handdator

Visa fullständig version : att deffa under längre period - farligt?


blaugranasalex
2013-05-09, 11:35
Hej!

Jag är en kille som ligger på runt 105 kg och är lite över 2m i längd. Jag har uppskattat att mitt dagliga energibehov ligger på runt 3000 kcal med den träningen jag utför. Jag har nu börjat deffa inför sommaren då man vill se lite 'slimmare' ut och jag undrar följande:

Hur mycket kan man ligga i underskott utan att kroppen tar stryk? Och hur tar kroppen stryk av ett underskott? Jag har så klart hört att -500 kcal är ett rekommenderat underskott men jag vill skynda på saker lite och äter för nuvarande 1500 kcal per dag, vilket jag uppskattat blir en underskott på -1500 kcal per dag. Jag får i mig mina proteiner och tränar regelbundet.

Tacksam för svar! *gah!*

Sniggel
2013-05-09, 12:23
Det är svårt att säga exakt när kroppen tar stryk. Det beror på hur kraftigt kaloriunderskottet är, hur länge det pågår samt vilken näringsstatus du har och näringsinnehållet på maten du kommer att äta under viktnedgången. Säkerligen fler faktorer också. Men ofta klarar en frisk och överviktig kropp av att gå ner i vikt under en begränsad tid.
Hur lång tid är det vi snackar om? Du säger "inför sommaren". Det låter inte som det behöver vara någon längre period.

A dirty mind. I have it :(
Men det fick mig att svara på din post iaf.

vicarious
2013-05-09, 12:30
Det är svårt att säga exakt när kroppen tar stryk. Det beror på hur kraftigt kaloriunderskottet är, hur länge det pågår samt vilken näringsstatus du har och näringsinnehållet på maten du kommer att äta under viktnedgången. Säkerligen fler faktorer också. Men ofta klarar en frisk och överviktig kropp av att gå ner i vikt under en begränsad tid.


Jag tror det där är viktigare än själva storleken på underskottet. Har man mycket övervikt i form av fett tror jag kroppen klarar av ganska långa perioder på underskott om näringsbehoven fylls. Kanske finns risk att ämnesomsättningen sänks lite efter en längre period på stort underskott. Vålmående, motivation, ork kanske tryter efter ett tag men sånt är ju inget som är "viktigt" egentligen.

blaugranasalex
2013-05-09, 12:51
Det är svårt att säga exakt när kroppen tar stryk. Det beror på hur kraftigt kaloriunderskottet är, hur länge det pågår samt vilken näringsstatus du har och näringsinnehållet på maten du kommer att äta under viktnedgången. Säkerligen fler faktorer också. Men ofta klarar en frisk och överviktig kropp av att gå ner i vikt under en begränsad tid.
Hur lång tid är det vi snackar om? Du säger "inför sommaren". Det låter inte som det behöver vara någon längre period.


Tack för svaret! Jag kände att jag behövde vara lite mer specifik men jag tänkte mig ungefärligen 7 veckor då jag räknar med att gå ner runt 10 kg på den tiden eftersom mitt energiunderskott ligger på -1500kcal (kanske överdriven?) Jag ligger som sagt på -1500kcal om jag har räknat rätt.

Sniggel
2013-05-09, 13:04
Man kan ju aldrig säga att något inte innebär risker men för de flesta är det där förmodligen ingen fara. Det är bara 7 veckor.
Har du levt på chips och jolt cola i 2 år och tänker äta lika onyttigt under deffen kan det nog vara ganska riskabelt. Om du istället tänkt leva på makrill, morötter, ägg, potatis och broccoli kan det ju i sådana fall göra underverk för hälsan :D

blaugranasalex
2013-05-09, 13:09
Man kan ju aldrig säga att något inte innebär risker men för de flesta är det där förmodligen ingen fara. Det är bara 7 veckor.
Har du levt på chips och jolt cola i 2 år och tänker äta lika onyttigt under deffen kan det nog vara ganska riskabelt. Om du istället tänkt leva på makrill, morötter, ägg, potatis och broccoli kan det ju i sådana fall göra underverk för hälsan :D

Nej, jag hade ungefär samma tankebana. Jag lever mest på kyckling, torsk, kvarg och proteinshakes, sen tar jag vitamintillskott för att få lite balans. Jag äter endast magert och undviker oftast fetare köttsorter. Jag har två träningstillfällen per dag och känner mig inte svagare, tröttare eller mindre fokuserad pga min deff som inleddes för cirka 3 veckor sen. :hbang:

raddum
2013-05-10, 08:45
Är du ung? typ pubertet/tonår bör du kanske vara lite försiktig, då en lång hård deff kan vara negativ för hormonproduktion osv. Att deffa i bra tempo med, som alla säger, bra näring är det mest hållbara.