handdator

Visa fullständig version : För o -nackdelar med att äta innan läggdags?


mrbambocha
2013-05-07, 09:52
Jag har sökt runt en del men varje artikel ger olika svar. Eftersom vi känner oss trött efter att ha ätit, är inte det ett tecken på att det är bra att sova efter maten?

tlk
2013-05-07, 10:09
Om jag äter nattamad, oftast i form av havregrynsgröt så är fördel för mig är att jag somnar lättare och känner mig mer utvilad dagen efter.


De här artiklarna som ger olika svar intresserar mig. Vad har du hittat för några som säger att det är dåligt att äta innan läggdags?

Reaper123
2013-05-07, 10:27
Nu tänker jag inte dela med mig av min brosience i detta ämne, men hittade bland annat denna artikel i ämnet som kan tänkas vara läsvärd för den nyfikne:
http://traningslara.se/somn-del-3/

tjing
2013-05-07, 11:21
Beror helt på vad du äter.

Protein signalerar vakenhet via orexin och stimulerar syntes av katekolaminer. Kolhydrater däremot gör oss trötta via serotoninsyntes (styrs av hur insulinogen måltiden är).

Om jag äter t ex 500 g kvarg precis innan läggdags, ligger jag och är varm och vänder och vrider på mig i timmar. Äter jag istället något lättare och med mer kolhydrater går det lättare. Men alla är nog lite olika där också.

Men som sagt, olika mat kan påverka sömn olika.

Dreas
2013-05-07, 11:48
Beror helt på vad du äter.

Protein signalerar vakenhet via orexin och stimulerar syntes av katekolaminer. Kolhydrater däremot gör oss trötta via serotoninsyntes (styrs av hur insulinogen måltiden är).

Om jag äter t ex 500 g kvarg precis innan läggdags, ligger jag och är varm och vänder och vrider på mig i timmar. Äter jag istället något lättare och med mer kolhydrater går det lättare. Men alla är nog lite olika där också.

Men som sagt, olika mat kan påverka sömn olika.Precis likadan. Blir varm som satan av proteinrika måltider sent.

tjing
2013-05-07, 11:51
Jupp, det är ju metabolismen som uppregleras. TEF för protein ligger kring 20-30%.

Jeml
2013-05-07, 11:55
jag kan få jävligt hög puls vid överätning. det är rätt svårt att sova när hjärtat slår hårt som fan och man dessutom är varm :(

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dreas
2013-05-07, 11:58
Jupp, det är ju metabolismen som uppregleras. TEF för protein ligger kring 20-30%.TS: Sorry för min kapning om du ogillar den så säg till

Men Tjing: Hur rekommenderar du att äta, eller har du lite idéer? Jag har själv märkt att dricka lite efter 18.00 och sen äta lite mer kolhydratsrikt och hyffsat salt innan 20.00 gör att jag sover bra. Typ pizza, men det kan man inte äta varje kväll. Och sen ska man upp i sitt proteinintag också.

Har du några trix?

tjing
2013-05-07, 12:08
Men Tjing: Hur rekommenderar du att äta, eller har du lite idéer? Jag har själv märkt att dricka lite efter 18.00 och sen äta lite mer kolhydratsrikt och hyffsat salt innan 20.00 gör att jag sover bra. Typ pizza, men det kan man inte äta varje kväll. Och sen ska man upp i sitt proteinintag också.


Jag käkar också i regel sista målet kring 20.00. För mig tar det 2-3 timmar någonstans för kroppen att lugna ner sig efter ett större proteinintag, så jag brukar tajma matintaget i förhållande till när jag lägger mig efter det.

Jag äter också inte sällan nästan alla dagens kolhydrater på kvällen, men de där 3 timmarna tycker jag ändå fungerar hyffsat som en riktlinje.

Pizza sover man onekligen bra på, som i att man blir seg och vill vila.

Personligen tror jag dock inte man behöver sådana mängder protein under natten förutsatt att man ätit sin beskärda del under dagen. Så man behöver inte hetsa kring aminosyror i blodet på natten. Ät en "normal" mängd protein i sista målet och lägg sedan opti-nojan (som vi alla drabbas av) åt sidan.

Dreas
2013-05-07, 12:17
Jag käkar också i regel sista målet kring 20.00. För mig tar det 2-3 timmar någonstans för kroppen att lugna ner sig efter ett större proteinintag, så jag brukar tajma matintaget i förhållande till när jag lägger mig efter det.

Jag äter också inte sällan nästan alla dagens kolhydrater på kvällen, men de där 3 timmarna tycker jag ändå fungerar hyffsat som en riktlinje.

Pizza sover man onekligen bra på, som i att man blir seg och vill vila.

Personligen tror jag dock inte man behöver sådana mängder protein under natten förutsatt att man ätit sin beskärda del under dagen. Så man behöver inte hetsa kring aminosyror i blodet på natten. Ät en "normal" mängd protein i sista målet och lägg sedan opti-nojan (som vi alla drabbas av) åt sidan.Vi verkar båda vara på samma linje isf :)

Du kan vara lugn, optinojja kring kaseinintag kvällstid är inte min grej. Svär ofta över det.

mrbambocha
2013-05-07, 13:48
Tack för svaren, det verkar vettigt. Undrar vad skillnaden är mellan att äta 2-3h innan eller precis innan läggdags? Om man är vaken så går ju en större del blod ut till hela kroppen, men om man istället sover så kan all energi riktas till matsmältningen, eller hur funkar det?


Säg att man jobbat kväll och gymmar direkt efter jobbet, sen äter och sen vill sova, vad är bästa lösningen för ett sånt scenario?

Dreas
2013-05-07, 13:53
Tack för svaren, det verkar vettigt. Undrar vad skillnaden är mellan att äta 2-3h innan eller precis innan läggdags? Om man är vaken så går ju en större del blod ut till hela kroppen, men om man istället sover så kan all energi riktas till matsmältningen, eller hur funkar det?


Säg att man jobbat kväll och gymmar direkt efter jobbet, sen äter och sen vill sova, vad är bästa lösningen för ett sånt scenario?Träna, äta kolhydratsrik och sova?

Jag kör cornflakes och mjölk efter pass. Slänger med lite proteinpulver också.