handdator

Visa fullständig version : Becoming a supple leopard


Fishtank
2013-05-08, 22:12
Någon som läst och kan tycka till?
Överväger att införskaffa den.

Lipservice
2013-05-08, 22:12
Vad är det?

Fishtank
2013-05-08, 22:20
Läs trådtiteln och kombinera med nyckelordet läst så inser du nog att det är en bok.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1936608588

JohPz
2013-05-08, 22:25
Jag hämtade ut den i eftermiddags och har läst i den sen dess i princip. Tycker både MWOD på youtube och denna boken är mycket bra.

O_Wao
2013-05-09, 07:21
Klickade hem den nu, ska bli intressant att läsa!

Anton Fräs
2013-05-09, 08:13
Det kanske blir ett köp.

Fishtank
2013-05-09, 10:56
Ja jag sitter med handen på köpknappen, verkar ytterst intressant.

tlk
2013-05-09, 11:10
Är den något att ha om man redan har väldigt bra rörlighet?

grondahl
2013-05-09, 12:51
IvGEB9HnTAQ

Fishtank
2013-05-09, 12:52
Ja grondahl. Var däremot nyfiken på vad folket här på brädan tycker.

Dreas
2013-05-09, 13:15
Jag hade den på väg hem men eftersom adressen var fel åker den troligen tillbaka till USA eller amazons lager för att sen skickas hit igen, woho!!!! FFS!

Slartibartfast
2013-05-09, 13:21
Verkar väldigt intressant detta. Jag har en kass rygg.

tlk
2013-05-09, 13:30
Jag hade den på väg hem men eftersom adressen var fel åker den troligen tillbaka till USA eller amazons lager för att sen skickas hit igen, woho!!!! FFS!

Adlibris kanske är närmre och lättare?

Dreas
2013-05-09, 13:40
Adlibris kanske är närmre och lättare?Ja, jag gjorde dock min beställning för 7 månader sen och trodde inte riktigt att Adlibris skulle få in den.

Fantasten
2013-05-09, 13:43
Jag har beställt boken men inte fått den än. Verkar väldigt lovande. Tror och hoppas jag kommer att ha stor nytta av boken :)

Fishtank
2013-05-09, 19:23
Yes, kanske får fixa den då.

mikaelj
2013-05-16, 19:01
Fick den idag! Av det jag skummat i den ser den bra ut, med många "så här gör du om du har problem med det här" för alla rörelser jag kan komma att tänka på. Mycket bilder, mycket text. Knappt 2 kg med bra kvalitet på pappret och bilder.

tlk
2013-05-17, 15:55
Fick hem min idag.

Extremt besviken på den. eftersom jag är på mycket gott humör idag så ger jag den 2 poäng utav 5.

Som mikaelj påpekar så är det en bastant bok. Bra kvalitet på omslag och sidor. Men innehållet är mycket magert. Har man någerlunda bra rörlighet redan så är den absolut inget att ha.

tlk
2013-05-17, 16:10
Ok så pass besviken att jag ska leta upp hur adlibris känner om att returnera böcker. Har aldrig hänt förr att jag har tänkt tanken ens. Fet tummen ner för den här.

Dreas
2013-05-17, 16:24
Fick hem min idag.

Extremt besviken på den. eftersom jag är på mycket gott humör idag så ger jag den 2 poäng utav 5.

Som mikaelj påpekar så är det en bastant bok. Bra kvalitet på omslag och sidor. Men innehållet är mycket magert. Har man någerlunda bra rörlighet redan så är den absolut inget att ha.Vad hade du förväntat dig? :)

tlk
2013-05-17, 16:48
Vad hade du förväntat dig? :)

Jag hade förväntat mig en bok som skulle hjälpa till att få upp bra rörlighet. Och kanske även generera styrka i lite mer av ytterpositioner. Och hjäpla en till att få bra rörlighet och kunna uttrycka den rörligheten.

Den här verkar riktad åt folk som är än mer kylskåp än jag. Visst klarar man inte att köra snygg ryckböj ATG utan då begränsas av rörlighet i bröstrygg, höfter, fotleder, axlar, eller vad som så kanske den här boken är något.

Men bli någon "supple leopard" blir man knappast. Om något så kan den hjälpa en upp till något lågt ställt minimum av rörlighet.


Sen är den även väldigt begränsad i planen den rör sig i. Uteslutande klassisk 2-dimensionella "rörlighet" och lyftande alla vilken lyftare och baddybuilder som helst.

Sektionen om hur man utför diverse olika lyft var inte vidare givande den heller.


Faktiskt har jag köpt många böcker i mitt liv. Aldrig varit så besviken som på denna, och ställer mig väldigt frågande till alla bra kritik den har fått över nätet.

Tyvärr kostar den 80 kronor att skicka tillbaka den så nu tänker jag väl donera den till någon god vän eller så.

hurril
2013-05-17, 16:50
Läst igenom en tredjedel och tycker att den är bra.

Dreas
2013-05-17, 16:52
Jag hade förväntat mig en bok som skulle hjälpa till att få upp bra rörlighet. Och kanske även generera styrka i lite mer av ytterpositioner. Och hjäpla en till att få bra rörlighet och kunna uttrycka den rörligheten.

Den här verkar riktad åt folk som är än mer kylskåp än jag. Visst klarar man inte att köra snygg ryckböj ATG utan då begränsas av rörlighet i bröstrygg, höfter, fotleder, axlar, eller vad som så kanske den här boken är något.

Men bli någon "supple leopard" blir man knappast. Om något så kan den hjälpa en upp till något lågt ställt minimum av rörlighet.


Sen är den även väldigt begränsad i planen den rör sig i. Uteslutande klassisk 2-dimensionella "rörlighet" och lyftande alla vilken lyftare och baddybuilder som helst.

Sektionen om hur man utför diverse olika lyft var inte vidare givande den heller.


Faktiskt har jag köpt många böcker i mitt liv. Aldrig varit så besviken som på denna, och ställer mig väldigt frågande till alla bra kritik den har fått över nätet.

Tyvärr kostar den 80 kronor att skicka tillbaka den så nu tänker jag väl donera den till någon god vän eller så.Låter som en perfekt bok för mig, VILL HA NU!

tlk
2013-05-17, 20:34
På frågan vad jag förväntade mig från boken...


By exposing people to a broad palette of movements, by making people express body conctrol through full, normal ranges of motion, we are able to expose holes and inefficiencies in their motor-control and mobility. We can make the invisible visible.


- direkt citat från boken


Det är lite av vad jag hade förhoppningar om. Övningar för att uttrycka kraftgeneration i de sk. "full, normal ranges of motions", och gärna även inbromsning i dessa "ranges of motions". Gärna sen något om diagnostik, och övningar som eventuellt kan hjälpa för att få rätt på begränsningar i både rörelseförmågan och kraftgenereringen.


Det är precis vad man inte får i den här boken. Tyvärr är den helt begränsat till det vanliga 2-dimensionella tänket som fungerar fint för t.ex. styrkeatleter och folk som bara rör sig framåt och bakåt (Leoparder däremot springer sällan bara rakt fram. De svänger gärna lite. snabba inbromsningar lite halv i sidled .kraftgenering i 45 grader iväg åt något annat håll.. osv.). Vill man däremot få ut något för "full, normal ranges of motion" så får man nog leta vidare.

Men det är ju såklart en fråga vad man är intresserad av. Känns som en ypperligt bra introbok till "mobilityträning". Tyvärr då inte särskilt omfattande eller djupgående.

hurril
2013-05-17, 22:01
Boken går igenom hur man stabliserar upp en knäböj på rätt sätt vilket jag inte tycker mig se särskilt ofta. Nästan aldrig faktiskt. Däremot är han lite kär i stjärtböjar även han, men så är han ju (väl?) amerikan.

tlk
2013-05-18, 06:36
Boken går igenom hur man stabliserar upp en knäböj på rätt sätt vilket jag inte tycker mig se särskilt ofta. Nästan aldrig faktiskt. Däremot är han lite kär i stjärtböjar även han, men så är han ju (väl?) amerikan.

Tyvärr går han sen igenom en bastardiserad swing där man drar upp kettlebellen ovanför huvudet. Dock med motivering till varför.

Det som är i boken är helt klart av god kvalitet som du påpekar. Exempelvis knäböjen. Och finns garanterat en hel del matnyttigt i boken. Därav att jag har gett den 2/5 istället för 1/5.

Problemet är väl att den snäva målgruppen ("vi som genererar kraft i saggitalplan, och/eller bara rör oss framåt och kanske bakåt) inte riktigt matchar vad framsida, baksida, hype, och marknadsföring gav iaf mig intrycket av. Tänkte den var ägnad åt atleter .. och de flesta atleter rör väl sig på mycket intressantare sätt än det här.

Slartibartfast
2013-06-10, 18:36
Författaren gäst på Joe Rogans podcast.
fcVy7EEgqNM