handdator

Visa fullständig version : Skapa en skräpmatskänsla med få kalorier


Depzon
2013-05-04, 14:25
Har ni några tips på hur man kan få mat att kännas som skräpmat fast med förhållandevis lite kalorier?

Själv så gillar jag följande grejer:

"Köttkyckling". Finhacka kycklingfilé och stek den ordentligt i soja och en del olja och mycket kryddor – kryddor som vanligtvis passar bäst till nöt eller fläsk. Gör den nästan knaperstekt om du vill. Stek massor med lök till den. Ät en liten mängd makaroner till. Häll på ketchup och sånt som vanligtvis hör annat kött till.

Vegköttbullar från Hälsans kök, står "Bullar" på paketet. Jag tycker de är godare än vanliga köttbullar och har inte alls mycket fett eller kolhydrater. Kan med fördel användas i ungefär samma sammanhang som köttkycklingen!

Reaper123
2013-05-05, 07:39
Nu har jag sjävl aldrig provat detta, men pizza på libabröd verkar ju rätt optimalt om man man nu vill äta pizza ofta...

Personligen äter jag "skräpmat" flera ggr i veckan trots deff, men antar det är en fördel av att bara äta 2 måltider per dag och då kunna få en mättnad trots avsaknad av kyckling & broccoli på menyn! :d

Alfers
2013-05-05, 08:03
Slå på soja och pudra över en tesked arrowrot på kycklingen/woken allra sist så känns den oljigare och fetare.

Wzup2u
2013-05-05, 17:24
zzz. varför skapa en helt ny tråd om detta e ju bara tänka så kan man ju fixa hur som helst.

posta i mattråden ist.

Jeml
2013-05-05, 17:27
Slå på soja och pudra över en tesked arrowrot på kycklingen/woken allra sist så känns den oljigare och fetare.

arrowrot? vad är det? vart får man tag på det :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Wzup2u
2013-05-05, 17:34
arrowrot? vad är det? vart får man tag på det :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

äcklig sak som liknar en alien köp ej =p meningslös

Depzon
2013-05-05, 19:23
Reaper123: Vad är libabröd?

Alfers: Ska kolla in arrowrot!

Wzup2u: I mattråden? Det låter inte som att det skulle behövas ett matforum då, utan helt enkelt bara en mattråd :´)

Nu gjorde jag en måltid som blev helt livsfarlig. Jag tog 300 gram "ojämna skivor" av rökt kalkon, skar upp det så det blev som små "flingor" av kalkon. Stekte faktiskt inte i så mycket olja men mycket soja, och köttiga kryddor. En hel gul lök också. Överkokade makaroner så de blev härligt slibbiga. Gjorde en sås på turkisk lättyoghurt, vitlök och harissa. Torrstekte kalkonen riktigt ordentligt. Resultatet blev att det hela smakade som en blandning av bacon och gyroskebab! Drog till med lite ketchup och soltorkade tomater-sås också.

Wzup2u
2013-05-05, 19:48
sen är det ju vad man tycker är skräpmat det är olika från person till person...
ex en lchfare tycker alla kolhydrater e skräp och fett är nyttigt och bra medans viktväktarna kör fettsnält.

jag själv äter allt och varierat.

Alfers
2013-05-05, 19:57
arrowrot? vad är det? vart får man tag på det :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stärkelse, vitt pulver bland kryddburkarna på ica osv

z_bumbi
2013-05-05, 19:59
Kött plus kebabkrydda
Yoghurtsås
Klyftpotatis

Pompere
2013-05-05, 20:15
kött plus kebabkrydda
yoghurtsås
klyftpotatis

+1

Depzon
2013-05-05, 23:59
Ja, klyftpotatis är fan nånting alltså! Känns så mycket flashigare i smaken än vanlig potatis fastän kolhydrater, protein och fett inte verkar behöva skilja sig nämnvärt.

cczero
2013-05-06, 06:51
Libabrödpizza har jag käkat dagligen under två veckor nu.

Ett libabröd ligger på ~200kcal, ~6.8P, ~1.7F & ~37.5KH och är en helt okej botten för pizza. Bara att smeka på lite tomatpuré, skaldjursmix, riven mager ost och kryddor så har man en schysst pizza på under 500kcal.

Reaper123
2013-05-06, 07:35
Kött plus kebabkrydda
Yoghurtsås
KlyftpotatisÅhh kebabkrydda, har tappat bort det missbruket så måste nog påbörjas igen för denna krydda är verkligen grym!

Tips till TS är pulled pork/beef i pitabröd/tortilla, riktigt opti och smakar sjukligt gott och gör man egen dressing, massor med grönsaker och inte tar allt för mycket ost till så får man fin volym och mättnad per kcal!

Alfers
2013-05-06, 08:00
Lägg en bit karre eller skinkstek längst bak i kylen så att den blir kall och hård, strimla supertunnt tvärs över fibrerna, stek på hög värme (tänk woka) och krydda med kebabkrydda.

Nu vet jag inte hur stor prylkedjan TGR är men deras kebabkrydda smakar ganska mycket pizzeriakebab.

Lite sås på kvarg och/eller turkisk youghurt, ajvar relish, vitlök och chili på det, mums fillibabba.

Gurkyngel
2013-05-06, 08:40
Jag tycker jag har lyckats göra nyttigare/kalorisnålare varianter på det mesta i skräpmatsväg med hjälp av min proteinpasta.
Pizza, wraps, enchilladas, quesadillas osv plus.

Kolla under favoritrecepten på min blogg för närmare anvisningar :)

Även gjort en trevlig "kebab" med detta (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/12/21/tunnbrod-och-vegetarisk-kebabrulle/) bröd

z_bumbi
2013-05-06, 12:32
Hamburgare blir nästan alltid godare att göra själv utom från ett fåtal restauranger.

Ris istället för pommes till en kebabtallrik kapar en hel del kalorier.


Egen kebab t ex
Kött plus kebabkrydda
Fil- eller yoghurtsås
Klyftpotatis

Tillagar man köttet bra så blir det enligt mig nästan bättre än en vanlig kebabtallrik eller snarare så blir det bättre genom hela måltiden. Mycket av skräpmatskänslan är för mig bäst i början av måltiden men sen avtar det snabbt och då äter jag bara för att äta.

Enligt samma tankesätt så kan man äta en halv pizza istället för en hel så har man halverat kalorier.

Måsse
2013-05-06, 18:06
Skräpmatkänsla approved!

Souvlakimarinerad kyckling (legat ca 24h) stekt med lök, krispigt stekt
Grovhackad gurka
Tzatziki gjord på 5% creme fraiche och snålt med olivolja
Lite gräddfil...

+ lite klyddor!

BisonLGcrew
2013-05-06, 18:19
Ja, klyftpotatis är fan nånting alltså! Känns så mycket flashigare i smaken än vanlig potatis fastän kolhydrater, protein och fett inte verkar behöva skilja sig nämnvärt.

Konstigt att det inte skiljer sig nämnvärt... Man har ju ändå skurit knölarna i klyftor.. borde ge all kinds of change

Depzon
2013-05-08, 22:00
Fan vilka härliga tips! Det här ska utforskas då jag gjort slut på kalkonen, som fortfarande tjänar mig så otroligt.

Klyftpotatis är väl friterad på något sätt. Men bara 2 g fett i sorten jag har hemma.

Depzon
2013-05-08, 22:02
Då jag gör egna hamburgare har de en tendens att inte hålla samman, smaka blöt hund och kännas för fluffiga.

z_bumbi
2013-05-09, 08:20
Klyftpotatis kan man göra utan fett, med aningen olja för att få lite bättre färg eller så har man rejält med olja för färg och smak. Personligen så gillar jag alt 1 eller 3 bäst.