handdator

Visa fullständig version : Kosten efter träningen. Träna vid lunch men äta på kvällen.


Påvägneråt
2013-05-09, 10:36
Tja.

Jag ska försöka få detta så kortfattat och enkelt som möjligt.

Perodisk fasta mellan ca 23.00 till 15.00 (oftast mellan 15-18 timmar fasta)

Styrketräning mellan klockan 12.00 till 15.00 (bryter alltså fastan med träning samt bcaa innan och efter träningen)

Jobbar oftast kväll mellan klockan 15.00 - 21.00 (ibland till 22.00)

Jag vill helst INTE äta så mkt på jobbet. (stressig miljö, "äcklig" miljö) Därför vill jag helst äta när jag kommit hem på kvällen.

Frågan är nu. Hur "lite/mycket" behöver man äta direkt efter man tränat för att resultaten inte ska bli allt för lidande. Och vad ska man satsa på att få i sig? Protein? kolhydrater? fett?

Skulle ex det funka med :

klockan 15.00 > 10g bcaa
klockan 16.30 > 50g kasein protein + 50g havregryn med 1 dl lättmjölk.

Räcker det?

(jobbar som undersköterska, inga tunga lyft eller liknande. Men går en hel del)

Och så självklart ett rejält mål med mat på kvällen!

Hur hade ni gjort?

Lipservice
2013-05-09, 11:00
Jag skulle postat i Periodisk Fasta tråden för ett snabbare svar.

Påvägneråt
2013-05-09, 11:06
Jag skulle postat i Periodisk Fasta tråden för ett snabbare svar.

Sagt och gjort! Tack så mkt!

tjing
2013-05-09, 11:11
Kräng ett paket keso/kvarg efter träning och sedan kan du låta maten vara tills du äter på kvällen. Om inte hungern sätter käppar i hjulen vill säga.

Påvägneråt
2013-05-09, 11:15
Kräng ett paket keso/kvarg efter träning och sedan kan du låta maten vara tills du äter på kvällen. Om inte hungern sätter käppar i hjulen vill säga.

Tillsammans med havregrynsgröten och proteinet eller bara kvarg?
250g eller 500g? Ica basics kör jag på ibland! perfekt mellanmål, med fun light i såklart!

Har inte mkt hunger när jag är på jobbet. som sagt så är det ingen fräsch miljö att äta i och ja...jag är ganska "kräsen" :P

tjing
2013-05-09, 11:18
Bara kvarg/keso om du vill. Men mest fördelaktigt är såklart om du också får i dig mer kolhydrater. Men lite av premissen är ju att du inte vill äta för mycket på dagen.

Ja men käka en ICA Basic 500-grammare efter träning och kolla hur det funkar med hungern tills kvällen.

Påvägneråt
2013-05-09, 11:27
Bara kvarg/keso om du vill. Men mest fördelaktigt är såklart om du också får i dig mer kolhydrater. Men lite av premissen är ju att du inte vill äta för mycket på dagen.

Ja men käka en ICA Basic 500-grammare efter träning och kolla hur det funkar med hungern tills kvällen.

Hade varit grymt om det räcker med 500g kvarg! Kaffe får dämpa hungern och mkt vatten. Det är mest styrke-resultatet jag tänker på. Kan ju se till att få i mig rejält med kolhydrater på kvällen?

tjing
2013-05-09, 11:32
Ja, för att hamna på pluskontot vad gäller muskelanabolism räcker det.

Visst, prova det. Insulinkänsligheten är ändå förhöjd tills man fyller på med kolhydrater.

vicarious
2013-05-09, 12:26
Skulle ex det funka med :

klockan 15.00 > 10g bcaa
klockan 16.30 > 50g kasein protein + 50g havregryn med 1 dl lättmjölk.

Räcker det?


Jag tror det.

Påvägneråt
2013-05-09, 15:12
Ja, för att hamna på pluskontot vad gäller muskelanabolism räcker det.

Visst, prova det. Insulinkänsligheten är ändå förhöjd tills man fyller på med kolhydrater.

Jag testar helt enkelt med 500g kvarg. Funkar det bra så kör jag på det. Funkar det inte så lägger jag till något. Ex; 50g havregryn, Kaseinprotein eller något annat lätt och enkelt. Tack återigen för svaren!

Påvägneråt
2013-05-13, 22:28
Ja, för att hamna på pluskontot vad gäller muskelanabolism räcker det.

Visst, prova det. Insulinkänsligheten är ändå förhöjd tills man fyller på med kolhydrater.

Tänkte bara fråga en sak till!

Vet du fall det är bättre om jag delar upp maten? Säg att jag tar och äter 500gram kvarg efter träningen. Men äter 250g först och ca 2 timmar senare äter resten (250g)?

eAzy
2013-05-14, 17:00
Varför nojja över sånt här om jag får fråga? Näringstiming är rätt så irrelivant. Dygnsintag dikterar.

Wzup2u
2013-05-14, 17:23
ingen fara e det totala dygnsintaget som räknas. dock skulle jag nog plussat på något mer efter träning. men ät som en idiot när du kommer hem och njut av maten i soffan framför en film.

:naughty:

tjing
2013-05-14, 17:42
Tänkte bara fråga en sak till!

Vet du fall det är bättre om jag delar upp maten? Säg att jag tar och äter 500gram kvarg efter träningen. Men äter 250g först och ca 2 timmar senare äter resten (250g)?

Spelar förmodligen ingen roll eftersom kvarg ändå tas upp under längre tid.

Jag hade kört det på ett bräde.

Påvägneråt
2013-05-14, 19:59
ingen fara e det totala dygnsintaget som räknas. dock skulle jag nog plussat på något mer efter träning. men ät som en idiot när du kommer hem och njut av maten i soffan framför en film.

:naughty:

Härligt. Ja precis så hade jag tänkt. Lugn o skön miljö, inte behöva stressa som på jobbet.

Påvägneråt
2013-05-14, 20:00
Spelar förmodligen ingen roll eftersom kvarg ändå tas upp under längre tid.

Jag hade kört det på ett bräde.

Okey, tack! då prövar jag detta och ser hur det går!

King Grub
2013-05-14, 20:11
Jag skulle tro att det är bättre att dela upp intaget. Proteinintag över runt 30 gram stimulerar inte proteinsyntesen kraftigare timmarna efter intaget, och även om nedbrytningen minskar under lång tid efter kaseinintag är uppbyggnaden viktigare vid det här tillfället. Och även om upptaget fortgår under många timmar, fortsätter inte proteinsyntesen att stimuleras kraftigt under lång tid av stora kaseinintag, utan det är en kraftig stimulans tidigt efter intag, sedan sjunker det rejält.