handdator

Visa fullständig version : lite frågor och så...


krafth
2004-02-26, 00:26
Jag har tränat sen Juni -03 men har börjat träna mer seriöst nu, så jag skulle vilja ha tips på hur jag kan lägga upp min kost.

Jag har hög metabolism och får jobba som f** för att gå upp i vikt.
Jag väger 79kg och är 192cm lång. Lång och smal med andra ord.

Ett tag körde jag med Creatin Citrane men jag märkte inget av det så jag la av med det och försökte äta bättre istället. Inte meningen man ska gå upp i vikt med kreatin men jag ökade inget i muskelmassa vad jag märkte, jag har ökat mer nu sista tiden.

Men åter till maten... en vanlig dag kan se ut ungefär så här för mig:

Frukost: 2-3 mackor med leverpastej eller makrill i tomatsås +en banan och ett stort glas mjölk.

Tränar 1 - 2 timmar beroende på muskelgrupp o.s.v.
Dricker en protein drink på gymet direkt efter träning

Middag när jag kommer hem: Kött/kyckling + ris och sås eller Pasta med köttfärs/bacon eller annat + Nåt grönt, typ broccoli

Efter maten dricker jag en egen kompilerad variant bestående av: 1dl havregryn, 1 banan, två äggvitor och ca en halv liter mjölk

Äter sen ca 5 timmar senare: Kan vara en pizza ibland eller annars nån form av hemlagad mat, kan vara vad som helst, oftast kött och kanske potatis eller så.

Kväll: Äter nåt lättare, t ex mackor med samma pålägg som på frukosten.




Vad ska jag saknas och vad kan tas bort?
Obs, jag klarar inte av att käka tonfisk, därför finns det inte med någonstans. :)

Löjtnant Blank
2004-02-26, 00:42
Men herregud, du äter ju som en 15-årig flicka! ;) Helt omöjligt för någon med din vikt och längd att öka i vikt med den kosten.

Några tips jag slänger ner på rak arm:

Släng i dig en rejäl gröt- eller All-Bran-frukost eller liknande. Jordnötsmör på mackorna är bra. Cirka 6 ägg, kokade eller stekta. Juice. Kaffe. Vad du tycker är gott med andra ord.

Efter träning kan du dricka din proteindrink, men du behöver även snabba kolhydrater för återhämtningen. T.ex. Dextropur eller skumgodis. Cirka ett gram kolhydrater/kroppsvikt. I ditt fall 80 gram. Släng i dig en stor påse bilar eller blanda ner en dl Dextropur i proteinpulvret. Smakar sött och sliskigt så håll för näsan! :)

Sista rådet får bli att äta var tredje timme. Låt det inte gå fem timmar, det är inte alls bra.

Lycka till.