handdator

Visa fullständig version : Skriv din tio(?)-i-topplista över hur man bör äta!


Örjan
2004-02-26, 02:24
Alla vill inte göra allt för att förbättra formen eller leva nyttigare, men man kan kanske tänka sig att se till att vissa saker sköts. Huruvida man är beredd att t.ex. offra chipsen beror ju då på hur mycket det hjälper en i förhållande till hur gott man tycker det är och hur motiverad man är att "äta rätt".

De senare tar man själv ställning till, men det första kan vara svårt att veta, alltså hur viktigt det är att äta si eller så.

Har därför länge funderat på att be folk här sätta upp sin tio(?)-i-topplista över hur man ska äta men haft svårt att formulera hur jag menar och om det är genomförbart.

Som exempel menar jag att man kunde skriva enligt följande:
1) Ät lagom mängd kalorier.
2) Ät flera små måltider
...Ät tillräckligt med protein. (Dvs delad andraplats.)
3) Ät enbart litet mättat fett.
4) Se till att GI för måltiderna är bra.
5) Drick tillräckligt.
.
.
10) Ät starkt kryddad mat för att öka förbränningen.
Osv...

(Ovanstående är enbart en "modell" för hur jag menar att det kan se ut, om det jag ber om kan verka luddigt. Har ingen avsikt att skapa den första listan.)

Behövs olika listor beroende på t.ex. deff/bulk, kan man ju skriva flera. Annars utgår jag från att personen som ska läsa listan:
¤ Gör alla möjliga fel i dagsläget och är beredd att göra en del, men inte alla förändringar, alternativt äter rätt de första stegen, men vill gå lite längre.
¤ Vill öka i muskelmassa men hålla fettökningarna till minsta möjliga, alternativt minska fettmängd men behålla muskler.
¤ Kör ett par styrke- och konditionspass per vecka.
¤ Vill må bra under tiden.

Vore trevligt om många kunde skriva sin sån här lista! Jag vet att jag iaf skulle vara hjälpt av det.

z_bumbi
2004-02-26, 11:01
Att..

1 äta mat som är god.

2 äta regelbundet

3 äta flera små mål

4 mestadels basera maten på bra råvarar och inga halvfabrikat.

5 äta grönsaker och frukt till alla mål.

6 en gång varje månad se vad man kan byta ut/vänja sig vid som är bättre än något livsmedel/maträtt man äter idag.

7 ha fantasi med i matlagningen, det går att göra om nästa alla recept så de blir bättre ur hälsosynpunkt

8 inte ha någon övertro till det man läser i tidningar, websidor osv utan läs på vad som verkligen gäller och hur kroppen fungerar.
Det finns människor som vet (Tror sig veta iaf.) exakt vad deras husdjur ska äta för att må bra men de har ingen aning om vad de själva behöver. Samma sak gäller de som vet exakt vad deras bil ska ha för motorolja, olja i växellådan osv men inte vet vilka fetter de själva behöver. Listan kan göras lång.

9 inte vara totalt låst vid att äta så bra som möjligt hela tiden, det gör ingen skilnad om man äter ett mål då och då som inte är "nyttigt".

10 träna regelbundet Inget kostråd men nog det som är viktigast för hälsan i stort, det gör mindre om man äter totalt onyttigt bara man gör av med det man stoppar i sig. Att äta totalt onyttigt och inte göra av med det är katastof på längre sikt.

mini2
2004-02-26, 12:01
1. äta ofta

2. äta mkt(har svårt för)

3.rätt näringsvärden

4.lättlagat

5. gott :D

6. hmm, kommer inte på mer än såhär!

mangs
2004-02-26, 14:19
1. Rätt mängd kcal.
2. Dela upp på minst 6 måltider- försök att aldrig vara riktig hungrig och aldrig riktigt mätt.
3. Få i sig minst 30 gram protein/tillfälle.
4. Dricka tillräckligt med vatten
5. Basera måltiderna på riktig mat.
6. Äta långsamma kolhydrater.
7. Äta varierat
8. Äta mindre mättat fett och mer omättat,fleromättat.
9. Undvika godis, kako,r alkohol och få i dig dessa kcal i riktig mat istället
10. Unna sig godsaker då och då.

Shadow Warrior
2004-02-26, 19:33
Originally posted by Örjan
Alla vill inte göra allt för att förbättra formen eller leva nyttigare, men man kan kanske tänka sig att se till att vissa saker sköts. Huruvida man är beredd att t.ex. offra chipsen beror ju då på hur mycket det hjälper en i förhållande till hur gott man tycker det är och hur motiverad man är att "äta rätt".

De senare tar man själv ställning till, men det första kan vara svårt att veta, alltså hur viktigt det är att äta si eller så.

Har därför länge funderat på att be folk här sätta upp sin tio(?)-i-topplista över hur man ska äta men haft svårt att formulera hur jag menar och om det är genomförbart.

Som exempel menar jag att man kunde skriva enligt följande:
1) Ät lagom mängd kalorier.
2) Ät flera små måltider
...Ät tillräckligt med protein. (Dvs delad andraplats.)
3) Ät enbart litet mättat fett.
4) Se till att GI för måltiderna är bra.
5) Drick tillräckligt.
.
.
10) Ät starkt kryddad mat för att öka förbränningen.
Osv...

(Ovanstående är enbart en "modell" för hur jag menar att det kan se ut, om det jag ber om kan verka luddigt. Har ingen avsikt att skapa den första listan.)

Behövs olika listor beroende på t.ex. deff/bulk, kan man ju skriva flera. Annars utgår jag från att personen som ska läsa listan:
¤ Gör alla möjliga fel i dagsläget och är beredd att göra en del, men inte alla förändringar, alternativt äter rätt de första stegen, men vill gå lite längre.
¤ Vill öka i muskelmassa men hålla fettökningarna till minsta möjliga, alternativt minska fettmängd men behålla muskler.
¤ Kör ett par styrke- och konditionspass per vecka.
¤ Vill må bra under tiden.

Vore trevligt om många kunde skriva sin sån här lista! Jag vet att jag iaf skulle vara hjälpt av det.

Såhär ser mitt kostschema ut:

Frukost: Frosties med en skopa TW, 5dl mjölk totalt, 1msk Linfröolja
Lunch: Kyckling, wok och Pasta/ris, 5dl Mjölk
Middag: Kyckling, wok och Pasta/ris, 5dl Mjölk
Mellanmål: Samma som frukosten eller whatever
Kvälsfika: Någonting relativt kolhydrat snålt, men med protte och Linfröolja.

3-4liter mjölk per dag.

Hemligheten är att äta enformigt :D På så sätt krånglar man inte till det och man får en bra rutin på allt.

kharon
2004-02-26, 20:43
Originally posted by Shadow Warrior

Hemligheten är att äta enformigt :D På så sätt krånglar man inte till det och man får en bra rutin på allt.

Hemligheten bakom vad?
Jag tror nog att det är garanterat bättre att äta varierat än att äta samma saker hela tiden.

Jag har fått uppfattningen om att du anser dig kunna ett och annat i denna bransch, vågar man fråga vad du ligger på för nivå resultatmässigt och erfarenhetsmässigt? Jag motsätter mig inget, men sättet du skriver dina posts gör mig fundersam och nyfiken.

I all välmening, må jag poängtera!
:MrT:

Thell
2004-02-26, 21:21
Originally posted by mangs

3. Få i sig minst 30 gram protein/tillfälle.


Detta förstår ja inte, varför är det så viktigt ?
ja menar, om man ändå får i sej tillräckligt med protein under dagen borde det väl vara ok ändå ?

Shadow Warrior
2004-02-27, 07:34
Originally posted by kharon


Hemligheten bakom vad?
Jag tror nog att det är garanterat bättre att äta varierat än att äta samma saker hela tiden.

Jag har fått uppfattningen om att du anser dig kunna ett och annat i denna bransch, vågar man fråga vad du ligger på för nivå resultatmässigt och erfarenhetsmässigt? Jag motsätter mig inget, men sättet du skriver dina posts gör mig fundersam och nyfiken.

I all välmening, må jag poängtera!
:MrT:

Hemligheten bakom en framgångsrik kosthållning kanske? Jag menar, vem orkar laga mat 2ggr per dag? osv. Klart det är bra och äta varierat men viktigast för mej är att jag vet att jag får i mej den mängd kallorier jag behöver per dag, jag får ju knappast någon brist sjukdom då jag ätet 5dl Wok grönsaker, någon frukt och vitamin och mineral tillskott varje dag.

Desutom är är Kyckling inner filén lika kvalitativ som kycklingbröst fast MYCKET billigare.

För övrit så kommer jag att posta bilder "when the time is right" ;)

kharon
2004-02-27, 09:16
Originally posted by Shadow Warrior


Hemligheten bakom en framgångsrik kosthållning kanske? Jag menar, vem orkar laga mat 2ggr per dag? osv. Klart det är bra och äta varierat men viktigast för mej är att jag vet att jag får i mej den mängd kallorier jag behöver per dag, jag får ju knappast någon brist sjukdom då jag ätet 5dl Wok grönsaker, någon frukt och vitamin och mineral tillskott varje dag.

Desutom är är Kyckling inner filén lika kvalitativ som kycklingbröst fast MYCKET billigare.

För övrit så kommer jag att posta bilder "when the time is right" ;)

Jaja... Om du inte tröttnar på det så! :D
Usch, jag skulle nog bryta ihop efter en vecka och sluta upp med BB och börja äta pizza och hamburgare spela dataspel i stället!

lauria
2004-02-27, 09:56
Maten ska vara GOD!!!!

Äta var tredje timme

Aldrig vara hungrig

Så lite godis som möjligt, även dricka

Drick mkt vatten minst 2 liter om dagen

Sköta integen på kosttillskotten (om man äter några)




////Tobbe,

Kero
2004-02-27, 12:42
Originally posted by Thell


Detta förstår ja inte, varför är det så viktigt ?
ja menar, om man ändå får i sej tillräckligt med protein under dagen borde det väl vara ok ändå ?

För att fylla på med proteiner jämt under hela dagen och inte bara äta ett jättestort mål med proteiner om dagen. Kan väl gämföras med att man inte ska äta ett stort mål mat om dagen utan helldre flera.

Cilia
2004-02-27, 12:53
jag tycker det här var ett bra mål att ha.

6 en gång varje månad se vad man kan byta ut/vänja sig vid som är bättre än något livsmedel/maträtt man äter idag.

för vem kan göra alla förändringar på en gång? på det här viset blir det överkomligt.

Shadow Warrior
2004-02-27, 13:25
Originally posted by kharon


Jaja... Om du inte tröttnar på det så! :D
Usch, jag skulle nog bryta ihop efter en vecka och sluta upp med BB och börja äta pizza och hamburgare spela dataspel i stället!

Varitation tillför man genom att använda olika sorts kryddor och chili/soja såser :D

mangs
2004-02-27, 15:20
Originally posted by Cilia
jag tycker det här var ett bra mål att ha.

6 en gång varje månad

Är det fler än jag som misstolkade detta? :rolleyes:

z_bumbi
2004-02-27, 15:38
Originally posted by mangs


Är det fler än jag som misstolkade detta? :rolleyes:

rofl .. det såg jag inte när jag skrev det.

Shadow Warrior
2004-02-27, 20:32
Originally posted by z_bumbi


rofl .. det såg jag inte när jag skrev det.

Är det bara jag som tycker det är konstigt att Z-bumbi säger ovanstående om cilias inlägg? :D

emmzan
2004-02-27, 20:55
Originally posted by z_bumbi
6 en gång varje månad se vad man kan byta ut/vänja sig vid som är bättre än något livsmedel/maträtt man äter idag.


Och nu vet alla varför emmzan verkar grinig ibland :D:booty:

Pontus
2004-02-27, 20:58
Originally posted by Shadow Warrior


Är det bara jag som tycker det är konstigt att Z-bumbi säger ovanstående om cilias inlägg? :D
Japp, det är det :) Nej jag tyckte det också men efter lite forskning har jag listat ut att Cilia citerade z_bumbis inlägg. Läs punkt nr. 6 i z_bumbis första inlägg så ser även du det :thumbup:

Diana
2004-02-27, 22:19
Originally posted by emmzan


Och nu vet alla varför emmzan verkar grinig ibland :D:booty:

:laugh:

JAM
2004-02-28, 01:26
Originally posted by emmzan
Och nu vet alla varför emmzan verkar grinig ibland :D:booty: Haha, vi förstår dig! :D

mattew
2004-02-28, 14:50
Så jäkla jobbigt när man jobbar som jag gör =( Jobbar till och med nu lördag, 10-17 óch då blir de inte mycke mat, dricker en proteindrink om dagen dock och äter lunch när vi har lunch här. Sen käkar när ja kommer hem. Något annat tips som man kan käka sådär snabbt?