handdator

Visa fullständig version : Kosten - hur viktig?


lofito
2013-05-08, 19:27
Jag har förstått att kosten är en väldigt viktig faktor när det gäller träning.
Men hur pass viktig? Tyvärr är jag väldigt dålig på att äta mycket fördelat över en hel dag eller direkt efter träningen, då jag faktiskt försöker lägga det mesta av mitt proteinintag.

Men, jag har tränat seriöst i 2 år och kan inte påstå att jag är nöjd till 100 %. Visst ser man att jag tränar, men jag tror jag hade kunnat haft bättre resultat
med bättre kost. Är det som så att jag helt enkelt ätit för dåligt/ för lite i och
med att jag kanske stagnerat i min utveckling och trots att jag då tränat 5
dagar i veckan? Jag cyklar alltid till jobbet, och från jobbet till gymet. Tränar mellan 1-1,5 timme på gymet, cyklar därefter hem. Så jag är ju väldigt aktiv.

Men är maten så pass jäkla viktig att det är den som gjort att jag inte nått
till mina mål? Att jag ätit för dåligt/ för lite?

Undrar bara om det mesta har hängt på maten trots att jag tränar aktivt.

Wzup2u
2013-05-08, 19:48
ren princip all mat bra med variation. överskott om du vill bygga och inte stå still som du säger...
jag menar du tränar mkt och är aktiv, ta lite mer vila och öka portionerna skit samma ät de du gillar och varierat med kolhydrater, fett och protein...

folk som gnäller de inte kan bygga eller öka, är de som äter som de deffar, för mkt nojjighet och kalorihets.
träna=ät mycket.
vila=ät mkt då med.

Alsor
2013-05-08, 23:26
Maten är A och O när du tränar, om du inte äter mer än vad du förbrukar kan du lika gärna skippa att gå till gymmet (om du inte medvetet deffar och målet är gains).

stromming
2013-05-09, 01:30
Maten är A och O när du tränar, om du inte äter mer än vad du förbrukar kan du lika gärna skippa att gå till gymmet (om du inte medvetet deffar och målet är gains).

Varför spelar det nån roll?

Klein
2013-05-09, 02:37
Jag har förstått att kosten är en väldigt viktig faktor när det gäller träning.

Då har du förstått det hela fel. Kosten är inte alls särskilt viktig när man tränar. Det är för dem som inte tränar som kosten är viktig eftersom denna kategori av människor löper större risk för att utveckla metaboliska sjukdomar och hjärt och kärlsjukdom.

Så om du tränar ordentligt och varken har någon allvarlig sjukdom eller är vegan så är det bara en sak du bör tänka på vad gäller maten:

Ät så god mat som möjligt inom ramarna för din budget!

raddum
2013-05-09, 07:40
Ät för att orka träna optimalt, att träna optimalt leder till gains

Cogge
2013-05-09, 08:10
En fråga i frågan. Kan man bygga muskler som total nybörjare även om man ligger lite lägre än vad man gör av med på en dag?

(Sry att jag lånade tråden, kändes bara onödigt att göra en ny)

King Grub
2013-05-09, 08:19
Kosten är mycket mindre viktig än träningen. Bara man äter tillräckligt mycket spelar detaljerna inom kosten, tidpunkter och gram, mycket mycket mindre roll.

En fråga i frågan. Kan man bygga muskler som total nybörjare även om man ligger lite lägre än vad man gör av med på en dag?

Ja. Även om man inte är nybörjare.

Cogge
2013-05-09, 08:21
Kosten är mycket mindre viktig än träningen. Bara man äter tillräckligt mycket spelar detaljerna inom kosten, tidpunkter och gram, mycket mycket mindre roll.



Ja. Även om man inte är nybörjare.

Greate sir, tack för snabbt svar :=)

BobaFett
2013-05-09, 08:22
Så länge du äter vanlig mat (dvs inte exempelvis kladdkaka för hela dagsintaget) och äter lite mer protein så är du 95-99% där. De där sista procenten går säkert att påverka med kosttillskott eller att försöka äta mer "opti" men det är svårt att veta om det man gör har nån effekt eller till och med negtiv effekt. Det enda sättet hade varit i så fall om man hade haft tillgång till ett labb :p

Det som spelar roll och som avgör om du kommer att nå upp till 30% av din potential eller 100% av din potential är mängden energi. Ät -500 kcal för att bli av med fett och +100 till 300 kcal för att bygga muskler. De första 2 åren kan man ha ett större överskott (kanske +500) då mängden muskler man kan bygga minskar ju större man blir.

Om du tränar utan kaloriöverskott eller till och med underskott kan du öka de första 6 månaderna men sen tar det stopp och du kommer inte att lägga på dig nån mer nämnvärd muskelmassa. Ungefär så mycket kan man förvänta sig att bygga med dåligt energiintag. Som någon som har tränat i ett halvår. Spelar ingen roll om du tränat i 10 år.

BobaFett
2013-05-09, 08:35
Ja. Även om man inte är nybörjare.

Har också hört att det är möjligt att åka till månen, det är folk som varit där jag svär ;)

Zeq
2013-05-09, 08:47
Kosten är extremt viktig men samtidigt så kommer man långt på vanlig husmanskost. Det är till exempel viktigt att få i sig en viss mängd protein och fett, men vid en vettig kost uppnår många ändå önskade värden. Problemet är väl att det varierar vad folk definierar som "vettig kost". Så om man inte har koll på ens makronutrienter finns det risk att man inte får i sig tillräckligt av något även om man tror det, och då lär man få sämre resultat. Det största problemet med att inte ha koll på kosten är att man inte har koll på kcal-intaget. Ligger du på underskott blir det svårt att bygga muskler. Ligger du på ett för högt överskott lägger du på dig muskler men också onödigt fett.

King Grub
2013-05-09, 08:51
Har också hört att det är möjligt att åka till månen, det är folk som varit där jag svär ;)

Och jag har sett många som tar sina egna misslyckanden som bevis för att något är inte är möjligt för andra.

BobaFett
2013-05-09, 09:15
Och jag har sett många som tar sina egna misslyckanden som bevis för att något är inte är möjligt för andra.

Mmm såna människor finns det för många av. Tur att jag aldrig påstod att det inte var möjligt ;)

Jag har en fråga, ungefär hur mycket kan man bygga per år med underskott som van tränande? Säg någon som tränat i tio år, är 185cm och väger 85 kilo med en BF på cirka 6-8%?

Sverker
2013-05-09, 10:44
Frågan är snarare hur mycket kan någon öka i musklemassa efter 10 på gymmet ?
Är man 185 cm lång och bara väger 85 kg, hård i kroppen går det säkert att lägga på sig 1 - 2 kg/ år, vid kaloriöverskott.

Eftersom personen snabbt skulle "försvinna" med ett kaloriunderskott under hela året finns det perioder med kaloriöverskott också.....En vild gissning på 0,5 - 1 kg muskelmassa på ett år.


...alltså är jag inne på att muskler byggs bäst med kaloriöverskott. Enegin och byggstenarna måste komma någonstans ifrån. Muskler skapas inte ur ingenting.

Depzon
2013-05-09, 10:55
Ungefär från 17–23 års ålder tränade jag utan att tänka på vad jag åt. Jag hade inte heller någon jättekoll på träningen. Synd och ofattbart att man inte satte sig in mer. Men sen fick jag ett ryck och läste på en massa och körde strikt och räknade kalorier och byggde muskler på underskott trots att jag redan tränat ganska länge. Så jag vet att det är möjligt för en del, om man ändrar viktiga faktorer från dåliga till optimala, att bygga muskler på kaloriunderskott. Torde bero främst på styrkeökningarna?

BobaFett
2013-05-09, 12:41
Frågan är snarare hur mycket kan någon öka i musklemassa efter 10 på gymmet ?
Är man 185 cm lång och bara väger 85 kg, hård i kroppen går det säkert att lägga på sig 1 - 2 kg/ år, vid kaloriöverskott.

Eftersom personen snabbt skulle "försvinna" med ett kaloriunderskott under hela året finns det perioder med kaloriöverskott också.....En vild gissning på 0,5 - 1 kg muskelmassa på ett år.


...alltså är jag inne på att muskler byggs bäst med kaloriöverskott. Enegin och byggstenarna måste komma någonstans ifrån. Muskler skapas inte ur ingenting.

Exakt! Grubs påstående är rätt men det fattas ett "men". :smash:

Man kan bygga på underskott men under en kort period.

Wzup2u
2013-05-09, 20:29
Ungefär från 17–23 års ålder tränade jag utan att tänka på vad jag åt. Jag hade inte heller någon jättekoll på träningen. Synd och ofattbart att man inte satte sig in mer. Men sen fick jag ett ryck och läste på en massa och körde strikt och räknade kalorier och byggde muskler på underskott trots att jag redan tränat ganska länge. Så jag vet att det är möjligt för en del, om man ändrar viktiga faktorer från dåliga till optimala, att bygga muskler på kaloriunderskott. Torde bero främst på styrkeökningarna?

vid den åldern bygge jag som bäst och snabbt käkade hvts mycket kebabrullar och choklad och bara gick in och pumpade lite grann varje dag tunga pass.
käkade allt och sket i min kost i ren princip, men har nog aldrig byggt så bra.
:naughty:

villefille
2013-05-10, 07:36
Det är någotsånär viktigt att få i sig vissa aminosyror efter att man tränat, det ger ganska stor effekt på proteinsyntesen. Träningen är dock mycket viktigare.

Maten är A och O när du tränar, om du inte äter mer än vad du förbrukar kan du lika gärna skippa att gå till gymmet (om du inte medvetet deffar och målet är gains).

Absolut inte, om du ligger på underskott är det extra viktigt att träna om du vill behålla muckelmassa.

CiB
2013-05-10, 08:39
Kosten är mycket mindre viktig än träningen. Bara man äter tillräckligt mycket spelar detaljerna inom kosten, tidpunkter och gram, mycket mycket mindre roll.


Bara för att vilja specificera här och nu, "bara man äter tillräckligt mycket". Mycket av ja vad?
Eller var det menat att 'läsas mellan raderna'?

Vore intressant att få läsa mer av vad du menar. Därför att det finns många unga som köper och läser diverse månadsmagasin eller på nätet och följer mer eller mindre detaljerade proffstips att äta si och så mycket näringsämnen varje dag och mattillfälle. Jag menar dock INTE att de har rätt eller Du har fel eller vice versa.

Så, vad är Din åsikt?

tjing
2013-05-10, 10:46
folk som gnäller de inte kan bygga eller öka, är de som äter som de deffar, för mkt nojjighet och kalorihets.


Det här.

Cerberus
2013-05-10, 11:15
Jag fokuserar mycket mer på träning än vad det gäller kost nu för tiden och det är great på alla sätt. Att vara så jävla neurotisk kring kosten när det räcker med att äta basic mat(proteintillskott skadar inte men behövs inte heller om det kommer från andra källor) och fokusera på progressiv träning.

Det är roligare att träna och det är ännu mer roligt att inte räkna vartenda jävla gram av allting(vilket jag har gjort också back in the day, ortorexi is a bitch).

Tänker inte preacha mer än så.

moodi
2013-05-10, 13:52
Mmm såna människor finns det för många av. Tur att jag aldrig påstod att det inte var möjligt ;)

Jag har en fråga, ungefär hur mycket kan man bygga per år med underskott som van tränande? Säg någon som tränat i tio år, är 185cm och väger 85 kilo med en BF på cirka 6-8%?

6% kroppsfett på den kroppsvikten är ju riktigt bra, finns ingen anledning att en sån person skulle träna och ligga på underskott så länge den inte har planer att gå upp på scen på typ 3-4% kroppsfett?

Hur stor kan en människa egentligen bli utan att ta till otillåtna medel?
Säg jag är 187cm lång, hur mycket är det rimligt att jag kan väga på 7-8% kroppsfett? 90-100kg?

Sen är det väl ändå träningen och vilan efteråt som är A och O? Så länge man får i sig de makro- och mikronutrienterna som ens kropp behöver? Vilket är typ 2g protein per kg kv, 0.5-1g fett och fyller ut resten med kolhydrater?

King Grub
2013-05-10, 14:18
Bara för att vilja specificera här och nu, "bara man äter tillräckligt mycket". Mycket av ja vad?

Energi. Kommer man inte med några extremexempel så täcker man då också proteinbehovet.

raddum
2013-05-10, 15:09
Jag fokuserar mycket mer på träning än vad det gäller kost nu för tiden och det är great på alla sätt. Att vara så jävla neurotisk kring kosten när det räcker med att äta basic mat(proteintillskott skadar inte men behövs inte heller om det kommer från andra källor) och fokusera på progressiv träning.

Det är roligare att träna och det är ännu mer roligt att inte räkna vartenda jävla gram av allting(vilket jag har gjort också back in the day, ortorexi is a bitch).

Tänker inte preacha mer än så.

+1
Kan inte inte annat än hålla med. Om progressionen på gymmet går åt rätt håll i ett anständigt tempo kan man anta att kosten gör sitt. Om inte kan man reglera lite grovt, är ibland bara overkill att hålla på att gramonanera. Den här reduktionismen i träningskretsar tycker jag mig ha sätt mera av på sistone, vilket jag kan tycka är positivt. Det kan ge en lite mer distanserad syn på träningen utan att på något sätt ta ifrån den