handdator

Visa fullständig version : tvivlar ibland på att jag har blivit smal.


wilhelmblomgren
2013-05-06, 19:07
Tjena! Har bantat i en månad och deffat ca en och en halv månad, jag har hitills gått ner 20-22kg, från 95kg till 73kg. Mina kompisar säger hela tiden hur mycket jag har gått ner och att det verkligen syns, och det ser jag också. Men jag känner mig som om jag bara har gått ner typ 10kg. Jag tittar ständigt på gamla bulder och jämför, jag ser skillnad men inte så extrem. Har jag fått anorexia? Eller är det bara underskottet som gör att man ibland deppar?

Fuark
2013-05-06, 19:14
hur lång är du? du kan bli en aning nedstämd utav ett långvarigt underskott, men om du faktiskt är väldigt smal så låter det inte alls hälsosamt

Bryggan
2013-05-06, 19:30
20-22 kilo på 2,5 månader!! Låter inte särskilt hälsosamt...du borde nog se över din situation innan du blir sjuk på riktigt.

Oavsett hur lång du är så är du nu ganska smal! Om du inte är dvärg.

begt
2013-05-06, 19:41
Du borde VERKLIGEN stanna upp i en månad eller två och fundera vad du ska göra härnäst.

Såpass snabb viktnedgång som du har genomgått är riskabelt och levern kan ta stryk. Dessutom har du garanterat tappat en del muskler. Förmodligen har du för lite muskler för att du ska kunna deffa fram något just.

Lägg dig på balans, styrketräna, och låt kroppen vila ut.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 19:55
hur lång är du? du kan bli en aning nedstämd utav ett långvarigt underskott, men om du faktiskt är väldigt smal så låter det inte alls hälsosamt

177cm.

Håller mig till en strikt kost med ca 200g protein. Jag tränar också fem till sex ggr i veckan på gym.


Jag gick först på Vlcd, då jag gick ner 15kg, och nu deffar jag och går ner ca 1kg i veckan.


Håller mig till 2000kcal om dagen.

Gurragurk
2013-05-06, 20:16
Känner igen mig så otroligt. Lika lång som dig, tränar lika ofta och samma känsla angående min viktnedgång. Min började dock på 88.5kg och ligger nu mellan 77-78. Det är väldigt svårt att se sina egna förändringar trots att folk säger att man blivit smal. Kanske är det det envisa fettet på magen och lovehandles som orsakar dessa känslor?.. Jag håller iaf koll på progression i gymmet och eftersom jag ökar i många övningar och inte tappar så är humöret ofta helt okej trots att vågen vägrar göra som jag vill.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 20:46
Känner igen mig så otroligt. Lika lång som dig, tränar lika ofta och samma känsla angående min viktnedgång. Min började dock på 88.5kg och ligger nu mellan 77-78. Det är väldigt svårt att se sina egna förändringar trots att folk säger att man blivit smal. Kanske är det det envisa fettet på magen och lovehandles som orsakar dessa känslor?.. Jag håller iaf koll på progression i gymmet och eftersom jag ökar i många övningar och inte tappar så är humöret ofta helt okej trots att vågen vägrar göra som jag vill.

Skönt att höra att andra också har samma "problem". :)

wilhelmblomgren
2013-05-06, 20:47
Jag funderar på att hå ner till ca 65kg, fast långsammare än nu.


Jag har faktiskt blivit starkare än när jag började.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 20:55
Bör jag lägga upp en bild?

Sniggel
2013-05-06, 21:08
En bild hade underlättat.
Om man ska vara optimistisk och utgå från att det är kaloriudnerskottet som gett dig hjärnspöken så hade det nog varit en bra idé att börja gå ner mer långsamt nu. Kanske lägga till 500 kcal från mat som du saknar mest. Du kan säkert sänka proteinintaget något (20-40g) till fördel för något annat om du tänker höja kalorierna.
Känner du fortfarande att du har problem med att se dig själv som smal så är det nog dags att stanna upp och fundera på vart din mentala hälsa är på väg och varför du känner så som du gör.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 21:21
En bild hade underlättat.
Om man ska vara optimistisk och utgå från att det är kaloriudnerskottet som gett dig hjärnspöken så hade det nog varit en bra idé att börja gå ner mer långsamt nu. Kanske lägga till 500 kcal från mat som du saknar mest. Du kan säkert sänka proteinintaget något (20-40g) till fördel för något annat om du tänker höja kalorierna.
Känner du fortfarande att du har problem med att se dig själv som smal så är det nog dags att stanna upp och fundera på vart din mentala hälsa är på väg och varför du känner så som du gör.


Ska det vara en bild där jag är helt avslappnad?

alination92
2013-05-06, 21:26
Det ska vara en bild som du tog innan du gick ner. Samma position/spänd eller ej osv.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 21:30
Det ska vara en bild som du tog innan du gick ner. Samma position/spänd eller ej osv.


Där har vi ett problem... Jag återställde min mobil för ett tag sen, O där i fanns mina gamla bilder.

Rabiat
2013-05-06, 21:34
Tjena! Har bantat i en månad och deffat ca en och en halv månad, jag har hitills gått ner 20-22kg, från 95kg till 73kg. Mina kompisar säger hela tiden hur mycket jag har gått ner och att det verkligen syns, och det ser jag också. Men jag känner mig som om jag bara har gått ner typ 10kg. Jag tittar ständigt på gamla bulder och jämför, jag ser skillnad men inte så extrem. Har jag fått anorexia? Eller är det bara underskottet som gör att man ibland deppar?

Du låter farligt nära anorektisk. Vore jag du skulle jag stegvis höja mitt intag till balans, ligga där ett par veckor, och SEN jämföra bilder. Risken finns att du får problem när du börjar höja intaget (obefogad rädsla för viktuppgång), och då är det dags att prata med ett proffs.

Jag håller tummarna för att du tar dig igenom det här utan några problem, och gör du det kommer du sen se en grym skillnad på före- och efterbilderna.

alination92
2013-05-06, 21:39
Underskott har aldrig deppat mig.. Jag kan ha vart sjukligt trött eller så, men deppad - nej, däremot hype för jag längtar till deffens slut för att se om jag lyckats med min deff.

Var inte deppad och var stolt för din viktminskning istället. Fast, måste tyvärr säga att du är nära anorexia.. Gör som Rabiat säger - balans ett tag och se hur det känns. Tävlar du inte betyder deffen INGENTING. Om du inte gör det för brudarna på stranden förstås...

wilhelmblomgren
2013-05-06, 21:40
Du låter farligt nära anorektisk. Vore jag du skulle jag stegvis höja mitt intag till balans, ligga där ett par veckor, och SEN jämföra bilder. Risken finns att du får problem när du börjar höja intaget (obefogad rädsla för viktuppgång), och då är det dags att prata med ett proffs.

Jag håller tummarna för att du tar dig igenom det här utan några problem, och gör du det kommer du sen se en grym skillnad på före- och efterbilderna.


Jag tänkte först nå mitt delmål på 70kg, efter det tar jag en paus från deffen och försöker bygga upp muskler. Är det sen okej att börja deffa ner en ca 3-5kg till?

alination92
2013-05-06, 21:42
Jag tänkte först nå mitt delmål på 70kg, efter det tar jag en paus från deffen och försöker bygga upp muskler. Är det sen okej att börja deffa ner en ca 3-5kg till?

3-5 kg är ok om du ENDAST du mår bra av det och inte får sjuka tankar i skallen. Deffa på -500 med lagom takt för ditt eget bästa.

Rabiat
2013-05-06, 21:43
Jag tänkte först nå mitt delmål på 70kg, efter det tar jag en paus från deffen och försöker bygga upp muskler. Är det sen okej att börja deffa ner en ca 3-5kg till?

Jag är inte dietist, psykolog eller något sådant, men jag tycker det låter som att du är ute och töjer gränserna för vad som är mentalt hälsosamt... Min rent personliga och högst oakademiska åsikt är att du borde trappa upp till balans redan nu, men sen är det du som fattar beslut.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 21:57
Jag höjer nog mitt kcalintag till 2400

Rabiat
2013-05-06, 21:58
Jag höjer nog mitt kcalintag till 2400

Cool! Avrapportera gärna hur det går. Får du nojjor finns det alltid någon här som är beredd att säga åt dig att du är dum i huvudet ;)

wilhelmblomgren
2013-05-06, 22:03
Du låter farligt nära anorektisk. Vore jag du skulle jag stegvis höja mitt intag till balans, ligga där ett par veckor, och SEN jämföra bilder. Risken finns att du får problem när du börjar höja intaget (obefogad rädsla för viktuppgång), och då är det dags att prata med ett proffs.

Jag håller tummarna för att du tar dig igenom det här utan några problem, och gör du det kommer du sen se en grym skillnad på före- och efterbilderna.

Cool! Avrapportera gärna hur det går. Får du nojjor finns det alltid någon här som är beredd att säga åt dig att du är dum i huvudet ;)



Precis vad man kan behöva ibland ;P

wilhelmblomgren
2013-05-06, 22:09
Cool! Avrapportera gärna hur det går. Får du nojjor finns det alltid någon här som är beredd att säga åt dig att du är dum i huvudet ;)

Kan man fylla tomrummet av kalorier med godis, eller vad kan de få för bieffekter?

Rabiat
2013-05-06, 22:13
Kan man fylla tomrummet av kalorier med godis, eller vad kan de få för bieffekter?

Alltså det kan du väl, men det känns enklare, skonsammare och nyttigare att börja äta lite mer varierad kost och större portioner? Fyll för all del ut en del med godis om du vill ha godis, men precis som för alla andra är det ingen höjdare att äta godis dagligen.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 22:21
Alltså det kan du väl, men det känns enklare, skonsammare och nyttigare att börja äta lite mer varierad kost och större portioner? Fyll för all del ut en del med godis om du vill ha godis, men precis som för alla andra är det ingen höjdare att äta godis dagligen.

Okej.


Kommer köra på 2400kcal till sommarlovets slut då jag kommer väga ca 65kg, låter detta vettigt?

alination92
2013-05-06, 22:24
Personligen hade jag inte gått under 70 kg om jag inte slutade på MAX 4-5% bf annars skulle jag skitit i det. Mitt mål är 8% bf med 70 kg. Tror du behöver bulka upp dig lite

Gurragurk
2013-05-06, 22:29
Okej.


Kommer köra på 2400kcal till sommarlovets slut då jag kommer väga ca 65kg, låter detta vettigt?

Generellt brukar det sägas (på detta forumet iaf) att inte gå lägre än längden -110 (dvs 67kg). Man är så liten då att bulk är att föredra och hoppas på rutor eller vad man nu är ute efter nästa deff istället.

Personligen kommer jag inte gå lägre än 70kg +/-2kg, då blir det bulk och gaaaiiiiiinnnz! istället. :)

Btw, väldigt svårt att gissa hur du långt ner du behöver gå eftersom vi inte sett någon bild på dig. Enda vi har att gå på är hur lång du är och nuvarande vikt.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 22:32
Tror jag har en relativt hög bf nu på 73kg 17-18% kanske.

Gurragurk
2013-05-06, 22:35
"abs on a skinny guy....."

wilhelmblomgren
2013-05-06, 22:42
"abs on a skinny guy....."

Är inte så snyggt, eller vad syftade du på? ;P

alination92
2013-05-06, 22:45
Inte direkt något att visa upp direkt. Nu när jag vet BF vid 73 kg så tycker jag att du borde bulka.. Lätt bulk!

wilhelmblomgren
2013-05-06, 22:49
Inte direkt något att visa upp direkt. Nu när jag vet BF vid 73 kg så tycker jag att du borde bulka.. Lätt bulk!



Kommer jag se skinny ut på 65kg? /:

alination92
2013-05-06, 22:56
Kommer jag se skinny ut på 65kg? /:

Ja, tyvärr.. Bulka upp dig och satsa på nästa sommar om du nu satsar på sommaren.. Annars bulkar du tills du är nöjd

Gurragurk
2013-05-06, 22:58
Är inte så snyggt, eller vad syftade du på? ;P

Abs on a skinny guy is like boobs on a fat chick...

Rätt säker på att jag kommer se smalfet ut om jag går ett par kilo under 70 vilket är varför jag planerar att stanna där och bulka istället.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 23:07
Kan jag först deffa till 65kg, och sen börja bulka upp mig?

alination92
2013-05-06, 23:18
Kan jag först deffa till 65kg, och sen börja bulka upp mig?

Klart du kan.. Men varför inte gaina muskler redan nu istället för att förlora det lilla du har?

wilhelmblomgren
2013-05-06, 23:31
Klart du kan.. Men varför inte gaina muskler redan nu istället för att förlora det lilla du har?


Jo, det är sant. Får tänka på det.

wilhelmblomgren
2013-05-06, 23:34
Jag lägger upp en bild imorgon på hur jag ser ut nu

Mitabrev
2013-05-06, 23:49
Jo, det är sant. Får tänka på det.

Håller med ovanstående talare, bulka. Det kan kännas tungt att bulka nu på sommaren men tror det kommer se betydligt bättre ut om du blir lite fylligare på den längden och om du bygger långsamt är det ju fullt möjligt att du får tydligare, mer definerade muskler även om du ligger på överskott.

Oavsett hur du gör så bestäm dig för något och kör på det, att vela mellan olika alternativ gör bara att man står still i träningen.

Kör hårt!

wilhelmblomgren
2013-05-07, 17:34
Här är bilderna på mig, tagna inorse.

wilhelmblomgren
2013-05-07, 17:36
En till

Eldhroka
2013-05-07, 18:16
Bygg.

Rabiat
2013-05-07, 20:19
Ja alltså, inget mer deffande för dig, då kommer du se ut som en dränkt katt. Nu är det dags för en långsam bulk.

wilhelmblomgren
2013-05-07, 20:39
Ja alltså, inget mer deffande för dig, då kommer du se ut som en dränkt katt. Nu är det dags för en långsam bulk.

På hur stort kcalöverskott och hur länge?

Kommer jag se tjockare ut sen i slutet av bulken än vad jag gör nu?

wilhelmblomgren
2013-05-07, 20:41
Kommer jag se smalfet ut på 65kg?

alination92
2013-05-07, 20:41
Kommer jag se smalfet ut på 65kg?

Du kommer bara se rutten ut på 65 kg för du har ingen massa..

wilhelmblomgren
2013-05-07, 20:44
Du kommer bara se rutten ut på 65 kg för du har ingen massa..


Definera

alination92
2013-05-07, 21:55
Du kanske kommer ha lite fett på kroppen. Men inget att visa upp och kommer allmänt bara se LITEN och smal ut. Bulka istället

wilhelmblomgren
2013-05-07, 21:58
Kan någob svara på dessa frågor?


På hur stort kcalöverskott och hur länge?

Kommer jag se tjockare ut sen i slutet av bulken än vad jag gör nu?

Latissimus Dorsi
2013-05-07, 22:00
Du kommer absolut inte se tjockare ut, börja träna nu 4-5 gånger i veckan och lägg dig på ca 2500-2800 kalorier per dag (finjustera för dig själv) så att du faktiskt lägger på dig muskler. Då kommer det börja se bättre ut, för i nuläget har du inte något att deffa fram. Kanske eventuellt ett skelett..

wilhelmblomgren
2013-05-07, 22:06
Du kommer absolut inte se tjockare ut, börja träna nu 4-5 gånger i veckan och lägg dig på ca 2500-2800 kalorier per dag (finjustera för dig själv) så att du faktiskt lägger på dig muskler. Då kommer det börja se bättre ut, för i nuläget har du inte något att deffa fram. Kanske eventuellt ett skelett..


Okej, tackar så mycket.

wilhelmblomgren
2013-05-07, 22:26
Du kommer absolut inte se tjockare ut, börja träna nu 4-5 gånger i veckan och lägg dig på ca 2500-2800 kalorier per dag (finjustera för dig själv) så att du faktiskt lägger på dig muskler. Då kommer det börja se bättre ut, för i nuläget har du inte något att deffa fram. Kanske eventuellt ett skelett..


Hur länge?


Om jag deffar efter bulken, vad kommer min bf då ligga på när jag väger 70kg ungefär?

Latissimus Dorsi
2013-05-07, 22:28
Hur länge?


Om jag deffar efter bulken, vad kommer min bf då ligga på när jag väger 70kg ungefär?

Bulka på långsamt, minst ett halvår skulle jag säga.

Det har jag ingen aning om, men det du behöver i nuläget för att se ''smalare ut'' är paradoxialt nog mer vikt. Dock i form av muskler :)

wilhelmblomgren
2013-05-07, 22:35
Bulka på långsamt, minst ett halvår skulle jag säga.

Det har jag ingen aning om, men det du behöver i nuläget för att se ''smalare ut'' är paradoxialt nog mer vikt. Dock i form av muskler :)


Så tre månader räcker inte?

wilhelmblomgren
2013-05-07, 23:09
Bulka på långsamt, minst ett halvår skulle jag säga.

Det har jag ingen aning om, men det du behöver i nuläget för att se ''smalare ut'' är paradoxialt nog mer vikt. Dock i form av muskler :)

Hur lång tid tar det tills kroppsförändringen syns?

Är det möjligt att få fram ett sexpack under den perioden (6 månader), eller måste jag deffa då?

Latissimus Dorsi
2013-05-07, 23:43
Hur lång tid tar det tills kroppsförändringen syns?

Är det möjligt att få fram ett sexpack under den perioden (6 månader), eller måste jag deffa då?
Hmm, tror helt klart rutorna börjar titta fram efter ett tag. Desto muskulösare man är, desto högre bf kan man ha fast fortf se muskulös ut. 6 månaders bulk, sen en liten deff på det så kommer du ha en rätt bra grund att bygga vidare på :p

Rabiat
2013-05-08, 06:20
På hur stort kcalöverskott och hur länge?

Kommer jag se tjockare ut sen i slutet av bulken än vad jag gör nu?

Lägg dig på runt +200kcal och kör tills du är nöjd. En uppgång på strax under kilot varje månad, och du kommer troligtvis se smalare ut när du fyller ut med muskler.

wilhelmblomgren
2013-05-08, 08:23
Hmm, tror helt klart rutorna börjar titta fram efter ett tag. Desto muskulösare man är, desto högre bf kan man ha fast fortf se muskulös ut. 6 månaders bulk, sen en liten deff på det så kommer du ha en rätt bra grund att bygga vidare på :p


Nice! Hur mycket av dom kilona som jag går upp är muskler procentuellt?

Nikodemus
2013-05-08, 10:05
inte för att röra till det ytterliggare men om du är orolig att gå upp igen efter att ha kämpat hårt med nedgången så ligg på ballans/viktstabil ett tag och bara träna hårt. man kan åstadkomma mycket på gymmet även om man inte ligger på ett kcalplus.