handdator

Visa fullständig version : Pyramid eller samma vikt


Tsandell
2013-05-05, 18:47
Sitter och funderar rent generellt på olika "typer" av träning. Vet att det är individuellt hur man svarar på olika sorters träning. Men sitter ändå och funderar på olika för- respektive nackdelar det finns med t.ex. pyramid där man inför varje set ökar vikten lite och vad skillnaden är mellan att köra så och typ köra 4 set på samma vikt (låt säga 4x8-10). Någon som kan slänga in en rad med för och nackdelar med de båda olika träningssätten så vore det najs *popcorn*

GVA
2013-05-05, 19:06
Pyramid då man inte alltid vet hur mycket som är lagom vikt just den dagen, beror ju lite på vad man kört innan just den övningen du ska köra. tex om du kört bänk först sen går du till hantel press då kan det variera lite hur mycket man tar i hantel pressen beroende på hur mycket man tog ut sig i bänken, allt är relativt

Provrörsbarn
2013-05-05, 20:26
Jag kör massa olika varianter varje gång jag tränar.
Pyramider där jag höjer eller sänker antingen vikten eller antalen reps. Ibland både och.
Myo-set
Droppset
Superset
Giantset
Älskar det, mina styrkepass ser aldrig likadana ut vilket jag tycker är roligt och jag kan alltid ta ut muskeln.

eulalia
2013-05-05, 20:40
Jag gillar att köra övningar med stegrande viktbelastning lite då och då (förutom uppvärmningsseten då), det är ett bra sätt att "känna" att man håller tekniken och vid vilken vikt den inte håller längre. Jag har lätt för att vilja öka på vikterna och det är väl iofs bra, men ibland kan jag tappa bort tekniken på vägen...

Pretorian
2013-05-06, 07:37
Jag kör ofta pyramid i de tidigare övningarna (de jag kör först) på mina pass. På bröstpasset så börjar jag med bänk och stegrar upp vikten och sen vänder det så får jag upp repsantalet lite. Samma sak på böj på benpasset.

Rawsteel
2013-05-06, 09:38
Här (http://www.aworkoutroutine.com/pyramid-sets-vs-reverse-pyramid-training-vs-straight-sets/) har du en bra text med för/nackdelar med raka sets, pyramid och omvänd pyramid.
Personligen föredrar jag omvänd pyramid i stora övningar där jag kör det tyngsta setet först då det är då man är som starkast.
Att köra en vanlig pyramid och trötta ut mig innan det tyngsta setet är för mig inte logiskt någonstans då det resulterar i mindre vikt på stången.
I andra övningar trivs jag bra med att sätta ut ett repsantal (tex 6-8) och starta med en vikt jag klarar av 8 reps med och sedan behålla den till jag når 6 för att sedan sänka.

Captainwide
2013-05-06, 09:56
Här (http://www.aworkoutroutine.com/pyramid-sets-vs-reverse-pyramid-training-vs-straight-sets/) har du en bra text med för/nackdelar med raka sets, pyramid och omvänd pyramid.
Personligen föredrar jag omvänd pyramid i stora övningar där jag kör det tyngsta setet först då det är då man är som starkast.
Att köra en vanlig pyramid och trötta ut mig innan det tyngsta setet är för mig inte logiskt någonstans då det resulterar i mindre vikt på stången.
I andra övningar trivs jag bra med att sätta ut ett repsantal (tex 6-8) och starta med en vikt jag klarar av 8 reps med och sedan behålla den till jag når 6 för att sedan sänka.

Är det inte större risk att skada sig om man kör en omvänd pyramid? Då menar jag såklart även efter en uppvärmning av kropp och muskler. Jag menar även efter uppvärmning kan inte jag tänka mig att lassa på för fullt i knäböjen direkt. Men visst, en väldigt stor poäng ligger i den omvända pyramiden. :)

z_bumbi
2013-05-06, 10:01
Uppvärmningen sker hela vägen upp till det tyngsta setet och i båda fallen gäller det självklart att välja en lämplig vikt för att minska skaderisken.

Vad man väljer beror sedan på vad man trivs med och/eller vilka mål man har och det finns nog inget som hindrar att man väljer olika upplägg för olika perioder, träningsdagar eller övningar.

Rawsteel
2013-05-06, 10:12
Är det inte större risk att skada sig om man kör en omvänd pyramid? Då menar jag såklart även efter en uppvärmning av kropp och muskler. Jag menar även efter uppvärmning kan inte jag tänka mig att lassa på för fullt i knäböjen direkt. Men visst, en väldigt stor poäng ligger i den omvända pyramiden. :)

Värmer man upp korrekt så ser jag inte varför man skulle löpa en större risk att skada sig i det om man använder ett bra utförande i det tyngsta setet.
Eller mja, det skulle väll vara för att man använder mer vikt men jag har kört så 3½ av mina 5 år på gymmet och bara haft 1 rejäl skada och det var andra saker som orsakade den.
Jag ökar f.ö snabbare med omvända pyramider än vanliga.

Noppe
2013-05-06, 10:19
Jag kör oftast reversed pyramid, tror inte det spelar nån större roll hur man kör så länge du kör slut på musklerna.

Det enda jag känner att man får en lite bättre mental boost genom att kunna köra tyngre vikter i början.

Så här brukar det se ut ungefär.
3x4/6
3x6/8
3x8/10
Efter här får dagens form avgöra om jag behöver/kan köra något extra.

Vet inte om det här är nåt bra sätt, men tycker det fungerar bra för mig iaf.

Rawsteel
2013-05-06, 10:39
Jag kör oftast reversed pyramid, tror inte det spelar nån större roll hur man kör så länge du kör slut på musklerna.

Det enda jag känner att man får en lite bättre mental boost genom att kunna köra tyngre vikter i början.

Så här brukar det se ut ungefär.
3x4/6
3x6/8
3x8/10
Efter här får dagens form avgöra om jag behöver/kan köra något extra.

Vet inte om det här är nåt bra sätt, men tycker det fungerar bra för mig iaf.

Kör du 9 set RPT?:O

Morty
2013-05-06, 11:18
En stege upp till toppset där en spränger alla gränser och sedan reppande på en låg men jämn vikt, raka set.

5/3/1 med andra ord.

ceejay
2013-05-06, 11:21
omvänd pyramid tycker jag är trevlig i många övningar

Silveta
2013-05-06, 11:25
omvänd pyramid tycker jag är trevlig i många övningar

Även jag har gått och blivit kär i RPT för egentligen alla övningar bänk/böj/mark/press där jag kör 5/3/1 for powerlifters :)

Noppe
2013-05-06, 11:49
Kör du 9 set RPT?:O

Ja försöker köra 9/12set på de första övningarna.
Sen beror det självklart på hur dagensform ser ut, men jag försöker ha det som mål.