handdator

Visa fullständig version : Arla Minimjölk goes EKO


Grotesk
2013-05-07, 10:04
Hör och häpna då jag ska förtälja er min berättelse om svek, häpnad och raseri:

Skulle kränga lite Minimjölk som vanligt på ICA MAXI idag. Jag har länge kört på just minimjölk då jag tycker den smakar absolut bäst.
Då jag stormade fram till mjölkavdelningen så fann jag ej mitt mål - endast "EKO Minimjölk." Jag kände mig förvirrad och frågade således vakthavande. Enligt honom så har Arla tagit beslutet att byta ut all Minimjölk mot denna nya flugan som heter EKO.

Jag tycker det här med EKO är lite fjantigt och det är väl högst personligt. Men om jag vill ha ekologiskt käk så kan jag ju ändå börja framställa det själv liksom.
Det som stör mig mest är dock det höjda priset. Om jag inte missminner mig så diffade det 1-2kr.

z_bumbi
2013-05-07, 10:20
Varför skulle du sälja mjölk på ICA?

Lipservice
2013-05-07, 10:23
Jag tycker det här med EKO är lite fjantigt och det är väl högst personligt. Men om jag vill ha ekologiskt käk så kan jag ju ändå börja framställa det själv liksom.


Egentillverkad minimjölk al'a manstyle.. hmm..

tlk
2013-05-07, 10:40
Kör skånemejerier som normalt folk.

z_bumbi
2013-05-07, 10:41
För att vara lite seriösare så är nog den vanliga kundgruppen för minimjölk och de som köper mycket eko/krav ganska lika så det är nog en bra satsning. Speciellt som det verkar finnas ett överskott av krav-/eko-mjölk och att arla dessutom betalar aningen mer för den så att sälja den som vanlig mjölk borde ge en minskad vinst.

tlk
2013-05-07, 10:44
Priset på mat är ju annars en intressant fråga. Finns ju en del som pekar på att det ligger för lågt rent allmänt. Vi betalar kanske med köttfusket, dålig djurhållning, onödig miljöförstöring, "slavarbetande" lastbilschaufförer, osv. ;)

Tisu
2013-05-07, 11:49
Mjölk är en av få varor jag regelbundet köper ekologiskt av, och det är för att det inte blir många kronor till i förhållande till "vinsten". Och vinsten består i mer än kvaliteten på maten, det gäller sådant som djurhållning etc.

Grotesk
2013-05-07, 13:15
Det var såklart lite skämtsamt skrivet tidigare då jag mest ville lyfta fram det onödiga faktumet att Minimjölk numera blivit ekologisk, ifall någon blir lika vilsen som jag. :)

Mjölk är en av få varor jag regelbundet köper ekologiskt av, och det är för att det inte blir många kronor till i förhållande till "vinsten". Och vinsten består i mer än kvaliteten på maten, det gäller sådant som djurhållning etc.

Men hur vet DU att det blir någon "vinst?"

Tisu
2013-05-07, 13:31
Det var såklart lite skämtsamt skrivet tidigare då jag mest ville lyfta fram det onödiga faktumet att Minimjölk numera blivit ekologisk, ifall någon blir lika vilsen som jag. :)



Men hur vet DU att det blir någon "vinst?"

Korna får en mer "naturlig" tillvaro då de slipper stå i en ladugård stor del av tiden samt äta mer "naturlig" mat. Jag TROR att ekologiska kor mår bättre än "traditionella" kor. Det räcker som vinst för mig.

Perramja
2013-05-08, 16:58
Personligen lägger jag mer än gärna 1-2 kronor extra per liter om jag vet att korna har haft det bara en gnutta bättre. Att folk lipar över några kronors prishöjning när de kronorna bidrar till att förbättra djurens levnadsvillkor blir jag fan lite trött på mänskligheten alltså. Det är levande varelser vi får dessa råvaror ifrån, det minsta vi kan göra är att behandla de varelserna med respekt.

Dreas
2013-05-08, 17:01
Korna får en mer "naturlig" tillvaro då de slipper stå i en ladugård stor del av tiden samt äta mer "naturlig" mat. Jag TROR att ekologiska kor mår bättre än "traditionella" kor. Det räcker som vinst för mig.Att du får tro att du gör något bra och det känns lite bättre för dig alltså?

Lägg till att det går att ta mer betalt för saker som kallas ekologiskt, det gör att fler verkar lockas till att märka saker som ekologiskt utan att det är det.

Sverker
2013-05-08, 17:34
Välj certifierat, som Krav, ifall det ska vara ekologiskt.

Rakanichy
2013-05-08, 18:50
Min filosofi är att så länge de ekologiska/kravmärkta produkterna kostar mindre än dubbelt så mycket som de icke ekologiska alternativen så väljer jag kravmärkta produkter. Därför tycker jag det är coollugnt med minimjölken. Om man ändå är gnällig så kan man lika gärna köpa lättmjölk. Inte så enorm skillnad mellan de två produkterna direkt.

Fjrebqll
2013-05-08, 22:13
Klart man skall välja krav framför importerad gmo/hormonbesprutad mjölk :D

Depzon
2013-05-09, 00:43
Jag ser fan aldrig minimjölk i affärerna längre! Trodde det typ försvunnit. Jag frekventerar Willys, Coop Forum och Ica Kvantum. Ska det finnas på någon av de affärerna?

Tisu
2013-05-09, 11:24
Att du får tro att du gör något bra och det känns lite bättre för dig alltså?

Har inte du den funktionen? Att det känns bra att göra bra?

Måsse
2013-05-09, 11:29
Woho! Äntligen kan man köpa minimjölk :)

Dreas
2013-05-09, 13:07
Har inte du den funktionen? Att det känns bra att göra bra?Jag håller mig ifrån att känna mig duktig för att ha gjort saker jag inte vet att är bra. Bara för att du köper något det står ekologiskt på så betyder inte det att det odlats ekologiskt, inte heller betyder det att det är nyttigare. Det du vet är att prislappen är högre, resten är vad du tror och intalar dig.

Fjrebqll
2013-05-09, 20:19
Jag håller mig ifrån att känna mig duktig för att ha gjort saker jag inte vet att är bra. Bara för att du köper något det står ekologiskt på så betyder inte det att det odlats ekologiskt, inte heller betyder det att det är nyttigare. Det du vet är att prislappen är högre, resten är vad du tror och intalar dig.

Så enligt dig skall man skita i att handla krav/ekologiskt för allt är bara fusk ändå? Var är bevisen? Jag lider nog av samma funktion jag med där jag tycker mig göra något bra för djuren och våra inhemska bönder genom att handla krav/ekologiskt. Om det är nyttigare eller inte, skiter jag i, jag tvivlar dock på att det är sämre iaf.

Gober
2013-05-09, 20:33
Bra! All mjölk borde vara eko/krav.

Mada92
2013-05-09, 21:04
Korna får en mer "naturlig" tillvaro då de slipper stå i en ladugård stor del av tiden samt äta mer "naturlig" mat. Jag TROR att ekologiska kor mår bättre än "traditionella" kor. Det räcker som vinst för mig.

Vanliga kor står under vintern inne i ladugården, på en yta som gör att dom inte kan vända sig på (göra 180 ;)). Dom kan lägga sig ner men inte mycket mer. ekologiska kor har några kvadratmeter att röra sig på och kalven får gå längre bredvid sin mamma, bättre naturligare foder tex.. så inget snack om att ekokor mår bättre..
Själv köper jag alltid ekologisk mjölk, mest för djurens skull. därimot så börjar man undra hur mycket att "diffen" som går åt till djurhållningen och hur mycket arla stoppar i fickan. :)

Dreas
2013-05-09, 21:34
Så enligt dig skall man skita i att handla krav/ekologiskt för allt är bara fusk ändå? Var är bevisen? Jag lider nog av samma funktion jag med där jag tycker mig göra något bra för djuren och våra inhemska bönder genom att handla krav/ekologiskt. Om det är nyttigare eller inte, skiter jag i, jag tvivlar dock på att det är sämre iaf.Allt är fusk har jag väl ändå aldrig sagt?

Det förekommer dock ommärkning till ekologiskt för att det går att ta mer för det. Och vart jag läste det kommer jag inte ihåg på rak arm.

Att gynna våra inhemska bönder är något jag stöder, men det har noll och inget med krav/ekologiskt att göra.

Sverker
2013-05-10, 17:04
Problemet är nog snarare att det produceras mer ekologisk mjölk än det finns avsättning för. Alltså blandas den ekologiska mjölken i den "vanliga" mjölken.

http://www.dn.se/ekonomi/overskott-pa-ekomjolkhttp://www.dn.se/ekonomi/overskott-pa-ekomjolk

Löpsko
2013-05-10, 17:21
Jag skulle bara vilja köpa mjölk från närliggande gårdar, de skulle betyda mer än eko/krav.