

Menar du att det finns duktiga sjukgymnaster på vårdcentraler? Är det vanligt?

Sheogorath
2013-05-10, 23:07
Menar du att det finns duktiga sjukgymnaster på vårdcentraler? Är det vanligt?

Klart det finns. Att jobba tillsammans med andra yrkeskategorier är en enorm fördel för kompetensutvecklingen. Ser man att det finns fler verktyg än hammaren blir det inte spik av alla patienter. :)

Scratch89
2013-05-11, 12:51
Klart det finns. Att jobba tillsammans med andra yrkeskategorier är en enorm fördel för kompetensutvecklingen. Ser man att det finns fler verktyg än hammaren blir det inte spik av alla patienter. :)

:)

Vilka leder får du sätta kortison i? Är det via OMI-utbildningen?
Nu har jag inte kikat jättedjupt på OMI-kurserna, men det är mest undersökning va, och inte så mycket behandling? Förutom kortison, då.

Sheogorath
2013-05-11, 14:07
:)

Vilka leder får du sätta kortison i? Är det via OMI-utbildningen?
Nu har jag inte kikat jättedjupt på OMI-kurserna, men det är mest undersökning va, och inte så mycket behandling? Förutom kortison, då.

Injektionsteknik ingår bara i basic- och advanced-kurserna för doktorer men det finns en separat kurs i anatomi och injektionsteknik som ligger utanför "paketen" som är öppen för både sjukgymnaster och läkare. Går på sjukhuset i Trondheim.

Regelrätt "får" en sjukgymnast spruta de leder (och annat) som doktorn säger att hen "får" spruta, förutsatt att både doktor och sjukgymnast kan stå för att hen kan utföra behandlingen. Men korisonbehandling (och blockader) kan bara ordineras av en doktor så på pappret är det som utförs en så kallad "handräckning". I praktiken är det oftast så att det är jag som träffar patienten först, gör min undersökning, planerar min behandling och sen går och får ett OK för behandlingsplanen. I och med det blir det doktorns ordination, verkställd av mig. Här har man ju naturligtvis ett stort ansvar eftersom doktorerna litar på att jag vet vad jag pysslar med. Det händer att de skickar patienter till mig för bedömning inför kortisonbehandling och finner jag då en struktur som jag inte är bekväm att behandla med injektionstekniker (t.ex. höftleder och smålederna i kolumna) så gör jag inte det heller. Och är jag bekväm med att behandla en viss struktur men ansvarig doktor inte är det så blir det inte heller någon behandling.

Scratch89
2013-05-11, 16:18
Ah, då var det som jag misstänkte då. En på min praktik skulle gå den kursen, men det är på en primärvårdsenhet med läkare inne endast på torsdagar, så han hade i så fall fått boka in injektionerna på just den dagen i veckan. Verkar knepigt, men det är väl så det är med delegeringar.

Sheogorath
2013-05-11, 17:34
Ah, då var det som jag misstänkte då. En på min praktik skulle gå den kursen, men det är på en primärvårdsenhet med läkare inne endast på torsdagar, så han hade i så fall fått boka in injektionerna på just den dagen i veckan. Verkar knepigt, men det är väl så det är med delegeringar.

Ja, så hade det varit frustrerande att behöva jobba. Jag gör nog i snitt ungefär en injektion om dagen.

Rabiat
2013-05-11, 18:57
Klart det finns. Att jobba tillsammans med andra yrkeskategorier är en enorm fördel för kompetensutvecklingen. Ser man att det finns fler verktyg än hammaren blir det inte spik av alla patienter. :)

Jag måste ringa min vårdcentral och be om att få komma till sjukgymnast! Jag har ringt runt till "sjukgymnastmottagningar", och dit är det ju stört omöjligt att komma om man inte har en grövre privatförsäkring än min.

Ame
2013-05-16, 19:10
:)

Vilka leder får du sätta kortison i? Är det via OMI-utbildningen?
Nu har jag inte kikat jättedjupt på OMI-kurserna, men det är mest undersökning va, och inte så mycket behandling? Förutom kortison, då.

Det är absolut inte bara undersökning i OMI utan mycket behandling för sjukgymnaster också, rätt mycket manipulationer på ländrygg t ex. Har precis gått den 3e grundkursen och tycker att det är väldigt givande. Men visst är det ett ganska stort fokus på diagnostisering.

Termy
2013-05-16, 19:58
Det är absolut inte bara undersökning i OMI utan mycket behandling för sjukgymnaster också, rätt mycket manipulationer på ländrygg t ex. Har precis gått den 3e grundkursen och tycker att det är väldigt givande. Men visst är det ett ganska stort fokus på diagnostisering.

Gick du 3e grundkursen (armbåge/hand) i Göteborg precis nu i helgen eller?

Ame
2013-05-16, 23:13
Gick du 3e grundkursen (armbåge/hand) i Göteborg precis nu i helgen eller?

Ja det gjorde jag, du också eller :) ?

Termy
2013-05-17, 05:53
Ja det gjorde jag, du också eller :) ?

Jag satt (eller stod titt som tätt) längst bak till vänster. Själv?