handdator

Visa fullständig version : Jobba inom träning/hälsa/kost/ vilken utbildning ger lättast jobb?


trapz star
2013-05-07, 13:47
Drömmen är för mig att få jobba inom träning,fitness,hälsa och välmående men känns som man måste ta en ganska stor risk. Inte alls samma trygghet som att läsa typ läkare,ingenjör,socionom tex. Bryr mig inte om lönen bara jag har råd med träning,mat och tak över huvudet. Att bli PT verkar väldigt tufft, man står väl helt på egna ben och får ragga kunder? Tryggast skulle vara något 9-5 dvs inget starta eget. Alla kan ju inte bli som Mikael "aldrig vila" hollsten trots det vore drömmen! Kan tänka mig och flytta för jobb och har betygen

Fuark
2013-05-07, 13:51
Ta det du finner roligast och mest intressant. Resten löser sig nästan garanterat om du brinner för det :)

Du kan ju också göra som jag planerat. Studera någon högskoleutbildning och kombinera med annat träningsrelaterat, som massör och PT-licens då det klingar bra i folks öron.

trapz star
2013-05-07, 17:08
Ta det du finner roligast och mest intressant. Resten löser sig nästan garanterat om du brinner för det :)

Du kan ju också göra som jag planerat. Studera någon högskoleutbildning och kombinera med annat träningsrelaterat, som massör och PT-licens då det klingar bra i folks öron.

Hm ja. Asså PT och massör känns perfekt som extrajobb när man pluggar, smart det också!

Fuark
2013-05-07, 17:19
Hm ja. Asså PT och massör känns perfekt som extrajobb när man pluggar, smart det också!

Är det nåt speciellt du tänkt dig?

Jag har sökt Sjukgymnast, men har tänkt att kombinera med massörs-certifikt för lite ev. svartjobb, och PT licens för att senare öppna eget.

Bli en kombination av allt, sen så radar du upp allt "du är" så blir det nog inga problem för dig att hitta jobb/starta eget och/eller ragga kunder *popcorn*

trapz star
2013-05-07, 18:22
Är det nåt speciellt du tänkt dig?

Jag har sökt Sjukgymnast, men har tänkt att kombinera med massörs-certifikt för lite ev. svartjobb, och PT licens för att senare öppna eget.

Bli en kombination av allt, sen så radar du upp allt "du är" så blir det nog inga problem för dig att hitta jobb/starta eget och/eller ragga kunder *popcorn*

Okok, är också sugen på sjukgymnast faktiskt. Först ville jag bli naprapat men så sjukt dyrt!

tlk
2013-05-07, 18:36
Jobb inom hälsa och välmående och bra arbetsmarknad? Tandhygienist, tandläkare, eller läkare.

Tomas W
2013-05-07, 19:28
Jobb inom hälsa och välmående och bra arbetsmarknad? Tandhygienist, tandläkare, eller läkare.

Antar att du har läst hela TS första inlägg? Är väl knappast träning/fitness/hälsa och jobba som tandläkare/tandhygienist? Väldigt få läkare som jobbar inom det med.

trapz star
2013-05-07, 23:45
Antar att du har läst hela TS första inlägg? Är väl knappast träning/fitness/hälsa och jobba som tandläkare/tandhygienist? Väldigt få läkare som jobbar inom det med.
Stämmer, sjukgymnast är nog det enda i vården jag kan tänka mig. Finns det ingen typ statistik vad som lättast ger jobb inom branschen?

tlk
2013-05-08, 00:00
Antar att du har läst hela TS första inlägg? Är väl knappast träning/fitness/hälsa och jobba som tandläkare/tandhygienist? Väldigt få läkare som jobbar inom det med.

Jo då, jag har läst det. Har du läst det själv?

Ungefär alla aktiva tandhygienister jobbar inom hälsa och välmående. :smash: Att de kanske inte jobbar inom träning/fitness är väl en sak.. men det gör ju sällan naprapater, sjukgymnaster, och massörer heller.

tlk
2013-05-08, 00:06
Stämmer, sjukgymnast är nog det enda i vården jag kan tänka mig. Finns det ingen typ statistik vad som lättast ger jobb inom branschen?

Arbetsmarknadsprognoser publiceras årligen. Senast jag bemödade mig att ta en titt så var marknaden för sjukgymnaster rätt bra i balans. Varken överetablering eller någon direkt brist.

För massörer och PTs t.ex. finns det nog ingen säker statistik eftersom yrken är lite sisådär.

Romeo
2013-05-08, 01:09
Ta det du finner roligast och mest intressant. Resten löser sig nästan garanterat om du brinner för det :)

Sådana här råd bör du ta med en grävskopa salt, en sådan inställning är faktiskt löjligt naiv.

Allvarligt, tänk till två gånger innan du utbildar dig till någonting inom det offentliga, det skulle ev. vara om du hade tänkt att bli läkare eller någonting väldigt fint då.
Innan man hoppar på någon sådan utbildning så bör man betänka att det nu för tiden brukar vara väldigt svårt att hitta jobb(och det ser ju inte direkt ljusare ut om man tittar på ekonomin) och att det allt som oftast är pissdåligt betalt i proportion till arbetstid. Och då kan man fråga sig om det verkligen är värt att riskera att dra på sig studieskulder och slösa 3-5år som kunde använts till annat.
Jag har sett den fula sidan också och den är inte vacker. Jag har många vänner som är utbildade hälsovetare, sjukgymnaster och tandläkare och lärare för den delen som ångrat sig då det inte varit bara guld och gröna ängar som deras omgivning gjort gällande.

Så summa summarum så går det inte att säga att det bara är att utbilda sig till broscientist i kiss och bajs-vetenskap bara eftersom man råkar tycka att det är roligt och intressant. Det gäller nämligen att det finns en marknad för det också, annars blir man tvungen att hoppas på att staten skapar massa låtsasjobb åt en.

Men kan du komma tillbaka till tråden om 25år samtidigt som du sökt jobb i 20 men ändå känner att din lilla lön inte spelar någon roll för att du faktiskt får göra det du tycker är roligast och blir lycklig, så kör på! Jag önskar dig all lycka i alla fall! :)

Fuark
2013-05-08, 01:26
Ta förra inlägget med en ännu större nypa salt. Kan andra arbeta som det, så kan du göra det. Inget jobb offentligt? Öppna eget alt. finn en egen lösning.

Det kommer alltid finnas folk med skador eller som är i behov av rehabilitering. Hur du når dom är ett annat bekymmer. Romeo är väldigt trångsynt

Romeo
2013-05-08, 01:43
Romeo är väldigt trångsynt

Ha, men du får gärna bumpa tråden när du jobbat i 5-6år och fortfarande har sämre lön än Ragnbjörn på 7eleven.
Vi får väl se, men kom i alla fall ihåg att jag varnade er.

tlk
2013-05-08, 02:46
Sådana här råd bör du ta med en grävskopa salt, en sådan inställning är faktiskt löjligt naiv.

Allvarligt, tänk till två gånger innan du utbildar dig till någonting inom det offentliga, det skulle ev. vara om du hade tänkt att bli läkare eller någonting väldigt fint då.
Innan man hoppar på någon sådan utbildning så bör man betänka att det nu för tiden brukar vara väldigt svårt att hitta jobb(och det ser ju inte direkt ljusare ut om man tittar på ekonomin) och att det allt som oftast är pissdåligt betalt i proportion till arbetstid. Och då kan man fråga sig om det verkligen är värt att riskera att dra på sig studieskulder och slösa 3-5år som kunde använts till annat.
Jag har sett den fula sidan också och den är inte vacker. Jag har många vänner som är utbildade hälsovetare, sjukgymnaster och tandläkare och lärare för den delen som ångrat sig då det inte varit bara guld och gröna ängar som deras omgivning gjort gällande.

Så summa summarum så går det inte att säga att det bara är att utbilda sig till broscientist i kiss och bajs-vetenskap bara eftersom man råkar tycka att det är roligt och intressant. Det gäller nämligen att det finns en marknad för det också, annars blir man tvungen att hoppas på att staten skapar massa låtsasjobb åt en.

Men kan du komma tillbaka till tråden om 25år samtidigt som du sökt jobb i 20 men ändå känner att din lilla lön inte spelar någon roll för att du faktiskt får göra det du tycker är roligast och blir lycklig, så kör på! Jag önskar dig all lycka i alla fall! :)

Förutom att du klumpar in ett av västvärldens riktigt stora bristyrken där det skriks efter dem på arbetsmarknaden (tandläkare) ... så +15 på det här alltså. "välj det du tycker är sköj" är inte så jäkla bra råd.

Tolkia
2013-05-08, 06:42
Den här tråden är ett bra exempel på varför man skall tygla sin lust att ge råd. Inga svartvita råd är bra råd, vare sig det är "välj det du tycker är kul så löser det sig automatiskt [insert intill osanning överdriven beskrivning av bittra människor som har jobb de hatar och tycker är skittråkiga]" eller "välj det som ger mest pengar oavsett vad det är [insert intill osanning överdriven beskrivning av bittra människor som gått arbetslösa i 25 år]". Det säger ungefär lika mycket som "bättre rik och frisk än fattig och sjuk".

TS: Jag tror att du behöver specificera lite vad du menar med att "jobba inom träning, fitness, hälsa och välmående" (betyder det verkligen det väldigt allmänna som det blir när du skriver så, betyder det att du vill jobba med att träna hollywoodkändisar eller betyder det något mitt emellan), och för all del ta reda på vad personer som har de yrken du är intresserad av faktiskt gör på dagarna. Just vad gäller sjukgymnast-, naprapat- etc.-yrkena så har diskussionen varit uppe förr, om du söker lite, och där kan du hitta lite skrivet av personer på forumet som faktiskt jobbar t.ex. som sjukgymnaster.

trapz star
2013-05-08, 09:29
Har pratat med lite folk och funderar nästan på att plugga något som ger jobb. Tror det är bättre att jobba med något som är "helt ok" tjäna bra pengar och träna hårt och leva gymlivsstilen, känns för otryggt att bara köra och satsa allt eller inget. Man kan ju faktiskt extrajobba på gym,massör eller något liknande.

tlk
2013-05-08, 10:29
Har pratat med lite folk och funderar nästan på att plugga något som ger jobb. Tror det är bättre att jobba med något som är "helt ok" tjäna bra pengar och träna hårt och leva gymlivsstilen, känns för otryggt att bara köra och satsa allt eller inget. Man kan ju faktiskt extrajobba på gym,massör eller något liknande.

Definitivt så ska du ju satsa på något som ger ett jobb där du verkligen trivs. Det är ändå drygt 8 timmar om dagen... de ska inte vara till något som man "står ut med". Visst det blir ju aldrig 100% roligt oavsett, men 6 utav de 8 timmarna ska ju iaf kännas som att man verkligen gör det man vill göra.... Är ju mest synd om sånna här folk där veckan mest är en väntan på fredag. Det ska ju vara tvärtom att helgen är en jobbig tid där man väntar på att det ska bli måndar. .. Men det beror ju såklart väldigt mycket på vad man faktiskt tar sig för efter examen. Det är ju sällan så svartvitt att alla som är t.ex. naprapater gör samma sak.


Finns ju också utmärkt alternativ med att jobba 50% och tjäna gott på det, älska sitt jobb, och ha mycket fritid att ägna åt intressant saker som molekylärbiologi och lyfta skrot och odla kaniner <3