handdator

Visa fullständig version : Era bästa tips för att INTE gå UPP i vikt.


Andersson92
2013-05-04, 07:52
Jag har nu gått igenom en lyckad deff. Och är väldigt nöjd med hur min kropp ser ut nu. Men jag känner att jag har lite svårt att stå stilla i vikt, jag går nämligen sakta men säkert upp i vikt vilket jag aboslut inte vill. Hellre ner bara något ca extra.

Har ni några tips som man kan ta till för att ta sig genom dagarna utan att äta så mkt? Något bra mot hunger? mat som mättar? osv.
(jag vill helst inte behöva väga maten)
Alla tips uppskattas!

Jånni Balle
2013-05-04, 08:06
Är lite mindre potatis / pasta / ris. Lägg till broccoli istället.

Byt ut ev läsk mot light.

Lättmjölk istället för standardmjölk. Ifall du dricker mjölk då.

Höj din förbränning medelst en promenix då och då.

Heddaway
2013-05-04, 08:16
Drick mycket mer. Det fungerar för mig. Det håller hungern nere en aning. Är jäkligt bra för kroppen också. Tex drick några glas vatten en stund innan du äter.

Ta reda på vart du kan minska på kcal utan att det förstör för mycket för hur bra det mättar. Nu framgår ju inte vad du ligger på för intag och vad du brukar äta dock. Fortfarande gäller kcal in kcal ut.

och så tuggummin såklart..

raddum
2013-05-04, 08:31
Tänk lite extra på NEAT och föröka hålla igång i vardagen. Välj inte allt för energität mat allt för ofta(uppenbarligen), och ät måttliga portioner (återigen ganska uppenbart, men kan ibland vara svårt).
håll koll på vågen och justera

Andersson92
2013-05-04, 08:40
Är lite mindre potatis / pasta / ris. Lägg till broccoli istället.

Byt ut ev läsk mot light.

Lättmjölk istället för standardmjölk. Ifall du dricker mjölk då.

Höj din förbränning medelst en promenix då och då.

Jag har tänkt länge på att lägga till broccoli, men jag tycker det är så äckligt. Har du något tips på hur man får den godare. Annars får jag helt enkelt bita ihop och äta den ändå!

Kan man nästan dricka hur mkt lightläsk man vill?

Minimjölk blir det, 1 dl till havregrynsgröten. Försöker dricka så lite kcal som möjligt.

StarkaUlf
2013-05-04, 08:42
Ät inte för lite fett. Då lär du säkerligen gå runt hungrig dygnet runt.

Andersson92
2013-05-04, 08:42
Drick mycket mer. Det fungerar för mig. Det håller hungern nere en aning. Är jäkligt bra för kroppen också. Tex drick några glas vatten en stund innan du äter.

Ta reda på vart du kan minska på kcal utan att det förstör för mycket för hur bra det mättar. Nu framgår ju inte vad du ligger på för intag och vad du brukar äta dock. Fortfarande gäller kcal in kcal ut.

och så tuggummin såklart..

Ska börja dricka! Lugnt om man har i lite fun light saft?

Jag försöker ju ligga på balans som sagt. Äter mkt av :
Potatis, Ris, Havregrynsgröt, Kvarg, Ägg, Ica baics wokgrönsaker, kyckling, Matlagningsgrädde och liknande. Vad skulle du tipsa om?

Blir att köpa tuggummi! :)

Andersson92
2013-05-04, 08:44
Tänk lite extra på NEAT och föröka hålla igång i vardagen. Välj inte allt för energität mat allt för ofta(uppenbarligen), och ät måttliga portioner (återigen ganska uppenbart, men kan ibland vara svårt).
håll koll på vågen och justera

Jag försöker, men pluggar nämligen så det blir mkt stillasittande hemma. Där all mat finns...
Men har försökt lagt upp ett litet "städschema"
Städa ett rum varje dag
Damsuga
Tvätta
osv...

Heddaway
2013-05-04, 08:49
Ska börja dricka! Lugnt om man har i lite fun light saft?

Jag försöker ju ligga på balans som sagt. Äter mkt av :
Potatis, Ris, Havregrynsgröt, Kvarg, Ägg, Ica baics wokgrönsaker, kyckling, Matlagningsgrädde och liknande. Vad skulle du tipsa om?

Blir att köpa tuggummi! :)

Ja jag kör på fun-light saft, är typ beroende. Ett glas innehåller 2 kcal så man kan ju dricka mängder, godare än vatten imo. Sedan blandar jag saften med ramlösa. Smakar som dricka men billigare och sockerfritt.

Ett tips kan ju vara att du lagar flera olika måltider, räknar ut exakta näringsvärden för dem och sedan kör på dessa om och om igen. Sjukt tråkigt i längden men mycket lättare för dig om du har mycket att göra.

Kör broccoli och andra grönsaker i ugnen med lite olja, salt, honung, kryddor så smakar det om inte lite mer iallafall!

Istället för matlagningsgrädde kan du ju köpa milda mini mat (4% tror jag) och ha i en aning mjöl för att göra det tjockare:)

Annars tycker jag maten du har i skafferiet låter rätt så opti!

GymJimmy
2013-05-04, 08:50
Som en skrev innan här, drick mycket vatten!
Så fort jag känner mig lite "hungrig" eller "sötsugen" under en deff så är det bara att klunka en massa vatten. Det hjälper faktiskt mycket bra! :hbang:

Morty
2013-05-04, 08:53
Blanda ut alla dina kolhydratskällor med såna frysta grönsaker. Blir dessutom asgott.

Andersson92
2013-05-04, 09:08
Ja jag kör på fun-light saft, är typ beroende. Ett glas innehåller 2 kcal så man kan ju dricka mängder, godare än vatten imo. Sedan blandar jag saften med ramlösa. Smakar som dricka men billigare och sockerfritt.

Ett tips kan ju vara att du lagar flera olika måltider, räknar ut exakta näringsvärden för dem och sedan kör på dessa om och om igen. Sjukt tråkigt i längden men mycket lättare för dig om du har mycket att göra.

Kör broccoli och andra grönsaker i ugnen med lite olja, salt, honung, kryddor så smakar det om inte lite mer iallafall!

Istället för matlagningsgrädde kan du ju köpa milda mini mat (4% tror jag) och ha i en aning mjöl för att göra det tjockare:)

Annars tycker jag maten du har i skafferiet låter rätt så opti!

Älskar fun light wildbeeries! :P

Jag vet ju hur man räknar kcal och näringvärden, men det blev en riktig besatthet i slutet. Känner att jag gärna vill undvika det nu. Jag vägde verkligen allt och petnoga. Fick jag 151gram av något men skulle ha 150g så plockade jag bort 1g vare sig det var kyckling eller ketchup.. :P

Broccoli, blomkål, sparris, morötter Vad finns där mer? :)

Heddaway
2013-05-04, 09:19
Älskar fun light wildbeeries! :P

Jag vet ju hur man räknar kcal och näringvärden, men det blev en riktig besatthet i slutet. Känner att jag gärna vill undvika det nu. Jag vägde verkligen allt och petnoga. Fick jag 151gram av något men skulle ha 150g så plockade jag bort 1g vare sig det var kyckling eller ketchup.. :P

Broccoli, blomkål, sparris, morötter Vad finns där mer? :)

Ja den smaken kör jag också på(y)

Nej det kan tyvärr bli så att man fastnar i det. Fördelen med om du gör som jag beskrev är ju att du slipper väga maten varje dag. Du tar reda på det innan och sen är ju alla värden klara. Då vet du att en skål gröt kontra en skål kvarg innehåller så mycket och då räknar du bara ihop summan sen. Lättare att hålla koll! Sen är det inte petnoga med 5 kcal hit och dit, det är omöjligt att vara helt exakt även om du väger. Du måste kunna njuta en sekund också.

Gröna bönor (haricot vert tror jag det stavas), vitkål(gör pizzasallad), champinjoner, sötpotatis, paprika, lök, zucchini mm!

Som morty sa så finns det färdiga frysta blandningar som är (Y) tex sommargrönsaker.

Pahwn
2013-05-04, 09:30
Wokmixar löser alla dina problem! Billigt och lite kcal

Andersson92
2013-05-04, 09:32
Ja den smaken kör jag också på(y)

Nej det kan tyvärr bli så att man fastnar i det. Fördelen med om du gör som jag beskrev är ju att du slipper väga maten varje dag. Du tar reda på det innan och sen är ju alla värden klara. Då vet du att en skål gröt kontra en skål kvarg innehåller så mycket och då räknar du bara ihop summan sen. Lättare att hålla koll! Sen är det inte petnoga med 5 kcal hit och dit, det är omöjligt att vara helt exakt även om du väger. Du måste kunna njuta en sekund också.

Gröna bönor (haricot vert tror jag det stavas), vitkål(gör pizzasallad), champinjoner, sötpotatis, paprika, lök, zucchini mm!

Som morty sa så finns det färdiga frysta blandningar som är (Y) tex sommargrönsaker.

Ja det är ju sant. Hmm får se fall jag tar till det. Blir isf om jag fortfarande fortsätter går upp i vikt. Men jag tror min viktuppgång kan bero på att jag ibland hamnar i typ "ätattacker" Bara äter och äter allt jag kommer över och får då i mig en väldigt stor mängd kalorier under en kväll. Kan bli någon dag då och då. Fattar inte varifrån hungern kommer ifrån...

Men ska ge mig iväg idag och kolla upp alla dessa grönsaker, måste lära mig att äta dem men tänke på hur bra dem är!

Andersson92
2013-05-04, 09:44
Wokmixar löser alla dina problem! Billigt och lite kcal

vilken köper du? Vad ska man försöka satsa på, märker att många wokmixar verkar bestå av mkt morötter?

Heddaway
2013-05-04, 09:44
Ja det är ju sant. Hmm får se fall jag tar till det. Blir isf om jag fortfarande fortsätter går upp i vikt. Men jag tror min viktuppgång kan bero på att jag ibland hamnar i typ "ätattacker" Bara äter och äter allt jag kommer över och får då i mig en väldigt stor mängd kalorier under en kväll. Kan bli någon dag då och då. Fattar inte varifrån hungern kommer ifrån...

Men ska ge mig iväg idag och kolla upp alla dessa grönsaker, måste lära mig att äta dem men tänke på hur bra dem är!


Ja det är nog lätt hänt för de flesta att man halkar över på "jag kan lika gärna ta lite till så äter jag mindre imorgon istället eller tränar mer".

Det handlar såå mycket om mer än att äta rätt. Du måste hitta viljan och disciplinen att fortsätta. Utan den kommer man ingenstans.

Ja du kommer vänja dig! Du har som sagt olika alternativ. Antingen äter du som en häst men äter då mat som är väldigt fattiga på kalorier, tex grönsaker. Eller så unnar du dig bulkvänlig mat, men får då hålla koll på och räkna kalorier. I slutändan handlar det som sagt om "stick to the plan". Det är den vackra sanningen med att pågå en kroppsförvandling;)

Andersson92
2013-05-04, 09:58
Ja det är nog lätt hänt för de flesta att man halkar över på "jag kan lika gärna ta lite till så äter jag mindre imorgon istället eller tränar mer".

Det handlar såå mycket om mer än att äta rätt. Du måste hitta viljan och disciplinen att fortsätta. Utan den kommer man ingenstans.

Ja du kommer vänja dig! Du har som sagt olika alternativ. Antingen äter du som en häst men äter då mat som är väldigt fattiga på kalorier, tex grönsaker. Eller så unnar du dig bulkvänlig mat, men får då hålla koll på och räkna kalorier. I slutändan handlar det som sagt om "stick to the plan". Det är den vackra sanningen med att pågå en kroppsförvandling;)

Ja. Det hela är ju så enkelt igentligen! Men har ju fått en hel del tips. TACK! Så ska se hur det hela går. Tror mkt är bara ett sug efter mat eftersom jag har deffat, jag är inte hungrig igentligen utan kroppen vill ha i sig mkt nu efter en lång period där den fått i sig lite.

Pahwn
2013-05-04, 10:02
vilken köper du? Vad ska man försöka satsa på, märker att många wokmixar verkar bestå av mkt morötter?

Ja de flesta har en hel del morötter i sig, jag brukar köpa findus thaiwok. Den innehåller gul/orange morot, lök, bönor, röd paprika, minimajs, bambuskott osv.. Om jag inte missminner mig helt så ligger den på ungefär 30kcal/100g. Så den är sjukt bra som utfyllnad :)

Anton Fräs
2013-05-04, 10:08
Grönsaker i mängder, baljväxter i allt, potatis istället för pasta/ris, frukt i måttliga mängder, äta på ungefär samma tider, kaffe/te/light läsk, röra på sig mer, inte spåra på helger.

Ovan är enbart personliga reflektioner, speciellt sista punkten är viktig för mig själv då jag kan äta enorma mängder i rätt (fel) sammanhang.

Andersson92
2013-05-04, 10:16
Grönsaker i mängder, baljväxter i allt, potatis istället för pasta/ris, frukt i måttliga mängder, äta på ungefär samma tider, kaffe/te/light läsk, röra på sig mer, inte spåra på helger.

Ovan är enbart personliga reflektioner, speciellt sista punkten är viktig för mig själv då jag kan äta enorma mängder i rätt (fel) sammanhang.

Lägger allt på minnet!

Ja, helgen....denna fredagen (igår) Blev helt sjuk! Allt gick bra fram till kvällen.
Hade precis ätit en stor portion med potatis och kyckling tillsammans med knorr's färdig bea-sås som innehåller 110kcal/100g. (tog inte så mkt sås ens) Blev även en shake med kasein protein som mättar bra. Men 15 minuter senare sitter jag med en till kaseinshake. Och sen går jag till skafferit och hämtar chips och salta pinnar som jag slänger i mig. Därefter går jag till frysen och äter flera st (8-10st) cupcakes...Sjukt! Var mätt men åt ändå.. :P

Måste ta kontroll!

Anton Fräs
2013-05-04, 10:20
Att inte ha sötsaker och dylikt hemma är ett absolut måste för min del. If i haz it I eatz it så att säga. ;)

Baha
2013-05-04, 10:58
Lägger allt på minnet!

Ja, helgen....denna fredagen (igår) Blev helt sjuk! Allt gick bra fram till kvällen.
Hade precis ätit en stor portion med potatis och kyckling tillsammans med knorr's färdig bea-sås som innehåller 110kcal/100g. (tog inte så mkt sås ens) Blev även en shake med kasein protein som mättar bra. Men 15 minuter senare sitter jag med en till kaseinshake. Och sen går jag till skafferit och hämtar chips och salta pinnar som jag slänger i mig. Därefter går jag till frysen och äter flera st (8-10st) cupcakes...Sjukt! Var mätt men åt ändå.. :P

Måste ta kontroll!

detta känner jag igen=D

jag har hållit min vikt under 90 flera år, tycker det är bra att hela tiden försöka jobba in bra rutiner, ibland blir det fel men ju oftare man gör bra val/skapar bra vanor desto bättre blir det med tiden.

annars tycker jag vara allmänt aktiv, typ promenader om man har stillasittande intressen, skaffa andra intressen än äta, kan själv uppleva att hela livet cirkulerar kring mat när man är hungrig.

ibland känner man väl för att vara en riktig gris, då får man kompensera med träning, känns lättare göra så än svälta i en vecka efter----anorektiker varning---

Bryggan
2013-05-04, 11:38
inte spåra på helger.+1

tjing
2013-05-04, 12:45
Lite fett eller lite kolhydrater.

I övrigt, ät mycket protein.

jenni
2013-05-05, 20:17
proteinfluff mättar otroligt bra :)

Wzup2u
2013-05-05, 20:21
fett is king...
oftast kolhydrater som e bovven is f stora mängder..
dock gott nomnom

Andersson92
2013-05-05, 20:31
fett is king...
oftast kolhydrater som e bovven is f stora mängder..
dock gott nomnom

Menar du alla typer av fetter? Alltså som olivolja, grädde, nötter?
Transfetter ska man ju alltid unvika antar jag? :P

Andersson92
2013-05-05, 20:41
En sak jag inte kan sluta tänka på är :

När jag ätit :

100gram havregryn (tillsammans med lite linfrön)
100gram minimjölk
500g kvarg
1 banan

Sammalagt ca 865 kcal

så står jag mig minst 5-6 timmar. Kan jag äta en sådan portion efter träningen vid lunch och sedan som kvällsmat efter jobbet (jobbar kväll)? Lite snålt på fett kanske men kan ju lägga till kanske 2-4 st ägg? Vad tänker/tycker nu om det? Detta kommer kanske ske 2 ggr veckan bara. Det är ju jäkligt smidigt också vilken är bra då jag har en del igång.

Maejn
2013-05-05, 20:56
Man äter vad man har hemma.
Har du inte chips hemma kan du inte äta det heller.

JasminV
2013-05-05, 20:59
Ja eller byt ut minimjölken mot standardmjölk så får du mer fett. Om det bara är 2 ggr i veckan och du i vanliga fall äter en varierad kost så spelar det ingen roll. Lägg till ett kokt ägg också så får du i dig lite mer protein och fett :)

Dreas
2013-05-05, 21:11
Jag kör på mycket grönsaker oavsett om det är deff eller inte. Har märkt att grönsakerna gör att jag kan äta mycket sett till gram men inte så mycket kcal. Broccoli och minimorötter kör jag på.

Annars så har jag inte godis eller annat som jag vet att jag kan råka äta hemma.

Lagar matlådor och vet ungefär vart jag ligger kcalmässigt.

Vara upptagen på något sätt, att sitta hemma är farligt imo.

Tuggummi fungerar inte för mig, jag blir hungrigare av det.

Reaper123
2013-05-06, 09:16
En sak jag inte kan sluta tänka på är :

När jag ätit :

100gram havregryn (tillsammans med lite linfrön)
100gram minimjölk
500g kvarg
1 banan

Sammalagt ca 865 kcal

så står jag mig minst 5-6 timmar. Kan jag äta en sådan portion efter träningen vid lunch och sedan som kvällsmat efter jobbet (jobbar kväll)? Lite snålt på fett kanske men kan ju lägga till kanske 2-4 st ägg? Vad tänker/tycker nu om det? Detta kommer kanske ske 2 ggr veckan bara. Det är ju jäkligt smidigt också vilken är bra då jag har en del igång.Jag äter liknande grötskålar mer eller mindre dagligen (både under deff & bulk).

För att få upp fettet brukar jag använda ägg och eller jordnötsmör. Har lite förslag på receptet här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/12/onskeinlagg-grot-sludge-junkbowl.html) & här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/03/onskeinlagg-grot-sludge-junkbowl.html) om du är nyfiken! ;)

Så jag skulle säga att din grötskål är "king" om de passar dina makros sett över dagen som helhet! :thumbup:

z_bumbi
2013-05-06, 09:35
En viss uppgång tycker jag verkar ganska så naturligt så att gå upp några kilon behöver du kanske inte vara så orolig för. Förhoppningsvis får du samtidigt mer energi och bättre återhämtning och kan därför dra nytta av det i träningen.

luckyboi
2013-05-06, 09:42
Är lite mindre potatis / pasta / ris. Lägg till broccoli istället.



Förstår inte detta agg mot potatis, och att det ens nämns i samma andetag som pasta. Potatis är väl bland det bästa man kan äta om man vill bli mätt på lite kalorier.

600g potatis mättar sjukligt bra till den fullt överkomliga summan 450 kcal.

AronP
2013-05-06, 09:48
Se det inte som deff utan ett sätt att leva nyttigt. En deff har ett slut, efter det slutet måste det komma något annat och man tillåter sig mentalt att gå vidare.

z_bumbi
2013-05-06, 09:55
Jag förstår å andra sidan inte detta agg mot pasta då inte heller det är särskilt kaloritätt och om så vore fallet så får man bara äta lite mindre av det.

andeem
2013-05-06, 10:21
När jag kör periodisk fasta och inte äter godis, läsk och snacks hamnar jag på balans eller strax under om jag inte medvetet pressar i mig mat.

Ramrod
2013-05-06, 14:09
Om du har problem med hunger, skippa allt som är sött, socker och även lightläsk, sånt ökar hungern.

Andersson92
2013-05-06, 14:18
Jag äter liknande grötskålar mer eller mindre dagligen (både under deff & bulk).

För att få upp fettet brukar jag använda ägg och eller jordnötsmör. Har lite förslag på receptet här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/12/onskeinlagg-grot-sludge-junkbowl.html) & här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/03/onskeinlagg-grot-sludge-junkbowl.html) om du är nyfiken! ;)

Så jag skulle säga att din grötskål är "king" om de passar dina makros sett över dagen som helhet! :thumbup:

Jag älskar den portionen. Snabb, mättande o ganska billig. MEN jag kan äta en sådan portion 2 ggr om dagen och inget mer? Men att jag ena portionen tar 500g kvarg och andra portionen tar 4-5 ägg istället. Eller 2 ägg med lite majjo kanske? Just för att få i mih fettet. Jag kommer ju inte få i mig något animalisk protein den dagen, men gör det något att vissa dagar inte få det? Jag dricker bcaa vid träning kan jag ju nämna. Dessutom är la ägg fullvärdiga på protein eller vad man nu säger?

Andersson92
2013-05-06, 14:19
Om du har problem med hunger, skippa allt som är sött, socker och även lightläsk, sånt ökar hungern.

Men älskar ju sötningsmedel av alla slag typ xD

Andersson92
2013-05-06, 14:21
Se det inte som deff utan ett sätt att leva nyttigt. En deff har ett slut, efter det slutet måste det komma något annat och man tillåter sig mentalt att gå vidare.

Så sant! Jag försöker tänka så också. Går dock bättre o bättre! Har märkt att jag ska sluta väga mig varje dag iaf. Det behövs inte, vikten pendlar ju alltid ändå.

Andersson92
2013-05-06, 14:22
Förstår inte detta agg mot potatis, och att det ens nämns i samma andetag som pasta. Potatis är väl bland det bästa man kan äta om man vill bli mätt på lite kalorier.

600g potatis mättar sjukligt bra till den fullt överkomliga summan 450 kcal.

Håller med dig. Potatis kan man ju äta i riktigt stor volym! Inte alls samma med pasta.

Denförvirrade
2013-05-06, 16:17
Potatis är utan tvekan min bästa vän, både i samband med underskott och överskott av kalorier. Att trycka i sig 250 gram potatis ger en 220 kcal, 50 kolhydrater och 4.6 protein.

Hur äter ni under dagen om ni vet att ni ska dricka alkohol på kvällen? Äter ni mindre än vanligt så kroppen har utrymme?

Beelz
2013-05-06, 17:31
Det absolut bästa är att sysselsätta sig under dagarna. Att ha tråkigt eller inget att göra är i alla fall min värsta fiende.. Och att lämna bilen i garaget. När jag jobbar och tränar cyklar jag lätt över 1 mil om dagen :)

Mada92
2013-05-06, 17:57
Efter en avslutad deff, så brukar jag alltid hålla mig i skinnet igenom att skippa alla vätskor som innehåller kcal, så skippar mjölken, läsk osv och dricker bara lightläsk och funlight. Skippar lite av pastan potatisen på tallriken osv. När man deffat så är det en lyx att bara äta sig till balans, så min kropp njuter bara av att kanske lägga till lite jordnötssmör i kvargen, ta nån brödskiva på morgonen osv.

tycker inte det är så svårt ändå, så länge man inte börjar supa för mycket efter avslutat deff ;)

Denförvirrade
2013-05-06, 18:08
tycker inte det är så svårt ändå, så länge man inte börjar supa för mycket efter avslutat deff ;)

Det är just det jag måste ta tag i. Därför jag är rätt nyfiken kring hur ni gör i samband med alkoholintag? Lägger ni i kcal-underskott under dagen? Extra cardio?*popcorn*

JasminV
2013-05-06, 22:04
Nu vet inte jag hur ofta du dricker och hur mycket alkohol du får i dig, men om du går ut en gång i månaden o får till en redig fylla, borde det inte göra så mkt om du sköter kosten restrerande 29 dagar.