handdator

Visa fullständig version : Hur hårt vågar man träna? Vad för tecken ska man gå efter? (2 splitt, varje dag)


Andersson92
2013-05-03, 23:14
Tja.

Jag har nu prövat på att köra en 2 split som ser ut följade :

Pass 1 : Rygg, baksida axlar, baksida lår och biceps
Pass 2 : Bröst, Mellersta och framsida axlar, triceps, övre lår och vader

Jag tränar varje dag och tar vilodag när jag känner att jag behöver en.
En vecka kan se ut följade :
Måndag : pass 1
Tisdag : pass 2
Onsdag : pass 1
Torsdag : pass 2
Osv...

Jag kör även mycket dropset, pyramider av olika slag, myo-set, superset och liknande.

Allt funkar bra för mig än så länge, men jag funderar på fall jag kanske pressar kroppen för hårt? Är det någon mer som tränar såhär?
Jag sover och äter bra, och som sagt så tar jag vilodag när jag känner att det behövs. Men tränar ibland upp i mot 18 dagar på raken. Vad för signaler ska jag lyssna efter från kroppen? Hur brukar era kroppar säga ifrån när det blir för mkt?

mangemani
2013-05-04, 00:12
iofs så hade jag en kass kosthållning senast jag kände signaler från kroppen, men jag blev mer och mer utmattad, fysiskt och psykiskt. det är väl ett tecken på överträning eller att din kropp har eller börjar nå sin gräns.

jag tränar alltid hårt och pressar kroppen till max i varje pass om inget hindrar mig från att göra det dvs.

Bryggan
2013-05-04, 09:12
Jag tränar alltid hårt och pressar kroppen till max i varje pass om inget hindrar mig från att göra det dvs.
Gör du samma Andersson? Vilken intensitet har du när du tränar?

Pressar du inte dig själv till max så går det nog alldeles utmärkt att köra på som du gör.

Rabiat
2013-05-04, 09:26
Jag kör även mycket dropset, pyramider av olika slag, myo-set, superset och liknande.

Det är många här som säger att dom gör många dropset, och jag måste fråga; kör ni till failure på varje vikt, ner till lägsta möjliga vikt? Det är vad jag anser är ett dropset, och jag skulle aldrig kunna köra det särskilt ofta...

Donkey Kong
2013-05-04, 09:52
Mycket svårt att svara på.

Egentligen är frågan inte bara hur ofta du kan träna, utan hur bra din återhämtningen fungerar. Det borde vara en kombination av många faktorer - mat, sömnkvalité, miljö, arbete, social samvaro, droger och många fler variabler.

Om jag minns rätt så är optimal återhämtning runt 36 timmar till 9 dagar?

Om du går på lägsta tiden där, 36 timmar så misstänker jag att du får ta bort maxningar, negativa reps, failure, pyramider och lite sådana saker för då har du en mycket längre återhämtning.

Den stora frågan, som vi alla funderar på, är om det t.ex lönar sig att köra genom kroppen, tungt en till två gånger i veckan, eller köra igenom kroppen 10 gånger i veckan, lättare. Svaret är väldigt individuellt och ofta mer kopplat till vad som är roligt eller vad som passar in i "livschemat" än det som är "optimalt". Bäst är antagligen att testa lite olika modeller och känna efter och föra bok och se vad som ger bra balans mellan effekt styrkemässigt (eller utseendemässigt, beroende på vad man är ute efter) till låg kostnad, återhämtningsmässigt.
Eller de som gillar omväxling, periodiserar sin träning.

I en perfekt värld skulle du kunna träna så hur länge som helst. Men i verkligheten kommer saker alltid och stör. Det kan vara något simpelt, ett finger, en irriterad sena, underarmarna, axlarna som ger upp för att det används för ofta. Eller en förkylning. Vilket leder till en vilovecka eller så ändå.

Efter ett tag, av bokföring, skulle det exempelvis, beroende på individ, t.ex visa sig att träning varje dag leder till så många förkylningar, att det inte är värt det. Eller att tung träning två gånger i veckan leder till så många ryggskott och skador att det inte är värt det.

Bryggan
2013-05-04, 13:13
Om jag minns rätt så är optimal återhämtning runt 36 timmar till 9 dagar?

Om du går på lägsta tiden där, 36 timmar så misstänker jag att du får ta bort maxningar, negativa reps, failure, pyramider och lite sådana saker för då har du en mycket längre återhämtning. Nja det där är väl lite väl generaliserat ändå? Ibland behövs väl ingen återhämtning, tex jag kan gå 5 km varje dag i veckan alla veckor om året utan problem...då behövs ju ingen återhämtning. Tittar jag på vissa personer på gymmet och hur de kör så behöver de inte återhämta sig alls skulle jag säga.
Men kör man hårt utan att kura....betoning på hårt så behöver iaf jag 36 timmar minst.