handdator

Visa fullständig version : "Onyttiga/onödigaste man kan äta" enligt GP den 8/5 - 2013


HerrLuta
2013-05-08, 15:47
Hittade ingen bra tråd att posta detta infångar bli en kort egen tråd.

Känner att detta kanske blir mer av en "rant" men så detta i dagens GP och blev lite irriterad. Tycker att hon generaliserar väldigt mycket genom hennes kommentar om proteinpulvret. Givetvis står det inte mycket om hela hennes resonemang, men är trött på "svenssons" bild av proteinpulver och dessutom att placera det bland dessa andra livsmedel känns väldigt konstigt tycker jag.

Självklart klarar väl sig en som inte tränar alls utan det och många andra likaså, men tycker inte att det hör hemma bland de andra grejerna.

Så, nu har jag fått säga mitt. Häj!

Latissimus Dorsi
2013-05-08, 15:49
Löjligt, är det enda ordet jag hittar.

Vunnis
2013-05-08, 15:49
Det är ju skrivet ur ett svenssonperspektiv - och då får det bli så.

King Grub
2013-05-08, 15:53
Proteinpulver är inte dyrare "ur ett svenssonperspektiv", och proteinpulver är bland dom billigaste källorna till fullvärdigt protein som går att hitta.

HerrLuta
2013-05-08, 15:55
Proteinpulver är inte dyrare "ur ett svenssonperspektiv", och proteinpulver är bland dom billigaste källorna till fullvärdigt protein som går att hitta.

Det var precis så jag tänkte angående priset, delvis därför jag reagerade med tanke på hennes yrke.

Lance Uppercut
2013-05-08, 15:55
Proteinpulver är inte dyrare "ur ett svenssonperspektiv", och proteinpulver är bland dom billigaste källorna till fullvärdigt protein som går att hitta.

Reagerade också på det. Äter alltid mer proteinpulver under perioder där jag är fattig xD

Latissimus Dorsi
2013-05-08, 15:57
Min fråga är hur en s.k nutrionist kan sprida sådan ren dynga?

Limpanz
2013-05-08, 16:00
Min fråga är hur en s.k nutrionist kan sprida sådan ren dynga?

För att personer som inte är insatta tycker att proteinpulver är en kemisk och farlig källa som antagligen innehåller dopingmedel och annat farligt. Drick aminosyror/proteindrink på jobbet bland oinsatta människor så lär du få en del roliga kommentarer (det får iallafall jag)

stridis
2013-05-08, 16:00
Hur miljöovänligt är vassleproteinpulver då?
När det gäller protein per krona så är det billigt..
Onödigt är en fråga för användaren, det har en given nisch i träningsvärlden.

mij82
2013-05-08, 16:02
Det vassleproteinet som köps av oss som tränar, är det inte så att det är resterna efter osttillverkning? Då är det väl betydligt mer klimatsmart att faktiskt göra nånting vettigt av det än att det går till spillo? Eller finns det något vettigare man kan göra med det?

Ramrod
2013-05-08, 16:04
Skrivet av en "nutrionist på livsmedelsverket" borde vara en dead giveaway.

tjing
2013-05-08, 16:11
Se nutritionister...

De verkar ibland ha oerhört dålig koll på hur mat påverkar oss (no offence alla skillade nutritionister). "Godis är onödigt", jojo. Men folk äter det för att det är b e l ö n a n d e och gör att de känner sig bättre tillfälligt. Att det är tomma kalorier behöver man inte läsa 5 år på universitet för att veta.

Dessutom hittar hon på saker om proteinpulver och njurfunktion etc. Herregud. Snacka om att ställa sig rakt in i ledet och följa den efterblivna mallen för vad man ska säga, tro och tycka om mat i olika former som nutritionist. Gör egna efterforskningar, människa. Konformism är vidrigt.

vicarious
2013-05-08, 16:14
Hur är proteinpulvret miljöovänligt? Det är väl en restprodukt vid osttillverkningen, bättre att det används än slängs? Men det kanske transporteras långa vägar, vad vet jag. Fast det gör ju ganska mycket importerat kött också. Brasilien t ex :D

stridis
2013-05-08, 16:32
Hur är proteinpulvret miljöovänligt? Det är väl en restprodukt vid osttillverkningen, bättre att det används än slängs? Men det kanske transporteras långa vägar, vad vet jag. Fast det gör ju ganska mycket importerat kött också. Brasilien t ex :D

Bättre att transportera köttet en gång, än kraftfoder 10 gånger...

Alsor
2013-05-08, 18:56
Se nutritionister...

De verkar ibland ha oerhört dålig koll på hur mat påverkar oss (no offence alla skillade nutritionister). "Godis är onödigt", jojo. Men folk äter det för att det är b e l ö n a n d e och gör att de känner sig bättre tillfälligt. Att det är tomma kalorier behöver man inte läsa 5 år på universitet för att veta.

Dessutom hittar hon på saker om proteinpulver och njurfunktion etc. Herregud. Snacka om att ställa sig rakt in i ledet och följa den efterblivna mallen för vad man ska säga, tro och tycka om mat i olika former som nutritionist. Gör egna efterforskningar, människa. Konformism är vidrigt.

Så sant så, intressant hur folk kan gå igenom en utbildning om ämnet och ändå ha så dålig koll..

Landström
2013-05-08, 19:00
Hon dissar koffein också. Fail.

Wzup2u
2013-05-08, 20:01
sjukt.
sen e ju allt hur mycket man äter av allt, ingenting e farligt att äta varje dag i normal mängd...
alla sådana artiklar e onögt läsande i dagens läge...

MaxHBG
2013-05-08, 20:07
proteinpulver är inte dyrare "ur ett svenssonperspektiv", och proteinpulver är bland dom billigaste källorna till fullvärdigt protein som går att hitta.

+1

frekar3
2013-05-08, 20:16
Onödigast att lyssna på om något är i sådana fall just SLV. *gah!*

Silencer
2013-05-08, 20:18
Vilket jävla fullblodsmongo. Varför får de komma till tals?

Grotesk
2013-05-08, 20:40
Nu har jag fan läst allt. :d

Lipservice
2013-05-08, 21:56
För att personer som inte är insatta tycker att proteinpulver är en kemisk och farlig källa som antagligen innehåller dopingmedel och annat farligt. Drick aminosyror/proteindrink på jobbet bland oinsatta människor så lär du få en del roliga kommentarer (det får iallafall jag)

Det fick jag.
Proteinpulver: "Jaha ska du bygga luftmuskler(observera ordvalet) med det där tramset!" Aa tydligen..
Kreatin: "Äter du kött en gång i veckan räcker det garanterat." Nej det gör det inte.
Omega: "Äter du inte fisk och kyckling eller?!" Nej tyvärr är allergisk så FU!

Mestadels kärringar på jobbet som läser Allas som morgontidning..

Zeq
2013-05-08, 22:31
Sett till mängden protein hör proteinpulver till de billigare alternativen. Angående njurproblemen så gäller det väl iprincip allt som innehåller protein och som överkonsumeras å det grövsta. Jag skulle gärna se en motivering till varför proteinpulver är mer miljöovänligt än andra livsmedel.

Sverker
2013-05-09, 05:52
Hur miljöovänligt är vassleproteinpulver då?
När det gäller protein per krona så är det billigt..
Onödigt är en fråga för användaren, det har en given nisch i träningsvärlden.

Faktiskt ingen aning hur mycket proteinpulver belastar miljön.

Att vi belastar miljön bara genom att äta protein är uppenbart. Korna behöver yta och foder för att producera mjölk, transporten kostar energi och vi belastar våra sjöar och kuster när vi gör oss av med urinämnet. Vilket korna också gör eftersom de inte har 100 % verkningsgrad. Alltså bättre för miljön att gå ett steg närmre källan och äta växter.

Men att jämföra en liter mjölk som ger 35 gram protein och kräver samma transporter till konsument men också kyltransport och kyllagring, med 40 gram vassleprotein som torkats till pulver kan jag inte. Jag har ingen som helt aning vilken som kostar minst energi / mest CO2:confused:

Depzon
2013-05-09, 10:13
Låter som att hon tar upp energidryck för folk som har tänkt gå och lägga sig och sova.

Undrar om hon dricker mycket F#CKED UP, visst tror ni hon skulle älska det?

Vasstand
2013-05-09, 10:23
Hatten av för henne, har alltid drömt om att jobba med något oviktigt med en fin titel och ingen som ifrågasätter mig (Lite som han som fick lön utbetalt från företaget fast han inte var anställd där längre). Undra hur de går till när hon arbetar? Hur ser en dag ut på hennes kontor?

Tänk er vad härligt.

Chefen: Godmorgon vasstand, allt bra? Vad jobbar vi på idag då?
Jag: Haha, DU VET DET DÄR? Haha!
Chefen: Härligt, ha det inne på tills på Fredag bara så.

Påminner lite om Creed i The Office.

exevision
2013-05-09, 10:27
Onödigast att lyssna på om något är i sådana fall just SLV. *gah!*

SLV kan vara bra. Verkar finnas konstigt folk i alla branscher, yrken och arbetsplatser. Man kan tom vara en själv om man inte ransakar sig själv lite ärligt ;)

Linjedomarn
2013-05-09, 10:44
Haha så mycket fail i samma uttalande. Hon verkar ju vara den snålaste i världen förövrigt.

Listar koffein som något dåligt fast hon säkerligen smuttar 7 kaffekoppar varje dag på kontoret medans hon funderar på hur många brödskivor Svensson måste äta varje dag för att må bra.

Säger att Energidryck är dyrt (inget fan av det själv med vad kostar det 5-20kr?) och onödigt? som att inte alla i världen inklusive hon själv äter och dricker onödigt varje dag. Annars skulle alla sitta och räkna macros på allt vi stoppar i oss, varenda vitamin och mineral.. kan tänka mig att hon tar 2 glas vin för mycket på lördagar, helt onödigt!.

Och det här med proteinpulvret har ju flera redan kommenterat men tror knappast det är mer miljösmart att köpa kött eller mjölk när det kommer till protein/co2

Sniggel
2013-05-09, 10:48
Repeat after me:

http://i.imgur.com/pxNnTBa.jpg

Linjedomarn
2013-05-09, 10:48
SLV kan vara bra. Verkar finnas konstigt folk i alla branscher, yrken och arbetsplatser. Man kan tom vara en själv om man inte ransakar sig själv lite ärligt ;)

SLV rekommenderar margarin.

http://4health.se/wordpress/wp-content/uploads/2012/10/margarin-vs_smor.gif

Sverker
2013-05-09, 11:06
Hmmm...jag tror att oljorna bleks i steg 0 innan oljorna blandas för omestring.
Givetvis måste katalysatorn renas bort i steg 3. Men vad säger texten som måste finnas med till bilden i orginaltexten ?

olle lindblad
2013-05-09, 11:06
När det gäller proteinet menar hon antagligen att det är onödigt eftersom hon anser att den som intar det redan har ett tillräckligt intag. Med det perspektivet blir det förstås dyrt eftersom fett och kolhydrater oftast är billigare.

Sniggel
2013-05-09, 12:36
Visst förstår jag att artikeln är skriven ur ett svensson-perspektiv. Jag tycker dock att vi ska börja ställa högre krav på svensson. Det är 2013 nu. Svaren behöver vara mer nyanserade än "så här ska du göra"/"det här är rätt".

Ta en titt på t ex den här artikeln om pensionssparande:

http://www.dn.se/ekonomi/pensionsskolan/ett-gott-pensionarsliv-hanger-pa-sparandet

Godbitar:

"Vad annars ska man tänka på när det gäller sparande till ålderns höst?

– Sänk dina kostnader! Så du ska alltid se till att du amorterar. I början kanske det blir lite, men senare i livet ska man öka sin amortering."

"Vid sidan av sparandet till pensionärslivet så är det också viktigt att man sparar till en buffert för oförutsedda händelser."

" Oavsett nästan hur mycket du höjer din lön så höjer du också dina utgifter. Det är därför smidigt att man har en automatisk överföring när man får sin lön. Då blir det av."

Svaren förutsätter att människor är dumma i huvudet och inte kan tänka själva.
Är det bara jag som tycker att råden ser ut att vara gjorda för barn som inte kan tänka långsiktigt och därför får föräldern tänka åt barnet tills det blir vuxet nog att själv planera?
Bilden jag länkade tidigare passar återigen in rätt bra.

/Dagens cynism avklarad