handdator

Visa fullständig version : Stora tråden om solande i solarium och i naturen!


Captainwide
2013-05-05, 18:32
Nu när solen börjat titta fram tänkte jag att vi här kunde diskutera allt som rör solande i denna tråden. Bland annat era solvanor, vad som hjälper er att få en riktigt fin solbränna och vad som kan hjälpa till för att förebygga och motverka sönderbränt skinn.

Jag kan ju börja lite då. Jag har börjat sola redan nu då jag för en gångs skull vill kunna få en riktigt bra bränna och slippa den traditionella bonnabrännan...
Jag tar nu varje chans jag får att sola. Dock så får jag ALDRIG någon färg på varken "baksidan" av mina armar, min mage och mina lår. *facepalm* *cry*

Har länge tänkt på att börja sola på solarium men går detta att varva med vanlig sol eller är man extra känslig vid solande i solarium? :confused:

Fyll på nu era gyllenbruna muskelberg! :D

MackeJuve
2013-05-05, 18:39
Sola suger ju stenhårt, så fruktansvärt tråkigt att sitta/ligga still. Jag spenderade 3 timmar i shorts och bar överkropp spelandes fotboll idag, gött som fan. Sola klarar jag nog max en timme, en halv allt som oftast.

Raschmus
2013-05-05, 18:40
Om man ska på semester och vill undvika att bränna sig, what to do mer än att smörja in sig? Gärna broscience

Captainwide
2013-05-05, 18:46
Sola suger ju stenhårt, så fruktansvärt tråkigt att sitta/ligga still. Jag spenderade 3 timmar i shorts och bar överkropp spelandes fotboll idag, gött som fan. Sola klarar jag nog max en timme, en halv allt som oftast.

Jodå sjukt fint att spela boll och så men inget, INGET slår att ligga och lata sig på ett soligt, vindstilla ställe väntandes på att köttet på grillen ska bli klart! :d :hbang:

Wzup2u
2013-05-05, 19:04
solar gör jag aldri och hatar stranden.
så brännan får jag när jag mekar och fixar med bilarna . utomhus =)
blir fin bränna med massa olja över händer och armar =)

jenni
2013-05-05, 20:52
älskar solbränna men är livrädd för rynkor LIVRÄDD!!!
så det blir spraytan för det mesta

Fredriiik
2013-05-05, 21:00
Om man ska på semester och vill undvika att bränna sig, what to do mer än att smörja in sig? Gärna broscience

Börja med hög solskyddsfaktor och jobba dig neråt :)

Säger som TS, solar också nu utomhus för att få en fin grundbränna :)

Förövrigt älskar jag att sola :D Varmt å skönt å man blir snyggare ;D

Sniggel
2013-05-05, 22:29
Sola kan vara skönt men också jobbigt och tråkigt. Det som motiverar mig till att sola är hälsan. Dels för d-vitaminet men även för att jag blir lyckligare och för att mina hudproblem försvinner.

shadowfire
2013-05-05, 22:32
schteeeeeek, solbränd ofta, året om, helst naturligt solbränd och inte via uv-rör
Sprutfolket får stå för sitt, men det är inte snyggt när det blir för mycket.

Fuark
2013-05-05, 22:33
Solar inte medvetet överhuvudtaget. Blek året runt, feels good man

shadowfire
2013-05-05, 22:34
min hy blir helt gräslig utan sol- och solbränna och humöret likaså, ljuset ger en enorm energiboost och solbrännan ger en slags självförtroendekick, som om man känner sig fräsch på någotvis.

nissepelle
2013-05-05, 23:09
Jag har en fundering som kanske någon här kan ge mig lite mer info om, ifall någon har bra källor.

Jag har kass hy för att sola, rödlätt och tål inte sol bra, bränner mig lätt. Dock blir jag hyfsat brun om jag solar lagom och så där. Dessutom blir min hy mycket bättre av sol, har eksem ibland. Men antagligen hög cancerrisk.

Vad jag funderar över är dock vad som är mest skadligt.

Alt.1 - inte sola solarium alls, bara sola "naturligt" men oundvikligen lyckas bränna mig med jämna mellanrum eftersom min hy inte tål mycket sol.

Alt.2 - börja "säsongen" nu med att sola solarium en 10-20 gånger och få en grundbränna. Detta har jag gjort två år i rad nu och det gör att jag sedan tål solen något så oerhört mycket bättre, och bränner mig alltså inte. Kan med solariebrännan som grund vara ute nästan heldagar utan att bränna mig, medan kompisar som egentligen har mycket bättre pigment, men ovan hud för året, bränner sig som faa-an. Dock är ju solariet mycket mer cancerogent än solstrålar, correct?

Därför undrar jag, vad är farligast? Att sola solarium eller att bränna sig i naturlig sol?

G_lund
2013-05-05, 23:17
Solade solarium under några veckor i vintras.
Snittade på 2x8minuter i veckan.
Blev inte solbränd med den lilla dosen men höll borta likblekheten :)

Gpajpen
2013-05-05, 23:24
Tycker det är gött i lagom doser. Kan nästan se aidssjuk ut mitt i djupaste januari fast man utvilad frisk och kry, lite sol gör underverk. Solade mycket solarium förut som jag ångrar idag blir bara naturlig sol nu. Säkert är det lika farligt men känns mycket bättre.

Wrista
2013-05-08, 20:53
Jag har aldrig solat solarium. Men nu är det dags. Jag blir ju helt deppig av att se mina bleka kropp i spegeln varje dag haha. Hur länge och hur ofta ska man sola i början?

G_lund
2013-05-08, 22:27
~6min räcker om man är blek.
Syns inte så mycket första gången men efter 3-4 ggr med några dagars mellanrum så :)

C h r i s
2013-05-10, 12:45
min hy blir helt gräslig utan sol- och solbränna och humöret likaså, ljuset ger en enorm energiboost och solbrännan ger en slags självförtroendekick, som om man känner sig fräsch på någotvis.

Känner likadant, dessutom så verkar det nu vara mer hälsosamt att sola än att undvika solen. Men man ska såklart inte överdriva. :)

Sun Exposure Benefits May Outweigh Risks Say Scientists (http://www.medicalnewstoday.com/articles/260247.php?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sun-exposure-benefits-may-outweigh-risks-say-scientists)

spoty
2013-05-10, 13:37
Måste ställa en jättedum fråga. Min hud klarar solen ganska bra då jag solat tidigare. 50min i solariumet klarar jag utan några konstigheter (detta gör jag extremt sällan). Undrar nu vad är effektivast att sola 1 session i 40min under en dag eller 2st 20min sessioner på 2 dagar?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2