handdator

Visa fullständig version : Vad tycker du om Sveriges vapenlagar?


Exdiaq
2013-05-06, 17:29
Fokuseras mycket på USA när vapenlagar är uppe på tapeten. Har aldrig hört/sett någon ens nämna Sveriges vapenlagar och de förändringar som är på G.

Kokta grodor - framtiden för Sveriges vapenägare

Det finns ett gammalt talesätt som säger att en groda låter sig kokas levande om man lägger den i kallt vatten som sakta hettas upp, medan den hoppar ur direkt om man försöker lägga den i kokande vatten. Huruvida det är sant vet jag inte, men att det är lättare att få igenom ändringar som förväntas möta motstånd om man gör det gradvis råder det inga tvivel om.

Liknelsen med grodan används ibland för att beskriva hur svensk vapenlagstiftning gradvis håller på att skärpas. För den som har följt debatten de senaste åren börjar det bli uppenbart att det finns en stark vilja från först och främst Rikspolisstyrelsen, att minska anatalet legala vapen i samhället. Detta trots att den folkvalda Regeringen gång på gång intygat att en begränsning av antalet legala vapen inte skall vara en målsättning för svensk vapenlagstiftning. Sverige är ett vapentätt land. Men vi har redan väl fungerande vapenlagar och legalt ägda vapen är inte ett problem i Sverige.

Den 31 januari i år presenterade Doris Högne Rydheim betänkandet "Skärpningar i vapenlagstiftningen (http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/81/68/67d00a82.pdf)". Utredningen har tillsatts för att finna lösningar på den ökning av grova vapenbrott som skett i Sverige under senare tid. Men istället för att komma med förslag på hur den omfattande vapensmugglingen ska stoppas, så tar RPS tillfället i akt, att ännu en gång kräva ytterligare skärpningar för oss legala vapenägare - en grupp som är betydligt mer laglydiga än genomsnittet.

RPS har länge använt argumentet att alla illegala vapen en gång varit legala. Detta har de fått backa ifrån då det gång på gång visats att det inte stämmer. Istället använder man nu argumentet att legala vapen är "potentiellt farliga", vilket i och för sig är sant. Men om allting som är potentiellt farligt ska förbjudas blir det inte mycket kvar.

Den här gången är det K-pist skyttarna som råkar värst ut. Trots att det inte finns ett enda bekräftat fall de senaste 15 åren där en civilt ägd k-pist förekommit i brott, så ska innehav av helautomatiska vapen totalförbjudas för privatpersoner. Tillsvidarelicenser görs om till 5 års licenser som sedan inte går att förlänga. Doris säger:
"Vi ser det som att K-pist skyttarna får 5 år på sig att hitta ett annat fritidsintresse".
K-pist skytte är en liten sport, det finns ca 1500 utövare i Sverige. - Jaha , men då drabbar det ju inte så många och framförallt inte mig - tänker ni kanske. Men kom i håg liknelsen med grodan - det gäller att driva igenom förändringar gradvis och börja där man möter minst motstånd.
IPSC-rifle är nästa syndabock som utredarna siktat in sig på.
"För att förebygga och förhindra kriminella handlingar bedömer utredningen att tillstånd att inneha halvautomatiskt kulgevär som har löstagbara magasin och därför kan laddas med ett stort antal patroner – inte alls bör meddelas för målskytte.".
Även IPSC-rifle är en liten gren. Men om k-pist skytte känns främmande för många jägare så är detta ett förslag som borde oroa desto mer. Många halvautomater för jakt har faktiskt löstagbara magasin, och lyckas man stoppa halvautomater för målskytte så känns halvautomater för jakt som ett naturligt nästa steg.

Vad som kommer sen kan man bara spekulera om, men att RPS inte är förtjusta i “prickskytteliknande” gevär på jaktlicens är ingen hemlighet. Ytterligare begränsning av vapengarderoben är inte heller otänkbart.
Men den kanske största faran med utredningen är att den "prövar" möjligheten att ta tillbaks ett gynnande myndighetsbeslut - k-pistskyttarnas livstidslicenser. Detta har aldrig diskuterats tidigare. Man testar på en liten grupp, där det dessutom är enkelt att få den breda massan med sig "Varför ska folk få ha automatvapen hemma". Men går detta igenom så finns systemet på plats för att göra det med andra vapentyper sen. Det är alltså inte säkert att de vapen man har på tillsvidarelicens i dag är säkra för myndigheternas klåfingrighet i all framtid.

Ibland verkar det nästan finnas en vilja bland de vapenägare som inte är i skottlinjen för tillfället, att “offra” en udda gren i periferin, för att flytta fokus från sig själva - “Går vi med på att förbjuda helautomatiska vapen så låter de oss nog ha kvar våra halvautomater”. Men detta är helt fel. Den avdramatiserade syn på vapen som funnits i Sverige tack vara allmän värnplikt och ett brett jaktintresse är på väg att ersättas av en mer negativ syn ivrigt påhejad av media. Ju färre vapenägare vi blir, desto mer obskyra kommer vi framstå i allmänhetens ögon och desto svårare kommer vi få att göra vår röst hörd. Om jägarkåren står vid sidan och ser på när de förbjuder k-pistar, målskyttegevär och pistoler, så finns det ännu färre kvar som kan stå på jägarnas sida när de tillslut kommer efter jaktvapnen.

Vad kan man då göra om man oroar sig för utvecklingen av Svensk vapenlagstiftning:
Utredningen är nu ute på remiss hos ett antal förbund och organisationer, bl.a. Jägarnas förbund och Svenska jägareförbundet vars åsikter förväntas väga tungt. Prata med förbunden så att de får veta vad ni tycker.
Det är val nästa år - hör efter med de olika partierna var de står i frågan och låt dem höra er åsikt.
Gå in och skriv under den namninsamling som startats som protest mot förslaget.
Och framför allt - prata med andra vapenägare och få dem att förstå vart utvecklingen är på väg.


Länk (http://lipoptena.blogspot.se/2013/05/fredagsmys-kokta-grodor-framtiden-for.html)

BlötSnö
2013-05-06, 17:58
Det hade varit intressant att se lite statistik över hur procentuellt sett många vapen som beslagtagits varit privatägda svenska från början.
Något säger mig att det inte är majoriteten.
Om det som står i inlägget stämmer så ger det ju känslan av att vissa myndighetspersoner vill få det att se ut som att de gör något för att stävja kriminalitet med skjutvapen, när det man egentligen gör är att ge sig på folk med skytte som hobby. Flummigt...

Mental
2013-05-06, 17:59
Så, vill du diskutera våra vapenlagar, eller vill du diskutera ett förslag ute på remiss? Det är två ganska olika saker.

Vasstand
2013-05-06, 18:10
Kan tänka mig att vi ska ha kvar k-pist/annorlunda/exotiska typer vapen i Sverige (Förutom jaktbössor), om man har det som ett intresse... men då ska inget vapen få tas med hem och allt ska låsas in i speciella säkerhetsskåp nere i skyttelokalen och en väktare ska komma och "låsa" precis som man gör på ett varuhus varje kväll.

BlötSnö
2013-05-06, 18:14
Kan tänka mig att vi ska ha kvar k-pist/annorlunda/exotiska typer vapen i Sverige (Förutom jaktbössor), om man har det som ett intresse... men då ska inget vapen få tas med hem och allt ska låsas in i speciella säkerhetsskåp nere i skyttelokalen och en väktare ska komma och "låsa" precis som man gör på ett varuhus varje kväll.

Det låter ju som en bra idé, förutom det faktum att skyttebanor har en tendens att ligga mitt ute i ingenstans och även om det skulle vara ordentligt larmat så skulle det vara ett väldigt attraktivt ställe att göra inbrott på, eftersom man då skulle komma över en större kvantitet automatkarbiner.
Isåfall tror jag det är bättre att de är utspridda.

Alternativet skulle ju kunna vara att en viss del av vapnet skall låsas in på plats och man enbart får/måste ta med sig delar av det.

Vasstand
2013-05-06, 18:23
Det låter ju som en bra idé, förutom det faktum att skyttebanor har en tendens att ligga mitt ute i ingenstans och även om det skulle vara ordentligt larmat så skulle det vara ett väldigt attraktivt ställe att göra inbrott på, eftersom man då skulle komma över en större kvantitet automatkarbiner.
Isåfall tror jag det är bättre att de är utspridda.

Alternativet skulle ju kunna vara att en viss del av vapnet skall låsas in på plats och man enbart får/måste ta med sig delar av det.

Man skulle kunna ha slutstycket inlåst hemma nånstans ja.

Exdiaq
2013-05-06, 18:33
Så, vill du diskutera våra vapenlagar, eller vill du diskutera ett förslag ute på remiss? Det är två ganska olika saker.

Våra vapenlagar, som förslaget berör. Sen om du väljer diskutera något annat när det gäller våra vapenlager än detta förslaget är upp till dig.

Wzup2u
2013-05-06, 19:13
fuck guns use the muscles...

http://oyster.ignimgs.com/wordpress/www.ign.com/4095/2012/05/Weirdest-Boner_o_90796.jpg

LoveMachine
2013-05-06, 19:19
Jag tycker att vi i grunden har ett ganska sunt system om än med ganska lustiga tolkningar. Om man håller på med sportskytte så ska man kunna ha ett vapen för detta, om man jagar ska man kunna ha ett vapen för detta, annars ska man inte ha vapen. Den som behöver en AA-12 för ripjakten ska lära sig sikta, den som behöver en Barrett M82 med brand-spräng ammunition för älgjakten ska tvingas äta det som blir kvar och den som behöver en AK5 för harjakten ska byta hobby rak av.

Vad vapnen ser ut som tycker jag är oväsentligt och det väldigt luddigt bedömningsunderlag. Det är vad det gör som är räknas. Vill man göra sig av med k-pistskyttet som gren så får man i alla fall vara ärlig och göra det olagligt rak av, inte börja hatta med licenserna. fast jag tycker personligen att det är ganska fånigt. Frågor på detta? Kan det omöjligt vara.

LoveMachine
2013-05-06, 19:31
Tillägg: Skulle man vara med i någon del av hemvärnet med exceptionellt hög beredskap så anser jag att man borde kunna ha sin AK4/5/X hemma utan patronlägeslås. Om man har ett duktigt gediget vapenskåp. Annars kan det lika gärna ligga i en vapenkassun.

Alexton
2013-05-06, 20:49
Extremt liten del av alla vapen som används i brott har haft civilt ägande innan brottet, och av den lilla procent som finns så räknas självmord med eget vapen som att vapnet använts för brott.
Var på en rättegång med en vapensmugglare som stod åtalad och åklagaren drog siffror när han försvarade sig med att säga att det var licensvapen som han inte hade en aning om.
Åklagaren sa att utav 100 vapen hade kanske 1 varit civilt ägd innan brottet.

BRÅ borde väl ha relevanta siffror skulle jag tro ?

micke81
2013-05-06, 23:39
tyvär anses inte verkligheten vara relevant i vårt land. anser att man kan släppa lite på vapenlagarna men bibehålla den goda kontrollen över att inte tilldela licens till kriminela.

cero
2016-11-17, 21:39
Vad hände med den andra tråden om vapenlagar?

VikG
2016-11-17, 21:50
En artikel från 2013 alltsa. Som vapenagare får man val gladja sig med att det inte hant särskilt mycket sen dess. Tyvarr finns det väldigt manga, som av ideologiska skal vill inskranka det legala vapenagandet.

Ett bra exampel pa "koka grodan sakta" gallande vapenlagar ar Skottland dar man numera behover nagan typ av certifikat for att aga ett luftgevar.

ARMSTARK
2016-11-18, 08:53
Den stora skillnaden mellan Sverige och USA på den punkten är att i Sverige är det bara kriminella som har vapen. Nåt att fundera på.
Nu förespråkar jag inte fri tillgång till vapen för alla, men det kommer kanske komma en tid då varje svensk skulle behöva ha vapen hemma. :(

MackeJuve
2016-11-18, 09:06
De är väl sunda. Skulle t.ex. inte vara bekväm med att gemene man skulle kunna ha en pistol hemma hos sig. Är lite obekväm bara med faktumet att gemene man får köra bil :D Tycker tanken på att det finns massvis av idioter som får framföra en sak som väger ton i höga hastigheter är lite skrämmande.

Angående förbudet av K-pist så bryr jag mig inte.

MinLillaPyjamas
2016-11-18, 09:21
Den stora skillnaden mellan Sverige och USA på den punkten är att i Sverige är det bara kriminella som har vapen. Nåt att fundera på.
Nu förespråkar jag inte fri tillgång till vapen för alla, men det kommer kanske komma en tid då varje svensk skulle behöva ha vapen hemma. :(

Det är väl främst jägare etc. som har vapen hemma?

Den största skillnaden mellan USA och Sverige i det avseendet torde vidare vara att antalet kriminella med tillgång till vapen i USA är oerhört mycket större än i Sverige, detta även om man tar hänsyn till folkmängd.

Jag håller med Markus. Gemena man är ofta mer eller mindre dum i huvudet och bör inte ha tillgång till vapen.

Shqypnia
2016-11-18, 09:41
Vi har bra lagar. Hade vi varit som USA hade alla 2Pac älskare ute i förorterna runt om landet handlat skott vid mejeridisken varje dag.

blåvitt
2016-11-18, 11:02
Proletariatet ska aldrig avväpnas, men då snackar vi typ 22or och krav på vapenskåp samt ingen rätt att bära vapen, ordentlig bakgrundsbild på alla som vill köpa osv.

trädgårdsmöbel
2016-11-18, 11:20
Jag är väl egentligen för ganska restriktiva vapenlagar med att det skall vara ordentligt kontrollerat, inlåst, licensierat osv. Men vi lever i ett land där man inte kan räkna med att polis och militär håller en säker och trygg, utan man får försöka ta det ansvaret själv. Så jag har motstridiga åsikter, men i dagsläget så tycker jag att en vanlig människa skall få bära vapen och få använda dem för att skydda sig själv och andra. Inte bara i liv eller död-nödvärnssituationer, utan även för att skydda egendom, husdjur osv. och få använda dödligt våld med skjutvapen för att stoppa icke-dödligt våld tex. en misshandel/rån/våldtäkt/hot osv.

Hade jag haft pengar och möjlighet hade jag själv gärna ägt en stor arsenal med skjut- och närstridsvapen i olika former för att snabbt kunna utrusta ett medborgargarde.

Rolfarsson
2016-11-18, 12:58
Dom är ett skämt, precis som våra droglagar.
Misstolka mig inte nu, jag anser inte att det ska vara lättare att få ha skjutvapen, men att riktig pepparspray, elektroniska vapen osv är olagligt är bara sjukt.

agazza
2016-11-18, 13:50
Problematiken ligger i att det är riktigt lätt att äga och inneha vapen och ammunition.

Men att inneha dessa och bruka dessa lagligt är omöjligt.

xodd
2016-11-18, 14:24
Det är med största sannolikhet enklare att åka ut till random hood och få tag i pistol idag än det är att på ett legalt sätt få äga vapen. Det är enormt sällan legala vapen används till någon form av kriminell verksamhet.

Svenska vapenägare är som grupp antagligen en av de mer laglydiga grupper då det räcker med en fis på tvären för att licenserna skall återkallas och polisen komma och beslagta dina vapen.

Ja, svenska vapenlagar är ett skämt och svensk vapenpolitik är ett tvättäkta exempel på att sila mygg och svälja kameler.

Gerdler
2016-11-18, 15:03
Det är med största sannolikhet enklare att åka ut till random hood och få tag i pistol idag än det är att på ett legalt sätt få äga vapen. Det är enormt sällan legala vapen används till någon form av kriminell verksamhet.

Svenska vapenägare är som grupp antagligen en av de mer laglydiga grupper då det räcker med en fis på tvären för att licenserna skall återkallas och polisen komma och beslagta dina vapen.

Ja, svenska vapenlagar är ett skämt och svensk vapenpolitik är ett tvättäkta exempel på att sila mygg och svälja kameler.
Det här är i princip det jag skulle skriva.

Jag tycker det är fel att man skapar nya regler och lagar som inskränker på människors frihet utan att man ens i fantasin kan härleda en möjlig positiv konsekvens det kan ha. :smash:*gah!*

trädgårdsmöbel
2016-11-18, 15:36
Det här är i princip det jag skulle skriva.

Jag tycker det är fel att man skapar nya regler och lagar som inskränker på människors frihet utan att man ens i fantasin kan härleda en möjlig positiv konsekvens det kan ha. :smash:*gah!*

Om man får vara konspiratoriskt lagd så tror jag det handlar om att pacificera den laglydiga delen av befolkningen. Kriminaliteten ökar, polisen utreder och klarar av färre brott, man är rädd att en ganska stor grupp människor kan drivas till att ta lagen i egna händer, vad händer om tex. "Soldiers of Odin" får ett tillskott av 200 hagelgevärsbeväpnade förbannade otrygga svennar som helt saknar förtroende för polis och rättsväsende?

Man vill minska antalet av de där hagelgevären, studsarna och även pistolerna (sportskyttar) innan man hamnar i det läget.

agazza
2016-11-18, 16:00
Om man får vara konspiratoriskt lagd så tror jag det handlar om att pacificera den laglydiga delen av befolkningen. Kriminaliteten ökar, polisen utreder och klarar av färre brott, man är rädd att en ganska stor grupp människor kan drivas till att ta lagen i egna händer, vad händer om tex. "Soldiers of Odin" får ett tillskott av 200 hagelgevärsbeväpnade förbannade otrygga svennar som helt saknar förtroende för polis och rättsväsende?

Man vill minska antalet av de där hagelgevären, studsarna och även pistolerna (sportskyttar) innan man hamnar i det läget.

Problematiken är att licensierade vapen sällan, extremt sällan till och med, används vid brott.

Vapensmugglingen verkar de inte sätta mycket press på

Exdiaq
2016-12-03, 12:02
Proletariatet ska aldrig avväpnas, men då snackar vi typ 22or och krav på vapenskåp samt ingen rätt att bära vapen, ordentlig bakgrundsbild på alla som vill köpa osv.

Duger dessa bakgrundsbilder för personer som vill köpa osv?

http://www.edvinssonsblogg.se/13-frscha-bakgrundsbilder-fr-dig-med-sommarlngtan/

blåvitt
2016-12-03, 12:26
Duger dessa bakgrundsbilder för personer som vill köpa osv?

http://www.edvinssonsblogg.se/13-frscha-bakgrundsbilder-fr-dig-med-sommarlngtan/

Skön bump, jag skyller på autocorrect

Bob90
2016-12-03, 17:38
Problematiken är att licensierade vapen sällan, extremt sällan till och med, används vid brott.

Vapensmugglingen verkar de inte sätta mycket press på

Men man minskar spontana vapenrelaterade brott och olyckor med barn med en reglering som inte tillåter annat än sportskytte och jakt (om vi bortser från polisiära och militära kårerna).

Neithan
2016-12-03, 18:07
Men man minskar spontana vapenrelaterade brott och olyckor med barn med en reglering som inte tillåter annat än sportskytte och jakt (om vi bortser från polisiära och militära kårerna).

Finns tillräckligt med busar som inte har något problem att skaffa vapen. Bilen är ett lättillgängligt vapen som av män används för att sprida och bevara patriarkatet, och dessutom orsakar mångfalt fler dödstal än skjutvapen.

Ganska lätt att undvika olyckor med barn.

Bob90
2016-12-03, 19:38
Finns tillräckligt med busar som inte har något problem att skaffa vapen. Bilen är ett lättillgängligt vapen som av män används för att sprida och bevara patriarkatet, och dessutom orsakar mångfalt fler dödstal än skjutvapen.

Ganska lätt att undvika olyckor med barn.

Jag tänker inte på busar när jag tänker på spontanbrott. Tänk typ samma som "roadrage"-relaterade incidenter. Skulle inte personen ha tillgång till bil (eller skjutvapen) så skulle det inte bli något mer än handgemäng eller meningsutbyte.

Vad gäller män/patriarkatet och bilar så undrar jag hur du tänker *screwy*:d

Bärsärk
2016-12-03, 20:28
Kriminella är en sak, de använder sina vapen till sin kriminella verksamhet och är generellt inte farliga för svensson.

Det farliga är ju att ha en bössa hemma hos någon som får för sig att dricka en halv flaska sprit för mycket, spårar ur och skjuter ihjäl folk på stan. Alternativt har en bössa hemma och börjar läsa om islam och snöar in sig på Sverigedemokraterna.

Brofessorn
2016-12-03, 20:36
Det farliga är ju att ha en bössa hemma hos någon som får för sig att dricka en halv flaska sprit för mycket, spårar ur och skjuter ihjäl folk på stan.

Hur menar du då? Tror du folk blir mordiska och utför massakrer när de blir lite fulla? Eller tror du att de tar sig hem från krogen, tömmer vapenskåpet, går tillbaka till stan och stajlar, men av misstag råkar mörda några? cofffee

cero
2016-12-03, 20:39
Hur menar du då? Tror du folk blir mordiska och utför massakrer när de blir lite fulla? Eller tror du att de tar sig hem från krogen, tömmer vapenskåpet, går tillbaka till stan och stajlar, men av misstag råkar mörda några? cofffee

Finns alltid psykiskt sjuka människor som varken sökt vård eller begått brott och på så sätt inte finns med i registret. Men kanske är det värt den risken? Har inte själv bestämt mig vad jag tycker.

Neithan
2016-12-03, 20:51
Finns alltid psykiskt sjuka människor som varken sökt vård eller begått brott och på så sätt inte finns med i registret. Men kanske är det värt den risken? Har inte själv bestämt mig vad jag tycker.

Utan psykläkemedel hade de inte varit våldsamma. SSRI + alkohol förklarar mycket våldsamheter i den grupen..