handdator

Visa fullständig version : Har Du fuskat på ett prov någon gång?


knuckles
2013-05-04, 15:20
Körkortsprov, högskleprov, prov i gymnasiet och högstadiet, har du fuskat någon gång, i vilket ämne? Var ärliga nu!

MackeJuve
2013-05-04, 15:24
Ja i SO, kemi och biologi vad jag minns, är garanterat fler ämnen. Ingen större svårighet att fuska i högstadiet/gymnasiet, nu när man pluggar på högskola är det ju i princip omöjligt :/

pwnyou
2013-05-04, 15:29
Ja, så fort jag får chansen att ge mig själv stor egen vinning för väldigt liten eller ingen förlust åt någon annan, och jag ser det som riskfritt, kommer jag att fuska. Det händer inte så värst ofta, men det har hänt mer än en gång.

Jockefoten
2013-05-04, 15:29
Nej, en gång lämnade jag dock in en annans bokrecension när jag var yngre. Läraren upptäckte det och konfronterade mig inför hela klassen. Fick skriva både en ny recension och en offentligt ursäkt till klassen.

Loke
2013-05-04, 15:34
Ja, ett filosofiprov på gymnasiet. Mest för att jag fick göra det själv i ett rum - jag var liksom bara tvungen.

Carnes
2013-05-04, 15:38
Ja i SO, kemi och biologi vad jag minns, är garanterat fler ämnen. Ingen större svårighet att fuska i högstadiet/gymnasiet, nu när man pluggar på högskola är det ju i princip omöjligt :/
Citerar dig här :>
Fan vad ball du är.

Ont: Ja, jag har fuskat ett par gånger.

MackeJuve
2013-05-04, 15:38
Ja, ett filosofiprov på gymnasiet. Mest för att jag fick göra det själv i ett rum - jag var liksom bara tvungen.

Lägger till Engelska C också. Fick också göra det ensam i ett rum, hade med mig en färdig bokrecension, en annan gång ett engelskt lexikon. Man undrar ju hur viktig lärarna tycker att gymnasiet är egentligen, fusksäkerheten är ju obefintlig.

MackeJuve
2013-05-04, 15:41
Citerar dig här :>


Ont: Ja, jag har fuskat ett par gånger.

Haha :) Det gjorde du faktiskt bra, det ger jag dig, det här är ju dock ett "något" töntigare ämne.

Carnes
2013-05-04, 15:42
Haha :) Det gjorde du faktiskt bra, det ger jag dig, det här är ju dock ett "något" töntigare ämne.

Småretas bara. Jag håller med dig. Gymnasiets anti-fusk system var ett skämt. Kollade man åt höger/vänster på proven såg man lappar/iphones överallt.

newb123
2013-05-04, 15:43
Bara på eldprov.

MackeJuve
2013-05-04, 15:47
Småretas bara. Jag håller med dig. Gymnasiets anti-fusk system var ett skämt. Kollade man åt höger/vänster på proven såg man lappar/iphones överallt.

Ja men det är ju verkligen helt extremt. En gång gjorde jag ett kemiprov MED min kompis i ett låst rum, han hade Iphone och dessutom fanns det en biologibok till hands, wtf liksom?

Lipservice
2013-05-04, 16:03
Småretas bara. Jag håller med dig. Gymnasiets anti-fusk system var ett skämt. Kollade man åt höger/vänster på proven såg man lappar/iphones överallt.

Fan vad gammal man är. När jag gick i plugget hade man Nokia och Snake på lektionerna. Fusk var väl att när läraren titta bort sopa man till lillen bredvid och kolla hans svar :cool:

Fuark
2013-05-04, 16:09
kommer inte ihåg något specifikt, men jag vet att jag har gjort det både under gymnasiet och högstadiet. Inte planerat, men som man säger "tillfället gör fuskaren".


det var värt det varje gång hur som helst.

Exdiaq
2013-05-04, 16:12
En gång vid tyska-prov i 7an eller 8an. Ett moment var att skriva en mindre text. Jag hade förberett mig genom att köra en presentation utav mig själv genom Altavista's online-översättning, komprimerat det hela till en 2x5cm lapp och klistrat denna på mitt suddgummis ena sida. Har för mig att jag fick VG på provet.

difeddy
2013-05-04, 16:16
Yep. Tre gånger totalt. Matte, biologi och franska. I de två senare var jag ensam i ett rum så det var svårt att inte göra det. :D

MtotheM
2013-05-04, 16:16
Ja i SO, kemi och biologi vad jag minns, är garanterat fler ämnen. Ingen större svårighet att fuska i högstadiet/gymnasiet, nu när man pluggar på högskola är det ju i princip omöjligt :/

Tvärtom för mig. Var hyffsat svårt att fuska på högstadiet och gymnasiet medan det skulle vara nästan hur lätt som helst på högskolan.

Har däremot aldrig fuskat.

HMS Laestander
2013-05-04, 16:19
En gång på ett matteprov i 9an satt jag bredvid en kille som ville fuska.

När läraren tittade bort bytte vi papper med varandra för att lösa det som den andra inte klarade av. Dvs man lämnade uppgifter man inte kunde till den andre. Jag lämnade över mitt papper till honom och han sitt till mig. Jag hjälpte honom, han kunde inte en enda av de jag hade lämnat.

Sen dess har jag aldrig försökt. Det slutar bara skitdåligt.

Bryggan
2013-05-04, 16:37
Aldrig fuskat på ett prov! Är jag geni då kanske? Absolut inte! Jag har mer än en gång haft intentionen att fuska på tentamen. Fusklappar har jag förberett men när jag gjort besväret att skriva en fusklapp har det jag skrivit fastnat i skallen som på en papegoja. Alltså har jag sedan inte behövt fusklappen...det suger.

begt
2013-05-04, 16:40
Inte fuskat själv, men hjälpt en tjej i 8:an under ett geografiprov. Läraren gick ut salen och då passade många på...

baguette
2013-05-04, 16:42
Oj vad hederliga alla är här!
Jag har nog fuskat minst en gång i varje gymnasiekurs och nästan ännu mer i högstadiet. Ett av mina favoritfusk var när man fick ha ipod på provet (vilket man fick ganska ofta), då brukade jag lägga in svar, regler eller vad det kunde vara som låttext. I princip omöjligt att bli upptäckt. Annars är det väl klassikerna, typ skicka sudd mellan varandra med frågor och svar. Har fått MVG på tre olika uppgifter i olika kurser som var relaterade till en bok jag inte läst, bara sett filmen och googlat. Har hittils inte fuskat på universitet men har ett par år till på mig ;)

Rikard Jansson
2013-05-04, 16:42
Nä, men har hjälpt väldigt många att fuska genom åren.

Latissimus Dorsi
2013-05-04, 16:46
nä, men har hjälpt väldigt många att fuska genom åren.

+1 :(

RykteT
2013-05-04, 16:51
Aldrig fuskat (varken låg-, mellan-, högstadie eller gymnasie), kommer aldrig fuska heller. Tycker det är moraliskt fel att få bättre än någon annan på ett prov, inte för att man är smartare än dem utan, för att man inte gjort det man ska.

knuckles
2013-05-04, 16:55
Kan tänka mig att det blir lättare nu när typ 90% av alla ungdomar har smartphones med internetanslutning. Bara gå ut ur klassrummet eller säga att man går på toa och leta upp information. Fuskade själv i lågstadiet har jag för mig, på gånger-tabellen.

Blaine
2013-05-04, 16:56
Självklart har jag fuskat – det hör till skolåren och är nästan ett obligatoriskt delmoment.

Hur? Tja, det fanns väl olika sätt, men min personliga favorit – och samtidigt en väldigt säker variant – var väl att skriva ned några svar svagt med blyerts på bänken eller på annat plats, förslagsvis på sidan av bänken eller på en fönsterkant (om jag satt vid fönstret) innan provet hade börjat – ibland lektioner innan; planeringen var viktig. Dessa nedskrivna svar kunde jag då släppa i huvudet och således ha mindre information att tänka på. Det var också svar som jag hade lite mindre bra koll på.

Jag vet många som använda sina händer och armar för att skriva ned svar på. Då måste man dock använda bläck, vilket ökar risken för att bli avslöjad.

Latissimus Dorsi
2013-05-04, 16:56
Kan tänka mig att det blir lättare nu när typ 90% av alla ungdomar har smartphones med internetanslutning. Bara gå ut ur klassrummet eller säga att man går på toa och leta upp information. Fuskade själv i lågstadiet har jag för mig, på gånger-tabellen.

Så dumma är inte lärare :D

newb123
2013-05-04, 16:57
Blev anklagad för fusk när jag fick bäst resultat i min skola på Matematik E nationella provet i gymnasiet. Provet hade dock inte läckt på internet på förhand eller liknande det året så fanns ingen substans bakom anklagelsen.

Matsa
2013-05-04, 17:08
Du, jag tror fan inte det. Det känns som något jag borde minnas och det gör jag inte. I så fall var det kanske i högstadiet, var en liten tattarunge då (dock alltid varit ärlig).

mattepatte
2013-05-04, 17:21
Självklart har jag fuskat – det hör till skolåren och är nästan ett obligatoriskt delmoment.


Nu pratar du för dig själv, sådana generaliseringar kan man ju inte dra.

muddler
2013-05-04, 17:23
Oja! Dock inte efter gymnasiet!

Oxe
2013-05-04, 17:41
allt jag har haft chansen och allt kommer jag få chansen till.

Blev påkommen när jag blev hjälpt slutade med att läraren skällde på dom som hjälpte mig jag klarade mig undan skäl, skillnad på folk och folk läraren hade väl inte förväntat sig nåt annat av mig

insert southpark avsnittet när cartman är lärare för nån ghettoklass

thenut
2013-05-04, 18:50
Aldrig, det är fel att fuska helt enkelt...

eternallord
2013-05-04, 19:31
Ja i SO, kemi och biologi vad jag minns, är garanterat fler ämnen. Ingen större svårighet att fuska i högstadiet/gymnasiet, nu när man pluggar på högskola är det ju i princip omöjligt :/

Huh? Ofta när vi tenterar är vi några hundra personer inklämda i samma sal med endast ett par trötta pensionärer som "övervakar". Ingen kollar någonsin vad du har med/på dig, du har fri tillgång till toaletterna och fem timmar på dig. Hysteriskt lätt att fuska, skriv en fusklapp och/eller ta med dig telefonen och besök frekvent toaletterna. Slår vad om att en stor andel av studenterna fuskar regelbundet.

Cerberus
2013-05-04, 19:37
massor av gånger i skolan. Inte alltid dock men på något sätt lyckades jag nästan alltid få godkänt i allting och t.om bra betyg på vissa prov och ämnen(de enstaka ämnen som jag inte tyckte var fullkomligt ointressanta, vilket inte var mycket).

Kom jag undan med det utan någon bestraffning så gjorde jag det om jag inte tyckte att ämnet var spännande(vilket grundskolan inte var för mig) eller stimulerade mig på något sätt.

Det fanns inga avancerade mobiler på min tid men man var ändå finurlig nog att hitta sätt att fuska på. jag tror jag var som mest kreativ då i skoltiden då jag försökte fuska i prov och läxor utan att bli upptäckt. Hade nog fått MVG i Fuskning om det fanns i skolan :D.

Men fuskade jag så var det med fusklappar jag hade gjort innan oftast. Men jag var oftast för oambitiös för att ens anstränga mig för att fuska i allting(hade väldigt trasiga prioriteringar som ungdom). Jag var typen som gjorde allting i sista sekund och nöjde mig med G eller IG, bara det stod G i slutbetygena(vilket det på något sätt alltid blev).

Eldhroka
2013-05-04, 19:41
Nej.


Team Fairing.

Cerberus
2013-05-04, 19:44
nåt som aldrig lönade sig var att skriva ut uppsatser från sidorna som andra skrev ut uppsatser ifrån hahahha... det var alltid roligt när jag och klasskompisar lämnade in exakt likadana uppsatser.

Stråhle
2013-05-04, 20:11
Ett prov i syslöjden i grundskolan!

KlartHöger
2013-05-04, 20:39
Ja, så fort jag får chansen att ge mig själv stor egen vinning för väldigt liten eller ingen förlust åt någon annan, och jag ser det som riskfritt, kommer jag att fuska. Det händer inte så värst ofta, men det har hänt mer än en gång.

Precis såhär. Så fort jag får chansen utan att det går ut över andra.

Olegh
2013-05-04, 20:45
Aldrig, det är fel att fuska helt enkelt...

This. Jag har ju min fåniga stolthet att tänka på, oavsett hur obetydligt provet är. Att fuska är en rejäl karaktärsbrist i min ögon.

Carnes
2013-05-04, 20:57
Aldrig, det är fel att fuska helt enkelt...

Man kan bygga vidare på det här. Vad är egentligen fusk? Miniräknare på ett matteprov? Sist jag kollade använder man en miniräknare i kassan på ica, på kontoret, pja, överallt.. Lappar och noteringar? Sist jag kollade hade alla möjliga yrken lappar, påminnelser osv för att hålla sig fräsha och uppdaterade.
Viska förklaringen till en polare? Det är laganda och det är så världen fungerar, man hjälper dom som inte kan så dom kan till nästa gång.

Allt fusk är inte fusk, just sayin.

tp_88
2013-05-04, 21:16
Inte vad jag minns, men det kan ha hänt någongång på högstadiet eller gymnasiet. Inget jag kommer ihåg dock, som sagt.

thenut
2013-05-04, 21:41
Man kan bygga vidare på det här. Vad är egentligen fusk? Miniräknare på ett matteprov? Sist jag kollade använder man en miniräknare i kassan på ica, på kontoret, pja, överallt.. Lappar och noteringar? Sist jag kollade hade alla möjliga yrken lappar, påminnelser osv för att hålla sig fräsha och uppdaterade.
Viska förklaringen till en polare? Det är laganda och det är så världen fungerar, man hjälper dom som inte kan så dom kan till nästa gång.

Allt fusk är inte fusk, just sayin.

Att fuska är att bryta mot de regler som gäller för tillfället helt enkelt. Spelar väl ingen roll om jag får använda lappar eller miniräknare i vardagen, står det att man inte får göra det på provet så gör jag det inte... Allt annat låter som dåliga ursäkter imho....

Carnes
2013-05-04, 21:51
Att fuska är att bryta mot de regler som gäller för tillfället helt enkelt. Spelar väl ingen roll om jag får använda lappar eller miniräknare i vardagen, står det att man inte får göra det på provet så gör jag det inte... Allt annat låter som dåliga ursäkter imho....

Ja, det är fusk. Men som jag sa, allt fusk är inte fusk eftersom en del regler är verklighetsfrånvarande. När jag bodde i USA var jag tvungen att göra ett intagningsprov i Matte, jag är sämst i Matte men kan skrapa ihop ett vg med miniräknare. Man fick inte ha miniräknare på provet och jag klarade mig precis, jag vart sen placerad i den absolut sämsta gruppen. Väl där fick man använda miniräknare, dom flyttade mig till den tredje bästa mattegruppen (av 8 om jag minns rätt) efter 2 veckor..

Man ska basera skolan efter hur verkligheten ser ut. Man kan vara smart på tusen olika sätt och alla fungerar olika.
Den här bilden är rätt så rolig och relevant faktiskt:
http://1.bp.blogspot.com/-eTQuryjBL9w/UF00rDmUqKI/AAAAAAAAAOI/2cDqMCsNNf0/s1600/AssessmentComic-ClimbTree.jpg

MackeJuve
2013-05-04, 22:20
Måste säga att jag gillar bilden. Något som är värre än miniräknardiskussionen tycker jag är att det räckte att "försöka" i idrotten i skolan för att få ett MVG. De som är intelligenta intellektuellt har fördelar i pluggämnena, de som är intelligenta fysiskt har inga fördelar i de fysiskt krävande ämnena. Detta störde mig och mina fotbollskompisar något enormt i gymnasiet, skulle vilja se någon få ett MVG i matematik för närvaro och att denne gjort sitt bästa. Vet inte hur mycket det här har med trådens syfte att göra direkt, men men.

Rikard Jansson
2013-05-04, 22:22
Idrotten är fan tramsig, ja. Jag som SM-guldmedaljör på senior-SM fick streck medans fetto #9 fick MVG för good effort.

Fuark
2013-05-04, 22:23
Betyg är om något, ett värdelöst mått på intelligens. Hur mäter man ens intelligens? IQ-tester är samma sak.

Vem är mest intelligent, Einstein eller Bear Grylls?

Olegh
2013-05-04, 22:27
Betyg är om något, ett värdelöst mått på intelligens. Hur mäter man ens intelligens? IQ-tester är samma sak.

Vem är mest intelligent, Einstein eller Bear Grylls?

Irrelevant. Prov är inte till för att avgöra hur intelligent någon är.

Jockefoten
2013-05-04, 22:28
Måste säga att jag gillar bilden. Något som är värre än miniräknardiskussionen tycker jag är att det räckte att "försöka" i idrotten i skolan för att få ett MVG. De som är intelligenta intellektuellt har fördelar i pluggämnena, de som är intelligenta fysiskt har inga fördelar i de fysiskt krävande ämnena. Detta störde mig och mina fotbollskompisar något enormt i gymnasiet, skulle vilja se någon få ett MVG i matematik för närvaro och att denne gjort sitt bästa. Vet inte hur mycket det här har med trådens syfte att göra direkt, men men.

Fysiskt intelligent, vad är det?

AronP
2013-05-04, 22:31
Har väl hänt.

Lite kuriosa från en av de bättre och samtidigt sämre lärarna jag haft. Han ansåg att man fick fuska hur mycket som helst på hans prov så länge han inte fick reda på det, för det var så det gick till i verkligheten. Han var även läraren som gav flervals prov där man fick 1p för rätt svar och -3p för fel svar, det fick jag smaka på på första provet.

Fuark
2013-05-04, 22:32
Irrelevant. Prov är inte till för att avgöra hur intelligent någon är.

Inte helt. Allmänt faktum att folk associerar bra betyg med intelligens.

sweetkarolina
2013-05-04, 22:34
Haha, bästa fusket var på den gamla goda tiden i gymnasiet i datakunskap. Läraren hade varit smart nog att spara själva frågorna på servern, så fick vi bara ett papper med filnamn typ. Bara det att när man sökte på filnamnet så dök ju allas sparade redan lösta uppgifter också upp (det var typ excel uppgifter). Bara att öppna och spara i sitt eget namn... :)
Jag minns att jag fick sitta kvar och rulla tummarna ett bra tag innan man fick gå (typ man var tvungen att sitta halva provtiden)

Heddaway
2013-05-04, 22:44
På högstadiet hände det att jag bad om att få gå på toa på tex ett matteprov eller glosförhör, men tog istället med mig väskan och kollade i boken inne på toan. Vem kunde ha anat fusk liksom? :D

StarkaUlf
2013-05-04, 22:45
Jodå, en hel del ämnen.
Roligast var däremot när vi hade prov i HK. Jag och en kompis satt i varsin ände av rummet och gjorde provet. Döm av min förvåning när läraren dyker upp efter en vecka och är helt säker på att vi har fuskat, då vi hade i princip identiska svar. Vilket vi inte hade den här gången.
Det lustiga var att vi hade mer identiska svar när vi inte fuskade än när vi fuskade *jorgen*

Andy.da.wohoo
2013-05-04, 22:58
Faktiskt inte. Har aldrig riktigt behövt eller brytt mig.

filmjölk
2013-05-04, 23:16
Jag klickade nej, men det var inte riktigt sant. Jag ville en gång testa en teori i högstadiet om att jag fick lägre betyg i svenska för att läraren inte gillade mig. Vi skulle skriva en kort novell, jag stal en novell rakt av skriven av Stephen King, (iofs översatt av någon) hon genomskådade inte bluffen, men den fick en stark 2:a (femgradig betygskala som det var då).

Bra där att ge Stephen King under medel på högstadieuppsats.

Tyrwing
2013-05-04, 23:19
Hade test med 250 instuderingsfrågor(meningar) där 10-15 stycken kunde vara rätt snarlika med olika definitioner typ.
Hade svaren i min mobil och kunde kolla upp dem snabbt.

MackeJuve
2013-05-04, 23:23
Fysiskt intelligent, vad är det?

Inget bra ordval, trodde man kunde skriva så men hade fel.

Latissimus Dorsi
2013-05-04, 23:43
Jag klickade nej, men det var inte riktigt sant. Jag ville en gång testa en teori i högstadiet om att jag fick lägre betyg i svenska för att läraren inte gillade mig. Vi skulle skriva en kort novell, jag stal en novell rakt av skriven av Stephen King, (iofs översatt av någon) hon genomskådade inte bluffen, men den fick en stark 2:a (femgradig betygskala som det var då).

Bra där att ge Stephen King under medel på högstadieuppsats.

Kan inte sluta skratta

thenut
2013-05-05, 07:30
Idrotten är fan tramsig, ja. Jag som SM-guldmedaljör på senior-SM fick streck medans fetto #9 fick MVG för good effort.

Fick du streck så antar jag att du inte var där så ofta?

Morty
2013-05-05, 07:37
Fuskade på en del prov i gymnasiet. Fick rätt bra betyg pga det och hade jag inte gjort det så hade jag inte varit lika framgångsrik som jag är idag. Moral of the story, fuska lite om det är värt det.

Morty
2013-05-05, 07:41
Har väl hänt.

Lite kuriosa från en av de bättre och samtidigt sämre lärarna jag haft. Han ansåg att man fick fuska hur mycket som helst på hans prov så länge han inte fick reda på det, för det var så det gick till i verkligheten. Han var även läraren som gav flervals prov där man fick 1p för rätt svar och -3p för fel svar, det fick jag smaka på på första provet.

Hade en lärare som tillät en fusklapp, enda regeln var att den inte fick vara större än en standard post-it. Shit, vilken omsorg man skrev den lappen med. Sen på provet så kunde man ju allt i huvudet ändå för att man skrivit ner det på lappjäveln med sån omsorg... Typ 3p teckenstorlek med en supervass penna, sammanfattat så att det var omöjligt att fatta om någon annan läst det, skrev i olika riktningar efter var det fanns mest plats på lappjäveln, mm.

lanzal
2013-05-05, 07:43
Satt och bläddrade i biologiboken på golvet med fötterna under ett prov minns jag.. I nian tror jag.
I gymnasiet fick jag sitta i samma rum med min polare, båda hade omprov, läraren gick därifrån, naturvetenskapsböckerna låg i SAMMA RUM? så vi tog varsin, såg till att bara få ett G, eftersom allt över hade verkat misstänkt :D

lanzal
2013-05-05, 07:47
Måste säga att jag gillar bilden. Något som är värre än miniräknardiskussionen tycker jag är att det räckte att "försöka" i idrotten i skolan för att få ett MVG. De som är intelligenta intellektuellt har fördelar i pluggämnena, de som är intelligenta fysiskt har inga fördelar i de fysiskt krävande ämnena. Detta störde mig och mina fotbollskompisar något enormt i gymnasiet, skulle vilja se någon få ett MVG i matematik för närvaro och att denne gjort sitt bästa. Vet inte hur mycket det här har med trådens syfte att göra direkt, men men.

True story. Man fick liksom anstränga sig MERA bara för att man var idrottsintresserad liksom. Medan jag hatade biologi och fysik, så var jag tvungen att vara lika duktig som alla andra ändå. Men i idrotten gällde det inte, där räcker det med att försöka.

Olegh
2013-05-05, 08:25
Inte helt. Allmänt faktum att folk associerar bra betyg med intelligens.

Det hjälper oftast att vara smart, men bara en bit. Viktigare är förmågan att lära, förstå och vara beredd att arbeta för det.

Måste säga att jag gillar bilden. Något som är värre än miniräknardiskussionen tycker jag är att det räckte att "försöka" i idrotten i skolan för att få ett MVG. De som är intelligenta intellektuellt har fördelar i pluggämnena, de som är intelligenta fysiskt har inga fördelar i de fysiskt krävande ämnena. Detta störde mig och mina fotbollskompisar något enormt i gymnasiet, skulle vilja se någon få ett MVG i matematik för närvaro och att denne gjort sitt bästa. Vet inte hur mycket det här har med trådens syfte att göra direkt, men men.

True story. Man fick liksom anstränga sig MERA bara för att man var idrottsintresserad liksom. Medan jag hatade biologi och fysik, så var jag tvungen att vara lika duktig som alla andra ändå. Men i idrotten gällde det inte, där räcker det med att försöka.

Skolan är en förberedelse inför arbetslivet eller vidare utbildning. På vilket sätt hjälper det att springa 3 km snabbare än alla andra? Syftet med skolidrotten vore nog faktiskt en ganska intressant diskussion i sig, men det är åtminstone inte tävlingsmomentet som är det viktigaste.

Carnes
2013-05-05, 08:35
Skolan är en förberedelse inför arbetslivet eller vidare utbildning. På vilket sätt hjälper det att springa 3 km snabbare än alla andra? Syftet med skolidrotten vore nog faktiskt en ganska intressant diskussion i sig, men det är åtminstone inte tävlingsmomentet som är det viktigaste.

Ja, man är ju uppväxt med att konstant höra det där.. Frågan är om det verkligen stämmer? Sure man har väl lärt sig en del, jag hade rätt höga betyg.. Men skolan lärde mig inget med kompetens på arbetet, just sayin'

Rikard Jansson
2013-05-05, 09:00
Fick du streck så antar jag att du inte var där så ofta?

Korrekt :) Men det var ju för att jag fick reda på att jag skulle behöva spela lika mycket badminton som alla andra för att få godkänt

/diva

C.E.J.
2013-05-05, 09:13
Har aldrig vågat, men som eternallord skrev är det jätteenkelt att fuska på högskolan, särskilt om man läser tekniska ämnen där det viktigaste får plats på ett A4.

Mats J
2013-05-05, 11:08
Fuskat så mycket jag bara kunnat. På "min" tid fanns ju inte mobiler etc. men provade ju allt man kom på. Det bästa och mest riskabla var när en kompis satt och vänta vid toalettern, jag smugglade med mig tentan och gömde den på en angiven plats på toaletten, han hämtade den och löste uppgifterna, smuggla tillbaka den och jag hämtade den - hepp - MVG

Skulle man blivigt påkommen är det ju avstängning..

Mats J
2013-05-05, 11:27
Hela universitet studierna var som ett skämt, gick endast på obligatoriska labbar etc. och jobbade då med någon plugghäst, verkade fatta vad han höll på med genom att nicka och föreslå saker som jag snappade upp från någon annan grupp. Övrig tid tränade jag och vila.

Inför tentorna kollade jag de senaste tio och fick fram ungefär de vanligaste frågorna som brukade dyka upp. . Tränade in svaret på dessa i max en timme, sedan lite fusk och tentan var oftast fixad. Vissa tentor fick jag dock skriva om tio ggr innan rätt frågor dök upp.

Loke
2013-05-05, 11:42
Har aldrig vågat, men som eternallord skrev är det jätteenkelt att fuska på högskolan, särskilt om man läser tekniska ämnen där det viktigaste får plats på ett A4.

Tittar man sen på inluppar, labbar och dylikt så fuskas det hejvilt. Står det att man får vara 1-3 personer som gör inluppen så ska ju inte hela klassen göra den tillsammans, men så blir det ofta.

Men samtidigt, även om det är lätt att fuska på salstentorna tror jag ändå det händer rätt sällan. Det finns ju ingen betygshets i de tekniska programmen, och för att bara bli godkänd så krävs det ändå att man har rätt bra koll på kursen för att förstå hur man ska fuska - då kan man lika bra gå hela vägen och lära sig det.

Hela universitet studierna var som ett skämt, gick endast på obligatoriska labbar etc. och jobbade då med någon plugghäst, verkade fatta vad han höll på med genom att nicka och föreslå saker som jag snappade upp från någon annan grupp. Övrig tid tränade jag och vila.

Inför tentorna kollade jag de senaste tio och fick fram ungefär de vanligaste frågorna som brukade dyka upp. . Tränade in svaret på dessa i max en timme, sedan lite fusk och tentan var oftast fixad. Vissa tentor fick jag dock skriva om tio ggr innan rätt frågor dök upp.

Kan inte säga att jag känner igen mig. Visst händer det att man mest glider med på vissa labbar och låtsas förstå mer än man gör, men det skulle räcka kan jag inte hålla med om. Man får ju till slut inga vänner om man gör så. Att sen tentorna skulle vara av så typisk karaktär att man bara kunde titta på dem en timme för att greppa är också väldigt långt ifrån vad jag upplever. När man väl förstår dem så bra att man kan skriva fusk som funkar för alla varianter på en typuppgift så tycker jag man har kommit rätt långt, det krävs mer än en timma iaf.

favve
2013-05-05, 12:39
Jag klickade nej, men det var inte riktigt sant. Jag ville en gång testa en teori i högstadiet om att jag fick lägre betyg i svenska för att läraren inte gillade mig. Vi skulle skriva en kort novell, jag stal en novell rakt av skriven av Stephen King, (iofs översatt av någon) hon genomskådade inte bluffen, men den fick en stark 2:a (femgradig betygskala som det var då).

Bra där att ge Stephen King under medel på högstadieuppsats.

Var med om något likande på högstadiet. På den tiden var sidor som skolarbeten.com och mvgplus.com populära när de var dags för uppsatsskrivande. På dessa sidor fanns hela uppsatser med tillhörande fotnoter. Klassens strulpelle och en flitig elev lämnade in samma arbete, där den enda skillnaden var ändrat teckensnitt och om jag minns rätt en annan färg på texten. Den oeriösa eleven fick g+ eller vg- och den flitiga fick mvg.

nissepelle
2013-05-05, 12:48
Ja i SO, kemi och biologi vad jag minns, är garanterat fler ämnen. Ingen större svårighet att fuska i högstadiet/gymnasiet, nu när man pluggar på högskola är det ju i princip omöjligt :/

Skämtar du!? Man får ju på universitetet fritt lämna salen när man vill under provet för att "gå på toa". Ingen kollar vad du har i dina fickor, ta med smartphone, sammanfattning över kursen eller typ hela kursmaterialet innanför tröjan. Kolla upp ett par frågor på dass och gå sedan in igen och skriv ner rätt svar. Det är ju löjligt enkelt, jag blev skitförvånad när jag började på universitetet att det inte var någon högre "säkerhet".

Jag har dock bara fuskat på gymnasiet. I grundskolan var det så jävla låg nivå att jag fick mvg på allt utan större ansträngning ändå. I gymnasiet var det konkurrens och betygshets.

MackeJuve
2013-05-05, 13:20
Skämtar du!? Man får ju på universitetet fritt lämna salen när man vill under provet för att "gå på toa". Ingen kollar vad du har i dina fickor, ta med smartphone, sammanfattning över kursen eller typ hela kursmaterialet innanför tröjan. Kolla upp ett par frågor på dass och gå sedan in igen och skriv ner rätt svar. Det är ju löjligt enkelt, jag blev skitförvånad när jag började på universitetet att det inte var någon högre "säkerhet".

Jag har dock bara fuskat på gymnasiet. I grundskolan var det så jävla låg nivå att jag fick mvg på allt utan större ansträngning ändå. I gymnasiet var det konkurrens och betygshets.

Jag vågar inte :/ Dessutom äger jag ingen smartphone.

nissepelle
2013-05-27, 12:41
Jag vågar inte :/ Dessutom äger jag ingen smartphone.

Må så vara, men säg då inte att det är omöjligt att fuska på universitetet när det egentligen är busenkelt! Jag blir provocerad! :smash:

Ristretto
2013-05-27, 13:23
På något prov relaterat till gymnastiken om näringslära, var jag tvungen att fråga en kompis om något som innehöll kolhydrater. Fick svaret banan. :D

LeBron
2013-05-27, 13:53
Fuskade på ett test i fjärde klass men röstade ändå nej för att det var ett test och i fjärde klass. :D

awesomooo
2013-05-27, 13:58
I sjuan hade vi geografiprov på Afrikas länder och framför mig satt en världskarta uppe mitt på väggen :D Läraren verkade inte se det vilket gav mig ett MVG på det provet fast jag gjorde lite fel med flit så det inte skulle vara helt felfritt :naughty:

agazza
2013-05-27, 14:06
Någon borde göra en spinoff, "har du någonsin inte fuskat på ett prov?"

Mackan58
2013-05-27, 14:35
Att fuska är beneath me.

Kebab-Arne
2013-05-28, 00:26
Tittar man sen på inluppar, labbar och dylikt så fuskas det hejvilt. Står det att man får vara 1-3 personer som gör inluppen så ska ju inte hela klassen göra den tillsammans, men så blir det ofta.



Haha, har ju hänt mer en gång på svåra inluppar att en hel klass i princip baserar sin lösning på en persons lösning. Var alltid samma genier också vars telefon var väldigt populära under en viss tid.

OnT: Fuskat på prov motsvarande salstenta någon gång så nej det har jag ej. Visst har man ibland tänkt tanken att skriva ner formler eller sammanfatta typtal på ett litet papper och stoppa fickan. Bara ta upp på toaletten och läsa. Men har känts onödigt, dels för det tar ändå lite tid att förbereda fusket och den kan man lika gärna lägga på att plugga. Även om det i princip är helt riskfritt så kan jag lika gärna ta en omtenta isånafall. Men hade aldrig stressen att jag skulle missa CSN eller liknande "kniven mot strupen" situation om jag kuggade en tenta.

Men inluppar och grupparbeten har man väl ibland inte helt moraliskt känt att man kunnat så mycket som man borde för att få godkänt på uppgiften. Fuska på en inlupp är förövrigt en enorm gråzon. Visst rena kopior av andra lösningar är fusk men om jag behöver hjälp måste jag ju få fråga en kursare. Om han sedan förklarar en lösning som jag fullt ut begriper och använder. Det är inte fusk i mina ögon.

PureWhey
2013-05-28, 07:23
Mycket under gymnasiet.

feyin
2013-05-28, 09:03
Har inte gjort det ännu men skulle inte tveka om det krisade. Hur svart kan det vara att fuska pa högskola/uni egentligen? Ga pa toa > ta ut lappen ur kalsongerna > läääääs > lägg tillbaka > spola, spola vatten > ga ut och skrivvv

Ladugårdsdörr
2013-05-28, 09:51
Nej, faktiskt inte. Grundskola/gymnasium behövdes det inte, och på högskolan har jag svårt att se hur det skulle gå till eftersom det inte fanns smartphones på den tiden. En fusklapp hade inte gjort mycket nytta.

Holmeros
2013-05-28, 09:54
Mest i gymnasiet. Vi gjorde ofta prov på våra laptops, vilket innebar gruppkonversationer på MSN där större delen av klassen hjälpte varandra :D

blaaargh
2013-05-28, 12:24
I högstadiet fuskades det väl en del :D

Numera på högskolan är det för svårt för att det ska vara lönt. Jag har dock en brud i min klass som satt och bloggade på toan under en tenta om tentan i fråga, inkluderat en bild på kursboken, klockrent.