handdator

Visa fullständig version : Rate my träningsschema


Mags
2013-05-03, 21:50
Jag håller på att designa om mitt träningsschema och tar gärna mot kritik.

Schema:
Dag 1: Böj!

Knäböj:
Fem set uppvärmning

Halvdjupa knäböj:
1 x 3-5 (faliure)
1 x 12

Djupa knäböj:
1 x 3-5 (faliure)
3 x 5
3 x 8

Frontböj:
3 x 6

Upphopp:
1 x 20

Superset:
Benspark: 4 x 12
Bencurl: 3 x 8

Stetch:
Side split (progression): 5 min
Front split (progression): 2 sidor x 2 x 3 min
Diverse stretching: 15 min

Dragonflags:
3 x 6

Tummy vacuums:
10 x 1 min

Dag 2: Vader etc.

Smithvadpress:
1 st uppvärmningsset
5 x 5

Pullups: 1 x max

Smithvadpress:
1 x 40
1 x 30
1 x 20

Vadstretch: 3 min

Superset:
Grip crush: 3 x 5
Reverse flyes: 2 x 10

Dag 3: Press

Millitärpress:
3 st uppvärmningsset
1 x 3-5 (faliure)
4 x 10

Bänkpress:
3 st uppvärmningsset
1 x 3-5 (faliure)
3 x 10

Lying triceps extensions:
5 x 5

Lutbänk:
3 x 5
1 x 12

Sidolyft:
4 x 10

Dips:
1 x max (faliure)

Random maskin:
2 x max

Stretching:
Diverse övningar för bröstrygg: 3 min

Dag 4: Vader & nacke

Weighted neck flexion:
1 uppvärmningsset
1 x 10

Nackbrygga:
3 x 10

Kabel-nackhuva-extensions:
2 x 8

"nack-curl-maskin":
2 x 6

Smithvadpress:
1 st uppvärmningsset
5 x 5
1 x 40
1 x 30
1 x 20

Knäböj (djupa):
Några uppvärmningsset
1 x 5 (tugnt)
3 x 6 (lätt)

Stretching:
Vadstretch: 2 x 1 min
Diverse benstretch: 10 min
Foamrolling: 3 min

Dag 5: Marklyft och drag

Marklyft:
5 st uppvärmningsset
1 x 3-5 (faliure)
3 x 5
1 x 10

Viktade pullups:
1 x 3-5 (failure)

Stångrodd:
2 x 5
2 x 10

Pullups (oviktade):
3 x 6-10

Hantelrodd:
2 sidor x 3 x 5

Reverse flyes: 3 x 12

Dragon flags:
3 x 6

Stretch:
(3 min återuppvärmning på cyckel)
Side split (progression): 3 min
Front split (progression): 2 sidor x 3 min
Diverse stretching: 10 min

Tummy vacuum:
10 x 1 min

Dag 6: Vader etc

Sittande hantelaxelpress:
Några uppvärmningsset
1 x 5
3 x 8

Smithvadpress:
1 st uppvärmningsset
5 x 5
1 x 40
1 x 30
1 x 20

Vadstretch: 3 min

Sidolyft:
3 x 6

Serratur Anterior-armhävningar:
2 x max

Dag 7: Vila!
http://i572.photobucket.com/albums/ss162/adlaremsela/Mystical%20Geek/GodRestingonthe7thDay.jpg


Det är ett veckoperiodiskt schema med tre tunga pass och tre lätta pass (vävda mellan varandra). Utvecklingen är tänkt att ske som ökande vikter (och i vissa fall reps), speciellt i grundövningarna, över sisådär två månader. Detta i kombination med mycket sömn (förhoppningsvis), en hel del kosttillskott och bulgur (etc). *flex*

Målet är kroppsbyggning (förhoppningsvis ökad (eller iaf inte minskad) smidighet). Jag är ganska "ektomorfisk" tror jag men har gjort en del gains de senaste åren, mestadelen i gym. Jag är 23 år gammal och man för övrigt.

Jag är lite rädd att frekvensen i detta schema inte är tillräcklig för vissa övningar... och om volymen är lämplig har jag ingen aning om egentligen. Huruvida det är propotionerligt eller inte är ju också viktigt, men det känns rätt bra.

Vad tror ni om schemat?

Järngrisen
2013-05-04, 05:33
Känns det bra, kör på. Inget jag skulle göra dock.
Du säger dig vara ectomorph, ska du verkligen ha så många övningar då?
Knäböj dagen innan marklyft verkar jobbigt..
All nackträning, whats up with that?
Hade jag varit du hade jag tränat bänk och knäböj ena dagen, mark och militär nästa. Sedan hade jag valt 0-3 kompliment övningar som jag gillat per pass och vilat åtminstonde varannan dag.

Men trivs du med det där så visst, kör på!

r1kkie
2013-05-04, 08:26
Varför köra halvdjupa böj?

GymJimmy
2013-05-04, 08:31
Ställer samma fråga som r1kkie, varför halvdjupa böj?

"You wouldn't half-bench, so why would you half-squat?" - Mike O'Hearn

filmjölk
2013-05-04, 08:48
Det beror väl på syftet. Knäböjspenis mäts ju emellanåt inte i djup, utan i vikt med tillräckligt djup eller av vilken effekt de ger på utseendet.

Se på styrkelyftare tex. de har ofta väldigt stora lår och de kör inte riktigt hela vägen ner. kroppsbyggare de också, de kör tom ibland ytterligare lite grundare ändå, och låren är massiva ändå.

Morty
2013-05-04, 09:04
All i see is vader, vader, vader, vader. Vafan. 28 set vader eller nåt, men fyra set pullups.

Du lär försöka balansera schemat lite. Gillar repsupplägget och strukturen men inte att varannan dag är vad-dag.

Gehenna
2013-05-04, 09:07
Det beror väl på syftet. Knäböjspenis mäts ju emellanåt inte i djup, utan i vikt med tillräckligt djup eller av vilken effekt de ger på utseendet.

Se på styrkelyftare tex. de har ofta väldigt stora lår och de kör inte riktigt hela vägen ner. kroppsbyggare de också, de kör tom ibland ytterligare lite grundare ändå, och låren är massiva ändå.

Det var väl just det syftet de frågade om?

Juniper
2013-05-04, 12:13
All i see is vader, vader, vader, vader. Vafan. 28 set vader eller nåt, men fyra set pullups.

Ts, eftersom du kör frontböj skulle du kunna effektivisera upplägget genom att ersätta alla dessa vadövningar med frivändningar(som tar ganska bra på vaderna, plus att du får med trapsen också).

Sedan kan du som antytts säkert dra fördel av att steg för steg öka volymen. Exempelvis pull-ups(pronerat grepp) är en övning som jag själv prioriterar och den maximala volym som jag kan klämma in på en vecka utan att slita ut mig är uppe på ca 60 set.

Mags
2013-05-04, 13:12
Tack för alla svar! :)

Om man kör knäböj på måndag och marklyft på fredag (vilket känns bra) men sen vill ha knäböj lite oftare tänkte jag att det bästa vore att lägga in några lätta set på torsdagen... men det kanske inte får den effekt jag hoppats på.

Det där med halvböj är intressant! För att jag vet liksom inte hur det funkar, men jag får för mig att de tar på quadsen "annorlunda" och inte lika mycket på tex gluteus. Och så ser man sånt som filmjölk skrev ovan ibland. Men sen makes det sense att fulla knäböj är bra, många skriver att det är det enda som gäller, så jag tänkte att man ju kan blanda lite!
Kanske dum fråga men... får man massan på olika delar av quadriceps av olika djup?
För övrig har jag i stort sätt släppt vikt-ego-tänket (förutom i mark vilket jag suger i än så länge :cryout:) men det känns bra i benen när man lyft något riktigt tugnt även om det var kortare väg.

Det där med vaderna handlar om att jag som alla andra slängt in några set vader i slutet på benpasset en gång i veckan utan att något hänt alls, så jag tänkte kötta sönder dem på dagarna mellan den tunga träningen... för att se om nått händer.

Att det bara är fyra set pullups hade jag inte tänkt på... körde bara mark och sen tio set (lågreps) chins/pullups innan men tänkte försöka gå över till mer horisontella drag (hörde att det är bra för lats konstigt nog). Men ja några fler set på det passet borde jag nog klara av bra...

Det här är ett schema som från början såg ut ungefär som styrkelabbets schema och sen steg för steg ändrades mer och mer tills det är nästan motsatsen. *jorgen*


Edit: Ett alternativ jag tänkt är något i stil med det som Järngrisen skrev tidigare (mark och bänk på ena, knäböj och press på andra (och kötta vaderna kanske (seriöst, måste hitta något som har effekt))) men det känns som att man inte kommer kunna köra så hårt på varje pass för att rygg/mage och benen i viss mån inte skulle klara mark och böj så nära på... men det kanske inte behövs (köras så hårt)?

r1kkie
2013-05-04, 15:16
Vill du kötta quadsen så tror jag nog djupa böjar + benspark räcker.

Mags
2013-05-05, 21:50
Ok, bara några frågor till, om sånt som oroar mig...

1. Hur hårt bör man köra knäböj på torsdagen (då mark är på fredag (och en massa knäböj på måndag) för att få "nära" optimal uppbyggnad? Bör man kanske köra 3x10 på hyffsat hög vikt, eller kanske bara ett set på 5RM?

2. Bör man lägga in rotator cuff-övningar? Och i så fall, dag 6 lämpligen?

MaxHBG
2013-05-05, 22:01
de är bevisat att ATG böjar bygger mer än halva också.

Mags
2013-05-06, 21:59
Okay, jag lutar nu mer mot nått sånt:

ABxCDx

Där x är vilodag och

A:Millitärpress
Snedbänk
Dips
Några assistansövningar
B:Marklyft
Frontböj
Stångrodd
Chins

C:Bänkpress
Axelpress
Tricepspress
D:Knäböj
Pullups
Diverse småövningar (ganska många)

Reverse pyramid sets på alla övningar, mer eller mindre, reps mellan 3 och 12.

Vad tycks?
Förslag på ändringar?