handdator

Visa fullständig version : Axlarna


Spec^
2004-02-25, 20:23
Är verkligen en katastrof för mig, finns inte tillstymmelse till axlar. Ser mäktigt värdelöst ut.


Så de lär jag göra nåt åt.. så skriv gärna upp era axelpass eller tips på bra övningar.

Dipshit
2004-02-25, 20:28
Testa o köra några pass med riktigt många övningar och/eller set!
Alltså så det bränner till ut av bara h-e!
Bara ett litet tepps..

Tomas W
2004-02-25, 20:52
Kör du stående millitärpress? För det är en övning som gjort underverk med mina axlar. Ett tips är när du inte kan köra fler så studsar du upp vikten med hjälp av bena och klämmer ytterligare ett par reps.

shirunai
2004-02-25, 21:11
Du kör väll redan bra axelpass, det kanske tar lite tid...dem kommer.

Spec^
2004-02-25, 21:19
Kör

Press bakom nacken - Ska nog byta den till militärpress i smith
Sidolyft med hantel
Liggande korsdrag i kabel (baksida)
Schrugs

Hades
2004-02-25, 21:24
Sittande hantelpressar funkar bäst för mig iaf :)

Sparrisen
2004-02-25, 21:29
Originally posted by Hades
Sittande hantelpressar funkar bäst för mig iaf :)

Håller med... sittande hantelpressar äger! :hbang:


Jag brukar köra:

Framåtlutande sidolyft
Kabeldrag (blottaren)
Hantelpress
Sidres med hantlar

Muaytudd
2004-02-25, 21:34
Originally posted by Hades
Sittande hantelpressar funkar bäst för mig iaf :)


word



och sen lite sidolyft med en övernaturlig kontakt med axlarna, sen kan man gå hem och växa.

Tricklev
2004-02-25, 22:40
Clean and press :hbang: :hbang: :hbang:

Spec^
2004-02-25, 23:21
Kanske ska ta in hantelpressarna igen, får ta och göra det!


Hantelpress
Sidolyft med hantel
Baksida axlar i cable (ligger på bänk) / framåtlutade sidolyft
Schrugs

ger det en chans!

Karl_alfred
2004-02-25, 23:28
kör just nu:

sittande hantelpressar utan ryggstöd
hantellyft åt sidan
sittande framåtlutade sidolyft


funkar kanon för mig.:thumbup:

Dipshit
2004-02-25, 23:30
Originally posted by Spec^
Kanske ska ta in hantelpressarna igen, får ta och göra det!


Hantelpress
Sidolyft med hantel
Baksida axlar i cable (ligger på bänk) / framåtlutade sidolyft
Schrugs

ger det en chans!

Den baksida axlar-övningen är helt underbar! Aldrig ökat så bra som i den..;)

RobbeliRobban
2004-02-26, 09:09
Stående militärpress+shrugs, thats all och axlarna är min bästa muskelgrupp.

Shadow Warrior
2004-02-26, 09:32
Originally posted by RobbeliRobban
Stående militärpress+shrugs, thats all och axlarna är min bästa muskelgrupp.

Jag kör just nu: Stående press 2x3, and thats it! Sen kör man såklart shrugs för trapsen.

RobbeliRobban
2004-02-26, 10:18
Sw: Då ligger jag på lite mer set än du , militärpress 5*5, o shrugs 10*10

Survivor
2004-02-26, 11:11
Originally posted by Spec^
Är verkligen en katastrof för mig, finns inte tillstymmelse till axlar. Ser mäktigt värdelöst ut.

Tror du tränar axlarna för mycket/för lite. Eftersom att det inte finns några övningar som inte ger resultat menar jag.

mini2
2004-02-26, 12:04
Är det inte bara så att du helt enkelt äter för lite

Kimo
2004-02-26, 12:58
Jag har haft rätt dålig framgång med axlarna så jag bestämde mig för att prioritera lite bättre och det har börjat ge resultat. Så här brukar jag köra (jag skriver inte med uppvärmningen):

5 set hantellyft åt sidan
3 set stånglyft framåt (tycker att den tar superbra för framsida axlar)
5 set framåtlutad hantellyft åt sidan (baksida axlar)
3-4 set sittande hantelpressar (väntar med dessa så att axlarna är ordentligt "uppvärmda" och trötta så att jag minimerar skaderisken)
3 set shrugs bakom ryggen i smithmaskinen (tycker att de fångar trapzen väldigt bra)

Brukar köra rygg och axlar på samma pass, tar ungefär 1h och 15 min allt som allt. Några synpunkter?

the OnE
2004-02-26, 13:14
Jag var på granheims seminarium... där så visade han en axel övning som regerar över allt annat!! du tar ett handtag i cablecrossen o drar upp den med rak arm åt sidan precis som hantellyft åt sidan men du står lite bakom trissan så för att få riktig kontakt när du e längst upp drar du bak lite extra!! den är:thumbup: :thumbup: :thumbup: !!!

lauria
2004-02-26, 15:17
Jag tycker oxå att mina axlar suger....MEn jag har gjort rejäla framsteg, sen jag började med att köra mera baksida...Så här ser mitt axel & traps-pass ut:


Hantel press eller militräpress det kan variera 3 set ca 6reps

Sidolyft med hantlar 3-4 set ca 8 reps

Stående kryssdrag 3 set ca 8 reps

Liggande kyrssdrag 3 set ca 8 reps

Funkar grymt bra för mig på axlar



Skivstångs-shrugs 3 set 6-8 reps

Raka rows 2-3set ca 7 reps

Mer än så kör jag inte på traps är redan riktigt nöjd me trapsen:bpump:





////////Tobbe

Shadow Warrior
2004-02-26, 16:24
Originally posted by RobbeliRobban
Sw: Då ligger jag på lite mer set än du , militärpress 5*5, o shrugs 10*10

Hehe.... Ditt upplägg är ju iallafall bra (förutom antals set) :D
För övrigt så prioriterar jag stående press nu (!)

drkrupp
2004-02-26, 17:10
Istället för hantellyft åt sidan - kan man köra stående rodd med brett grepp? AST säger att stående rodd är en övning för trapz och exrx däger att det är för mitten-axlarna.

Shadow Warrior
2004-02-26, 17:15
Originally posted by drkrupp
Istället för hantellyft åt sidan - kan man köra stående rodd med brett grepp? AST säger att stående rodd är en övning för trapz och exrx däger att det är för mitten-axlarna.

Det är endast isolationsövningar som nästan bara belastar en del, stående rodd tar på axlar, traps, brachialis, romboids och lats.

drkrupp
2004-02-26, 17:34
Originally posted by Shadow Warrior

Det är endast isolationsövningar som nästan bara belastar en del, stående rodd tar på axlar, traps, brachialis, romboids och lats.

Anledningen till att jag frågar är att jag vill hitta en övning för mitten-axlar att variera med, för jag tycker jag ökar dåligt med hantellyft (samma vikter varje gång). Har provat enarms kabeldrag åt sidan några gånger, får se om det leder någon vart.

Shadow Warrior
2004-02-26, 17:37
Originally posted by drkrupp


Anledningen till att jag frågar är att jag vill hitta en övning för mitten-axlar att variera med, för jag tycker jag ökar dåligt med hantellyft (samma vikter varje gång). Har provat enarms kabeldrag åt sidan några gånger, får se om det leder någon vart.

Om du stagnerar i styrkeökningen/massa ökningen så beror det troligtvis på att du tränar för mycket och/eller varierar för lite. Observera docka att det inte är lämpligt att variera mellan övningar som är för olika, variera istället olika press övningar för axlarna.

drkrupp
2004-02-26, 17:52
Originally posted by Shadow Warrior
Om du stagnerar i styrkeökningen/massa ökningen så beror det troligtvis på att du tränar för mycket och/eller varierar för lite. Observera docka att det inte är lämpligt att variera mellan övningar som är för olika, variera istället olika press övningar för axlarna.

Jag tränar inte för mycket (känns inte som det), möjligen varierar jag för lite, och det var därför jag ville hitta någon ny övning. Jag har alltid kört sittande hantelpress och där ökar jag bra, likaså med framåtlutad hantellyft för baksidan.

Samtidigt ser jag i många träningsjournaler att folk kan ta uppåt 30kg i hantelpress och "bara" 10 kg i sidolyft, så det kanske är normalt.

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:05
Originally posted by drkrupp


Jag tränar inte för mycket (känns inte som det), möjligen varierar jag för lite, och det var därför jag ville hitta någon ny övning. Jag har alltid kört sittande hantelpress och där ökar jag bra, likaså med framåtlutad hantellyft för baksidan.

Samtidigt ser jag i många träningsjournaler att folk kan ta uppåt 30kg i hantelpress och "bara" 10 kg i sidolyft, så det kanske är normalt.

Om du ökar i din primära pressövning för axlarna så kan du skippa hantellyft åt sidan helt, eller köra ett set hantellyft åt sidan innan hantelpressen och på så sätt förutmatta axlarna.
Alla övningar som inte är prduktiva är meningslösa.

drkrupp
2004-02-26, 18:08
Originally posted by Shadow Warrior
Om du ökar i din primära pressövning för axlarna så kan du skippa hantellyft åt sidan helt, eller köra ett set hantellyft åt sidan innan hantelpressen och på så sätt förutmatta axlarna.
Alla övningar som inte är prduktiva är meningslösa.

Okej, ska prova det. Tack.

Limstift
2004-02-26, 18:42
militärpressen gör underverk... kör den hårt och tungt...

AcidSleeper
2004-02-26, 19:17
Vill betona övningar på axlar som hantelpress, militärpress och stående hantellyft åt sidan!!

RobbeliRobban
2004-02-27, 09:36
Originally posted by Shadow Warrior


Hehe.... Ditt upplägg är ju iallafall bra (förutom antals set) :D
För övrigt så prioriterar jag stående press nu (!)

Tackar, har märkt att jag blir starkare när jag lägger all min energi på "riktiga" övningar, oftast blir det bara 1övning/muskel, förutom rygg där jag frångår det o kör tre övningar.

Hades
2004-02-27, 11:47
Originally posted by drkrupp
Istället för hantellyft åt sidan - kan man köra stående rodd med brett grepp? AST säger att stående rodd är en övning för trapz och exrx däger att det är för mitten-axlarna.

Trapzen får ju bara jobba dynamiskt när du drar upp stången längre än till ungefär nedre delen av bröstet (och shruggar). I resten av rörelsen är det mellersta delen av deltan som utför större delen av arbetet. Man behöver ju inte dra upp stången så långt att trapzen får ta över arbetet, om det nu är axlarna man vill åt.

Shadow Warrior
2004-02-27, 13:11
Originally posted by Hades


Trapzen får ju bara jobba dynamiskt när du drar upp stången längre än till ungefär nedre delen av bröstet (och shruggar). I resten av rörelsen är det mellersta delen av deltan som utför större delen av arbetet. Man behöver ju inte dra upp stången så långt att trapzen får ta över arbetet, om det nu är axlarna man vill åt.

Att göra High Pulls för att isolera axlarna är idioti enligt min mening, hantellyft och pressar tränar ju dessa muskler mycket effektivare.

High Pulls ska vara explosiva annars kan man lika gärna strunta i dom :D

Hades
2004-02-27, 16:31
Originally posted by Shadow Warrior


Att göra High Pulls för att isolera axlarna är idioti enligt min mening, hantellyft och pressar tränar ju dessa muskler mycket effektivare.

High Pulls ska vara explosiva annars kan man lika gärna strunta i dom :D

Det är inte en fråga om att isolera, bara om att slippa träna fler muskler än man egentligen behöver. Det går ju att köra explosivt utan att för den skull dra upp stången hela vägen till hakan.

Shadow Warrior
2004-02-27, 16:40
Originally posted by Hades


Det är inte en fråga om att isolera, bara om att slippa träna fler muskler än man egentligen behöver. Det går ju att köra explosivt utan att för den skull dra upp stången hela vägen till hakan.

Precis, men du använder ju trapsen statiskt hela vägen ändå.... och om man inte accelererar med trapsen så tycker jag inte man kan kalla utförande explosivt.... vare sej det är till bröst höjd eller till halsen.

AdrenalineRush
2004-02-27, 17:03
Sittande hantelpress har fått mina axlar till att växa iaf! ;)

Hades
2004-02-27, 17:55
Originally posted by Shadow Warrior


Precis, men du använder ju trapsen statiskt hela vägen ändå.... och om man inte accelererar med trapsen så tycker jag inte man kan kalla utförande explosivt.... vare sej det är till bröst höjd eller till halsen.

Förstår hur du menar. Men det är ändå lite som att säga att man även borde böja på knäna och accelerera med benen, som ändå får jobba statiskt, annars är det inte explosivt. Finns ju många muskler som jobbar statiskt, men för den skull behöver man ju inte använda dem för att kunna träna explosivt.

tenchi
2004-02-27, 18:05
jag lyckas alltid skriva sent i varje tråd... men men.

Jag tycker att mina axlar förbättrats lite efter att jag la till ett separat axelpass istället för att köra bröst/axlar/triceps vilket sög.

Nu kör jag

5 set Stående hantelpressar
3 set press bakom nacke i smith
3 set press framför i smith
3 set framåtlutat hantellyft för baksidan
och ev nån sidlyft för utsidan om jag iiiiids.

Hades
2004-02-27, 18:08
Originally posted by tenchi
jag lyckas alltid skriva sent i varje tråd... men men.

Jag tycker att mina axlar förbättrats lite efter att jag la till ett separat axelpass istället för att köra bröst/axlar/triceps vilket sög.

Nu kör jag

5 set Stående hantelpressar
3 set press bakom nacke i smith
3 set press framför i smith
3 set framåtlutat hantellyft för baksidan
och ev nån sidlyft för utsidan om jag iiiiids.

Väldigt många set för framsida/mellersta jämfört med baksida.. Finns det någon särskild tanke bakom det?

Obs, detta är inte kritik, jag är bara nyfiken.

tenchi
2004-02-27, 18:14
Originally posted by Hades


Väldigt många set för framsida/mellersta jämfört med baksida.. Finns det någon särskild tanke bakom det?

Obs, detta är inte kritik, jag är bara nyfiken.

Om man lägger till att baksidan tränas på ryggdagen i roddövningar så blir det lite mer träning. Men jag kommer att lägga till iaf en övning till för m. deltoideus pars posterior på axeldagen. :)

Hades
2004-02-27, 18:19
Originally posted by tenchi


Om man lägger till att baksidan tränas på ryggdagen i roddövningar så blir det lite mer träning. Men jag kommer att lägga till iaf en övning till för m. deltoideus pars posterior på axeldagen. :)

Jo det är sant, tänkte inte på roddövningarna. Brukar iofs inte känna så mkt i axlarna av dem, men lite tar det ju såklart.

PyToN
2004-02-27, 18:42
Baksida axlar i cable (ligger på bänk)

Hur utför man den här övningen?
/C

Pontus
2004-02-27, 20:51
Är det någon idé att först köra militärpress (sittande eller stående som kanske heter nåt annat) och sen köra hantelpress, eller tvärt om på samma pass? De är ju ganska lika...

Eller räcker det men en av dessa pressövningar och sen lite andra axelövningar?

Shadow Warrior
2004-02-27, 21:43
Originally posted by Pontus
Är det någon idé att först köra militärpress (sittande eller stående som kanske heter nåt annat) och sen köra hantelpress, eller tvärt om på samma pass? De är ju ganska lika...

Eller räcker det men en av dessa pressövningar och sen lite andra axelövningar?

En pressövning är optimalt, variera din presövning med gämna mellanrum så fixar sej allt.

Jorgen
2004-02-27, 21:50
Är det optimalt för alla? :confused:

//Jörgen

RobbeliRobban
2004-02-27, 22:07
Originally posted by Shadow Warrior


En pressövning är optimalt, variera din presövning med gämna mellanrum så fixar sej allt.

Tillägg: Pressövning med fria vikter, stående utan ryggstöd skall det vara tycker jag.

Shadow Warrior
2004-02-28, 08:33
Originally posted by RobbeliRobban


Tillägg: Pressövning med fria vikter, stående utan ryggstöd skall det vara tycker jag.

Givetvis ska man vid 90% utav tillfällen stå, man kan ju fortfarande variera med hantlar och någon enstaka gång i maskin, variation stimulerar muskeltillväxt.

Spec^
2004-02-28, 13:58
Originally posted by PyToN
Baksida axlar i cable (ligger på bänk)

Hur utför man den här övningen?
/C

Nu ska vi se här :D


Du tar den översta trissan till höger med vänster hand, å den vänstra med höger hand. Så att du har armarna i kors.

Sen lägger du dig på bänken(ryggen ner ;))

Sen drar du bara ner armarna på varsin sida, blir ett korsdrag!

Pontus
2004-02-28, 15:11
Originally posted by Shadow Warrior


En pressövning är optimalt, variera din presövning med gämna mellanrum så fixar sej allt.
Jo, men det jag var ute efter var om det är nån mening att först köra militärpress och sen köra hantelpress på SAMMA pass? Eller räcker det men en pressövning och sen lite andra axelövningar? Någon som kör med två pressövningar på samma pass och varför?

Hades
2004-02-28, 16:13
Originally posted by Shadow Warrior


Givetvis ska man vid 90% utav tillfällen stå, man kan ju fortfarande variera med hantlar och någon enstaka gång i maskin, variation stimulerar muskeltillväxt.

Det är många "ska", "måste" och "optimalt" i dina inlägg. Om du ska använda de orden tycker jag att du ska motivera varför det är så. Annars är det bara svammel.

Hard_Gainer24
2004-02-28, 16:15
Jag kör först hantelpress och sen sittande militärpress. Anledningen till att jag kör två pressövningar på samma pass är helt enkelt därför att det är...hårt!

Nog skämtat, men jag tycker att axlarna är en av de muskelgrupper som behöver flest övningar. Jag vet att många håller med mig på den här punkten.

Mitt program ser just nu ut såhär:

1. Hantelpress
2. Sittande militärpress
3. Hantellyft framåt (sittande med magen mot en lutad bänk)
4. Stående hantellyft framåt (kör den oftare med vikter faktiskt istället för hantlar)
5. Sidolyft
6. Baksida axlar i cable cross

ivandrago
2004-02-28, 16:33
mina axlar suger också stenhårt.. har börjat köra stående militärpress nu och man kommer upp i vikt ganska snabbt på den när man fått koll på tekniken, så nu återstår att se om den är räddningen!

Chrilleman
2004-02-28, 16:38
Jag kör också två pressövningar för axlarna. Varför? För att båda övningarna är så kul ;)
Jag börjar med sittande hantelpress och kör ca 6-12 reps. Som andra pressövning kör jag stående miltärpress. Här kör jag låga reps, ända ner till ettor på sista setet.
Dessutom kör jag två övningar för baksidan (omvända flyes i maskin och sittande rodd till hakan) och sidolyft. Plus skivstångs-shrugs för trapsen. Mina axlar växer fint av denna behandling.

AFanatic
2004-02-28, 16:45
Vad gör man för fel om man får en djävulsk träningsvärk i latsen av hantelpress? :em:

tenchi
2004-02-29, 01:04
Originally posted by Pontus

Jo, men det jag var ute efter var om det är nån mening att först köra militärpress och sen köra hantelpress på SAMMA pass? Eller räcker det men en pressövning och sen lite andra axelövningar? Någon som kör med två pressövningar på samma pass och varför?

Jag kör tre pressövningar i samma pass.

stående hantelpress, mest som uppvärmning
Bakom nacke i smith
Pressar framför i smith

Jag kör 3 pressövningar för att: Det går att använda mer vikt än vid t ex hantlyft (tekniken blir bättre, inget gung....), jag blir inte totalt slut av 5 set hantelpressar. Vilar jag 5 min så kan jag köra igen, då varierar jag hellre övning och fortsätter köra så slipper jag även bli less. ca 10 set uppdelat på 3 pressövningar är lagom, för mig.

Shadow Warrior
2004-02-29, 12:14
Originally posted by Jorgen
Är det optimalt för alla? :confused:

//Jörgen

Jovisst, jag menar vad känar man på att att göra två likartade övningarn på samma pass? Bänkpress och lutande press, okej, men stående press med skivstång och hantlar på samma pass är ju knappast funktionellt. Vill man köra fler övningar så är det ju nya formed utav övningar som gäller, hantellyft för axlarna osv.

tenchi
2004-02-29, 13:34
Originally posted by Shadow Warrior


Jovisst, jag menar vad känar man på att att göra två likartade övningarn på samma pass? Bänkpress och lutande press, okej, men stående press med skivstång och hantlar på samma pass är ju knappast funktionellt. Vill man köra fler övningar så är det ju nya formed utav övningar som gäller, hantellyft för axlarna osv.

Allt behöver inte vara vetenskapligt bevisat eller följa konstens alla regler. Man gör helt enkelt det som känns bra, kommer inte resultaten får man göra ändringar. Det finns inget som säger att om du gör si så blir det bättre än om du gör så. Överbelastning är det som gäller.

Shadow Warrior
2004-02-29, 13:58
Originally posted by Spec^


Nu ska vi se här :D


Du tar den översta trissan till höger med vänster hand, å den vänstra med höger hand. Så att du har armarna i kors.

Sen lägger du dig på bänken(ryggen ner ;))

Sen drar du bara ner armarna på varsin sida, blir ett korsdrag!

Själv tycker jag inte man ska korsa varken handtagen eller armarna, kör strikt och isloerande.

Shadow Warrior
2004-02-29, 14:01
Originally posted by tenchi


Allt behöver inte vara vetenskapligt bevisat eller följa konstens alla regler. Man gör helt enkelt det som känns bra, kommer inte resultaten får man göra ändringar. Det finns inget som säger att om du gör si så blir det bättre än om du gör så. Överbelastning är det som gäller.

Precis, jag har aldrig talat med en tränande person som fått bra resultat utav att göra två lnästan identiska press övningar på samma pass. Dom flesta säger att kör man mer än en pressövning för en specifik muskel under samma pass så kommer man bara mest/bara öka styrkan i den första.

Överlappning kallas det.

Kossa Mu
2004-02-29, 14:02
Axlar är en klurig muskelgrupp. Jag skadade min vänstra axel i somras så jag har gott som lagt av och träna axlar specifikt och ändå så är det en av mina bästa muskelgrupper. De får ju ändå en hel del stryk när man tränar annat, speciellt tunga dips med vikter.

Shadow Warrior
2004-02-29, 14:08
Originally posted by Kossa Mu
Axlar är en klurig muskelgrupp. Jag skadade min vänstra axel i somras så jag har gott som lagt av och träna axlar specifikt och ändå så är det en av mina bästa muskelgrupper. De får ju ändå en hel del stryk när man tränar annat, speciellt tunga dips med vikter.

Precis, dips och rodd tar bra på axlarna och teoretiskt sätt så är axlarna inblandade i nästan alla övningar man gör så det är inte så konstigt att dom är lätt och överträna/skada.