handdator

Visa fullständig version : Hiit


shirunai
2004-02-25, 21:44
Jaha då ska jag väll skriva en threadfråga om HIIT, tror inte detta har varit uppe förut, körde idag på trappmaskin vilket sög det blev bara mjölksyra på högsta läget och ingen superpuls.

Nu till frågan vi säger att jag springer på band, ska jag köra bandet så fort, så jag springer maxfart det jag orkar i 30sekunder ?

Jag orkade bara 30secs rush 30secs jogging och 10secs rush sen var jag helt slut fick inte åt mig syre, och astman kom som ett paket på posten, kändes som jag andades genom ett sugrör :D

z_bumbi
2004-02-25, 22:06
Du bör kanske äka mer försiktigt i fortsättningen?

Satsa inte på att köra full fart från början utan kör 30 minuter i jämn fart några gånger i veckan.

Efter ett tag lägger du in ett intervallpass där du t ex delar upp ett 30 min pass i 2 minutersintervall.

Nästa steg är att minska längden på de intervallen samt öka tempot så man hamnar runt 1 min och 15 minuter totalt. Vola så har man ett intensivt intervallpass, vill man så får man sen minska tiden för varje intervall ner tilll 30 s men försöka behålla totaltiden.

Nu har du tre pass i veckan varav ett är HIIT, vill du sen så gör du likadant med ett pass till osv.

shirunai
2004-02-25, 22:31
Jag ser inte hur jag ska starta, jag orkar typ inte jogga i 5minuter, sprang för 1år sen i skolan 2400meter test slutade på 15minuter. Så jag ser inte hur jag ska klara 30minuter i lugn takt.

Hades
2004-02-25, 22:39
Spring lååååångsamt så länge du orkar. Sen kan du gå så fort du orkar resterande tid.

z_bumbi
2004-02-25, 22:45
Du får öka allt försiktigt, gå 30-40 minuter till att börja med. Öka sen tempot vartefter tills du känner att du lika gärna kunde springa, spring då en stund och gå en stund.
Tillslut kan du springa i 20-30 min och kan välja om du vill öka farten eller sträckan, leka med intervall eller vad du nu vill.

Det bör gå ganska snabbt att få en godkänd kondition, jag gick från att springa 2,4 km på ungefär samma tid som du gjorde till att efter en sommar springa på betydligt lägre tid.
Jag sprang bara när det regnade då allergin är lättare när pollen och skit lägger sig, övrig tid gick jag.
Var inte heller fanatisk utan det blev något eller några pass per vecka som det passade in, funkar det med om man måste. :)

Jag håller förövrigt på att skriva ihop något om hur man börjar konditionsträna från nollnivå och är väl nästan klar men jag funderar på att lägga in referenser också, får se vilket det blir.

shirunai
2004-02-25, 23:16
tack bumbi för dina visdomsord du är en av dem som hjälpt mig mycket under detta helår jag varit på kolozzeum tack.