handdator

Visa fullständig version : Hur får man en smal, muskulös kropp?


Andr3as
2013-05-07, 08:55
Någon som kan förklara hur man ska träna för att få en smal, fast muskulös kropp? Vill verkligen inte ha stora muskler. Först måste jag dock gå ner i vikt. Är 174 lång och väger 95 nu. Gått ner 35 kg på ett år. Så det är på god väg och jag vet att saker tar tid, men jag vill bara träna rätt.

Crosstrainer kör jag minst 30 minuter varannan dag och så brukar jag köra cirka 30 minuter styrka innan och då blir det oftast maskinerna. Bänkpress, axelpress och biceps gör jag med fria vikter dock. Triceps tränar jag när man står och drar ner ett snöre typ.

Rabiat
2013-05-07, 08:59
Genom att äta rätt för att bygga muskler, och efter det genom att äta rätt för att bli av med fettet. Så gör man det i ett antal cykler.

30 minuters styrketräning räcker inte för att göra något vettigt. Kolla på ett program som Stronglifts 5x5 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071) för ett nybörjarprogram som tränar hela kroppen och ger dig en ruskigt bra grund.

Adriantbh
2013-05-07, 09:01
Du kommer inte råka få större muskler än vad du vill ha, det är en alldeles för långsam process för det.

Nu vet jag inte hur pass mycket muskelmassa du har eller vill ha så jag kan inte säga om eller hur du ska styrketräna (du måste ge mer info, hur mycket du bänkar osv.). Men troligtvis behöver du mer muskler.

Om målet med styrketräningen är att få synliga muskler, och du inte bryr dig om att vara stark, atletisk eller någonting sådant så kan du hålla dig till maskiner om du vill, det spelar ingen roll, fria vikter fungerar också bra för det ändamålet, kroppsbyggare kör både och.

Din viktnedgång ser bra ut så du verkar inte behöva så värst stor hjälp där. Det grundläggande är att göra av med mer energi än du tar in, så att äta mindre och konditionsträna är bra (jag tycker alla borde konditionsträna pga. de gigantiska hälsomässiga fördelarna, samt att man får mer energi och mår bättre)
Se bara till att du inte ligger på ett allt för stort kaloriunderskott, alltså att du går ner för mycket i vikt, för då blir det svårt att bygga muskler.

Adriantbh
2013-05-07, 09:02
Genom att äta rätt för att bygga muskler, och efter det genom att äta rätt för att bli av med fettet. Så gör man det i ett antal cykler.

30 minuters styrketräning räcker inte för att göra något vettigt. Kolla på ett program som Stronglifts 5x5 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071) för ett nybörjarprogram som tränar hela kroppen och ger dig en ruskigt bra grund.

Jag tror inte SL är någonting för honom eftersom han inte verkar vara intresserad av styrka, utan uteslutande hypertrofi. En två- eller tresplit skulle jag rekommendera.

Rabiat
2013-05-07, 09:04
Jag tror inte SL är någonting för honom eftersom han inte verkar vara intresserad av styrka, utan uteslutande hypertrofi. En två- eller tresplit skulle jag rekommendera.

Dumheter, man bygger bra med massa på SL5x5.

Andr3as
2013-05-07, 09:15
En del tränar typ bara med kroppsvikten. Varför gör dom det?

Fishtank
2013-05-07, 09:15
Dumheter, man bygger bra med massa på SL5x5.

Om man kastar in mer isolation ja.

För att dom vill andr3as.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

GVA
2013-05-07, 09:18
En del tränar typ bara med kroppsvikten. Varför gör dom det?

Funkar ju från början när man inte har några muskler men efter ett tag måste man ju öka motståndet för att musklerna ska få stimulans.

Rabiat
2013-05-07, 09:19
Om man kastar in mer isolation ja.

Eh nej. Fungerar alldeles utmärkt utan.

Rabiat
2013-05-07, 09:21
En del tränar typ bara med kroppsvikten. Varför gör dom det?

För att dom inte vill gå till gymmet.

Spetälsk
2013-05-07, 09:21
Om du vill se ut som brad pitt i fight club så får du träna som brad pitt http://bradpitttrainingforfightclub.org/ :)

cczero
2013-05-07, 09:22
Dumheter, man bygger bra med massa på SL5x5.

Det är nog väldigt individuellt. Jag har kört det en längre tid nu, och blivit bra djävla mkt starkare men massan har inte ökat något speciellt.

GVA
2013-05-07, 09:22
Jag tror inte SL är någonting för honom eftersom han inte verkar vara intresserad av styrka, utan uteslutande hypertrofi. En två- eller tresplit skulle jag rekommendera.

Du är medveten om att 2 split mer eller mindre är ett SL schema xD ?

GVA
2013-05-07, 09:24
Det är nog väldigt individuellt. Jag har kört det en längre tid nu, och blivit bra djävla mkt starkare men massan har inte ökat något speciellt.

Övningarna i i SL är dom klassiska mass byggar övningarna så antingen har du för höga krav eller gör du något fel.

AronP
2013-05-07, 09:26
Dumheter, man bygger bra med massa på SL5x5.

Möjligtvis men inte "optimalt" så varför "slösa" bort tid på ett schemat som inte är anpassat efter det han är ute efter?

Rabiat
2013-05-07, 09:26
Det är nog väldigt individuellt. Jag har kört det en längre tid nu, och blivit bra djävla mkt starkare men massan har inte ökat något speciellt.

Du ökar inte i massa av knäböj och bänkpress? Hur gör du det? o_O

Rabiat
2013-05-07, 09:27
Någon som kan förklara hur man ska träna för att få en smal, fast muskulös kropp? Vill verkligen inte ha stora muskler. Först måste jag dock gå ner i vikt. Är 174 lång och väger 95 nu. Gått ner 35 kg på ett år. Så det är på god väg och jag vet att saker tar tid, men jag vill bara träna rätt.

Crosstrainer kör jag minst 30 minuter varannan dag och så brukar jag köra cirka 30 minuter styrka innan och då blir det oftast maskinerna. Bänkpress, axelpress och biceps gör jag med fria vikter dock. Triceps tränar jag när man står och drar ner ett snöre typ.

Möjligtvis men inte "optimalt" så varför "slösa" bort tid på ett schemat som inte är anpassat efter det han är ute efter?

Jag hänger inte med...

GVA
2013-05-07, 09:27
Möjligtvis men inte "optimalt" så varför "slösa" bort tid på ett schemat som inte är anpassat efter det han är ute efter?

Hur menar du nu? Han är ute efter en muskulös kropp hur menar du att köra SL är att slösa tiden för någon som är ute efter en muskulös kropp.

Spetälsk
2013-05-07, 09:30
Du är medveten om att 2 split mer eller mindre är ett SL schema xD ?2 split säger bara att du tränar igenom kroppen på 2 dagar. resten beror ju helt på vad du lägger in i de två dagarna. kan vara mer eller mindre åt sl hållet. Till TS, strunta i alla inlägg efter detta "Du kommer inte råka få större muskler än vad du vill ha, det är en alldeles för långsam process för det." du kommer inte att vakna en morgon och tänka katsingen också nu blev jag ju för grov ändå.

Rabiat
2013-05-07, 09:31
du kommer inte att vakna en morgon och tänka katsingen också nu blev jag ju för grov ändå.

Händer mig HELA TIDEN! *gah!*

Kvicksilver
2013-05-07, 09:32
En del tränar typ bara med kroppsvikten. Varför gör dom det?
Därför att det räcker för dom för att nå sina mål. Vad är ditt mål? Styrka nog att bära hem matkassarna från närbutiken? Springa en mil under 45 minuter? Ta 100kg i bänkpress?
Allt handlar om vad du vill uppnå. En del vill väga 100 kg i toppfor andra 70 kg i toppform... Det blir rätt stor skillnad i hur man ska träna då.
Att du skulle få öfr stora muskler är inte sannolikt. Folk med stora muskler har tränat seriöst under många många år.

AronP
2013-05-07, 09:32
Jag hänger inte med...

Hur menar du nu? Han är ute efter en muskulös kropp hur menar du att köra SL är att slösa tiden för någon som är ute efter en muskulös kropp.

Muskulös betyder en stark kropp, det betyder en kropp som ser tränad ut. Snabbaste vägen dit är att träna för hypertrofi. Men vill han ha en kropp som även är stark så kan man börja överväga 5x5 även om det går att skriva betydligt vettigare scheman. 5x5 är långt ifrån något optimalt, mer än att introducera folk som inte kan träna till träning.

kalajset
2013-05-07, 09:36
En del tränar typ bara med kroppsvikten. Varför gör dom det?

Inte för att det råder något motsatsförhållande mellan muskeltillväxt och kroppsviktsövningar, men alla som tränar på ett gym är inte ute efter största möjliga muskeltillväxt. Och även om de är det kan fortfarande vissa kroppsviktsövningar vara gynnsamma. Övningar med egen kroppsvikt i stort är ett utmärkt sätt att t e x lära sig kroppskontroll och lära kroppen att fungera som en enhet.

En vanlig fördom om kroppsviktsträning är att den per automatik är lätt. Tvärtom är den ofta mycket tung för de ovane, och självklart blir det tyngre och mer ansträngande ju mer man väger själv. Övningsvalet spelar även det enormt stor roll. Stor skillnad på t e x plankan och L-sit.

Kort och gott; all träning bör ske med syftet i åtanke och om detta syfte gynnas av kroppsviktsträning är det inget konstigt alls att basera sin träning på just detta.

z_bumbi
2013-05-07, 09:41
Ta ett träningsschema du tycker verkar kul och kör du sedan det under tiden du minskar i vikt så kommer du antagligen att ha byggt en del muskler och i absolut värsta fall har du i alla fall behållit de muskler du redan har. Sikta på att öka vikterna du tränar med samtidigt som du förbättrar tekniken.

När du har kommit så långt så kan du börja fila på saker genom att träna mer specifikt eller helt enkelt bara köra underhåll.

cczero
2013-05-07, 09:47
Övningarna i i SL är dom klassiska mass byggar övningarna så antingen har du för höga krav eller gör du något fel.

Jag kanske har för höga krav, men jag tror ju absolut jag hade byggt mer massa om jag kört samma övningar med 3x8-10 istället för 5x5.

Fishtank
2013-05-07, 09:53
Eh nej. Fungerar alldeles utmärkt utan.

Yes okej men bra då vet du att man blir muskulärt balanserad och stor med bara basövningar.

Nej men seriöst det är ytterst individuellt och de flesta behöver isolation för armar för att inte armarna ska släpa rejält när man tränat ett tag.

För mig räcker enbart böj och mark för att benen ska växa på bra men bara bänk, chins, rodd och OHP för armarna så släpar mina armar. Måste kasta in dips och lite ren bicepsisolation upptäckte jag efter några månader.

filmjölk
2013-05-07, 10:36
För att få en smal vältränad fysik med "inte för stora muskler" skall du träna precis som en bodybuilder. Tunga vikter, försöka göra så många reps som möjligt med dessa tunga vikter, köra till fail/nästan fail, stor övningsvariation, mycket och ofta. Program går att hitta eller kan bistås med om du vill.

Det tar låååååång tid att få "för stora" muskler, så träna precis som om du vill ha för stora muskler, annars blir det inga muskler alls.

Cogge
2013-05-07, 16:54
Alltså nu är man där igen med vad som bygger mer volym etc. Frågan är väl i förhållande till vad? Om man är nybörjare bygger man väl endå volym även om man skulle lyfta en spik, skämt o sido. :p
Det kan väl vara bra att börja med 5x5, då blir det roligare på gymmet efteråt också :D

Rikard Jansson
2013-05-07, 16:58
Av alla stora och kända program är nog SL 5x5 överlägset sämst för massa. Helt okej för styrka, men som Aron säger är det mest ett schema som man kan ge ut till vem som helst som inte kan något, och helt säkert inte optimalt för styrka, och definitivt inte för massa.

spoon
2013-05-07, 17:01
Av alla stora och kända program är nog SL 5x5 överlägset sämst för massa. Helt okej för styrka, men som Aron säger är det mest ett schema som man kan ge ut till vem som helst som inte kan något, och helt säkert inte optimalt för styrka, och definitivt inte för massa.

Jag säger inte emot.

Vilket enkelt schema skulle du rekommendera till en nybörjare som vill satsa på massa?

Rikard Jansson
2013-05-07, 17:03
Jag säger inte emot.

Vilket enkelt schema skulle du rekommendera till en nybörjare som vill satsa på massa?

Antagligen 5/3/1 om jag inte fick sätta mig och skriva ner ett mer personligt anpassat schema. De bästa scheman kan man ju bara ge till någon om man kan vara med och korrigera teknik etc. hela tiden, så man kan brassa på lite med fail/drop-set och/eller hög volym.

spoon
2013-05-07, 17:08
Antagligen 5/3/1 om jag inte fick sätta mig och skriva ner ett mer personligt anpassat schema. De bästa scheman kan man ju bara ge till någon om man kan vara med och korrigera teknik etc. hela tiden, så man kan brassa på lite med fail/drop-set och/eller hög volym.

Sounds smart :)

Rikard Jansson
2013-05-07, 17:09
Sounds smart :)

Yup^^ Det är nog därför det funkar så bra att faktiskt följa rådet "gå till en SL-klubb!" eller om man får hjälp av en grovf och smart byggare.

Andr3as
2013-05-07, 20:19
Den här snubben har lite för mycket muskler tycker jag. Men han har inte en stor kropp om ni förstår vad jag menar, men det är ungefär något sånt där som jag vill uppnå. Kommer ju säkert ta sjukt lång tid, men ja som sagt. Jag vill träna rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=iuPt2nxBn5k

Anders The Peak
2013-05-07, 20:30
Den här snubben har lite för mycket muskler tycker jag. Men han har inte en stor kropp om ni förstår vad jag menar, men det är ungefär något sånt där som jag vill uppnå. Kommer ju säkert ta sjukt lång tid, men ja som sagt. Jag vill träna rätt.



Det handlar om att ha en liknande benstomme dvs rätt tunn med lite bredare axlar för att få en liknande kropp.
Jag tror att du ska kika på Body for life (http://bodyforlife.com/)ett program som man kör under 12 veckor som kan åstadkomma mirakel. Killen Marc är det riktigt tunn men med bra deff och separationer. En riktigt bra kropp om man vill attrahera det sexuellt men det måste finnas en aura av en självsäker man över dig för att lyckas med det.

Sniggel
2013-05-07, 20:38
För att få en smal vältränad fysik med "inte för stora muskler" skall du träna precis som en bodybuilder. Tunga vikter, försöka göra så många reps som möjligt med dessa tunga vikter, köra till fail/nästan fail, stor övningsvariation, mycket och ofta. Program går att hitta eller kan bistås med om du vill.

Det tar låååååång tid att få "för stora" muskler, så träna precis som om du vill ha för stora muskler, annars blir det inga muskler alls.

Och här kom det riktigt bra inlägget ;)

Den här snubben har lite för mycket muskler tycker jag. Men han har inte en stor kropp om ni förstår vad jag menar, men det är ungefär något sånt där som jag vill uppnå. Kommer ju säkert ta sjukt lång tid, men ja som sagt. Jag vill träna rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=iuPt2nxBn5k

Om du vill bli så muskulös ut bör du träna som om du tänkt tävla och vinna en tävling i bodybuilding. Dvs att satsa på att bli så stor som möjligt. Det vore väldigt konstigt om du "av misstag råkar" bli större än killen du länkar. Ändra på träningen först när du nått till hans muskularitet, om du ens lyckas...
Säger inte att det skulle vara omöjligt. Men rent praktiskt ska du genomföra det som krävs, inklusive att bli av med tillräckligt mycket kroppsfett. Förmodligen inte lika mycket eftersom du säger "lite för mycket" vilket jag tolkar som "för deffad".