handdator

Visa fullständig version : Höger arm svarar inte på träning som den vänstra


matte08
2013-05-09, 09:50
Hej alla "gurus"

Min högra arm (biceps och triceps) är storleksmässigt mindre än den vänstra. Jag upplever dock att jag är minst lika stark i den högra, och dessutom mer uthållig i den högra. Jag är högerhänt. Jag särskiljer inte armarna på nåt sätt när jag tränar, gör inga isolationsövningar för biceps eller triceps utan gör tunga basövningar press och drag. Den vänstra har växt om den högra storleksmässigt.

Den vänstra svarar helt enkelt bättre och växer mer.

Varför undrar jag ?

Är min högra arm övertränad för att den används mer ? Eller är den högra uthålligare och skulle behöva mer vikt för att utvecklas ?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har en enligt mig för stor obalans i kroppen, gäller inte bara armarna, och jag försöker rätta till det.

/ Matte

Rabiat
2013-05-09, 09:54
Hej alla "gurus"

Min högra arm (biceps och triceps) är storleksmässigt mindre än den vänstra. Jag upplever dock att jag är minst lika stark i den högra, och dessutom mer uthållig i den högra. Jag är högerhänt. Jag särskiljer inte armarna på nåt sätt när jag tränar, gör inga isolationsövningar för biceps eller triceps utan gör tunga basövningar press och drag. Den vänstra har växt om den högra storleksmässigt.

Den vänstra svarar helt enkelt bättre och växer mer.

Varför undrar jag ?

Är min högra arm övertränad för att den används mer ? Eller är den högra uthålligare och skulle behöva mer vikt för att utvecklas ?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har en enligt mig för stor obalans i kroppen, gäller inte bara armarna, och jag försöker rätta till det.

/ Matte

Vad har du för omkrets mitt på respektive överarm?

Krabby
2013-05-09, 10:15
Har för mig att det är genetiskt, ingen ser exakt lika dan ut på ens kroppshalvor. Vissa syns det tydligare på. Är själv också något större på vänster sida

matte08
2013-05-09, 10:22
Tack, vet inte varför jag inte tänkt på att mäta dom på sistone ;)

Om jag spänner är det 40cm på både vänster och höger, kanske 40,5cm på vänstra.

dvs egentligen ingen skillnad men jag svär att dom ser olika stora ut där den vänstra ser större ut och känns större... hmm

/ Matte

matte08
2013-05-09, 10:25
Har för mig att det är genetiskt, ingen ser exakt lika dan ut på ens kroppshalvor. Vissa syns det tydligare på. Är själv också något större på vänster sida


Jo, har förstått att det är så och att alla kroppar är så mer eller mindre. Får försöka acceptera det mer hos mig själv.

/ Matte