handdator

Visa fullständig version : Nerv i kläm (?) på nyckelbenet


Silencer
2013-05-03, 21:22
När jag applicerar tryck på ett visst ställe på högra delen av nyckelbenet så känns det fruktansvärt obehagligt, det känns som att en nerv kommer i kläm eller får stryk på något sätt och det gör väldigt ont. Händer oftast när jag tar på mig ryggsäcken och bandet liksom drar åt över just det området, men det händer även vid massage då trycket glider över den specifika punkten på nyckelbenet. Kan inte minnas att detta skulle ha med någon skada att göra, plötsligt kom det bara en dag när jag tog på mig ryggsäcken. Vad kan det vara?

Jag lägger trycket huvudsakligen nedåt. Att trycka rakt på i horisontalplan verkar gå bra. Det är att trycka nedåt i olika vinklar som orsakar besväret.

Arne Persson
2013-05-04, 07:54
När jag applicerar tryck på ett visst ställe på högra delen av nyckelbenet så känns det fruktansvärt obehagligt, det känns som att en nerv kommer i kläm eller får stryk på något sätt och det gör väldigt ont. Händer oftast när jag tar på mig ryggsäcken och bandet liksom drar åt över just det området, men det händer även vid massage då trycket glider över den specifika punkten på nyckelbenet. Kan inte minnas att detta skulle ha med någon skada att göra, plötsligt kom det bara en dag när jag tog på mig ryggsäcken. Vad kan det vara?

Jag lägger trycket huvudsakligen nedåt. Att trycka rakt på i horisontalplan verkar gå bra. Det är att trycka nedåt i olika vinklar som orsakar besväret.

Höger eller vänster nyckelben? Under eller över nyckelbenet?
Där går väl främst två ev. tre nerver nära under nyckelbenet. N. subclavius och N. pectoralis lateralis möjligen också N. p. medialis. Ovanför nyckelbenets närhet finns N. supraclavicularis som kanske är den troligaste kandidaten med någon sensorisk tråd till nyckelbenet. OM det nu är en nervdel som ger upphov till problemet...:)

Silencer
2013-05-04, 08:36
Höger nyckelben, ovansidan.

pezrulezhaakon
2013-05-04, 11:29
Silencer, var på nyckelbenet känns det mest? Går det att pinpointa exakt? Är det i närheten av sc-leden?

Silencer
2013-05-04, 12:38
Har bifogat bild. Känner mig ganska säker på att jag markerat rätt. Kan tillägga fler saker:

Min massör brukar lägga mig på mage och sen dra i min högra arm, dra den nedåt i fötternas riktning och även föra den lite in bakom kroppen. Ibland utlöser detta liknande smärta, känsla av en stöt/ett kraftigt stick vid det markerade området.

Har känt lite med fingrarna nu och även om det kräver att jag känner runt lite så lyckas jag framkalla smärtan ganska snabbt och enkelt. Det hugger till och sen är det borta, men om man fortsätter trycka och rör runt med fingrarna så lyckas man provocera fram det flera gånger i tät följt. Men när det väl smärtar till så är det alltså en kort intensiv stöt, jag har hittills inte lyckats få det att hålla i sig längre tid per stöt.

pezrulezhaakon
2013-05-04, 14:14
Silencer, det kan vara problem med ledkapseln eller själva ledytan. Orsaken är troligen något du gör i träningen. Dips brukar vara vanligt.

Silencer
2013-05-04, 14:18
Silencer, det kan vara problem med ledkapseln eller själva ledytan. Orsaken är troligen något du gör i träningen. Dips brukar vara vanligt.

Tack för hjälpen. Kör ej dips, aldrig haft det som en del av träningsprogrammet. Men dålig form i någon pressövning är alltså boven?

pezrulezhaakon
2013-05-04, 17:08
Silencer

Ja, press eller flyesövningar som inte är på topp utförandemässigt är också vanlig orsak.

Scratch89
2013-05-05, 09:10
Hade det suttit lite närmare halsen hade jag sagt plexus brachialis; man har en ansamling av nerver som alla passerar där, och det är inte ovanligt att plexat är påverkat på olika sätt.

tomn
2013-05-05, 19:57
Har du endast ont i det inringade området vid tryck av den ömma punkten?