handdator

Visa fullständig version : Era tankar om din kost, hälsa, kroppsvikt o allt liknande?


Provrörsbarn
2013-05-07, 21:56
Tja!

Jag har som mål att ligga på kcal-balans. Jag vill sakta men säkert bygga en stark kropp och samtidigt försöka nå en låg fett%. Det får ta den tid det tar och jag är helt nöjd med det.

Men trotts att jag är väldigt nöjd som det är så tänker jag väldigt mkt på allt som har med min kost, vikt och träning att göra. Jag vet inte fall jag är inne i ett dåligt eller bra tänk. Några exempel på hur jag tänker rent generellt :

1.
Det är bestämt filmkväll med en kompis. Godis och pizza blir det. Jag bestämmer mig då för att ta exakt vilken pizza jag vill(typ kebab pizza med mkt sås). Men ser till att äta lite mindre till lunch och ta en powerwalk på 30-45 minuter den dagen utöver min träning som brukar ske dagligen.

2.
Jag väljer aldrig dem fullfetaste produkterna. Kollar efter produkter med lägre kalorier. Men unnar mig ibland med någon variant av dem fullfeta.

3.
Jag planerar in så att jag har något aktivt att göra varje dag. Till exempel dammsuga, städa, tvätta och liknande. Med tanke på att "bränna kalorier"

4.
Vissa dagar i veckan då inget speciellt händer kan jag passa på att äta ganska lite för att vara säker på att jag hamnar på kcal-underskott för att kanske till helgen unna mig något extra.

Förstår ni lite vad jag menar? Tänker ni också ungefär såhär? och är det normalt?
Vissa säger "jag äter när jag är hungrig" Men vafan....ibland är jag hungrig hela dagarna (nästan iaf) Dock brukar jag dämpa hungern med vatten, kaffe, saft och liknande för jag är ganska säker på att det är mest bara ett "sug" eftersom jag precis kan ha ätit.

Hur går era tankar egentligen? Och vad tycker ni om mina? va ärlig nu! :P

Latissimus Dorsi
2013-05-07, 21:58
Verkar vara ett sunt beteende, inget extremt. Bra kompromiss mellan träning och ett liv.

villefille
2013-05-08, 06:49
Typ så, verkar rätt vettigt tycker jag.

Mina koncept är ungefär såhär:

- Mina vardagsvanor skall vara sunda. Det ger bra valuta, eftersom det blir vardag oavsett om man lever sunt eller osunt.

- Jag får unna mig att vara osund, men då vill jag ha bra valuta för det, det skall vara så mycket njutning som möjligt per osundhetsenhet, så det blir kategoriskt nix till vetelängder och torra butikskakor, men min styvfars legendariska semlor och morsans knäckiga äppelpaj tar jag varje gång.

Eldis
2013-05-08, 07:16
Låter snarlikt mig, jag är lite mer extrem i mängderna / macrosen jag pillar i mig och har en tendens att väga allting. Inte för att hamla på underskott utan för att se till att jag får i mig mina näringsbehov för att bygga.

Men om jag ska snuska till det (körde filéfrossa med bruden igår t.ex) eller när jag söp som ett svin på valborg så kompenserar jag det med att äta renare/mindre innan och försöka röra mig mer dagen/dagarna innan eller på själva dagen.

Låter väldigt sunt och hälsosamt, du ser till att hitta balans emellan nytta och nöje.

Bulta
2013-05-08, 10:40
Jag tycker det låter sunt att du säger det att du låter dina mål ta den tid det tar.

Att vara medveten om ungefär hur mycket man förbränner och kunna uppskatta mängden mat man stoppar i sig är ett bra kunnande och ingenting som behöver leda till något kontrollbehov. Sen om någon dag spårar lite så spelar det ingen större roll i långa loppet.

Jag räknar i regel kalorier om jag enbart lagar mat till mig själv, alternativt uppskattar jag ungefär hur mycket jag stoppar i mig. Trivs väldigt bra med att ha en viss koll på mitt intag.

När det gäller unnande så är jag inne på villefilles spår. Sociala sammankomster med kalorität mat är ingenting jag undviker, men att trycka i mig näringslöst halvfabrikat för jämnan håller jag mig ifrån.

Old Nick
2013-05-09, 08:51
Jag gör typ helt tvärtom. Äter alltid fullfeta produkter, räknar inte en kalori och håller mig borta från alla typer av skräpmat och godis. Gymmar hårt som fan men på vilodagar då ser jag till att verkligen vila. Inga påtvingade aktiviteter för aktivitetandets skull. Och blir jag hungrig, då äter jag. Håller mig totalt viktstabil och ökar samtidigt i gymmet.

Provrörsbarn
2013-05-09, 09:22
Känns som om jag kan släppa tankarna att jag skulle ha någon slags "ätstörning" eller liknande. Ätstörning låter kanske överdrivet men kontrollbehov eller något liknande. Jag känner själv att det är en sund koll!

Depzon
2013-05-09, 22:40
Det tycker jag låter sunt! I och med att du har en grad av medvetenhet så mår du antagligen bra om du har koll på vad det du äter innehåller. Och du mår bra av att få unna dig nånting ibland eftersom du vet att det inte gör så mycket. Vinn-vinn.

Om du har kaloribalans som mål, och du vet med dig att du inte har extrema tendenser åt något håll, så är du/din kropp kanske ganska bra på att självreglera. Jag måste ta mig i kragen för att kunna bulka. Kan äta skräpmat hejvilt och ändå ligga på balans, eftersom sån mat gör att det går så himla lång tid till nästa måltid.

Nu är det deff så nu är det annorlunda, men i vanliga fall så gör jag så att jag undviker godis, snacks, "fikabröd", ickelightläsk och dricker extremt sällan alkohol. De grejerna tycker jag nämligen inte ger mig någonting förutom dålighet. Däremot kan jag gärna äta hamburgare, pizza och sånt som utöver sitt mått av "dålighet" ändå är nånting ganska rejält. Många tycker väl "Öh, varför tar du en lightläsk till om du ändå ska trycka i dig en pizza?" Men jag anser att pizzan ger mig näring och det gör inte den sockrade läsken – bara helt onödig. Håller ungkarlshusmanskost såsom falukorv och köttbullar till ett minimum. Förutsatt att man får äta sig mätt när man är hungrig så är ett matliv med nyttiga ingredienser hur gott som helst!

Ronn
2013-05-10, 06:43
Känns som om jag kan släppa tankarna att jag skulle ha någon slags "ätstörning" eller liknande. Ätstörning låter kanske överdrivet men kontrollbehov eller något liknande. Jag känner själv att det är en sund koll!

I dagens samhälle med den lättillgängliga tillgången vi har till mat och andra livsmedel som vi äter bara för njutning är det hälsosamt att aktivt utöva lite självkontroll.