handdator

Visa fullständig version : Helt orkeslös efter 2 veckors uppehåll


DuzzBuzz
2013-05-04, 09:32
Det har säkert skrivits i fler trådar men ändå... vad händer med mig?!

Från att ha tränat 4ggr i veckan tog jag en ofrivillig paus från träning i 2 veckor och har samtidigt varit slarvig med maten. Har inte gått upp men inte heller ner.
Till saken hör att jag kört intermittent fasta sedan januari och precis börjat med lite lätt frukost. Har även slarvat med fastan senaste veckorna.

Idag skulle jag ta mig samman och sticka till gymmet. Laddade upp med en lätt frukost. Tog fettförbränningstablett och ny PWO, Dextrosol för att vara fulladdad. Vad händer?? NADA!
Trots ny PWO fick jag 0 pump.
Jag är heeelt orkeslös. Orkar knappt 7 reps latsdrag med min vanliga uppvärmningsvikt (57kg). Från att ha kört 45kg hantlar i stående rodd 4x8 utan problem, till 30kg och stonka och stöna efter 1x5 reps. Incline bänkpress 40kg upp ca 4x10, sedan stopp.

Vafaan. Har jag tappat så mycket råstyrka på bara 2 veckor eller håller jag på och blir sjuk? Kan dålig uppladdning påverka så här mycket? Jag känner mig lika svag som när jag började träna för ett år sedan.
Känner mig inte heller lika tight när jag kollar i spegeln.
F.ö. är jag 40år och väger 90kg på 184cm.

//D

GVA
2013-05-04, 09:54
Med bara en ''lätt'' frulle i magen hade jag också varit ganska orkeslös, destrsol och pwo ör ju inget magiskt direkt, käka en fett portion pasta och köttfärssås innan du tränar så ska du se på fan. testa att träna på kvällen när du fyllt upp kroppen med energi istället..

''Idag skulle jag ta mig samman och sticka till gymmet. Laddade upp med en lätt frukost. Tog fettförbränningstablett och ny PWO, Dextrosol för att vara fulladdad. Vad händer?? NADA!
Trots ny PWO fick jag 0 pump.''

Låter som en typ 16 åring som tror att pwo ger dig magiska krafter skrivit detta..

Rawsteel
2013-05-04, 10:07
Var själv borta från gymmet 15 dagar pga något konstigt virus i halsen nyss och körde mitt första pass igår.
Styrkan var mer eller mindre intakt men uthålligheten och konditionen var HELT värdelös.
Körde rygg, ben, biceps och det är normalt sätt ett rätt tufft pass som jag innan sjukdomen klarade av rätt bra, visst, vid sista övningen brukade jag vara lite smått illamående men igår så kom jag halvvägs i passet och då kändes det som jag skulle spy och blev lite smått yr.
Och då har jag ändå skött maten "perfekt" under min sjukdomstid (+/- 0) och tagit små promenader dagligen.
Så jag kan tänka mig att du som slarvat med maten och är 16 år äldre än mig får det bra mycket tuffare när du kommer tillbaka till träningen.

Donkey Kong
2013-05-04, 10:08
Låter normalt för mig. Personligen så har jag märkt att det är gårdagens mat som ger mig dagens styrka. Bara skräp igår, så spelar det inte så stor roll vad jag äter idag, grunden saknas. Sen kan jag inte träna med mat i magen heller cirka 1.5 timmes vila vill magen ha. :)

DuzzBuzz
2013-05-04, 10:31
Med bara en ''lätt'' frulle i magen hade jag också varit ganska orkeslös, destrsol och pwo ör ju inget magiskt direkt, käka en fett portion pasta och köttfärssås innan du tränar så ska du se på fan. testa att träna på kvällen när du fyllt upp kroppen med energi istället..

''Idag skulle jag ta mig samman och sticka till gymmet. Laddade upp med en lätt frukost. Tog fettförbränningstablett och ny PWO, Dextrosol för att vara fulladdad. Vad händer?? NADA!
Trots ny PWO fick jag 0 pump.''

Låter som en typ 16 åring som tror att pwo ger dig magiska krafter skrivit detta..

Jag är inte helt korkad. Jag fattar att PWO inte är magiskt men jag är van vid att träna på fastande mage på morgonen med bara EAA i magen och full styrka. Nu körde jag lätt frukost och dessutom långt uppehåll. Det var det som var andemeningen. PWO brukar ju i alla fall hjälpa, inte göra det värre. Därför skrev jag det.
Det var därför jag inte får ihop ekvationen.

Niklan
2013-05-04, 12:56
Mycket sitter i psyket skulle jag tro :)

Doctor Snuggles
2013-05-04, 13:19
Du är tillräckligt gammal för att förstå att en gång är ingen gång. Skulle det fortsätta på det viset är det en sak, men formsvackor sker ibland.

alden
2013-05-04, 17:30
Du är tillräckligt gammal för att förstå att en gång är ingen gång. Skulle det fortsätta på det viset är det en sak, men formsvackor sker ibland.

+1

Jag hade precis vilovecka och kände samma sak. 3 dagar vile och sen 2 lätta styrkepass, trots de lätta vikterna i passen kändes det hur tungt som helst. Antar att kroppen är lite trögstartad bara för passen efter det slog jag nya personbästan och var fräschare än nånsin.

Röda Björnen
2013-05-05, 07:17
Jag är inte helt korkad. Jag fattar att PWO inte är magiskt men jag är van vid att träna på fastande mage på morgonen med bara EAA i magen och full styrka. Nu körde jag lätt frukost och dessutom långt uppehåll. Det var det som var andemeningen. PWO brukar ju i alla fall hjälpa, inte göra det värre. Därför skrev jag det.
Det var därför jag inte får ihop ekvationen.

Du skriver att du inte är helt korkad men du undrar varför du känner dig svag 2 veckor efter uppehåll där du inte skött kosten ?

Jo du är rätt korkad om du inte får ihop denna ekvation.

MVH

Rakanichy
2013-05-05, 08:18
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_neural_charge/neural_charge_training

Christian Thibadieu kan ma lita på tycker jag. Han beskriver exakt detta fenomen i någon av hans videor och säger att Neural Charge Training är lösningen på det!

Duran
2013-05-05, 08:49
De första 1-2 passen efter ett uppehåll är alltid sega för mig, oavsett hur jag har ätit och sovit. Sen brukar iallafall min kropp komma igång igen. Jag vet att det är likadant för flera andra.

DuzzBuzz
2013-05-05, 10:19
Jo du är rätt korkad om du inte får ihop denna ekvation.

MVH

Okej! Svar på tal får man i alla fall... :)
Då känner jag mig lite lugnare.