handdator

Visa fullständig version : Deffa eller bulka?


timebomb
2013-05-06, 22:48
Tycker ni att jag ska bulka eller deffa, har gymmat i ett år nu. Hade inga muskler alls. Idag väger jag 68 kg 170 cm lång.

Mitabrev
2013-05-06, 22:57
Tycker ni att jag ska bulka eller deffa, har gymmat i ett år nu. Hade inga muskler alls. Idag väger jag 68 kg 170 cm lång.

Jag hade nog satsat på att bulka. Finns risk att du mest ser "skinnyfat" ut om du deffar nu. Alternativet är att köra på balans ett tag, över sommaren kanske och sedan sakta öka intaget och deffa framåt nästa år, jag hade inte gått mycket lägre i vikt än vad du ligger på nu på den längden men det är min åsikt.

Lycka till oavsett hur du gör! :)

timebomb
2013-05-06, 23:04
Tack för tipset bulka kanske inte är lämpligast nu till sommaren men kanske värt ett försök efter sommaren? Mitt problem är att jag har ganska breda höftben och det ser faktiskt ännu värre ut när jag låg på en lägre vikt. Men om jag ska bulka har ni förslag på hur man ska äta ? Äter så här typ en dag. Frukost kesoplättar med bär lunch tonfisk sallad och pasta middag köttfärssås och kokta morötter 1 proteindrink whey 80 , 5 mackor fullkorn med något pålägg tex ost , lax, kalkon

alination92
2013-05-06, 23:13
Du har ju redan bestämt dig för att inte bulka nu med tanke på att det är sommar. Vad var meningen med tråden då?

timebomb
2013-05-06, 23:15
Lämnar ändå dörren öppen för en eventuell bulkning nu,,inte hugget i sten att jag skippar en bulk nu för att det är sommar

alination92
2013-05-06, 23:17
Mitt råd är bulk

Mitabrev
2013-05-06, 23:25
Tack för tipset bulka kanske inte är lämpligast nu till sommaren men kanske värt ett försök efter sommaren? Mitt problem är att jag har ganska breda höftben och det ser faktiskt ännu värre ut när jag låg på en lägre vikt. Men om jag ska bulka har ni förslag på hur man ska äta ? Äter så här typ en dag. Frukost kesoplättar med bär lunch tonfisk sallad och pasta middag köttfärssås och kokta morötter 1 proteindrink whey 80 , 5 mackor fullkorn med något pålägg tex ost , lax, kalkon

Har du breda höftben behöver du jobba på att få bredare axlar för att "kompensera" så att de breda höftbenen inte märks lika mycket. Om du deffar kommer det troligtvis, precis som du säger se värre ut för tillfället. Du behöver bygga muskler och fylla ut överkroppen så att dina höftben inte är bredare än dina axlar när du deffat klart sen ;)
Håller helt med om att bulka mitt i sommaren känns sådär, deffar själv just nu trots att jag egentligen kanske borde försöka lägga på mig mer massa. Däremot hade jag i din situation definitivt bulkat, särskilt med breda höftben, då ser det tyvärr ännu värre ut om man deffar ner sig utan att ha tillräcklig muskelmassa.

Angående maten så är det svårt att avgöra hur du äter då du enbart ger vad du äter och inte hur mycket men försök äta nyttiga saker och MYCKET.
Jag själv försökte ta extra stora potioner och började dricka ca 0,5-1 liter röd mjölk per dag (ifrån att bara dricka kcal -fria produkter) vilket helt klart satte fart på min viktuppgång.
Väg dig varje morgon, ta snittvikt varje vecka och jämför med förra veckan. Har du gått upp mellan 0,25-0,5 kg sen förra veckans snittvikt ligger du rätt till, är det mer eller mindre bör du kanske justera matintaget något.

Läs gärna deffguiden om du inte gjort det (trots att du inte ska deffa) då det ger en bra överblick över hur det funkar med kcal in och ut och sök runt på forumet efter trådar kring mat, kcal, protein etc så löser det sig nog! :)