handdator

Visa fullständig version : Glukossirap & glukosfruktossirap - skillnad?


Horkas
2013-05-04, 21:30
Köpte massa godis. Valde bort alla sorter som innehöll glukosfruktossirap då jag vill ja så lite fruktos som möjligt på min ätardag.
Men så googlade jag lite och fick indikationer på att det kan vara samma sak?


Fråga ett: är det skillnad på dem båda?
Fråga två: om det inte är samma sak, men ändå finns lite fruktos även i glukossirap - hur mycket rör det sig om?

Något som tyder på att det är skillnad på dem är att vissa av godisorterna i lösgodisstället (karamellkungen) hade glukosfruktossirap och vissa glukossirap. Om det inte var någon skillnad på begreppen så borde ju karamellkungen använda ett och samma begrepp?

Kischen
2013-05-04, 21:32
Glukos-fruktossirap är i princip samma fördelning som socker. 50/50

Nebuchadnezzar
2013-05-04, 21:55
Små mängder fruktos för ökad sötma kan förekomma i glukossirap. Glukosfruktossirap är glukossirap som fått mycket av glukosen omvandlad till fruktos. Ration skiljer sig men svävar runt 50/50 för läsk och snask.

Glukossirap brukar bestå av glukos, maltos och maltotrios typ (dvs glukos hela vägen) och ibland längre stärkelsekedjor.

Den tråden har rett ut begreppen några gånger.

Horkas
2013-05-04, 21:57
Så i godis med glukossirap (inte glukosfruktossirap) så är det bara väldigt lite fruktos?typ 5 g per 100 g?

Kischen
2013-05-04, 22:00
Så i godis med glukossirap (inte glukosfruktossirap) så är det bara väldigt lite fruktos?typ 5 g per 100 g?

Det beror på vad nästa ingrediens är, troligtvis socker och då är isf fruktoshalten i godiset 25%

Nebuchadnezzar
2013-05-04, 22:01
Så i godis med glukossirap (inte glukosfruktossirap) så är det bara väldigt lite fruktos?typ 5 g per 100 g?

Njee. Vanligtvis hittar man socker som nummer två i innehållsförteckningen. Konservativt (och realistiskt) räknat kan man tänka sig i princip lika mängder glukossirap och socker, vilket ger en glukos:fruktos-ratio på ca 3:1. Hänvisar åter till Godis istället för malto (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061)-tråden.

Det beror på vad nästa ingrediens är, troligtvis socker och då är isf fruktoshalten i godiset 25%

Andelen kolhydrat som är fruktos snarare.