handdator

Visa fullständig version : Viktminskning, vad gör jag för fel?


Cort12
2013-05-04, 13:43
Tjenare! Jag är en kille på 19 år och väger i dagsläget 103 kg. För ca 1 månad sen började jag träna och ändrade mina matvanor väldigt mycket. Innan kunde jag äta skräpmat flera dagar i veckan och käka chips och annan onyttig skit, och pendlade mellan 103 och 105 kilo. När jag bestämde mig att gå ner i vikt började jag träna 6 dagar i veckan (styrketräning 4 dagar och motion 2 dagar).

Jag ändrade min kost helt och detta är lite exempel på vad jag brukar äta:
Dag 1:
Frukost: 1,5 dl havregryn
Lunch: 2 ägg, 1 matsked keso
Middag: 125 g lax, 1dl ris, 1 matsked keso
Kvällsmat: Samma som lunch

Dag 2,3,4.... ser ut på samma sätt förutom att laxen byts ut mot t.ex. Nötfärs eller kyckling, och riset byts ut mot t.ex. pasta eller potatis.

Problemet är att jag har inte gått ner ett gram. Jag kämpar på och ger inte upp i hopp om att något kanske släpper i kroppen som gör att jag börjar gå ner i vikt. Jag tar emot all hjälp jag kan få och är tacksam för alla svar om vad jag eventuellt gör fel eller vad jag kan göra bättre.

MVH Cort12

Depzon
2013-05-04, 14:15
Ja du. Tre vårar i rad har det varit så för mig att det tagit ungefär tre veckor innan vikten börjat "lossna" fastän jag lagt om kosten rejält. Och då den väl lossnat har det rullat på och fortsätter rulla på även några dagar efter att jag börjar äta mycket igen. Det är som att det är en fördröjning. Vet inte varför.

Rawrx
2013-05-04, 15:39
Ett tips från mig är att mäta ditt midjemått också. Om du väger dig varje dag samt mäter midjemåttet är det lättare att se om det händer någonting.

För mig verkar midjemåttet vara det med minst varians och även det som bäst talar om hur min diet går. Efter att jag återupptog träningen efter ett långt uppehåll stack min vikt upp ett par kilo (antar för att man aktiverar musklerna och de binder upp massa vikt), så viktkurvan blev helt knäpp. Midjemåttet däremot fortsatte sakta men säkert nedåt.

Händer det däremot ingenting på två veckor varken på midjemåttet eller med vikten så får du kanske se över maten igen.

rarr
2013-05-04, 17:02
Ett tips från mig är att mäta ditt midjemått också. Om du väger dig varje dag samt mäter midjemåttet är det lättare att se om det händer någonting.

För mig verkar midjemåttet vara det med minst varians och även det som bäst talar om hur min diet går. Efter att jag återupptog träningen efter ett långt uppehåll stack min vikt upp ett par kilo (antar för att man aktiverar musklerna och de binder upp massa vikt), så viktkurvan blev helt knäpp. Midjemåttet däremot fortsatte sakta men säkert nedåt.

Händer det däremot ingenting på två veckor varken på midjemåttet eller med vikten så får du kanske se över maten igen.

Tänkte lägga till här också att du kan ta en/flera formbilder t.ex varje måndag morgon och jämför. Det gör jag, har ett fint litet kollage där jag kan sitta och studera förändringarna. Har sett skillnad varje vecka fast än att vågen stått still nån vecka.

Tompafjompa
2013-05-04, 18:56
Det kan vara så att du lägger på det mer muskler eftersom du verkar gymma rätt mycket. Mätt midjemått för att få mer exakt bild på hur mycket fett du tappar

Cort12
2013-05-04, 19:54
Okej jag tackar för alla tips, Och ingen verkar klaga på min kost eller träning så jag ska göra som ni säger och börja mäta midjemåttet :)

Tompafjompa
2013-05-04, 21:57
Det du skulle kunna göra är att byta bort pastan eller ricet som du käkar till midag och istället käka dem till lunch. Alternativt byta ut dem mot mer kött eller fisk

Simonbaws
2013-05-04, 22:02
har du en normal dygnsrytm? det lossnade för mig när jag bytte till en normal dygnsrytm