handdator

Visa fullständig version : optimal energiprocent fett under deff?


AndersHermansson
2004-02-25, 23:13
Hej,

Vilken energiprocent fett är optimal under deff? Vilket värde bör man hålla sig över för att undvika att hamna i svälttillstånd?

z_bumbi
2004-02-25, 23:32
Beror på hur mycket kalorier du äter, vilket diet du använder samt hur mycket du väger.

Thell
2004-02-26, 21:29
detta tycker jag oxå var intressant, så därför svarar ja på hur ja äter o väger...
äter ca 2500kcal
väger 133kg
och tränar ca 3-4 gånger i veckan (2-3 gånger gym o 1 gång innebandy 2 timmar)

Ervin
2004-02-26, 21:39
Originally posted by Thell
detta tycker jag oxå var intressant, så därför svarar ja på hur ja äter o väger...
äter ca 2500kcal
väger 133kg
och tränar ca 3-4 gånger i veckan (2-3 gånger gym o 1 gång innebandy 2 timmar)

fan thell du äter för lite tycker jag... jag äter så där mycket nästan! iaf 2200kcal när jag tränar o går i 1 timma om dagen...

o så ligger jag på 20%f 50%kol 30%prot

Thell
2004-02-26, 21:47
jo, kanske sant, men den mängden är iof för en icke-träningsdag...

ska nog börja träna mera cardio och äta mer istället ?
ja ska iaf äta mera på träningsdagar...

en fråga till oxå, ska man äta samma mängd varje dag lr borde man äta mindre under dom dagar man inte tränar o mer under dom dagar man tränar ?
hoppas ni fattar vad ja menar...

shirunai
2004-02-26, 22:09
jag ligger 30E%

King Grub
2004-02-27, 07:32
Originally posted by Thell
en fråga till oxå, ska man äta samma mängd varje dag lr borde man äta mindre under dom dagar man inte tränar o mer under dom dagar man tränar ?
hoppas ni fattar vad ja menar...

Är det frågan om en vanlig vilodag kan du gott äta samma mängd. Det blir ju ändå lagom mycket mindre på grund av avsaknaden av proteindrinken+de snabba kolhydraterna efter träningen.

AndersHermansson
2004-02-29, 21:56
Men OK.

Jag är tjej, 28 år, 54 kg, 162 cm (jepp, jag har lånat AndersHermanssons alias). Min BMR ligger enligt Uppladdningen på drygt 1600 kcal. 1600 - 500 = drygt 1100 kcal/dag. Min energifördelning ligger enligt Hälsovakten på fett 27g (20E%), kolhydrater 127g (43E%), samt protein 108g (36E%).

Nå - är detta helt galet? (Hittills verkar det dock fungera bra).

kharon
2004-02-29, 22:04
Originally posted by AndersHermansson
Men OK.

Jag är tjej, 28 år, 54 kg, 162 cm (jepp, jag har lånat AndersHermanssons alias). Min BMR ligger enligt Uppladdningen på drygt 1600 kcal. 1600 - 500 = drygt 1100 kcal/dag. Min energifördelning ligger enligt Hälsovakten på fett 27g (20E%), kolhydrater 127g (43E%), samt protein 108g (36E%).

Nå - är detta helt galet? (Hittills verkar det dock fungera bra).

Fungerar det bra så är det bara att fortsätta, jag förstår inte varför folk hänger upp sig på procenter fett hit och dit!


P.s. BMR (basal metabolic rate) är termen för kalorierna som behövs bara för att kroppen fungerar. för att andas, hjärtat slår, o.s.v. Hit räknas alltså inte det som går åt då man tränar, går, spelar poker etc.

AndersHermansson
2004-02-29, 22:20
Anledningen till att jag hakar upp mig på energiprocentsfördelning är just det att jag inte vill hamna i en kontraproduktiv svältfas.

Good point.
Har du (eller någon) något bra förslag på hur man på ett tillförlitligt sätt räknar ut sådant? Det lär ju tex skilja sig om man tränar styrketräning tre eller fem dagar i veckan, om man kör 4-6 eller 10-15 reps... Mest intressant är ju förstås hur mycket man kan räkna med att förbränningen ökar i övrigt (dvs, efter själva styrkepasset).

(Jag har för tillfället endast tid att träna 3 styrkepass per vecka (och ingen cardio), de flesta övningar 4-6 reps).

z_bumbi
2004-02-29, 22:46
Har du koll på vad du äter så är det ju "bara" att hitta ditt eget nollvärde där du varken går upp eller ner sen utgår du från det.

Vill man inte det så har Uppladdningen ju förövrigt en funktion där man kan räkna ut hur mycket man gör av med på olika aktiviteter och inte bara grundförbrukningen.
Men styrketräning finns inte med där så du får du i alla fall uppskatta. Säg 7-9 kcal/min för man på 75 kg ungefär, sen beror det på hur hårt man tränar osvså någon exakt siffra får du nog inte tyvärr.
Sen har du en ökad förbränning en tid efter avslutat träningspass också som kan vara så hög som 600-700 kcal fördelat på två dagar dvs 300 kcal om dan som ska läggas på den dagliga förbrukningen om du kör tre pass i veckan.

Då du vägde mindre så får du naturligtvis minska på kalorisiffrorna efter det.

AndersHermansson
2004-02-29, 23:25
OK, tack Bumbi, du verkar ha bra koll!

Var kan jag läsa mer om förbränning under och efter styrketräning - vill gärna ha tag i lite mer exakta siffror - har du några bra tips på böcker, URL:s, etc?

Mvh,
Cecilia

z_bumbi
2004-03-01, 14:53
Jag sitter och läser The Ketogenoc Diet av Lyle McDonalds just nu, där finns det många intressanta sätt att räkna utan att man för den skull behöver köra en ketodiet. Jag vet däremot inte om jag kan rekommendera den än eftersom jag inte är klar. :)
Det är förövrigt kanske inte den första boken jag skulle läsa om näringslära, kost och diet då man bör veta en del innan man läser den.

De flesta sidor med beräkningsfunktioner använder standarssiffror coh dessa kan man ganska lätt hitta på nätet om man letar lite.
Ett tips kan vara att leta efter just Lyles artiklar på olika hemsidor, han har skrivit en hel del om kost och träning.

AndersHermansson
2004-03-01, 15:33
jo, shirunai, ligger du på 30E% fett under deff?

Mvh,
Cecilia