handdator

Visa fullständig version : Socker och frukter vid deff?


alination92
2013-05-04, 14:45
Som rubriken lyder.

vad säger ni om socker eller frukter vid deff?

Ballt
2013-05-04, 14:46
onödiga kolhydrater, mestadels

Fredriiik
2013-05-04, 14:47
frukter är perfekt för mig! En banan här eller där eller lite hallon i kvargen är ju kanoners!

King Grub
2013-05-04, 14:50
Har du kaloriplats i budgeten är det inga problem.

En viss mängd naturlig frukt bör inte vara några problem i någon diet överhuvudtaget, oavsett hur kalorirestriktiv (förutom sådana som helt utesluter kolhydrater, av uppenbara skäl), men är kaloriintaget snålt finns det betydligt vettigare saker att lägga det på än raffinerat socker. I alla fall vid andra tillfällen än i förväg bestämda och inte allt för frekventa "ätardagar/ätarmåltider".

JasminV
2013-05-04, 15:15
Jag tycker verkligen inte att frukt och bär är det man ska utesluta ur ens kost när det kommer till att man ska gå ner i vikt ( så länge man inte lever på ngn lowcarb diet), finns massa nyttiga vitaminer i frukt, har ganska låg kcalinnehåll och mättar. Men såklart kan man ju använda sitt sunda förnuft och kanske inte överdosera frukter som ananas, banan och vindruvor. Jag blir ofta sugen på snacks och istället för att göra de jobbigt för mig själv äter jag ett äpple eller en apelsin så försvinner suget samtidigt som jag får i mig vitaminer. Lägg upp ett kostschema så att du har 150 kcal tillgodo så kan du unna dig en frukt utan dåligt samvete :)

RobinEH
2013-05-04, 15:24
Jag tycker verkligen inte att frukt och bär är det man ska utesluta ur ens kost när det kommer till att man ska gå ner i vikt ( så länge man inte lever på ngn lowcarb diet), finns massa nyttiga vitaminer i frukt, har ganska låg kcalinnehåll och mättar. Men såklart kan man ju använda sitt sunda förnuft och kanske inte överdosera frukter som ananas, banan och vindruvor. Jag blir ofta sugen på snacks och istället för att göra de jobbigt för mig själv äter jag ett äpple eller en apelsin så försvinner suget samtidigt som jag får i mig vitaminer. Lägg upp ett kostschema så att du har 150 kcal tillgodo så kan du unna dig en frukt utan dåligt samvete :)

Massa nyttiga vitaminer? Vilka frukter talar du om egentligen? Eller är din definition av "massa" satt väldigt lågt?

King Grub
2013-05-04, 15:26
Väldigt vanligt missuppfattning, att frukt skulle vara speciellt näringsrikt eller innehålla massor av olika vitaminer, när det främst är vatten, socker, fiber och vitamin C i ett skal.

tjing
2013-05-04, 16:20
Bananer innehåller dock dopamin, med största delen i skalet. Röka bananskal någon?

High content of dopamine, a strong antioxidant, in Cavendish banana.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10725161

Bluzze
2013-05-04, 16:46
Som rubriken lyder.

vad säger ni om socker eller frukter vid deff?

Jag tycker iaf som i mitt fall äter jag alltid blåbär/jordgubbar/nötter
till gröt blandat med cirka 500-700 kcal som frukost totalt.

Järn och en del antioxidanter, fetter som är bra skadar inte, men deff handlar ändå om kalori in o ut ;)

Mazr
2013-05-04, 16:51
Jag käkar jordgubbar like a baws! Riktigt bra skit! :)

Faran
2013-05-04, 17:32
Jag käkar jordgubbar like a baws! Riktigt bra skit! :)

Samma här. Under sommaren när man kan få tag på svenska gubbar till rätt bra pris så kan det i perioder bli en liter om dagen. Brukar även gå på självplock fram mot hösten och fylla frysen inför vintern.

VincHeee
2013-05-04, 18:19
Själv Gillar jag mina frysta hepatit bär i fluffen! :)

JasminV
2013-05-04, 19:28
Om jag inte är helt ute och cyklar innehåller banan mycket kalium och magnesium , hallon och blåbär har väldigt mycket c-vitamin, även apelsiner innehåller mycket c-vitamin. En apelsin ger dig 70% av det rekomenderade näringsintaget av c-vitamin, så, ja, ja står fast vid att frukt innehåller mycket vitaminer.

vicarious
2013-05-04, 19:30
Om jag inte är helt ute och cyklar innehåller banan mycket kalium och magnesium , hallon och blåbär har väldigt mycket c-vitamin, även apelsiner innehåller mycket c-vitamin. En apelsin ger dig 70% av det rekomenderade näringsintaget av c-vitamin, så, ja, ja står fast vid att frukt innehåller mycket vitaminer.

Kalium och magnesium är mineraler, inte vitaminer. Och C-vitamin är en vitamin, inte flera.

JasminV
2013-05-04, 19:34
Kalium och magnesium är mineraler, inte vitaminer. Och C-vitamin är en vitamin, inte flera.

Vill du att jag ska posta alla vitaminer varje frukt innehåller?

http://lmgtfy.com/?q=Frukt+vitaminer

RobinEH
2013-05-04, 19:38
Vill du att jag ska posta alla vitaminer varje frukt innehåller?

Gärna, skriv även med mängden så att vi reder ut vad du menar med "massa".

vicarious
2013-05-04, 19:41
Vill du att jag ska posta alla vitaminer varje frukt innehåller?

http://lmgtfy.com/?q=Frukt+vitaminer

Du skrev "frukt innehåller mycket vitaminer" och sen var det enda exemplet du gav C-vitamin. Ingen motsäger sig att frukt innehåller vitaminer. Att frukt innehåller mycket vitaminer däremot.

JasminV
2013-05-04, 20:00
Gärna, skriv även med mängden så att vi reder ut vad du menar med "massa".


http://lmgtfy.com/?q=Frukt+vitaminer

JasminV
2013-05-04, 20:12
Du skrev "frukt innehåller mycket vitaminer" och sen var det enda exemplet du gav C-vitamin. Ingen motsäger sig att frukt innehåller vitaminer. Att frukt innehåller mycket vitaminer däremot.



Om jag säger att många i NBA är över 2 meter och endast ger ett exempel, vi säger lebron james, för att vara tydlig, innebär det att mitt påstående om att många NBA spelare är över 2 meter är felaktigt pga att jag bara gav ett exempel på en spelare som är över 2 meter? Eller måste jag skriva en tabell och ge dig procenten för att du ska bli nöjd med svaret?

Till TS, om du tycker om frukt, så tycker jag, att du ska äta frukt. Frukt innehåller vitaminer, och det innehåller även socker och vatten, men sålänge du inte överkonsumerar det, så tycker JAG, att det är okej.

RobinEH
2013-05-04, 20:15
http://lmgtfy.com/?q=Frukt+vitaminer

Då vet jag det. Enligt din mening är följande "massa",
Folat: 2µg (1.0 % av RDI)
Retinol: 0µg
Vitamin A: 1µg (0.1 % av RDI)
Vitamin B1: 0.01mg (0.9 % av RDI)
Vitamin B2: 0.02mg (1.4 % av RDI)
Vitamin B3: 0.1mg (0.6 % av RDI)
Vitamin B6: 0.03mg (2.1 % av RDI)
Vitamin B12: 0µg (0.0 % av RDI)
Vitamin C: 12mg (15.0 % av RDI)
Vitamin D: 0µg (0.0 % av RDI)
Vitamin E: 0.19mg (1.6 % av RDI)

*facepalm*

JasminV
2013-05-04, 20:16
Då vet jag det. Enligt din mening är följande "massa",
Folat: 2µg (1.0 % av RDI)
Retinol: 0µg
Vitamin A: 1µg (0.1 % av RDI)
(Tiamin) Vitamin B1: 0.01mg (0.9 % av RDI)
(Riboflavin) Vitamin B2: 0.02mg (1.4 % av RDI)
(Niacin) Vitamin B3: 0.1mg (0.6 % av RDI)
Vitamin B6: 0.03mg (2.1 % av RDI)
Vitamin B12: 0µg (0.0 % av RDI)
Vitamin C: 12mg (15.0 % av RDI)
Vitamin D: 0µg (0.0 % av RDI)
Vitamin E: 0.19mg (1.6 % av RDI)

*facepalm*


Vilken frukt är det? Päron?

RobinEH
2013-05-04, 20:18
Vilken frukt är det? Päron?

Det kan du kolla upp själv vetja. http://lmgtfy.com/?q=Frukt+vitaminer

JasminV
2013-05-04, 20:18
Kolhydrater
Fibrer

C-vitamin
E-vitamin
B9 - folsyra
Magnesium

Antioxidant
4 gram
4 gram

27 milligram (36 % av RDI)
1,4 milligram (14 % av RDI)
26 mikrogram (9 % av RDI)
25 milligram (8 % av RDI)

ORAC-värde: 1220

Detta är min definition av mycket :)

JasminV
2013-05-04, 20:23
Kolhydrater
Fibrer

A-vitamin
C-vitamin
E-vitamin
B9 - folsyra
B6

Antioxidant
10 gram
4 gram

1980 mikrogram karotin (41 % av RDI)
28 milligram (37 % av RDI)
1,8 milligram (18 % av RDI)
36 mikrogram (12 % av RDI)
0,13 milligram (9 % av RDI)



Här är en till frukt som innehåller mycket vitaminER.

RobinEH
2013-05-04, 20:24
Kolhydrater
Fibrer

C-vitamin
E-vitamin
B9 - folsyra
Magnesium

Antioxidant
4 gram
4 gram

27 milligram (36 % av RDI)
1,4 milligram (14 % av RDI)
26 mikrogram (9 % av RDI)
25 milligram (8 % av RDI)

ORAC-värde: 1220

Detta är min definition av mycket :)

Nu finns det många fler bär och frukter än hallon. Antar att du syftar på specifika frukter och bär då du hävdar att frukter innehåller "massa vitaminer".
För övrigt så är din definition av "massa", massor, inte i närheten av min så vi får väl säga att det är subjektivt.

vicarious
2013-05-04, 20:25
Om jag säger att många i NBA är över 2 meter och endast ger ett exempel, vi säger lebron james, för att vara tydlig, innebär det att mitt påstående om att många NBA spelare är över 2 meter är felaktigt pga att jag bara gav ett exempel på en spelare som är över 2 meter? Eller måste jag skriva en tabell och ge dig procenten för att du ska bli nöjd med svaret?

Till TS, om du tycker om frukt, så tycker jag, att du ska äta frukt. Frukt innehåller vitaminer, och det innehåller även socker och vatten, men sålänge du inte överkonsumerar det, så tycker JAG, att det är okej.

Om vi tar äpple (en av våra vanligaste frukter här i Sverige) som ett exempel, per 100g. Procentsiffran avser procent av RDI.

Vitamin A 1µg 0%
Vitamin B1 0.01mg 1%
Vitamin B2 0.02mg 1%
Vitamin B3 0.2mg 1%
Vitamin B6 0.03mg 2%
Vitamin B12 0µg 0%
Vitamin C 12mg 16%
Vitamin D 0µg 0%
Vitamin E 0.19mg 2%

Apelsin som var ett av dina exempel:

Vitamin A 3µg 0%
Vitamin B1 0.08mg 5%
Vitamin B2 0.04mg 2%
Vitamin B3 0.4mg 2%
Vitamin B6 0.06mg 4%
Vitamin B12 0µg 0%
Vitamin C 53mg 71%
Vitamin D 0µg 0%
Vitamin E 0.55mg 6%

Banan:

Vitamin A 1µg 0%
Vitamin B1 0.04mg 3%
Vitamin B2 0.1mg 6%
Vitamin B3 0.7mg 3%
Vitamin B6 0.58mg 36%
Vitamin B12 0µg 0%
Vitamin C 9mg 12%
Vitamin D 0µg 0%
Vitamin E 0.55mg 6%

Behöver jag fortsätta? Det enda man kan säga är väl att vissa frukter innehåller skapligt med C-vitamin. Andra vitaminer, not so much.

JasminV
2013-05-04, 20:37
Om man går runt och tror att apelsin banan och äpple är dom enda frukterna som existerar är det inte konstigt att man har uppfattningen att frukter är näringsfattiga.

Om jag säger att grönsaker innehåller massa vitaminer, och du kollar på isbergsallad gurka och tomat, som är dom vanligaste grönsakerna i sverige, så är det inte heller konstigt om du hade haft uppfattningen att grönsaker är näringsfattigt.

mangemani
2013-05-04, 20:38
de gånger som jag har gått ned i vikt, både då jag inte höll på med styrketräning och nu, så har frukt varit en del utav min kost, och då menar jag inte ett äpple/apelsin hit och dit då och då utan riktiga frukt sallader och jag har då inte märkt av något negativt med det, jag har losat fett och mått bra.
vet att fruktos inte är det bästa man kan stoppa i sig, men frukt är gott och får mig att må bra, så jag struntar i det.
men det är jag det.

vicarious
2013-05-04, 20:56
Om man går runt och tror att apelsin banan och äpple är dom enda frukterna som existerar är det inte konstigt att man har uppfattningen att frukter är näringsfattiga.

Om jag säger att grönsaker innehåller massa vitaminer, och du kollar på isbergsallad gurka och tomat, som är dom vanligaste grönsakerna i sverige, så är det inte heller konstigt om du hade haft uppfattningen att grönsaker är näringsfattigt.

Det var du som gjorde ett generellt uttalande, inte jag. Att säga att "frukt innehåller mycket vitaminer" stämmer helt enkelt inte.

Sniggel
2013-05-04, 21:19
de gånger som jag har gått ned i vikt, både då jag inte höll på med styrketräning och nu, så har frukt varit en del utav min kost, och då menar jag inte ett äpple/apelsin hit och dit då och då utan riktiga frukt sallader och jag har då inte märkt av något negativt med det, jag har losat fett och mått bra.
vet att fruktos inte är det bästa man kan stoppa i sig, men frukt är gott och får mig att må bra, så jag struntar i det.
men det är jag det.

(obs, hela posten ej riktad mot dig om du nu skulle tro det :))

Nej det är inget fel på frukt heller ju. Klart att man kan gå ner i vikt och äta en kost som är näringsfattig men ändå bli friskare. En 16-veckors period där man går från tjock till normalviktig är nyttigt för kroppen, kanske även om kosten är något näringsfattig. Näringsbrister kan ta tid att utvecklas och en viktnedgång är en tillfällig företeelse.
Att frukt skulle vara näringsrikt (eller vitaminrikt) är väl påståendet som diskuteras just nu.
Att man inte försämrar hälsan av att äta mycket frukt har jag inte speciellt svårt att köpa. Men att frukt är näringsrikt eller vitaminrikt tål att granskas lite närmre.
Vilka frukter kan man ta som exempel på näringsrika (eller iaf vitaminrika) frukter ifall äpple, banan, päron och apelsin skulle vara dåliga exempel?
Jag kan förstå att isbergssallad, gurka och tomat är exempel på "inte speciellt nyttiga grönsaker" men det är lättare att hitta näringsrika (eller vitaminrika) grönsaker än vad det är att hitta dylika frukter tycker jag.
Då tänker jag per 100g dessutom och inte per kalori.

JasminV
2013-05-04, 21:35
Om jag ger exempel på en frukt kommer det bli ett jävla liv här.

Men vi kan ta mango, fikon, papaya och avocado. Sen har vi ju bär också, blåbär, tranbär, hallon, jordgubbar.

Kischen
2013-05-04, 21:40
Om jag ger exempel på en frukt kommer det bli ett jävla liv här.

Men vi kan ta mango, fikon, papaya och avocado. Sen har vi ju bär också, blåbär, tranbär, hallon, jordgubbar.

Det är precis dom där frukterna som ligger i tio i topp och alla direkt tänker på.
Du vet att du inte syftade på dom där specifikt.

JasminV
2013-05-04, 21:48
Jag är uppvuxen med en helt annan matkultur än vad dom flesta på kolo är, dessa frukter är inget jag äter en gång per 10 år utan finns hemma tillsammans med andra frukter som sharonfrukt, vindruvor, banan, granatäpple och äpplen. Det finns massa andra frukter också som jag inte kan dom svenska namnen på som jag äter lika ofta som genomsnittsvensken äter korv,

Eftersom att du har större koll på vilka frukter jag tänkte på kan väl du dela med dig.

Hanken
2013-05-04, 22:06
Du blir inte fet utav det i alla fall.

http://traningslara.se/lite-mer-kring-pastaendet-att-frukt-skulle-gora-en-fet/

Är du dock ute efter mer vitaminer är ökad mängd av grönsaker som är rika på dessa att föredra.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Kischen
2013-05-04, 22:55
Eftersom att du har större koll på vilka frukter jag tänkte på kan väl du dela med dig.

Läs mitt inlägg igen och fundera lite. cofffee

JasminV
2013-05-05, 00:03
"Du vet att du inte syftade på dom där specifikt" så jag frågar dig, igen, vilka syftade jag på? Jag besvarade bara en fråga som ställdes, sen om det var något nytt för dig att det finns frukter som är rika på vitaminer, kan du välja att ta till informationen eller inte. Det är helt upp till dig, och helt upp till er andra som också lever i en svartvit värld.

Nu får det vara nog med den här fruktdiskussionen.

Landström
2013-05-05, 03:25
Jag äter 4-5 äpplen per dag (under deff). Funkar kanoners. Tycker dom är mättande i relation till kcal de ger.

Elgreco
2013-05-05, 06:44
Ska jag vara helt ärligt, så när det gäller sallad så räknar jag inte ens in den i min kost ( alltså räknar inte kcal). Skriver med banan, äpple, men aldrig om jag tar lite hallon i gröten ect...

Sverker
2013-05-05, 09:38
Jag äter 4-5 äpplen per dag (under deff). Funkar kanoners. Tycker dom är mättande i relation till kcal de ger.

Det var länge sedan jag deffade men visst fyller frukt en funktion när det gäller att komma i form.

- Varför bekymra sig om näringsinnehållet i några futtiga hundra kalorier. Även de riktigt näringslösa frukterna ger näringsämnen i form av kalium, asorbinsyra och en del antioxidanter som betakarotener mfl. Man behöver inte vända varje sten utan lita på att dagsintaget blir komplett.
- Snabb energi enkelt förpackad och lätt att ta med. Främst ifall man väljer frukter som ska skalas.
- Ren terapi när magen vrålar högt. Det tar en stund att tugga äpplet eller skala några små klementiner.

Lipservice
2013-05-05, 09:46
Testa slänga ner lite broccoli i proteinsmoothin, förvånande gott faktiskt.

z_bumbi
2013-05-05, 10:02
(obs, hela posten ej riktad mot dig om du nu skulle tro det :))

Nej det är inget fel på frukt heller ju. Klart att man kan gå ner i vikt och äta en kost som är näringsfattig men ändå bli friskare.

Hur får du en kost som innehåller mycket frukt att automatiskt bli näringsfattig? Att täcka näringsbehoven är inte direkt svårt om man inte verkligen anstränger sig för att äta konstigt.

tjing
2013-05-05, 14:36
Frukt innehåller ju andra intressanta ämnen förutom vitaminer, fibrer och vatten också.

Så ja, det är "hälsosamt". Och alla som tror sig veta att frukt är dumt för att det bara innehåller lite c-vitamin har fel.

Reaper123
2013-05-05, 15:29
Som rubriken lyder.

vad säger ni om socker eller frukter vid deff?Kör på det när plats i kcalbudgeten finns, tex jordgubbar/hallon till gröten/pannkaka eller liknande men äter aldrig en frukt i näven så att säga...

Samma sak gäller socker i allmänhet, tillsätts om mättnad per kcal ej är det primära målet!

Äter "alla" kalorier postworkout så känns inte som att jag måste tänka no-sugger-added för att vara "opti" enough for me ;)

tlk
2013-05-06, 05:38
Som tjing är inne på så finns det så mycket mer i frukt än vitaminer, fibrer , och vatten.. Äpple, t.ex., verkar mycket bra att trycka i sig under (high carb-)deff.


This study was conducted to determine the mechanisms implicated in the beneficial effects of apple polyphenols (APs) against diet-induced obesity in Wistar rats, described in a previous study from our group. Supplementation of high-fat sucrose diet with AP prevented adiposity increase by inhibition of adipocyte hypertrophy. Rats supplemented with AP exhibited improved glucose tolerance while adipocytes isolated from these rats showed an enhanced lipolytic response to isoproterenol. AP intake led to reduced Lep, Plin, and sterol regulatory element binding transcription factor 1 (Srebf1) mRNA levels and increased aquaporin 7 (Aqp7), adipocyte enhancer binding protein 1 (Aebp1), and peroxisome proliferator-activated receptor gamma co-activator 1 alpha (Ppargc1a) mRNA levels in epididymal adipocytes. In addition, we found different methylation patterns of Aqp7, Lep, Ppargc1a, and Srebf1 promoters in adipocytes from apple-supplemented rats compared to high-fat sucrose fed rats. The administration of AP protects against body weight gain and fat deposition and improves glucose tolerance in rats. We propose that AP exerts the antiobesity effects through the regulation of genes involved in adipogenesis, lipolysis, and fatty acid oxidation, in a process that could be mediated in part by epigenetic mechanisms.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23529981