handdator

Visa fullständig version : Bättre övningar för underarm


AssassinsCreed
2013-05-07, 22:05
Tjenare!

Har tränat underarmarna ganska länge nu och visst, det tar på underamarna, som det ska, men det är jäkligt påfrestande för handlederna också!

Så min fråga är, finns det någon övning där ute där mina handleder inte tar så mycket stryk?

Asså om jag typ hammercurls ner till fingertopparna, eller likadant fast med stång där jag rör handlederna inåt/framåt som när man kör armbrytning så är det inga problem, men när jag kör te x omvänd biceps och jag vinklar handlederna utåt så är det ganska påfrestande. Vissa dagar är bättre än andra, ibland känns det inget, ibland orkar du inte vikterna du normalt kör med eftersom att handlederna är slutkörda, spelar ingen roll om jag kör den övningen först, ibland går det bara inte.
Har stått still på samma vikter nu ganska länge och jag har försökt att försöka minska belastningen på handlederna men att det ändå tar på underarmarna, främst den övre underarmsmuskulaturen (Brachioradialis), utan resultat.

Jag körde både ez-stång och rak stång men att köra med rak stång var precis som att bli överkörd av en bil på handlederna så kör bara ez-stång numera för att få lite skönare, vinklat grepp, men som sagt, vill hitta en övning som är skonsammare, om det finns någon?

Så min fråga lyder: Finns det en övning som knappt tar på handleden när du böjer den utåt/uppåt och i synnerhet tränar Brachioradialis?

Jag testade innan jag började på gym med typ en ryggsäck, och det var riktigt bra eftersom att man håller i något mjukt. Problemet är att man inte får i mycket vikter!

Sök på "Brachoioradialis" eller "underarmsmuskulaturen" på google så får ni fram vilken jag menar

Latissimus Dorsi
2013-05-07, 22:06
Jag tror du är för stel i handlederna, stretcha dom så löser du problemet.

Hydlee
2013-05-07, 22:28
Hmm en övning som tar på brachioradialis och inte handleden... :em:

Skämt å sido, förstod inte riktigt vad du menade med "Asså om jag typ hammercurls ner till fingertopparna", men helt vanliga hammercurls med hantlar där tummen pekar mot taket tar bra på brachioradialis.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/DBHammerCurl.html

r1kkie
2013-05-08, 11:11
Stångcurl rak stång med omvänt grepp (Handflaterna mot dig i start positionen)
Kör långsam rörelse så kommer det svida fint i underarmarna.

Thornblom
2013-05-08, 11:15
Fat Gripz.

Silveta
2013-05-08, 11:27
Börja med klättring och bouldering, fy fan vad det tar i underarmar och händer, utan att påfresta handleden vad jag märkt.

Rawsteel
2013-05-08, 11:39
Prova att köra underarmscurls stående bakom kroppen, finner det mycket skonsammare mot handlederna.

Victuhh
2013-05-08, 12:33
Jag tror du är för stel i handlederna, stretcha dom så löser du problemet.

Stångcurl rak stång med omvänt grepp (Handflaterna mot dig i start positionen)
Kör långsam rörelse så kommer det svida fint i underarmarna.

Prova att köra underarmscurls stående bakom kroppen, finner det mycket skonsammare mot handlederna.

Dessa 3 tror jag löser dina problem ;)

AssassinsCreed
2013-05-11, 14:24
Ok tack, fick minst en övning jag ska lägga in istället :)

Stångcurl rak stång med omvänt grepp var det jag körde, visst det tar ju i underarmarna men jag får ont i handlederna.

Någon bra stretchövning eller äre bara att "vrida runt lite lätt"? ;)

Latissimus Dorsi
2013-05-11, 14:43
Börja helt enkelt köra rakstångscurl, börja om från scratch dvs stången 5x10 :) sen höjer du varje pass tills du är där du var förrut.