handdator

Visa fullständig version : Cola - Hur dåligt är det?


FoolsGold
2013-05-08, 23:33
Nej detta är inte en ny cola och wienerbröd tråd. :)

Jag dricker vanligtvis 0,5-1l cola om dagen och jag vet att det inte är bra men undrar hur dåligt det egentligen är. Det jag själv kan komma på är följande:

Kostar pengar - Det kan jag kosta på mig.

Dåligt för tänderna - Inte så bra såklart men är väldigt noga med munhygienen och har hittills i livet endast ett hål. (dåligt argument men men...)

Onödiga kalorier - Jag vill gå upp i vikt och ja jag äter en i övrigt god kost med tillräckligt med kalorier, tar proteintillskott osv.

Risk för diabetes typ 2 - Som jag har tolkat det är man endast i riskzonen om man är överviktig/har fetma vilket jag inte är/har. Har jag fel här?

Detta är alltså ingen fråga om jag borde dra ner på cola-drickandet, där inser jag att svaret såklart är ja men jag undrar om det finns ytterligare dåliga effekter? Kan syran i cola ha någon effekt kanske?

Upplys mig gärna...*popcorn*

Måsse
2013-05-08, 23:47
Nej detta är inte en ny cola och wienerbröd tråd. :)

Jag dricker vanligtvis 0,5-1l cola om dagen och jag vet att det inte är bra men undrar hur dåligt det egentligen är. Det jag själv kan komma på är följande:

Kostar pengar - Det kan jag kosta på mig.

Dåligt för tänderna - Inte så bra såklart men är väldigt noga med munhygienen och har hittills i livet endast ett hål. (dåligt argument men men...)

Onödiga kalorier - Jag vill gå upp i vikt och ja jag äter en i övrigt god kost med tillräckligt med kalorier, tar proteintillskott osv.

Risk för diabetes typ 2 - Som jag har tolkat det är man endast i riskzonen om man är överviktig/har fetma vilket jag inte är/har. Har jag fel här?

Detta är alltså ingen fråga om jag borde dra ner på cola-drickandet, där inser jag att svaret såklart är ja men jag undrar om det finns ytterligare dåliga effekter? Kan syran i cola ha någon effekt kanske?

Upplys mig gärna...*popcorn*

Väldigt många värden i kroppen blir väl sämre av så pass mycket socker. Tror att det är större risk för någon typ av cancer också. Sedan sätter det sig ju en hel del fett på organen varje gång dina glykogennivåer blir överfyllda. Fett på organen är aldrig hälsosamt. Varför inte bara dricka Cola zero eller Pepsi max? Även om det inte är lika gott i början så kommer du vänja dig. Jag har som regel att inte dricka sockerbaserade drycker så som läsk, jos osv. Fruktansvärt onödigt imo!

Bryggan
2013-05-09, 00:02
Upplys mig gärna...*popcorn*Jag kan upplysa dig om att det är äckligt, men smaken är som baken.
Antar att du är ganska ung och inte dricker kaffe ännu. Du förstår, det där sockret kommer du att uppfatta som äckligt efter ett tag och du kommer då att byta till en annan svart dryck med mer koffein än du får i dig nu....Kaffe is dah shit!

Määng
2013-05-09, 00:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143436

Gammal tråd men nog för att iaf göra mig nojjig.

mij82
2013-05-09, 07:16
Drinking just one can of sugary soft drink each day raises the relative risk of diabetes by around a fifth, a study has found.

http://news.sky.com/story/1082673/diabetes-daily-soft-drink-raises-risk

Har inte orkat sätta mig in djupare i källan.

Gpajpen
2013-05-09, 09:26
Du kan definitivt få diabetes fast du är smal.

tlk
2013-05-09, 09:32
Dåligt för tänderna - Inte så bra såklart men är väldigt noga med munhygienen och har hittills i livet endast ett hål. (dåligt argument men men...)



Det är väl ett jättebra argument. Har du inte problem med tänderna så har du inga negativa effekter av det. Tror du kan oroa dig mer över eventuell påverkan av syrorna däri än sockret om du har så fördelaktig bakterieflora i munnen att du inte får kariesangrepp.


Påfrestning på njurarna via nån folat eller folsyra eller så där sa läkarna i USA till farsan när hans njure pajjade.