handdator

Visa fullständig version : Träna vila träna igen?


Bubbish
2013-05-08, 17:09
Ja har alltid hört detta att man ska vila musklerna typ en vecka mellan passen vilket känns sådär extremt länge, idag tränar jag 5 dagar i veckan men hade velat köra 6 dagar, så min fråga är väl om jag kan köra hela kroppen på 3 dagar 2 gånger i veckan. Okej det där kanske låter sjukt inväcklat vi säger såhär Måndag kör jag Bröst,axlar kan jag då köra bröst,axlar igen på torsdag eller ska jag vänta tills nästa måndag? blir det överträning som sedan bara blir skit eller kan ja köra så? det känns som att det är så extremt långt mellan passen och det ogillar jag skarpt.
Nu måste ja lägga in en massa cardio för att inte bara träna en muskelgrupp en dag och det är ju sådär skoj.

Ha de gött!

Peace

gohardorgohome
2013-05-08, 17:11
Funkar utmärkt.

Ben
Bröst/delts/triceps
Rygg/Biceps
Vila
Repeat

Bubbish
2013-05-08, 17:17
Fan va härligt! slipper man ha en massa vilodagar i onödan!

Rawsteel
2013-05-08, 17:21
Fan va härligt! slipper man ha en massa vilodagar i onödan!

Underskatta inte vila dock.
Men som svar på frågan, det som avgör hur frekvent du kan träna varje muskel är vilken intensitet och volym du använder.
Även hur bra man har lärt sig att ta ut musklerna spelar också en stor roll.

Bubbish
2013-05-08, 21:12
Är verkligen ingen expert tror inte jag tar ut mig så mycket som jag kan, fick lära mig det när det kom till Cardio men styrka är ju inte riktigt samma melodi. Ska "bara" gymma tills mitten av juni sen ska ja testa P90X och se om det blir nå vettigt av det, tänkte då fram tills dess träna så mycket jag kan på gymmet så jag orkar köra det programmet för det ska tydligen vara lite jobbigt sägs det.

PureWhey
2013-05-08, 21:33
Utöver ditt program/schema spelar ju massa andra faktorer in - främst sömn och mat(?).

Lipservice
2013-05-08, 21:47
Hade min första vila under min SL period. Tog en vecka vila, höll bara igång med promenaderna.
Alla de små ställen jag hade ont på försvann, första passet var tungt som fan och var tvungen att lägga mig under den vikt jag slutade veckan innan på.
Men på andra passet sedan, grym skillnad i ork, fixade alla seten med +2,5kg marginal från min sista vecka innan vilan.
Kan dock vara mycket annat som spelar in, men till större del tror jag vilan gjorde en hel del.
Vet inte ens om detta har med topic och göra överhuvudtaget..

Bubbish
2013-05-09, 09:02
Utöver ditt program/schema spelar ju massa andra faktorer in - främst sömn och mat(?).
Jo klart det är viktigt ligger på ca 230gram protein 2500 kcal äter 6 gånger per dag, sover typ alltid minst 7 timmar