handdator

Visa fullständig version : Uppnått mål men sen då?


Marielle
2013-05-07, 08:19
Hej! Har frågat lite om det här tidigare men behöver lite kloka ord igen nu känner jag. Lite inspiration och råd :)

I början av året fick jag hjälp av en personlig tränare med kost och träning, och har kört på fram till nu. Startvikten var 57 kg till mina cirka 165 cm (osäker och har inte orkat mäta på länge), och målvikten var 50 kg med mindre fettprocent och en starkare kropp. Ligger just nu på 47 kg (vilket är för lite, jag vet), och känner att jag nått "dit jag vill" men är ändå inte nöjd. Blir man någonsin nöjd liksom? Jag vill fortfarande åt den där stenhårda magen och synliga musklerna. Och grejen är ju den att jag inte har tillräckligt med muskler för att det ska synas. Och vet att jag måste äta mer för att jag ska utvecklas. Men jag är livrädd för kalorierna, och för att komma tillbaka till mitt "gamla jag" igen och lägga på mig fett. Har ju äntligen för första gången i mitt liv börjat på lite magrutor..!

Ligger på ett intag på 1500-1600 kcal per dag från mitt tidigare 1300, så har ju gjort en liten ökning de senaste veckorna, men vikten ligger ganska stadigt nu. Skulle behöva lite råd, hur mycket vågar jag äta utan att falla tillbaka till mitt gamla fluffiga jag? *gah!*

Kör morgonpromenader varje morgon (6 km på 45 minuter ungefär), tre styrkepass (fördelat ben/rumpa, axlar/rygg, bröst/armar) och ett eller två cardiopass (crossfit/spinning/löpning) utöver det i veckan.

Rabiat
2013-05-07, 08:31
Hej! Har frågat lite om det här tidigare men behöver lite kloka ord igen nu känner jag. Lite inspiration och råd :)

I början av året fick jag hjälp av en personlig tränare med kost och träning, och har kört på fram till nu. Startvikten var 57 kg till mina cirka 165 cm (osäker och har inte orkat mäta på länge), och målvikten var 50 kg med mindre fettprocent och en starkare kropp. Ligger just nu på 47 kg (vilket är för lite, jag vet), och känner att jag nått "dit jag vill" men är ändå inte nöjd. Blir man någonsin nöjd liksom? Jag vill fortfarande åt den där stenhårda magen och synliga musklerna. Och grejen är ju den att jag inte har tillräckligt med muskler för att det ska synas. Och vet att jag måste äta mer för att jag ska utvecklas. Men jag är livrädd för kalorierna, och för att komma tillbaka till mitt "gamla jag" igen och lägga på mig fett. Har ju äntligen för första gången i mitt liv börjat på lite magrutor..!

Ligger på ett intag på 1500-1600 kcal per dag från mitt tidigare 1300, så har ju gjort en liten ökning de senaste veckorna, men vikten ligger ganska stadigt nu. Skulle behöva lite råd, hur mycket vågar jag äta utan att falla tillbaka till mitt gamla fluffiga jag? *gah!*

Kör morgonpromenader varje morgon (6 km på 45 minuter ungefär), tre styrkepass (fördelat ben/rumpa, axlar/rygg, bröst/armar) och ett eller två cardiopass (crossfit/spinning/löpning) utöver det i veckan.

Jag är 99% säker på att du underskattar ditt kaloriintag. Om du tränar så mycket som du beskriver och bara äter 1500-1600kcal/dag går du ner, säkert närmre ett halvkilo i veckan.

Dock, börja med att ta bort dina cardiopass och utvärdera efter en månad. Har du inte gått upp i vikt då kan du lägga på 200-300kcal åt gången (och utvärdera efter en månad) tills du går upp i den takt du vill. 0.5-1kg/mån låter väl passande om du är rädd för att lägga på dig fett.

tlk
2013-05-07, 08:50
Blir man någonsin nöjd liksom?

Precis som med allting annat i livet är det en bizarr mix av att man hela tiden är jäkligt nöjd och samtidigt låååångt ifrån nöjd och vill bättra på allt.

Bryggan
2013-05-07, 09:45
@Mareille: Du har lagt om ditt liv och du har visat att du kan göra vad du vill med din kropp....du kommer Aldrig att "falla tillbaka till ditt gamla fluffiga du". Vill då få mer konturer så får du snällt äta lite mer.

spoon
2013-05-07, 09:50
Om du börjar äta lite mer och styrketränar så kommer du över tid närma dig den kroppen som du vill ha. Du kommer inte över en dag förvandlas till en grekisk gud eller den gamla fluffiga du. Känner du att du går upp i vikt för fort så får du backa lite på kalorierna helt enkelt. Du har redan gjort en stor förändring. Bara att fortsätta på den inslagna vägen :)

Marielle
2013-05-07, 19:30
Okej tack för att ni tagit er tid att svara, får försöka lägga på lite mer kalorier per dag, och se vart det leder. Och försöka låta bli att vara rädd för att jag ska gå tillbaka till mitt gamla jag bara för att jag äter lite mer..! :)