handdator

Visa fullständig version : Bulka för och nackdelar?


ttoobbee
2013-05-08, 09:38
För ungefär en månad sedan bestämde jag mig för att det var dags att gå upp i vikt och inte väga som en flicka längre, på en månad har jag gått upp från 68 till 74 och då har jag ätit i princip allt jag kommit åt och stora mängder dessutom. Detta är första gången jag verkligen ökat i vikt då jag ''trott'' att jag haft svårt för det.. Men nu när vikten går uppåt och även vikterna på gymmet ökat ordentligt börjar ångesten komma när man kollar sig i spegeln. Rutorna är veck och kul magen står ut 24/7 för man alltid är full i magen och detaljerna suddas ut mer dag för dag.. Förstår att ni inte kan ge raka råd men om ni skulle ge mig ett tips tycker ni jag borde fortsätta till målvikten 80kg eller e de dags att skära ner på maten? Man vet ju att man måste ÄTA ordentligt för att bygga muskler men har jag kanske dragit det ett steg för långt iochmed den ökade fettmassan.. Kluven kille

Längd:174
Vikt:74
Bänk:92
Böj:105

Thornblom
2013-05-08, 10:00
Du kommer få ökad fettmassa, men jag tror att du har grisat lite för mycket.
Försök att äta cleant, men i enorma mängder. T.ex kyckling och ris. Sen gör det ju inget om du lyxar till det med såser och sånt ibland, men att äta bea på en daglig basis gör än bara fet. :)

ttoobbee
2013-05-08, 10:27
Du kommer få ökad fettmassa, men jag tror att du har grisat lite för mycket.
Försök att äta cleant, men i enorma mängder. T.ex kyckling och ris. Sen gör det ju inget om du lyxar till det med såser och sånt ibland, men att äta bea på en daglig basis gör än bara fet. :)

Tack för ett seriöst svar:) ja de kommer nog få bli mer cleant i fortsättningen har blivit mycket pasta och även en och annan pizza haha

Thornblom
2013-05-08, 10:28
Tack för ett seriöst svar:) ja de kommer nog få bli mer cleant i fortsättningen har blivit mycket pasta och även en och annan pizza haha

Pasta är kanon. 75% av min carbkost består av pasta :)

sp0941
2013-05-08, 10:41
Som föregående sa, försök äta mer cleant och lägg dig inte på allt för högt överskott om du inte vill gå ur formen helt. Man måste inte lämna sexpacket bakom sig under deff, allt beror på hur pass stort överskott du väljer att ligga. Ju lägre överskott desto viktigare blir väl kanske vikten av att allt är cleant. Jag har gått upp ca 5 kilo sen november, har inte tappat bort mina abs nån gång. Men, det är ju en fråga om tålamod också. Jag har nog gainat ganska mkt mindre än jag skulle om jag "grisat" (läs, legat på högre överskott. äter relativt cleant för att min mage mår bättre på det, inte för att jag är rädd för fett) lite mer.

Old Nick
2013-05-08, 13:33
Att bulka behöver inte betyda att man vräker i sig allt som inte är fastskruvat i köket. Ett litet säkerställt överskott räcker gott. Finns ingen anledning att grisa som en galning.

Jeml
2013-05-08, 13:39
du 6kg på 1månad... lugn nu. inte konstigt att du dragit på dig fett.
att äta allt man kommer över och så mkt man orkar lär vara den sämsta bulktaktiken ever.

utan att ha sett bilder på dig så tycker jag ändå du ska fortsätta mot 80kg, men lugna ner dig med maten. sikta på 1-2kg+/månad istället och försök att äta så nyttig mat som möjligt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2013-05-08, 13:43
ja de kommer nog få bli mer cleant i fortsättningen har blivit mycket pasta

alltså varför skulle pasta vara dåligt? det är ju jävligt opti?

verkar som du saknar grundläggande kunspap om kost.
läs på och lär dig, här är en väldigt bra tråd du bör läsa :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rawsteel
2013-05-08, 15:15
Du har grisbulkat, väldigt dumt imo.
6kg på 1 månad? Det är vad jag gick upp på 7 månader i min förra bulk vilket resulterade i en kort deff då mitt mål är att vara på ett överskott majoriteten av tiden.
Finns ingen anledning till att äta sig fet, kommer bara sabba dina framtida förutsättningar.

Jeml
2013-05-08, 15:21
Du har grisbulkat, väldigt dumt imo.
6kg på 1 månad? Det är vad jag gick upp på 7 månader i min förra bulk vilket resulterade i en kort deff då mitt mål är att vara på ett överskott majoriteten av tiden.
Finns ingen anledning till att äta sig fet, kommer bara sabba dina framtida förutsättningar.

värt att tillägga kanske är att 6kg på 7mån är en väldigt långsam bulk, det vanliga är 1-2kg+/månad.

det är visserligen nästan 1kg/mån, låg du på 200kcal överskott? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rawsteel
2013-05-08, 15:34
värt att tillägga kanske är att 6kg på 7mån är en väldigt långsam bulk, det vanliga är 1-2kg+/månad.

det är visserligen nästan 1kg/mån, låg du på 200kcal överskott? :)


Yep, tränat i 5 år och började som överviktig så ett större överskott ger mig inget förutom fett, ökar lika långsamt som med ett lägre.
Och ja, försökte/försöker sikta på balans på vilodagar och +2-250 träningsdagar, krävs ju dock kaloriräknande:p

tjing
2013-05-08, 15:37
Man bör se det mindre som bulk/kcal-överskott och istället tänka - ett överskott protein för muskeluppbyggnad, lite fett för att styra fettbalansen åt det negativa hållet så mycket som möjligt och kolhydrater (minst kring 60% stärkelse i förhållande till enkla sockerarter/socker enligt studier, för att minimera DNL) för allmänna energibehov, glykogen och för att minimera lipogenes vid överätning.

Överät alltså i huvudsak protein och kolhydrater och ät mindre fett, men inte för lite för allmänna kroppsfunktioner och hälsa. Jag har sagt det tidigare, men det är inte "vikt" man ska gå upp i, utan muskelmassa. Kalorier säger inte mycket om det i praktiken.

Jeml
2013-05-08, 16:48
Man bör se det mindre som bulk/kcal-överskott och istället tänka - ett överskott protein för muskeluppbyggnad, lite fett för att styra fettbalansen åt det negativa hållet så mycket som möjligt och kolhydrater (minst kring 60% stärkelse i förhållande till enkla sockerarter/socker enligt studier, för att minimera DNL) för allmänna energibehov, glykogen och för att minimera lipogenes vid överätning.

Överät alltså i huvudsak protein och kolhydrater och ät mindre fett, men inte för lite för allmänna kroppsfunktioner och hälsa. Jag har sagt det tidigare, men det är inte "vikt" man ska gå upp i, utan muskelmassa. Kalorier säger inte mycket om det i praktiken.

"ett överskott på protein" vad innebär detta? bör man ligga högre än almänna rekommendationer för tränande?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

aronohman
2013-05-08, 17:37
ät bra mat i större mängder så bygger du bättre massa och placerar ut den bättre på kroppen :) låt de inte gå för långt så de blir grisbulk, tror man ångrar sig sen isf :)

whuddafuks
2013-05-08, 17:45
När man säger grisbulk, menar man att man äter vanlig husmanskost vid varje mål fast myyyycket mer, eller menar man att man typ käkar chips/godis lite när som helst, och en massa andra onyttigheter i onödiga mängder?

Jeml
2013-05-08, 17:47
När man säger grisbulk, menar man att man äter vanlig husmanskost vid varje mål fast myyyycket mer, eller menar man att man typ käkar chips/godis lite när som helst, och en massa andra onyttigheter i onödiga mängder?

båda kan innebära grisbulk.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lipservice
2013-05-08, 18:17
När man säger grisbulk, menar man att man äter vanlig husmanskost vid varje mål fast myyyycket mer, eller menar man att man typ käkar chips/godis lite när som helst, och en massa andra onyttigheter i onödiga mängder?

Menas väl att du ligger på ett onödigt högt +kcal än vad dina muskler klarar av att bygga med?

Rawsteel
2013-05-08, 18:26
När man säger grisbulk, menar man att man äter vanlig husmanskost vid varje mål fast myyyycket mer, eller menar man att man typ käkar chips/godis lite när som helst, och en massa andra onyttigheter i onödiga mängder?

För mig är en grisbulk när man går upp mer än 0.5kg i veckan.
Och husmanskost är oftast rätt kaloririk och proteinsnål mat, eller iaf det som är husmanskost för mig och det jag växte upp på.
Några exempel ->

Stekt fläsk med potatis och löksås.
Grynkorv med potatis och senapssås.
Falukorv med makaroner och senap.
Ugnstillagad falukorv med ost, äpplen, senap tillsammans med potatismos.

exevision
2013-05-08, 18:28
Stekt fläsk med potatis och löksås.
Grynkorv med potatis och senapssås.
Falukorv med makaroner och senap.
Ugnstillagad falukorv med ost, äpplen, senap tillsammans med potatismos.

E250 i allt det där.

Lipservice
2013-05-08, 22:34
E250 i allt det där.

Intressant läsning om E250.
http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/

Bluzze
2013-05-09, 07:13
Som tidigare sagts, ligg på högt överskott i form av nåt så när riktig mat, ris pasta o.s.v
inte för mkt friterat och andra dåliga fetter, kroppen använder det som bränsle sist och du ligger på överskott då sparar kroppen det istället.

Klart du ska bulka, om du verkligen vill detta så blir ditt mål en deff of doom. Det är jobbigare men du kommer bli nöjd ;)

-squat-
2013-05-09, 12:57
Man bör se det mindre som bulk/kcal-överskott och istället tänka - ett överskott protein för muskeluppbyggnad, lite fett för att styra fettbalansen åt det negativa hållet så mycket som möjligt och kolhydrater (minst kring 60% stärkelse i förhållande till enkla sockerarter/socker enligt studier, för att minimera DNL) för allmänna energibehov, glykogen och för att minimera lipogenes vid överätning.

Överät alltså i huvudsak protein och kolhydrater och ät mindre fett, men inte för lite för allmänna kroppsfunktioner och hälsa. Jag har sagt det tidigare, men det är inte "vikt" man ska gå upp i, utan muskelmassa. Kalorier säger inte mycket om det i praktiken.

Vad för E % tror du är lagom när det gäller fettet?