handdator

Visa fullständig version : Osaltat grässmör - Supermat ? Var får man tag på?


Romeo
2013-05-05, 22:34
Tja! :)
Den här kostexperten Dave Asprey har ju fått många i USA och UK att prata om det här med att stoppa (helst) osaltat smör som är gjort på gräsfödda kossor i kaffet tillsammans med lite MCT-olja. Han pratar om att det då ska ge en perfekt start på dagen och att det går att unna sig detta under periodisk fasta när det innehåller perfekt typ av fetter (då bl a dessa MCT-fettsyror tas upp och förbränns direkt i levern) och sen bör kaffet vara tillverkat på ett sådant sätt att möglet är borta (vilket 99% av allt kaffe tydligen gör enligt studier). Låter ju trevligt då man själv försöker dra ner på kolisarna och kör PF.

Tänkte bara kolla om nån här vet var man kan få tag på sådant smör här i Sverige? Jag hittar det ingenstans i butikerna.
Om inte, finns det kanske något likvärdigt eller är det sådan skillnad att man bör beställa det hela från utomlands?
Får gärna dela med er av era tankar om detta.

http://www.bulletproofexec.com/how-to-make-your-coffee-bulletproof-and-your-morning-too/

NiklasAlm
2013-05-05, 23:25
Han verkar ju bara vilja marknadsföra sitt kosttillskott som tusen andra personer som sprider dynga över internet, och han använder egen erfarenhet som fakta istället för att backa upp sina påståenden med verklig forskning.

Romeo
2013-05-06, 00:09
och han använder egen erfarenhet som fakta istället för att backa upp sina påståenden med verklig forskning.

Det håller jag verkligen inte alls med om. Han hänvisar ju till hur många studier som helst på sin sajt (www.bulletproofexec.com) samtidigt som han också förklarar varför kaffe är bra och hälsosamt, hur större delen av allt kaffe som görs kommer från Sydamerika där man tillverkar det på ett ganska tvivelaktigt sätt, varför vissa MCT-fettsyror kan användas med fördel, hur kossor som levt på gräs genererar i ett annan typ av smör med bättre näringsvärde än dagens foderuppfödda kossor och jag hör om många som upplevt väldigt positiva effekter av det här. So why not give it a try? Jag tycker det fungerar perfekt även fast jag inte har det som sägs vara det perfekta smöret.

Att han sen kan upplevas som mumbojumbo eftersom han sysslar med nördprylar och är bra på att snacka kan jag hålla med om men jag tycker att man bör kolla på sakargumentet istället för att förkasta exakt allt som en person säger bara därför att man mestadels har tokigheter för sig.
Att Hitler var ond och dum betyder väl inte att han inte hade kunnat lära en ett och annat om retorik...

Jode
2013-05-06, 05:40
Kolla om du har någon "bondens egna marknad" i närheten av där du bor.

tlk
2013-05-06, 05:49
"Ekologiskt smör" är gjord på "ekologisk mjölk". Minns inte reglerna för den stämpeln för tillfället men tror att de är betydligt mer frigående och gräsätande.

http:
//mejeriprodukt.se/2012/10/13/guide-olika-sorters-smor-i-svenska-butiker/ (http://mejeriprodukt.se/2012/10/13/guide-olika-sorters-smor-i-svenska-butiker/)


Körde för övrigt bulletproof coffee till frukost var dag för några år sedan. Typ 80g smör och en 20a MCT.. Smakar vedervärdigt och det blev
väldigt mycket onödiga "tomma kalorier" så att säga. Också ger det mättnadskänsla i ungefär en timme. Bättre att köra kaffet rent så man
slipper bli hungrig, alternativt äta lite havregrynsgröt som man står på i många timmar.

Johan O
2013-05-06, 05:53
Att mejeriprodukter och kött från djur uppfödda på gräs och örter är bättre är väl ingen större nyhet.
Kött kan exempelvis beställas på grönagårdar.se. Finns kanske fler men det är den enda jag provat.
Finns det inte mejeriprodukter eller kött som är uttalat "grass fed" i butiken så ta det ekologiska alternativet. Pratar vi smör vet jag att Bregott finns som ekologiskt alternativ, visserligen med en del rapsolja i.

z_bumbi
2013-05-06, 06:43
Varför någon skulle vilja börja dagen med massor av fett om de dels tänker fasta och dels vill gå ner är jag inte med på? Det är ju bara tomma kalorier och fastan bryts.

Och på frågan om kostexpert

"Silicon Valley investor, computer security expert, and entrepreneur who spent 15 years and $250,000 to hack his own biology. He upgraded his brain by >20 IQ points, lowered his biological age, and lost 100 lbs without using calories or exercise."

Använder man inte kalorier så går man garanterat ner i vikt men det är inte direkt hälsosamt. :Virro

Johan O: Att man inte kan jämföra förhållanden i USA med Sverige är inte heller någon nyhet så innan man börjar diskutera vad som är bäst så måste man självklart kolla upp hur det ser ut i Sverige. Om man ska var riktigt petig så måste man dessutom kolla upp foderstaten för korna inom det område som levererar mjölk och kött som man får produkter ifrån.

Dreas
2013-05-06, 06:43
Det håller jag verkligen inte alls med om. Han hänvisar ju till hur många studier som helst på sin sajt (www.bulletproofexec.com) samtidigt som han också förklarar varför kaffe är bra och hälsosamt, hur större delen av allt kaffe som görs kommer från Sydamerika där man tillverkar det på ett ganska tvivelaktigt sätt, varför vissa MCT-fettsyror kan användas med fördel, hur kossor som levt på gräs genererar i ett annan typ av smör med bättre näringsvärde än dagens foderuppfödda kossor och jag hör om många som upplevt väldigt positiva effekter av det här. So why not give it a try? Jag tycker det fungerar perfekt även fast jag inte har det som sägs vara det perfekta smöret.

Att han sen kan upplevas som mumbojumbo eftersom han sysslar med nördprylar och är bra på att snacka kan jag hålla med om men jag tycker att man bör kolla på sakargumentet istället för att förkasta exakt allt som en person säger bara därför att man mestadels har tokigheter för sig.
Att Hitler var ond och dum betyder väl inte att han inte hade kunnat lära en ett och annat om retorik...
Har du läst någon av studierna?

Romeo
2013-05-06, 07:08
Har du läst någon av studierna?

Skumläst några och tittat på slutsatser och det verkar stämma överens med vad han säger.

Dreas
2013-05-06, 11:00
Skumläst några och tittat på slutsatser och det verkar stämma överens med vad han säger.Lägg upp några här och få en kommentar på dom. Saker som låter för bra för att vara sanna och som inte är allmänt känt är i regel bullshit.

Förespråkare som höjer sina saker till skyarna borde få dig att dra öronen åt dig.

Donkey Kong
2013-05-06, 11:41
Detta låter som nåt liknande de använt i Indien och Tibet länge som lätt och snabblagad mat - te med mycket (skirat s.k. ghee) smör samt möjligen lite mjöl också?

har inte testad själv, men nu blev jag lite sugen. :)

Jode
2013-05-06, 14:30
Tibetansk smörte är inte en personlig favorit. Det var dock bra till att smörja in torra och solbrända läppar med.

Sverker
2013-05-06, 16:59
Det går lika bra att blanda smöret med rapsolja och få Bregott;)
Smörfettet innehåller 4 % av den korta fettsyran smörsyra. Den förbränns i levern på samma sätt som de mellanlånga fettsyrorna. Vet man det så verkar tillsatt MCT onödigt.

Jag skulle köpa saltat smör/matfettsblandning. Den håller mycket bättre.

Sniggel
2013-05-06, 20:09
Men hur exotiskt/trendigt låter rapsolja Sverker? Va? :P

Romeo
2013-05-06, 21:55
Det går lika bra att blanda smöret med rapsolja och få Bregott;)
Smörfettet innehåller 4 % av den korta fettsyran smörsyra. Den förbränns i levern på samma sätt som de mellanlånga fettsyrorna. Vet man det så verkar tillsatt MCT onödigt.

Jag skulle köpa saltat smör/matfettsblandning. Den håller mycket bättre.

Tack för det. Men 4% låter väl rätt så lite?
Jag menar, om det nu är sån skillnad mellan MCT-olja och kokosolja, så bör det väl även vara en jätteskillnad mellan MCT-olja och en smör/matfettsblandning (även om det kanske är det tredje bästa alternativet) ?
Som jag har förstått det hela så är det alltså så att MCT-olja innehåller 6ggr mer kaprin- och kaprylsyra än kokosolja vilket är de aktiva ingredienserna som man vill åt då dessa avgår som energi men tas upp direkt i levern. Detta och det faktum att smör/matfettsblandningen innehåller massa av andra typer av fettsyror som måste spjälkas i magsäck och tarmar tycker jag verkar konstigt.



Lägg upp några här och få en kommentar på dom.

Bra idé. Ska göra mitt bästa för att försöka slänga ihop lite material här imorgon som ni ska få bemöta. Jag måste komma till bukt med det här. :)

nissepelle
2013-05-07, 01:03
Bra idé. Ska göra mitt bästa för att försöka slänga ihop lite material här imorgon som ni ska få bemöta. Jag måste komma till bukt med det här. :)

Bra, du har lärt dig det mest grundläggande, att titta efter källor när folk påstår något. Nu kan du lära dig steg två, att värdera källor. Att något kallas forskning betyder inte per automatik att det är sant. Det publiceras varje dag närmare 4000 forskningsartiklar i världen, en mycket stor del av dessa är ren skit. Jag kan garantera dig, utan att ens behöva läsa skiten, att den forskning snubben du pratar om refererar till innehåller både metodfel, saknar kontrollgrupp, dubbelblindning, inte genomgått peer-review, inte duplikerats, dåliga p-värden etc etc.

Bryggan
2013-05-07, 05:20
År 2013 verkar vem som helst få utse sig själv till "kostexpert"! Vilket BS, reagerade jag spontant...men jag kan har fel.

"Kerrygold butter or another grass-fed brand of butter really matters because corn or soy-fed cows don’t make butter with the same fats. Those butters don’t blend well, don’t taste good, and don’t make you feel Bulletproof."

Enligt ovanstående så producerar alltså kossan annan mjölk med hänseende till fettsammansättningen i mjölken beroende på vad den ätit.

Blev nyfiken så jag kollade runt lite:

"Fettsammansättningen i kött från idisslare (ko, får) påverkas i mindre grad och fettet innehåller små mängder av både omega-6- och omega-3-fettsyror. Detsamma gäller för mjölk och smör. Konsekvent utfodring med vall och hö, som t.ex. vid ekologisk produktion kan ge en högre halt av omega-3-fettsyror, men den kvantitativa betydelsen för det totala intaget av omega-3-fettsyror är mycket liten. Som exempel kan nämnas att ett glas ”vanlig” mellanmjölk ger 0,02 gram alfa-linolensyra, medan ett glas mellanmjölk från ekologiskt utfodrade kor som fått i huvudsak vall och hö möjligen kan ge i storleksordningen 0,03 gram. Som jämförelse kan nämnas att en tesked rapsolja ger 0,5 gram och lättmargarin till två smörgåsar ger 0,1-0,2 gram alfa-linolensyra. En portion odlad lax (125 g) ger omkring 5 gram långa omega-3-fettsyror (EPA, DPA och DHA), medan en portion mager fisk som t.ex. torsk ger omkring 0,3 gram långa omega-3-fettsyror."
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/

Kvicksilver
2013-05-07, 07:21
Bryts inte fastan om amn intar energi i form av fett?

Ekologiskt betyder inte alltid nyttigare. Jämför man innehållsförteckningerna på ekologiska och "vanliga" produkter skiljer de sig sällan åt. Ekologiskt handlar mer om miljövänlighet än nyttighet näringsmässigt.

addeps3
2013-08-09, 13:36
Har du sett denna tråd i Bulletproof forum av Skandinaver som letar efter grässmör?

http://forum.bulletproofexec.com/index.php?/topic/3131-fellow-scandinavians-how-to-get-grass-fed-butter/page-3

Jag gick fem kilo på några få veckor på Dave Asprey's kost, fick höra från syrran att märkbar del av sido-fläsket försvunnit. :)

Träna är inget jag gör.

Nebuchadnezzar
2013-08-09, 14:07
Silicon Valley investor, computer security expert, and entrepreneur who spent 15 years and $250,000 to hack his own biology. He upgraded his brain by >20 IQ points, lowered his biological age, and lost 100 lbs without using calories or exercise.

Baller. :D